• scorchnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-06 19:38
Hallo Iedereen,

Ik heb een vraag. Ik wil graag een dual-boot van Windows en Ubuntu op mijn laptop willen hebben. Nou is in mijn laptop standaard 3 partities. 2 herstelpartities en de primaire partitie (C:/). Kan ik (als ik een deel van mijn primaire partitie afhaal) Ubuntu installeren zonder Windows te beschadigen?

Grtz ScorchNL :)

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:28
Zoals Willy1986 al zegt kijk in de FAQ. Maar om nog wat meer info te geven. Gister ook gedaan op mijn laptop. Echter ben ik begonnen met een clean install van Win 7 (was weer is nodig). Daarna ubuntu op deel vrije ruimte en daarna weer een NTFS schijf gemaakt voor opslag. Werkte prima.

Met het resizen van een partitie kan altijd wat misgaan natuurlijk, dus backup alle belangrijke dingen voordat je begint.

• scorchnl
Doet Ubuntu niet een herstelpartitie of iets maken dat de 2 andere herstelpartities kan overschrijven, waardoor windows wordt vernielt?

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Die is best wel outdated als het om Ubuntu gaat.

Gewoon Ubuntu-USB-stick erin, booten, 3x op OK klikken en 5 minuten later heb je een prima dualboot systeem.
scorchnl schreef op donderdag 25 november 2010 @ 18:14:
Doet Ubuntu niet een herstelpartitie of iets maken dat de 2 andere herstelpartities kan overschrijven, waardoor windows wordt vernielt?
Nee, hij snoept wat ruimte van de windows-partitie af, en de rest laat hij helemaal met rust.

[ Voor 35% gewijzigd door mcDavid op 25-11-2010 18:17 ]

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Ubuntu doet niks wat jij hem niet zegt te doen. Dus als jij zegt dat hij in specifieke partitie moet installeren, dan zal hij de andere partities niet aanraken.

Desondanks is het maken van een backup natuurlijk altijd gewenst, want je kunt natuurlijk zelf een fout maken en bijvoorbeeld de verkeerde partitie kiezen.

• scorchnl
mcDavid schreef op donderdag 25 november 2010 @ 18:16:
[...]

Die is best wel outdated als het om Ubuntu gaat.

Gewoon Ubuntu-USB-stick erin, booten, 3x op OK klikken en 5 minuten later heb je een prima dualboot systeem.

[...]

Nee, hij snoept wat ruimte van de windows-partitie af, en de rest laat hij helemaal met rust.
zoals ik hierboven al vroeg: maakt ubuntu een herstelpartitie aan die mijn huidige herstelpartities kan overschrijven, waardoor windows niet meer goed functioneert?

• mcDavid
scorchnl schreef op donderdag 25 november 2010 @ 18:20:
[...]

zoals ik hierboven al vroeg: maakt ubuntu een herstelpartitie aan die mijn huidige herstelpartities kan overschrijven, waardoor windows niet meer goed functioneert?
1x antwoord is niet duidelijk genoeg :?

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:25
Ik kan uit ervaring zeggen dat de bootloader die Ubuntu erop zet (grub2) ervoor zorgt dat je de Windows installatie nog prima kunt benaderen.
Ook is mijn ervaring dat een herstel partitie niet meer benaderbaar is (zowel op Samsung, Dell als HP laptops ondervonden).

Dus als je nog toegang wilt tot die partities maak dan een compleet image van je harde schijf (naar een externe schijf) voordat je Ubuntu installeert, zodat je die in de toekomst nog terug kunt zetten.
Gebruik hiervoor Acronis Trueimage, Norton Ghost of de linux tool 'dd'.

• webbier
  • Laatst online: 31-08 13:14
Nvm

[ Voor 98% gewijzigd door webbier op 25-11-2010 18:32 ]

• scorchnl
bas-r schreef op donderdag 25 november 2010 @ 18:30:
Ik kan uit ervaring zeggen dat de bootloader die Ubuntu erop zet (grub2) ervoor zorgt dat je de Windows installatie nog prima kunt benaderen.
Ook is mijn ervaring dat een herstel partitie niet meer benaderbaar is (zowel op Samsung, Dell als HP laptops ondervonden).

Dus als je nog toegang wilt tot die partities maak dan een compleet image van je harde schijf (naar een externe schijf) voordat je Ubuntu installeert, zodat je die in de toekomst nog terug kunt zetten.
Gebruik hiervoor Acronis Trueimage, Norton Ghost of de linux tool 'dd'.
Ik heb een MSI laptop, weet je hier ook iets van? En de herstelpartitie is niet meer benaderbaar zeg je. Werkt windows dan nog wel?

• mcDavid
scorchnl schreef op donderdag 25 november 2010 @ 18:43:
[...]

Ik heb een MSI laptop, weet je hier ook iets van? En de herstelpartitie is niet meer benaderbaar zeg je. Werkt windows dan nog wel?
Ja. Daar staat "MSI" op de klep. Veel meer nuttige info valt er niet te geven over "een MSI laptop".

En ja, windows blijft gewoon werken. Het is dus alleen aan te raden om even te controleren of je de herstel DVD's nog hebt, en zo niet om die te maken. Mocht je ooit weer windows gaan gebruiken en dat moeten herstellen.

[ Voor 18% gewijzigd door mcDavid op 25-11-2010 19:14 ]

• scorchnl
mcDavid schreef op donderdag 25 november 2010 @ 19:12:
[...]

Ja. Daar staat "MSI" op de klep. Veel meer nuttige info valt er niet te geven over "een MSI laptop".

En ja, windows blijft gewoon werken. Het is dus alleen aan te raden om even te controleren of je de herstel DVD's nog hebt, en zo niet om die te maken. Mocht je ooit weer windows gaan gebruiken en dat moeten herstellen.
is de partitieverdeling niet hetzelfde per type dan? ik neem tenminste aan van wel ;)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je vertelt niet welk type je hebt. Sterker nog, je vertelt helemaal niks, behalve dat het een MSI laptop is, en laat nou niet iedereen precies weten wat voor partities elk specifieke MSI laptopmodel, of uberhaupt MSI heeft.
Wat heb je zelf al gevonden? Wat is er niet duidelijk aan de gegeven antwoorden? Heb je niet gewoon een installatie-dvd erbij gekregen? Welke windowsversie staat er op? Wat heb je zelf al geprobeerd?

• scorchnl
blaataaps schreef op donderdag 25 november 2010 @ 20:34:
Je vertelt niet welk type je hebt. Sterker nog, je vertelt helemaal niks, behalve dat het een MSI laptop is, en laat nou niet iedereen precies weten wat voor partities elk specifieke MSI laptopmodel, of uberhaupt MSI heeft.
Wat heb je zelf al gevonden? Wat is er niet duidelijk aan de gegeven antwoorden? Heb je niet gewoon een installatie-dvd erbij gekregen? Welke windowsversie staat er op? Wat heb je zelf al geprobeerd?
Het is een MSI GX660 (goedkoopste variant). Ik heb een gewone installatie dvd bij de laptop gekregen inderdaad. Het antwoord is ook duidelijk (denk ik tenminste): backup maken en gewoon proberen. Een vriend van mij heeft dit ook geprobeerd op zijn Dell Studio 15 en dat liep volledig in de soep. Hij kon windows niet meer gebruiken omdat Ubuntu de herstelpartitie had overschreven. Vandaar dat ik dit topic uberhaupt heb gemaakt.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:55
Dan zal hij wel de verkeerde partitie hebben gekozen tijdens de installatie. Waarom wil je Ubuntu installeren? Met Linux moet je veel meer aankloten dan metWindows, en als je zoiets simpels als dit niet kan oplossen vraag ik me af of het verstandig is.

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

• scorchnl
MoiZie schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:00:
Dan zal hij wel de verkeerde partitie hebben gekozen tijdens de installatie. Waarom wil je Ubuntu installeren? Met Linux moet je veel meer aankloten dan metWindows, en als je zoiets simpels als dit niet kan oplossen vraag ik me af of het verstandig is.
ik kan het wel oplossen, maar ik heb geen ervaring met dual-booten. Dus ik dacht ik vraag hier even om advies :)

• krijn1985
Als je gewoon een DVD met windows erop bij hebt gekregen, gewoon alle belangrijke data backuppen en gaan. Mocht het mis gaan windows CD erin,opnieuw installeren, gelijk even goede grootte van partitie maken en daarna linux installeren.

Is gister bij mij allemaal prima gegaan. Inplaats van dat je gelijk naar Windows gaat zal eerst GRUB tevoorschijn komen waarin je kan kiezen linux of windows.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Voor dat je met Linux begint moet je het principe dual boot al kennen. Dat is mijn gedachte, nu begin je met twee nieuwe dingen en dat is vragen om problemen want waar ligt het dan aan als er iets mis is.

And this !! Is to go even further beyond!!!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:16
Wubi is écht ideaal. Download de ISO, laad deze ONDER WINDOWS met bijvoorbeeld Deamon Tools, doe alsof het een programma is en installeer 'm. Komt in je configuratiescherm terecht bij Programma's, dus deïnstalleren is ook geen probleem.

Installatie klaar? Kwestie van rebooten, boot menu wordt aangepast (automagisch) en je kunt Ubuntu opstarten ;)

• krijn1985
lamko schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:14:
Voor dat je met Linux begint moet je het principe dual boot al kennen. Dat is mijn gedachte, nu begin je met twee nieuwe dingen en dat is vragen om problemen want waar ligt het dan aan als er iets mis is.
Aan de andere kant ga je dan wel dingen leren ;) Want dan ga je uitzoeken wat er (evt) mis is/ging en hoe het is op te lossen. Zo heb ik ook redelijk wat dingen geleerd.

• mcDavid
scorchnl schreef op donderdag 25 november 2010 @ 21:56:
[...]

ik kan het wel oplossen, maar ik heb geen ervaring met dual-booten. Dus ik dacht ik vraag hier even om advies :)
Neem er de eerste keer gewoon even de tijd voor. In principe is een ubuntu installatie binnen 10 minuutjes gepiept, maar je moet gewoon even de tijd nemen om te kijken wat je doet enzo.

Het verstandigst is ook om eerst "ubuntu uitproberen" te kiezen, dan kun je vast zien of alles werkt. En dan kun je ook gewoon op internet tijdens de installatie, als je even wat op wilt zoeken of met een vraag zit.

Herstelpartities zijn overigens meestal FAT32 volgens mij, en windows NTFS. Maar dat doet allemaal niet zo veel ter zake. De ubuntu installer is hardstikke duidelijk wat de partitie-indeling betreft, waarschijnlijk spreekt alles gewoon voor zich.

• krijn1985
mcDavid schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:25:
[...]

Herstelpartities zijn overigens meestal FAT32 volgens mij, en windows NTFS. Maar dat doet allemaal niet zo veel ter zake. De ubuntu installer is hardstikke duidelijk wat de partitie-indeling betreft, waarschijnlijk spreekt alles gewoon voor zich.
semi-offtopic:
waar zijn de herstel partities voor? Anders gooi je ze toch gewoon weg?

Sowieso zou ik Windows zelf nog keer installeren zonder alle troep die fabrikanten meeleveren.

• mcDavid
krijn1985 schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:31:
[...]

semi-offtopic:
waar zijn de herstel partities voor? Anders gooi je ze toch gewoon weg?

Sowieso zou ik Windows zelf nog keer installeren zonder alle troep die fabrikanten meeleveren.
In principe exact hetzelfde als de (meegeleverde) installatie-DVD. Om je systeem te resetten naar de "fabrieksinstellingen" dus. Sommige fabrikanten leveren tegenwoordig alleen geen DVD meer mee, dus dan is het wel nasty als je herstelpartitie het ook niet meer doet. Maar als je gewoon een installatie-DVD hebt, kun je ook wel zonder die herstelpartitie inderdaad.

• krijn1985
mcDavid schreef op donderdag 25 november 2010 @ 23:37:
[...]

In principe exact hetzelfde als de (meegeleverde) installatie-DVD. Om je systeem te resetten naar de "fabrieksinstellingen" dus. Sommige fabrikanten leveren tegenwoordig alleen geen DVD meer mee, dus dan is het wel nasty als je herstelpartitie het ook niet meer doet. Maar als je gewoon een installatie-DVD hebt, kun je ook wel zonder die herstelpartitie inderdaad.
Aha. Aan de andere kant is een windows OEM cd altijd wel te regelen, maar het is wel handig als je het hebt voordat je je windows installatie vernagelt ;)
Pagina: 1