Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-09 02:55
Sinds kort heb ik een opstartprobleem met mijn computer. Het inladen van Windows blijft op een gegeven moment hangen na het verschijnen van het Windows vlaggetje. Ik heb al geprobeerd om hardware uit te sluiten, maar dat geeft mij geen oplossing, sinds telkens als ik iets van mijn hardware opstelling verander na zo'n opstart-hang de boel terug werkt. Als ik mijn computer 2x achter elkaar wil opstarten met dezelfde hardware, dan failt hij.

Ik zit al even met het probleem, ik heb een tijd terug in veilige modus proberen op te starten, waarbij hij dan ook bleef hangen bij het inladen van Classpnp.sys
, maar tegenwoordig geraakt hij opgestart in veilige modus na zo'n opstart-hang..

Dit hangen gebeurt enkel als ik via de orthodoxe wijze mijn computer afsluit en aanzet, als ik echter het systeem even zonder stroom zet na het afsluiten kan ik het systeem wel terug kan opstarten.
Ik draai de 64bit versie van Windows 7.

[ Voor 23% gewijzigd door SoulShot op 14-09-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 11:20
Heb je Windows al eens opnieuw geïnstalleerd? Als je goed met backups werkt is dat een kleine moeite met Windows 7.

Test het dan eerst eens zonder dat je extra drivers installeert. En daarna stuk voor stuk per driver rebooten en testen. Op die manier kun je je Windows installatie en de Drivers uitsluiten.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Ik vind opnieuw installeren een beetje één (van de) laatste oplossingen. Het kan goed zijn dat opeens het probleem is opgelost, maar dat ik nooit zal weten waar het vandaan is gekomen..

Daarbij heb ik niets aan mijn drivers verandert sinds het probleem is ontstaan

[ Voor 18% gewijzigd door SoulShot op 13-09-2010 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
In de meeste gevallen heb je er weinig aan om te weten waar het probleem is ontstaan. Tenzij het een gebruikersfout is. Maar daar ga ik met deze omschrijving niet vanuit. Tenminste dat is wat ik vind.
Dat is hetzelfde als met Spyware en dergelijke. Ik kan bij mensen uren gaan zitten kloten om het eraf te krijgen en het systeem te herstellen, maar ik kan ook in een klein uurtje Windows opnieuw installeren en dan zeker weten dat het probleem weg is.

En als ik je probleem zo lees is het waarschijnlijk een probleem dat je niet weer opnieuw zult krijgen.

Wat ik wel zeker weet is dat we je niet veel kunnen helpen op afstand. Want het probleem is voor ons net zo vaag als voor jezelf. Het enige verschil is dat wij niet bij je computer kunnen komen, en jij wel :).
Dus als je het probleem echt wilt vinden en de oorzaak wilt achterhalen moet je verder gaan met troubleshooten. Veel succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Saeverix op 13-09-2010 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droomygirl
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-04-2021
Ik zou om te beginnen testen of je harddisc nog wel ok is, opstarten met Hirens boot cd en testje draaien (bv. MHDD).
Dan weet je iig dat het daar niet aan ligt.
Had het laatst ook dat mijn pc takketraag opstartte, 4 sectoren dood. Opgelost met nieuwe drive :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Saeverix schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:24:

Dat is hetzelfde als met Spyware en dergelijke. Ik kan bij mensen uren gaan zitten kloten om het eraf te krijgen en het systeem te herstellen, maar ik kan ook in een klein uurtje Windows opnieuw installeren en dan zeker weten dat het probleem weg is.
Dat is mijn aanpak ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyharry
  • Laatst online: 17-03 12:31
Dit probleem van jou komt mij bekent voor.

Bij mij bleek het een harde schijf te zijn die kuren had.

Na vervangen van de schijf geen problemen meer gehad.

Misschien eens windows7 kopieren naar een andere schijf en kijken wat er dan gebeurt.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Dat zijn dan vast mensen die niks met hun computer doen. Het zou mij weken kosten om alle software weer opnieuw te moeten installeren buiten dat 'uurtje' om voor de clean install.

Ben het daarmee overigens ook met de TS eens: gewoon opnieuw installeren, zonder dat je nou weet wat er gaande is, daar heb je weinig aan. Stel dat het nou bijvoorbeeld inderdaad zijn harddisk is, dan heeft ie er niks mee opgeschoten, behalve dan dat ie al zijn data extra kwijt is.

Herinstalleren is een ultimum remedium, niet de oplossing voor alles wat je even niet begrijpt.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
albatross schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:42:
[...]

Dat zijn dan vast mensen die niks met hun computer doen. Het zou mij weken kosten om alle software weer opnieuw te moeten installeren buiten dat 'uurtje' om voor de clean install.

Ben het daarmee overigens ook met de TS eens: gewoon opnieuw installeren, zonder dat je nou weet wat er gaande is, daar heb je weinig aan. Stel dat het nou bijvoorbeeld inderdaad zijn harddisk is, dan heeft ie er niks mee opgeschoten, behalve dan dat ie al zijn data extra kwijt is.

Herinstalleren is een ultimum remedium, niet de oplossing voor alles wat je even niet begrijpt.
Als het zijn harde schijf is dan is hij sowieso zijn data kwijt, want als hij een nieuwe harde schijf koopt moet hij alsnog Windows opnieuw installeren :)

Dus in plaats van direct een andere schijf proberen/kopen kan hij net zo goed nu Windows opnieuw installeren.
De harde schijf testen is natuurlijk ook een optie, maar het komt er in het geval van "defecte harde schijf" hoe dan ook op neer dat hij Windows opnieuw moet installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
albatross schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:42:
[...]

Ik doe genoeg met mijn PC.

PC-problemen oplossen moet je ook met verstand doen. Om de haverklap een clean install is niet verstandig maar een image terugzetten is dat wel. Vervolgens in een half uurtje alle updates van windows en programma's downloaden en installeren is efficienter dan dagenlang te rommelen aan je systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Haaglander schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:52:
[...]

Ik doe genoeg met mijn PC.

PC-problemen oplossen moet je ook met verstand doen. Om de haverklap een clean install is niet verstandig maar een image terugzetten is dat wel. Vervolgens in een half uurtje alle updates van windows en programma's downloaden en installeren is efficienter dan dagenlang te rommelen aan je systeem.
Klopt, ik ken zelf ook weinig mensen die zoveel software op hun computer hebben dan een herinstallatie weken moet duren.

En dat is ook waarom ik zei: "Als je goed met backups werkt is dat een kleine moeite met Windows 7.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyharry
  • Laatst online: 17-03 12:31
Saeverix schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:50:
[...]

Als het zijn harde schijf is dan is hij sowieso zijn data kwijt, want als hij een nieuwe harde schijf koopt moet hij alsnog Windows opnieuw installeren :)

Dus in plaats van direct een andere schijf proberen/kopen kan hij net zo goed nu Windows opnieuw installeren.
De harde schijf testen is natuurlijk ook een optie, maar het komt er in het geval van "defecte harde schijf" hoe dan ook op neer dat hij Windows opnieuw moet installeren.
Dat ben ik niet met je eens er zijn programma's genoeg om je windows één op één naar een neiuwe harde schijf te kopieren.

Bv Acronis® True Image Home 2010

http://www.acronis.nl/hom...I61nMCEhKQCFdcsDgodpldtHA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Saeverix schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:55:
[...]

Klopt, ik ken zelf ook weinig mensen die zoveel software op hun computer hebben dan een herinstallatie weken moet duren.

En dat is ook waarom ik zei: "Als je goed met backups werkt is dat een kleine moeite met Windows 7.".
Een image terugzetten is een ander verhaal. Maar onderschat niet hoe veel je toch installeert; zonder backup zou het me zeker dagen duren (en weken wellicht, als ik er iedere dag maar een uurtje of wat aan kon werken).

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Dirtyharry schreef op maandag 13 september 2010 @ 10:57:
[...]

Dat ben ik niet met je eens er zijn programma's genoeg om je windows één op één naar een neiuwe harde schijf te kopieren.

Bv Acronis® True Image Home 2010

http://www.acronis.nl/hom...I61nMCEhKQCFdcsDgodpldtHA
Als de harde schijf stuk is gaat een image maken waarschijnlijk ook niet lukken zonder dat deze corrupt is. Dus dat zou ik dan ook zeker afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:50
Heb je opstartherstel met een herstelcd geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Net de harde schijf getest, geen enkele fouten op volgens MHDD. Opstartherstel al geprobeerd met de windows 7 installatie DVD, maar die kan het probleem niet oplossen. Ook al de Windows debugging mode geprobeerd (gelezen op een ander forum), maar dat baatte ook niet.

Het is inderdaad een bekend probleem, deze threads leverde me echter geen resultaten..
http://social.answers.mic...af-4183-9a0d-22a73b72f6d6

Daarbij nog eens even vermelden: Het maakt niet uit wat ik aan de hardware setup verander, als ik de geluidskaart of één van de ramkaartjes uittrek/terug insteek na zo'n fail werkt het systeem weer.. 2x met dezelfde setup opstarten faalt echter altijd.
Daarom denk ik dat we eerder moeten zoeken in iets meer algemeen, dan een bepaalde driver die faalt..

[ Voor 27% gewijzigd door SoulShot op 13-09-2010 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

SoulShot schreef op maandag 13 september 2010 @ 14:30:

Daarbij nog eens even vermelden: Het maakt niet uit wat ik aan de hardware setup verander, als ik de geluidskaart of één van de ramkaartjes uittrek/terug insteek na zo'n fail werkt het systeem weer.. 2x met dezelfde setup opstarten faalt echter altijd.
Daarom denk ik dat we eerder moeten zoeken in iets meer algemeen, dan een bepaalde driver die faalt..
wacht even.
Je wijzigt iets aan de hardware config en dan is het opeens weer oké?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-09 16:32
Boot anders is een keer veilige modus, dan weet je of het driver matig.
Flash je bios maar eens, heeft bij mij het probleem opgelost.

[ Voor 30% gewijzigd door Punkbuster op 13-09-2010 15:08 ]

automation fanboy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
En de tip in de eerste hit bij Google als ik zoek op "classpnp.sys", heb je die al geprobeerd?
http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic254231.html

Aangezien hij blijft hangen op classpnp.sys", kan het best zijn dat het met de "Plug & Play OS" instelling te maken heeft. Aangezien PNP een afkorting is van Plug & Play.

Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij na een hardware verandering wel opstart. Dat heeft namelijk met Plug & Play te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-09 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Saeverix schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:19:
En de tip in de eerste hit bij Google als ik zoek op "classpnp.sys", heb je die al geprobeerd?
http://www.bleepingcomputer.com/forums/topic254231.html

Aangezien hij blijft hangen op classpnp.sys", kan het best zijn dat het met de "Plug & Play OS" instelling te maken heeft. Aangezien PNP een afkorting is van Plug & Play.

Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij na een hardware verandering wel opstart. Dat heeft namelijk met Plug & Play te maken...
Als hij blijft hangen bij classpnp.sys betekent dat het meestal dat hij hangt bij het starten van hetgene wat NA classpnp.sys geladen zou moeten worden. Het probleem zit m dus niet per definitie in het laden van classpnp.sys. Heb je meerdere harde schijven? If so, probeer eerst alleen met windows schijf te booten en de rest los te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
alt-92 schreef op maandag 13 september 2010 @ 15:01:
[...]

wacht even.
Je wijzigt iets aan de hardware config en dan is het opeens weer oké?
Inderdaad, dat is wat het juist zo moeilijk maakt om hardwarematig iets uit te sluiten. Stel, ik sluit mijn computer af, dan zal hij niet meer opstarten totdat ik mijn geluidskaart of een ramlatje heb uitgetrokken. Heb ik dat gedaan, zal mijn computer weer opstarten. Maar sluit ik dan weer af, dan zal de computer opnieuw niet opstarten, totdat ik iets verander aan de hardware configuratie..

Laatste keer kon ik wel in veilige modus opstarten, maar het is voorheen ook al geweest dat hij bij die classpnp.sys bleef hangen.

Bios flashen zou ik nog niet doen, sinds ik al een tijd daar niets meer in heb verandert, waardoor het een beetje onmogelijk lijkt dat het daar aan scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Maar om nog even op mijn "Opnieuw installeren van Windows" terug te komen.
Je ben nu al vanaf 10 uur bezig met dit probleem, en nog niets opgeschoten. In die 6 uur had je Windows al meer dan 6 keer opnieuw kunnen installeren.

Meerdere mensen (op andere fora) die dit probleem ook hadden hebben met een herinstallatie het probleem opgelost :)
Dikke kans dat dat bij jou ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Saeverix schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:33:
Je ben nu al vanaf 10 uur bezig met dit probleem, en nog niets opgeschoten. In die 6 uur had je Windows al meer dan 6 keer opnieuw kunnen installeren.

Meerdere mensen (op andere fora) die dit probleem ook hadden hebben met een herinstallatie het probleem opgelost :)
Dikke kans dat dat bij jou ook het geval is.
Daar heb je inderdaad gelijk in, maar zelf zoeken vind ik wat leuker :)
Daarbij kost het niet zoveel moeite om even wat dingen te controleren.

Tweede harde schijf uitschakelen lost niets op.. Zelfs als de computer niet meer aangaat, zal het loskoppelen van de tweede schijf geen werkende computer toveren, in tegenstelling tot het uitschakelen of inschakelen van een ander component.

Daarbij lukt opstarten in veilige modus nu wel altijd, misschien heb ik vorige keer niet lang genoeg gewacht :+

[ Voor 6% gewijzigd door SoulShot op 13-09-2010 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
Saeverix schreef op maandag 13 september 2010 @ 16:33:
Maar hij geeft heel duidelijk aan dat ie (waarschijnlijk) hardware problemen heeft met zijn geluidskaart. Opnieuw installeren kan altijd nog. Hij doet er m.i. nog steeds beter aan eerst uit te zoeken wat de issue nou precies is. Daarna zjn er nog maar twee opties: of hij heeft uitgevonden wat het probleem was, en het is nu opgelost, of hij komt er achter dat het een hardware issue is dat ook met een re-install niet op te lossen valt.

Ik blijf erbij: voordat ie nou herinstalleert, en daarnee wederom tegen hetzelfde probleem aanloopt, probeer eerst de zaak grondig te troubleshooten.

EDIT: Als je dan toch gaat herinstalleren, zorg er dan in ieder geval voor dat je de laatste video- en audiodrivers alvast gedownload hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door albatross op 13-09-2010 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Ik weet niet hoe je tot het besluit van geluidskaart komt, sinds het probleem ook (éénmalig) verholpen wordt door een ramlatje uit te trekken. Gewoon van hardware configuratie veranderen doet het'm.
Ik heb gisteren nog die audio driver geupdate (voorheen was het probleem ook al)

Wat kan ik nog proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
albatross schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:12:
[...]

Maar hij geeft heel duidelijk aan dat ie (waarschijnlijk) hardware problemen heeft met zijn geluidskaart. Opnieuw installeren kan altijd nog. Hij doet er m.i. nog steeds beter aan eerst uit te zoeken wat de issue nou precies is. Daarna zjn er nog maar twee opties: of hij heeft uitgevonden wat het probleem was, en het is nu opgelost, of hij komt er achter dat het een hardware issue is dat ook met een re-install niet op te lossen valt.

Ik blijf erbij: voordat ie nou herinstalleert, en daarnee wederom tegen hetzelfde probleem aanloopt, probeer eerst de zaak grondig te troubleshooten.

EDIT: Als je dan toch gaat herinstalleren, zorg er dan in ieder geval voor dat je de laatste video- en audiodrivers alvast gedownload hebt.
Ik lees inderdaad nergens dat het aan zijn geluidskaart ligt.
En mijn idee achter het opnieuw installeren valt ook onder troubleshooten. Want door je OS opnieuw te installeren kun je een software fout uitsluiten. En dan weet je dat je het hardware matig moet gaan zoeken.

Maar TS vind het leuk om zelf uit te zoeken waar het probleem zit. Veel plezier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Het blijkt dat de computer enkel terug kan opstarten na de stroomkabel uit te trekken, en even alle stroom uit de pc te laten lopen. Dus het systeem even zonder stroom zetten na het afsluiten zorgt ervoor dat het systeem wel terug kan opstarten.

(Bij het verwisselen van hardware configuratie trok ik ook de stroom uit, daarmee dat ik dacht dat het iets met de hardwareconfiguratie te maken had..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Da's toch echt een hardware/PSU issue, wat niet met goede spullen voor hoort te komen met een bog-standard installatie.

>>
PMG

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
bog-standaard installatie?

Hoe kan ik nu nagaan wat er precies scheelt dan?

• Saeverix
Dan is ligt het heel erg waarschijnlijk je Moederbord.

Heb je ook al eens opgestart zonder alle overbodige hardware? Dus alleen de noodzakelijke onderdelen om op te starten.

Als je dan nog steeds hetzelfde probleem hebt dan kun je bijna zeker zeggen dat het je Moederbord is. PSU zou heel misschien nog kunnen, maar dan zou hij ook de eerste keer niet moeten opstarten lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SoulShot
Heb ondertussen alle hardware van het moederbord gehaald op de harde schijf, 1 ram latje en de processor na. (de videokaart heb ik vervangen door een andere). Het probleem is er nog steeds.

Daarbij heb ik ook op die harde schijf een nieuwe partitie gemaakt met een nieuwe installatie, deze blijft (wat hij voorheen niet deed) hangen bij de installatie waar hij de prestaties van de videokaart worden controleerd. Als ik hem dan heropstart (waardoor hij dit stadium overslaat) heb ik moeite met mijn driver te installeren voor mijn netwerkchip (wat normaal automatisch gedetecteerd en geinstalleerd wordt door W7).

Daarbij lijken al deze vastlopers op elkaar: er komt geen bsod, en het loop ook niet echt vast, maar het lijkt allemaal ettelijke keren trager te gaan als normaal. Vergelijkend met een situatie waarbij de CPU 100% belast wordt door een bepaalde fout in een stukje software.

Moet ik nu besluiten dat mijn moederbord het lichtjes is aan het laten afweten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
Ik denk het wel. Ook omdat het niet een vast iets is waar het mis gaat. Eerst bij de videoprestaties, toen bij de netwerkcontroller.

Je zou nog een andere voeding kunnen proberen. Dat je even eentje van iemand anders gebruikt.
Anders blijft er denk ik niet veel anders over dan je moederbord.

Maar het is gelukkig niet het duurste onderdeel van een PC. Voor een paar tientjes ben je gered als dat de oorzaak is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik heb een vraagje ..
Is pc nog standaard, dus geen overclock.

• SoulShot
De pc is wel overclocked, maar een cmos reset lost niets op.

Maar is er nu enige verklaring waarom het moederbord de boosdoener is, niet uitgaande van het uitsluitingsproces? Met andere woorden: waarom zou een 'kapot' moederbord na even zijn stroom verloren te hebben wel opstarten en anders niet? (een uitleg voor de random vastlopers lijkt me wat moeilijker)

[ Voor 78% gewijzigd door SoulShot op 18-09-2010 11:35 ]

• Saeverix
Omdat er verder niet veel ander overblijft.

Waarom? Dat kan meerdere redenen hebben. Bijvoorbeeld bol staande of lekkende condensatoren.
Maar het kan ook een defect in een chip zijn die je van buiten niet kunt zien.
Het is en blijft electronica.

Van de één op de andere dag kan het stuk zijn. Net als bijvoorbeeld een TV of een Versterker.

Heb je er nog garantie op?

• SoulShot
Neen, ik schat dat 3,5 jaar overclocked lopen op een moederbord dat niet uitermate geschikt was hiervoor de verklaring kan zijn :)

• ploffie144
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-12-2024
3,5 jaar overclock op dit bord oké !!
Ik had gisteren even gekeken naar de specificaties van je moederbord.
Daarom ook de vraag.
En je geeft zelf al aan dat het bord daar niet zo geschikt voor is.
Probleem is wat mij betreft wel duidelijk.
Pagina: 1