svanzon schreef op zondag 20 maart 2011 @ 02:07:
[...]
Momenteel heb ik de 17M32+ (Q9000 en Geforce 9600m) met een SSD (120GB) erin, echter mis ik net die extra schijfruimte voor mijn foto, mp3 en video collectie. Daarom heb ik graag behoefte aan 2 schijven. Daarnaast hebben mijn schoonouders een nieuwe laptop nodig en is dit voor mij een reden om een nieuwe te nemen.
Ik gebruik mijn laptop actief met veel programma's open (soms teveel

) en speel daarnaast af en toe een spelletje. Een leuke resolutie is altijd mooi maar een gamer ben ik niet. Buiten het gamen vind ik de resolutie wel belangrijk, werk nu met 1920*1200.
Aan videobewerking doe ik niet echt (af en toe) en dit heeft dan ook niet de prioriteit.
De processor upgrade ging mij niet direct om de clocksnelheid maar het verschil in features. Maar zoals ik nu op de
intel site zie zijn deze toch meer hetzelfde dan ik dacht. Denk hierbij aan een geïntegreerde videokaart (laag stroomverbruik onderweg). Alleen de FDI en wireless display zijn in de 2630 niet beschikbaar maar ga ik deze missen? Denk zelf van niet.
Dan nog enkele vragen:
- Welke processor raad u mij aan?
- Klopt het dat bij de 17CL36 de ESATA/USB port aan de achterkant zit? Hoe is dit bij de 17CL35.
- Zijn de meeste schermen tegenwoordig breedbeeld (1920*1080)? Ik heb nog 1920*1200, is dit nog mogelijk?
- Is de laptop iets lager en iets breder of is de hoogte vergelijkbaar met de 17M32+.
- Is de Intel-centrino draadloze kaart beter (lees: sneller groter bereik) dan de BTO kaart? Zo ja, heeft een upgrade hierin zin of scheelt het niets of slechts procenten.
Als ik uw verhaal zo lees is de 2630QM de beste keuze. Het voordeel van de 2720QM is vooral te zien tijdens video/fotobewerking. Uiteraard zullen games ook net paar FPS meer halen met de 2720QM maar de 2630QM is al zon enorme stap vooruit op de Q9000 dat die paar procent tussen beiden cpu's bij uw gebruik de meerprijs niet waard is. (met paar procent bedoel ik het verschil wat u bij uw typische gebruik zou merken)
Daarmee is dan ook meteen uw 1e vraag beantwoord.
2: Correct. Ziet u
deze foto's die ik van de 17CL36 heb genomen. Ze zitten inderdaad aan de achterkant. Bij de 17CL35 zitten ze meen ik ook nog aan de achterkant. Kan helaas nu even niet kijken omdat ik niet op kantoor zit (weekend

) Als u dit echt wilt weten zal ik dit maandag nakijken.
3: 1920x1200 is "helaas" niet meer mogelijk. Het is allemaal "Full-HD" 1080p geworden. Lang leven marketing zegmaar. Aan de andere kant, dit is ook een hele behoorlijke resolutie.
4: Ziet u de foto's. Heb uiteraard ook de 17M32+ geleverd en gevoelsmatig was hij iets dikker. Als ik echter echt ga vergelijken zitten ze ong. gelijk qua afmetingen.
5: Scheelt paar procent. Voor normaal gebruik geen boeiende upgrade. De Intel is iets sterker en heeft ook het 802.11A protocol (5Ghz band ipv 2.4Ghz band) maar of u daar wat aan heeft? De standaard 150Mbit
BTO kaart (Atheros) is al goed zat. Als u veel via het wireless verstuurt is de upgrade naar de 300Mbit kaart leuk maar anders ook overbodig.
Sowieso kan ieder component later nog worden geupgrade. Dus de keuze staat niet voor altijd vast zoals bij de meeste notebooks

Verwijderd schreef op zondag 20 maart 2011 @ 12:59:
Ik heb een algemene vraag rond de
BTO laptops. Ik studeer informatica en maak veel gebruik van windows, maar heb ook nu linux nodig. Ik ben van plan een
BTO laptop te kopen, maar wil graag weten of erzich hier problemen kunnen voordoen als ik dit wil gaan dual booten (en vooral ivm met de drivers).
Linux is niet Linux. Wat ik wil zeggen, het maakt nogal uit welke distributie u gaat draaien.
Maar het belangrijkste is, welke notebook zou u willen gaan gebruiken?
In het algemeen is het echter geen probleem, de
BTO's zijn voornamelijk reference design hardwareconfiguraties dus geen gekke "branded" cardreaders of wireless kaarten waar geen drivers voor te vinden zijn.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 20-03-2011 14:27
]