Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

bestand van 15gb branden op meerdere dvd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een backupfile van 15gb die ik wil branden over meerdere dvds.
Nu gaat het om belangrijke gegevens die ik 7 jaar moet bewaren.
Kan ik dit gewoon splitsen met winrar en dan branden over verschillende dvds?

Ik heb gehoord dat data op een dvd na verloop van tijd onleesbaar kan worden. Klopt dit?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:05:
Kan ik dit gewoon splitsen met winrar en dan branden over verschillende dvds?
Ja dat kan.
Ik heb gehoord dat data op een dvd na verloop van tijd onleesbaar kan worden. Klopt dit?
Ja dat klopt.
Bewaren op een plek zonder zonlicht, en eens in de zoveel tijd testen of de data nog leesbaar is.
Wellicht dat het slimmer is om elke dvd te vullen met tientallen rar's ipv 1 grote. En flink wat parity bestanden erbij. (google eens naar quickpar).
Dvd's worden niet opeens geheel onleesbaar, maar het begint met kleine plekjes.
Met een paar kapotte rars inclusief je parity files kan je dan alles toch nog terughalen, en heb je gelijk een manier om de kwaliteit van de bestanden te testen.

Desnoods brandt je elke dvd dubbel. En als je slim bent kopieer je elk jaar de dvd's. Zo heb je elk jaar weer een goed exemplaar.

edit: Buiten het hele dvd verhaal om. Als de data echt heel belangrijk is kan je misschien beter voor een andere opslag methode kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 27-11-2010 14:13 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Thematopic: Backups
Lees bovenstaande zeer goed door.

Gebruik minstenst 2 verschillende merken dvd's, bij een produktie fout kan de dvd opeens leeg zijn, en dus niet langzaam slechter worden.
Op 4 speed branden.
Verbatim dvd's kopen en geen goedkope merk.

Ik weet niet wat voor een file het is maar wat gebeurd als 1 dvd niet leesbaar is, ben je dan alles kwijt.
Indien het echt belangrijk is zou ik ook op een harddisk(beter 2 harde schijven) zetten, en op 2 dvd's.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:37
Ik zou ook par bestanden (reparatie bestanden) aanmaken, als er dan een archief corrupt is kun je het daarmee misschien nog fixen.

Al vraag ik me wel af of de combinatie 7 jaar en DVD wel samengaat, want DVD's verouderen ook, en dan heb je de kans dat het niet meer leesbaar is (wel eens gehad met oude CD-R's die ik jaren geleden had gebrand en nu ineens niet meer leesbaar waren).

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik weet niet of dat ook in dat Back-up topic genoemd wordt maar er zijn ook speciale archiveer DVD's die speciaal gemaakt zijn om lang mee te gaan. Ik geloof dat Verbatim die ook o.a. maakt.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:04
Koop 2 usb sticks van 16/32 gb... En bewaar die op een veilige plaats. (kluis)

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De oude eerste CD's met een goudlaagje zijn erg goed. Ik heb al vele jaren zo'n CDtje met MP3's in de auto liggen. Die heeft daar al heel wat laaiend hete zomerdagen liggen bakken. Werkt nog probleemloos. Ik heb een keer twee audiocassettes na een warme periode zo krom als krakelingen teruggevonden in de auto. :') Moet inferieur plastic geweest zijn (alhoewel... het doosje waar ze in zaten was ook helemaal vervormd). Waren nog wel van de BBC.

[ Voor 8% gewijzigd door CaptJackSparrow op 27-11-2010 18:11 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:02

DukeBox

loves wheat smoothies

Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:05:
Ik heb een backupfile van 15gb die ik wil branden over meerdere dvds.
Is een kleine HDD of usbkey niet veel makkelijker dan ? 16GB key of een oude (usb) 20GB hdd is niet duur en gaat een stuk langer mee dan een DVD.

Al mijn oude cd's van een jaar of 10 à 12 geleden zijn allemaal onleesbaar.. zeker meer dan 5 verschillende merken (o.a. arita, basf, philips, sony, mmore) (weet niet wat daadwekelijk uit een andere fabriek komt)
Mijn onstream tape uit dezelfde tijd kon ik prima nog lezen.. (echter was de data al lang niet bellangrijk meer.. :P)

[ Voor 33% gewijzigd door DukeBox op 27-11-2010 17:05 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
jan99999 schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 16:49:
Thematopic: Backups
Gebruik minstenst 2 verschillende merken dvd's, bij een produktie fout kan de dvd opeens leeg zijn, en dus niet langzaam slechter worden.
En niet te vergeten: 2 merken burners! AL mijn CD's (van heel veel merken door elkaar) die ik rond 10 jaar geleden gebrand heb met mijn 8 speed PleXWriter (995 gulden) doen het nog perfect. Alle CD's die ik gekregen heb, heb ik jaren geleden al weg kunnen gooien...

Verder zou ik belangrijke bestanden niet samenvoegen in 1 file van 15 GB. En als het echt belangrijk is: bewaar de file ook gewoon op je harddisk, of bij voorkeur op een harddisk bij iemand anders.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-11 22:36
Speciale archive dvd's zijn niet nodig, is een verkoop praatje, deze zijn net zo slecht als gewome dvd's.

Ongeveer alles waar je data op zet , is binnen 1 seconde leeg.
Usb stick, dvd, cd, harde schijf, alles is slecht als je pech hebt is het zo niet meer leesbaar, dus maak meerdere kopieen.

[ Voor 47% gewijzigd door jan99999 op 27-11-2010 18:06 ]

Pagina: 1