Desktop voor videobewerking. Waar aan te denken?

Pagina: 1
Acties:
  • 462 views

• berend89
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21-11-2023
Tweakersadvies gevraagd:

Sta op dit moment op het punt een desktop aan te schaffen nadat mijn laptop het heeft begeven.

Ik zal hem voornamelijk gaan gebruiken voor editen (veel in HD) motion graphics, 3d modeling in programma's als photoshop, after effects, premiere pro en cinema4d.
De grootste prioriteit hebben voor mij dus de rendertijden en goed kunnen multitasken. Heb meestal veel tegelijk open staan.

Hoewel ik het nog niet eerder heb gedaan, wil ik vanwege prijsoverwegingen en tweakability zelf een desktop bouwen. Heb niet onwijs veel verstand van specs en compatibility en vertrouw nu dus erg op de superfijne best-buy-guides hier gemaakt. Ik vraag me alleen af waar ik rekening mee moet houden bij het aanschaffen van hardware voor mijn wensen.

Aangezien ik niet echt ga gamen zullen er in de best-buy guide voor de high-end game systemen overbodige dingen staan, hoewel ik wel een zo krachtig mogelijke pc zou willen hebben van mijn aanschaf, maar dan voor de doeleinden van videobewerking. Is overklokken daarvoor bijvoorbeeld van belang en kan ik het best zo veel mogelijk werkgeheugen kopen of heeft dat maar tot een bepaalde hoogte zin.

Ik heb op dit moment zo'n 1000 tot 1500 Euro tot mijn beschikking.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-12 20:14
Is dat voor de computer alleen of ook voor een scherm en andere spullen? Wat zijn verder de eisen?

De CSL/OT kroeg !

• berend89
De hele set... Een scherm zou dus inderdaad ook binnen dat budget moeten passen.

Naast dat ie gaat lopen als een tiet:
- snel renderen
- multitasken

niets wat me op dit moment te binnenschiet veel... Misschien vooral dat ik hem later nog kan upgraden en er veel kanten mee op kan. Is dat te summier?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
berend89 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:09:
De grootste prioriteit hebben voor mij dus de rendertijden
Snelle proccessor (Core i7 of hexacore AMD?)
Ondersteunde videokaart voor verdere hardware versnelling (afhankelijk van gebruikte software)
en goed kunnen multitasken.
Genoeg geheugen om niet te hoeven swappen, SSD om dingen snel te kunnen laden.

• berend89
De Core i7 lijkt de beste CPU te hebben, correct?
Kompaan schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:42:
[...]
Ondersteunde videokaart voor verdere hardware versnelling (afhankelijk van gebruikte software)
Veel Adobe Software dus... CS5 (64-bit op windows 7 Professional 64-bit) Welke videokaarten gaan daar het beste mee om en hangt mijn keuze hiervoor dus ook weer af van een processor of moederbord?

Vergeef me mijn onwetendheid

[ Voor 4% gewijzigd door berend89 op 26-11-2010 14:59 ]

• Dadona
Nou, het is een start. Het punt is namelijk dat je bij een compleet systeem nog behoorlijk wat totaal verschillende systemen kunt maken die elk op zich prima zijn, als je naar het uitgangspunt kijkt.
Stel je wil de computer over drie jaar upgraden. In dat geval is het best goed mogelijk dat je scherm nog blijft staan, dus zet je daar meteen een goed scherm neer. Op het vlak van moederborden is het een ander verhaal, een futureproof moederbord is zo goed als een utopie. De behuizing kan ook meerdere pc's overleven.

Wat eisen en uitgangspunten kunnen omvatten, moet het systeem super stil zijn, is het een systeem die je ook voor standaard office en web werk zult gebruiken, moet het een compact systeem zijn, hoe groot mag het scherm zijn, wil je bepaalde merken of zaken echt niet, ... Pas als je ongeveer een minimum hebt aangegeven dan kan er echt op efficiënte wijze een systeem worden neergezet.

Als ik mijzelf even in jouw situatie verplaats dan zou ik persoonlijk naar een scherm als de Dell U2410 gaan. Een 24" IPS scherm van zo'n 500 euro. Dit scherm is kleurechter dan de goedkopere schermen die je in de gemiddelde winkel tegenkomt. Een budgetair interessanter scherm van Dell is de U2311, alleen zit je dan met een 16:9 verhouding. Dit kan een voordeel zijn als je er ook films op wil kijken, maar voor bewerking kan een 16:10 (zoals de U2410) de betere keuze zijn.
Voor de rest zou ik vooral geld uitgeven aan een goede CPU, een Intel zou mijn voorkeur hebben, een i5 of een i7. De laatste, en wel de 1366 varianten, zou mijn voorkeur hebben omdat je daarbij ook naar zes geheugenbanken kunt gaan. Aangezien AE blij is met veel geheugen kan dat financieel wel eens lekker uitpakken. Je zou ook voor de 6-core van AMD kunnen gaan, op rendering zou dat nog niet eens echt slecht zijn, maar zodra je meest gebruikte programma en filter singlecore is, dan moet je geen AMD nemen. Maar voor 3D rendering op zich zou het gewoon moeten kunnen. Maar het CPU vlak zou wel eens een reden kunnen zijn om het iets uit te stellen, als het nog kan.
Wat de grafische kaart betreft zou ik het rustig aan doen. Afhankelijk van je versie van Premiere loont het, bij CS5, om voor een Geforce 240 met 1GB DDR5 te gaan als je wel wat wil hacken anders een GTX285 op de kop tikken. Het heeft geen zin om de allersnelste grafische kaart erin te gooien. Ik zou wel bij Nvidia blijven.
Qua kast is het voor een groot deel persoonlijke voorkeur en de voeding hangt af van wat er allemaal precies in komt.

De CSL/OT kroeg !

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik heb pas deze gekocht (en in elkaar laten zetten) maar zoiets is misschien een goed begin al is ie wat duurder. Je kan nog wel wat bezuinigen her en der. Ik heb bv 2x120GB SSD erin in RAID0 zodat de SSD's nog sneller werken dan een enkele SSD. Daarnaast ook 2x 1TB schijven er in, ook in RAID0.

Maar ben zelf ook veel bezig met Photoshop, Illustrator en renderen en het is heerlijk hoe snel alles nu op start. Je zou ook een goedkopere grafische kaart kunnen overwegen als je er toch niet mee gaat gamen. Verder zou ik in ieder geval twee monitors kopen gezien de software die je wilt gebruiken.

Overigens is mijn grafische kaart sowieso niet de meest handige keuze als het om Adobe pakketten gaat, kun je beter wat ^^ ook zegt een Nvidia kaart nemen met CUDA ondersteuning.

[ Voor 11% gewijzigd door OzBoz op 26-11-2010 15:06 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Gandalf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:31
Je zou bij de buren kunen kijken naar hun HD Videobewerkings PC advies:
http://nl.hardware.info/p...werkings-pc-november-2010
Maar lees vooral ook de commentaren... want voor het werken met Adobe pakketten heb je waarschijnlijk beter een Nvidia kaart met Cuda.
Verder kan je ook kijken bij de samenstelling van de BBG Multimediasysteem november 2010
[BBG] Multimediasysteem november 2010
en het advies topic: [BBG aanschaf] Multimediasysteem november - december 2010

[ Voor 31% gewijzigd door Gandalf op 26-11-2010 15:20 ]

• Dadona
Bij de buren moet je inderdaad vooral de commentaren lezen, het advies zelf is niet al te best. Ik heb daar meerdere keren commentaar gegeven, maar ben er maar mee gestopt omdat ze er toch vrij weinig tot niets mee doen. Met het advies dat ze nu geven kan ik eigenlijk niet veel. Drie monitoren, RAID1+0, Radeon 6860, .. :X

De CSL/OT kroeg !

• berend89
Super bedankt voor de enorm uitgebreide en hulpvolle reactie.

Om inderdaad even de prioriteiten te gaan stellen zal ik op een paar van je punten ingaan.
Als ik mijzelf even in jouw situatie verplaats dan zou ik persoonlijk naar een scherm als de Dell U2410 gaan. Een 24" IPS scherm van zo'n 500 euro. Dit scherm is kleurechter dan de goedkopere schermen die je in de gemiddelde winkel tegenkomt. Een budgetair interessanter scherm van Dell is de U2311, alleen zit je dan met een 16:9 verhouding. Dit kan een voordeel zijn als je er ook films op wil kijken, maar voor bewerking kan een 16:10 (zoals de U2410) de betere keuze zijn.
Ik begrijp je focus op het scherm. 500 Euro voor een scherm vind ik op dit moment relatief gezien nog wat veel. Hoewel ik natuurlijk wel gewoon een redelijk scherm wil waar ik goed m'n werk op kan doen. 16:9 is wat mij betreft prima, aangezien ik niet dol ben op de kleine balken die je juist bij fullscreen video kijken krijgt wat over het algemeen namelijk 16:9 is.
Voor de rest zou ik vooral geld uitgeven aan een goede CPU, een Intel zou mijn voorkeur hebben, een i5 of een i7
Ik denk dat ik inderdaad voor de i7 ga met mogelijkheid tot veel geheugen.
Maar het CPU vlak zou wel eens een reden kunnen zijn om het iets uit te stellen, als het nog kan.
Wat bedoel je hier precies mee? Uitstellen van aanschaffen?
Wat de grafische kaart betreft zou ik het rustig aan doen. Afhankelijk van je versie van Premiere loont het, bij CS5, om voor een Geforce 240 met 1GB DDR5 te gaan als je wel wat wil hacken anders een GTX285 op de kop tikken.
Klinkt oke heb niet zo'n moeite met hacken, maar wat zou eraan gedaan worden dan?
Het heeft geen zin om de allersnelste grafische kaart erin te gooien
Zou je voor mij kunnen uitleggen waarom?
Qua kast is het voor een groot deel persoonlijke voorkeur en de voeding hangt af van wat er allemaal precies in komt
Kast en voeding is dus voor latere zorg, prima.

• Dadona
berend89 schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 15:29:
Ik begrijp je focus op het scherm. 500 Euro voor een scherm vind ik op dit moment relatief gezien nog wat veel. Hoewel ik natuurlijk wel gewoon een redelijk scherm wil waar ik goed m'n werk op kan doen. 16:9 is wat mij betreft prima, aangezien ik niet dol ben op de kleine balken die je juist bij fullscreen video kijken krijgt wat over het algemeen namelijk 16:9 is.
De balken zijn een voordeel als je niet fullscreen kunt werken. Bijvoorbeeld in Premiere heb je nog wat knopjes eronder en erboven hangen. Maar als je het budgetair liever niet hebt dan is de U2311 wel een mooie keuze. Full HD resolutie, goed paneel, 23", .. prima :)
Wat bedoel je hier precies mee? Uitstellen van aanschaffen?
Hoewel wachten in ICT land als iets onzinnigs wordt gezien, maar afhankelijk van wanneer je de spullen wil aanschaffen kan het zijn dat je toch vrij kort op de lancering van Sandy Bridge komt te zitten. Het is meer iets om in gedachte te houden als je het nog een tijdje kunt ophouden. Per slot van rekening zal er wel iets met de prijzen en aanbod circuit gaan gebeuren. Wil je het dit jaar afronden, vergeet de opmerking dan vooral.
Klinkt oke heb niet zo'n moeite met hacken, maar wat zou eraan gedaan worden dan?
Eigenlijk is hacken al een groot woord, maar zie deze topic: nVidia Cuda voor Adobe Premiere Pro CS5
Zou je voor mij kunnen uitleggen waarom?
Premiere gaat niet sneller werken met de nieuwste grafische kaarten. En ook de andere programma's zijn eerder gelimiteerd door geheugen of cpu, als ze al gebruik kunnen maken van de GPU. (Sommige plugins kunnen het, maar om nu een super GPU in te zetten voor iets dat af en toe relevant is, dan zou ik liever het geld in de CPU en ram steken.)

De CSL/OT kroeg !

• Finder
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10-12 11:28
iMac en Final Cut? Misschien niet de meeste bang-for-buck maar zeker een zalig platform om video te bewerken.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Finder schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 16:00:
iMac en Final Cut? Misschien niet de meeste bang-for-buck maar zeker een zalig platform om video te bewerken.
De iMac is opgebouwd uit laptoponderdelen en daarom vind ik hem per definitie ongeschikt gezien de slomere processor, gfx kaart en hdd. Gewone Apple Pro zou dan wel weer leuk zijn maar is wat buiten budget gok ik :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• berend89
Ben bekend met Final Cut Pro en zeker ook met Apple.
Hoewel ik het nog niet eerder heb gedaan, wil ik vanwege prijsoverwegingen en tweakability zelf een desktop bouwen.
Gebruik Premiere o.a. vanwege de fijne compatabiliteit met de rest van Adobe programma's
Ben ook niet zo dol op het apple platform vanwege voornamelijk prijsoverwegingen en tweakability, maar om dit topic niet tot deze discussie te laten verworden...

Hoe plaats ik mijn wenslijstje in dit topic?

• berend89
#ProductPrijsSubtotaal
1Dell Ultrasharp U2311H€ 225,60€ 225,60
1Intel Core i7 950€ 233,-€ 233,-
1Kingston ValueRAM KVR1066D3E7SK3/12G€ 193,-€ 193,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,60

Mijn startwenslijstje...

Wat voor moederbord zou hier het beste bij passen?
Hier weet ik echt zo goed als niets van. Moet ik letten op compatibiliteit of voornamelijk op wat voor aansluitingen ik wil hebben? Dat zou dan in iedergeval firewire zijn uiteraard... Ga ik door de verkeerde keuze later in de problemen komen als ik nog iets wil toevoegen aan m'n pc?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-12 14:31

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dit soort topics zijn niet toegestaan op GoT. Zie voor meer informatie CSL Beleid
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.