Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 02:55
Ik heb al een tijdje een gek, weinig storend probleem met mijn computer.. Ik heb er al eens een draadje over begonnen, maar dat leed niet tot een oplossing.. Maar nu mijn vader een gelijkaardig probleem heeft met zijn laptop, zou ik er graag nog eens achter op zoek gaan..

Het vorige draadje: Windows 7 opstartprobleem

Kort samengevat
De computer maakt gekke fouten.

Fouten die steeds opnieuw worden gemaakt op mijn computer: Hij kan niet opstarten als hij volgens de regels van de kunst is afgesloten (Hij blijft dan hangen bij het W7 laadscherm, de stroom uittrekken na het afsluiten, een paar keer op de startknop duwen en dan pas aanzetten is de enige oplossing), hij heeft af en toe problemen met de netwerkadapter (Hij wordt wel herkent, maar ik moet hem even uitschakelen via taakbeheer, terug inschakelen, en hij werkt..)
Daarnaast zijn er nog enkele random fouten, maar die geven weinig informatie denk ik..

Bij mijn pa zijn laptop, wil de netwerkadapter het ook niet direct doen.. Daarbij gebeurt het soms zijn XP skin (de echte skin, geen 3rd party programma) verdwijnt en de oude windows 98/95 skin tevoorschijn komt..
Dit is ook een beetje random..

Wat heb ik al gedaan? Memtest laten lopen op beide computers voor 5-6 uur, zonder enige fout te vinden.. Andere stresstesten in windows geprobeerd, die ook geen fouten geven.. Ik heb geen idee waarom deze random fouten (in combinatie met wat 'vaste fouten') zich niet herhalen in een test..
Inderdaad best vage diagnose, maar meer kan ik er niet over zeggen..

Note: Ikzelf gok op een kapotte PSU, sinds mijn vader zijn adapter best warm wordt..
Note 2: Nog een, iets minder geloofwaardige, aanwijzing naar de PSU, is het feit dat ik tegenwoordig mijn MircoSD van 8GB niet meer vol krijg zonder dat er fouten op komen.. Misschien worden hier mini-voltage afwijkingen geëxploiteerd door de overbrenging van kleine stroompjes?

[ Voor 12% gewijzigd door SoulShot op 23-11-2010 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Is de fout niet software gerelateerd? Nieuwe windows install al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:44
Probeer inderdaad eerst een nieuwe install. Dan sluit je meteen alle softwarematige problemen uit.

Heb je toevallig ook al HDTune gedraaid? En dan meteen de volledige scan.
Zo haal je harde schijven met bad sectors eruit.

Met betrekking tot je MicroSD:
Is het alleen de MicroSD die onleesbaar wordt beschreven of zijn het ook andere USB-sticks en externe harde schijven die corrupt raken na het aansluiten op de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Meet eens wat voor voltage er op de stopcontacten staat, als dit abnormaal hoog of erg fluctuerend is dan krijg je rare problemen. Is alles overigens aangesloten op een geaard stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:12
En als je niet wil herinstalleren, probeer dan in ieder geval is een live cd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Ik twijfel aan een software gerelateerde zaak, hoewel dit wel een gevolg kan zijn van de hardware fout.
Ik heb dan ook al een herinstallatie geprobeerd, maar deze vertoont in andere zin fouten, zo kan ik enkele drivers niet met succes installeren, hoewel dat wel gelukt is op mijn huidige installatie. (Hierbij werken de betreffende onderdelen correct)

Externe harde schijf geraakt niet corrupt.. Andere stick valt nog te proberen.
Voor voltage meting over stopcontact heb ik niet de apparatuur voor in huis, maar ik kan er misschien aan geraken.
Alvast bedankt voor de hulp tot nu toe..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Net toch maar eens een tweede partitie gemaakt en W7 x64 erop gezet. Tijdens de installatie moest ik de computer handmatig uitschakelen (hij zat vast) ter hoogte van de fase waar hij de videokaartprestaties test. Daarbij is het mij wederom niet gelukt om de driver voor mijn internet te installeren.. normaal wordt deze zelfs standaard door W7 geïnstalleerd, maar zelfs met drivers van Asus blijft de foutmelding dat de driver 'slecht is geinstalleerd'..
Daarbij bleef mijn computer in zijn POST-screen hangen na een restart, dit is de eerste keer dat ik dit meemaak. Na een reset, kwam de gebruikelijke 'overclock failed' melding waarna ik gewoon kon verder gaan..

Mijn vader heeft nog een multimeter liggen.. Ik ga hiermee eens de stroomdoorvoer testen door mijn stroomkabel door te knippen.. Is er iets waar ik moet op letten? Zit het probleem met andere woorden in een te hoog verbruik, of eerder in (gelijk ik zelf denk) piekjes die mogelijk kunnen verschijnen bij een vast stroom verbruik?
Echter kan het moederbord ook de oorzaak zijn..

[ Voor 53% gewijzigd door SoulShot op 24-11-2010 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
De stroom uit het stopcontact is nagenoeg contstant rond de 230V, wat binnen specificaties van mijn Zalman ZM600-HP valt.. Iemand andere diagnose ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een diagnose kan je pas stellen als je voldoende informatie hebt over waar het om gaat! Ik zie namelijk nergens:
Om wat voor systeem het gaat?
Om welke driver?
welke hardware aan boord is?
wat is een internet driver? je hebt NIC drivers (Network interface connection) Router software en modem software en firmware maar internet drivers kennen we hier niet!
welke internet netwerk driver probeer je te instaleren?
Waarom maak je een nieuw topic met een niets zeggende titel? Ik geloof nl. dat er wel meer "Diagnose hardwaredefect" hier plaats vinden op Tweakers.
Overigens geeft de titel al de oplossing: diagnose : Hardware defect < = Problem solved ! solution buy a new one! (maar goed).

Mocht je meer hulp willen moet je deze informatie toch even aan leveren en ook is het handig te weten of het ooit goed gewerkt heeft?
nog meer vragen:
Die SD kaart komt ie toevallig uit een Apple telefoon ofzo (mogelijk een OS incompatibilliy)
Dat een mobo af en toe 'overclock failed' geeft dat hij niet tevreden was met je bios instellingen en terug wil naar de standaard (zelf als je niks verander kan dat) maar meestal na een crash zal je dit zien (Asus mobo? gokje? Goed spu!)
Een standaard onderdeel van troubleshoot : test met zo min mogelijk aangesloten hardware om uitsluiting te geven over de werking van de hardware!

een standaard tip voor OS installatie:
Instaleer als eerste het OS deze zal in de meeste gevallen de NIC automatisch meenemen. Instaleer hierna de updates van Windows, instaleer hierna de chipset drivers voor het moederbord instaleer hierna het geluid en als laatste pas je videokaart en overige hardware. misschien dat dit helpt! Maar ik zou beginnen met is recapituleren

p.s. als het dan toch nodig is om een 2e topic te openen voor 1 probleem neem de belangrijke info even mee naar het nieuwe topic (ga die andere niet helemaal lezen want het antwoord staat er toch niet in blijkbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Ik vergeet altijd enkele dingen te vermelden uit nonchalanche, inderdaad..
De configuratie (die in mijn sign stond..)

Asus P5B-E - Intel Core2Duo E6400 @ 3Ghz - Zalman 9700 - OCZ 4GB - X-Fi XtremeGamer - Asus HD5770 1GB CuCore - Seagate Barracuda 7200.10 320GB + Samsung Spinpoint F1 HD753LJ 750GB - Zalman ZM600-HP - Windows 7 Ultimate x64

Nu heeft de overclock altijd stabiel gelopen en is die in het verleden ook uitvoerig getest.. Ik heb daarbij ook al alle componenten vervangen buiten het moederbord en de voeding, de oorzaak ligt bij mij volgens één van beide, echter weet ik niet hoe ik moet nagaan welke van de twee.. Die SD kaart moeten we buiten beschouwing laten, dat was een vals alarm, een gewone stick werkt wel naar behoren, het zal aan de SD zelf liggen die misschien bagger is?

Een nieuwe installatie is lever niet veel meer op: Dezelfde random fouten komen voor, ik kan geen enkele hardware uitsluiten op basis van drivers of hardware toevoeging/verwijdering. Daarom verdacht ik in de eerste plaats het moederbord (of voeding..)

Die overclock failed is volgens mij een standaard zinnetje dat het moederbord in zich heeft om zijn eigen falen naar voor te brengen.. Maar toch wil ik zekerheid hierover, sinds als de voeding de oorzaak zou zijn, en ik een nieuw moederbord + ram aanschaf, weer met gebakken peren zit..

Daarbij heb ik nog een nieuwtje.. Vanmorgen kreeg ik toen ik aan het surfen was op internet opeens een blauwig scherm (geen bsod, gewoon een scherm dat volledig effen blauw kleurde), waarna mijn muziek die aan het afspelen was opeens bleef hangen..
Na herstart zei het windows logboek dat: 'Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te worden afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.' (ID 41: http://technet.microsoft....rary/ff943877(WS.10).aspx)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shurdus
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-06-2024
We're sorry, but the page you requested could not be found. Please check your typing and try again,
or use the search options on this page.

Leuk, zo'n link. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-09 09:10
Shurdus schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:58:
We're sorry, but the page you requested could not be found. Please check your typing and try again,
or use the search options on this page.

Leuk, zo'n link. :)
Of je bent niet lui en haalt gewoon even het ) achter de URL weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-08 17:20
Nu heeft de overclock altijd stabiel gelopen en is die in het verleden ook uitvoerig getest.
wat vandaag goed werkt, heeft geen garantie voor de toekomst
vreemde dingen die soms fout gaan zijn daar zelf typisch voor
zet alles terug op de default waarden, test het, en kom dan nog eens terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
De overclock staat af.. we zullen zien wat er gebeurt, al denk ik dat mijn mager overclockbaar moederbord het heeft begeven onder jarenlange overclock van 42,5% ..

[ Voor 9% gewijzigd door SoulShot op 01-12-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Ik heb de overclock nu al enkele dagen af staan en het systeem leek beter te lopen tot dat ik een bluescreen kreeg vandaag. De bugcontrole 0x00000050 die plaatsvond duidt volgens websites waarschijnlijk op een fout in de hardware, ik heb daarbij nogmaals een memtest gedraait voor enkele uren en daarbij geen enkele fout gevonden..

Het verwijderen van andere hardwarecomponenten (op de CPU/mobo/voeding na) levert ook geen oplossing tot de random foutmeldingen.. Kan ik op andere manieren mijn overige hardware nog onderzoeken?
Pagina: 1