Toon posts:

aandachtspunten harde schijf van laptop koppelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Mijn vriendin's computer is zojuist gesneuveld. Ik wil graag voor ik een recovery draai haar bestanden veilig stellen op mijn computer. Het zijn allebei laptops.

Ik heb in mijn laptop 2 harde schijven, waarvan er eentje alleen maar wat bestanden bevat, alle programma's en windows 7 draaien op C. Ik kan de andere eruit pakken en alles werkt prima.

Nu heb ik een vraag, ik zie dat de harde schijf van mijn vriendin in de mijne past, maar moet ik nog iets instellen van master / slave etc... Iets met pinnetjes bedekken oid?

Graag wat tips,

Thanks

Verwijderd

Topicstarter
Iemand? Ik kan echt niks vinden op internet over jumpers etc... en ik wil niet zomaar beginnen.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
Op zich is een uurtje wachten niet heel raar om antwoord te krijgen hoor.
Daarnaast heb je niet gemeld of het om een PATA of SATA schijf gaat, dus dat zou ook een beetje gokken zijn. Ware het niet dat dé methode bij harde schijven is: gewoon erin zetten en in het bios (tijdens de POST) kijken of hij herkend wordt. Anders veranderingen aanbrengen.

Verwijderd

Topicstarter
Dag Cryforhelp!

Ten eerste: sorry voor mijn ongeduldig ogende bumppost :D Ongeduld is een van mijn minder charmante kanten, maar ik zal het voor nu voor me houden. Iig bedankt voor je post.

De 2e kaart is een SATA harde schijf. De Toshiba MK2555GSX - SATA 5400 250gb.

Ik heb zojuist uit pure ongeduld de HD maar in mijn tweede slot gedaan en in de BIOS gekeken of ie em zag. Bij secondary HDD stond hij vermeld dus ik ging er van uit dat eea goed was. Nu is het echter zo dat ik daarna ermee opgestart heb en ik meer dan 10 minuten heb gewacht bij "Windows Starten" Zonder dat ie daar door ging.

Hij start er dus niet mee. Heb jij: of iemand anders een idee / tip? Ik zoek ook echt zelf en ik zal geduldig wachten op mogelijke antwoorden :D

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Niet zo moeilijk doen: gewoon voor 15 euries een usb behuizing kopen voor een sata notebook schijf. Komt altijd nog wel een keer van pas.

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:46
Vanaf een Linux-cd'tje booten en dan de bestanden overzetten is het veiligst. Zo weet je zeker dat er niet met de schijf geklungelt wordt door Windows. Andere optie is een usb-case kopen, de schijf daarin monteren en dan heb je een externe harde schijf voor ~€8. Dat heb ik met mijn zusje's oude HDD gedaan.

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 16:29
Als je recovery gaat doen van een schijf, is het zeker niet handig om daarmee te gaan booten in een andere machine.

Sowieso, je vertelt niet hoe die laptop is gecrashed, maar als dat de HDD betrof, dan moet je recovery zorgvuldig aanpakken.

Verwijderd

Topicstarter
De PC start niet meer goed op nadat de computer niet goed was afgesloten. Hij blijft in een zwart scherm met alleen een cursor hangen. Veilige modus etc... Niks werkt.

Dat usb-case verhaal klinkt mij als muziek in de oren, ik ga morgen meteen naar de winkel.

PS: ik wilde in het geheel niet booten van de kapotte schijf, ik wilde hem gewoon als slave in mijn eigen computer hangen zoals mijn andere secondary schijf en daar dan de bestanden van kopiëren.

Gr

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen,

Ik heb zo'n apparaat aangeschaft en hem eraan gehangen. Ik zie nu de disc wel, maar hij komt er niet op. Na 20 minuten hangt explorer zich op. Moet ik een of andere recovery software er overheen halen? En wat zijn dan jullie tips?

Gr.

Hans

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Voordat je ook maar verder gaat: gebruik geen Windows voor het terughalen van bestanden. Zoals hierboven al is aangegeven loop je het risico dat Windows op je gesneuvelde harde schijf gaat schrijven met een grote kans dat de schijf nog verder kapot gaat.

Download dus een Linux live cd en start daar mee op. Zelf heb ik goede ervaringen met de Linux die op de Ultimate Boot CD (UBCD) staat. Sowieso een aanrader, aangezien deze cd ook voor nagenoeg alle harde schijf fabrikanten hun test en diagnose tool heeft opgenomen. Makkelijk om te zien of het een echt probleem met de harde schijf is of alleen een logisch probleem (MFT in de war bijvoorbeeld).

Boot dus met bijvoorbeeld UBCD, kijk met de tool van de fabrikant wat er met de schijf aan de hand is en gebruik daarna de 'Partition Magic' distributie om bestanden van de kapotte harde schijf naar een andere harde schijf te kopieren. Wees niet verbaast als sommige bestanden ontzettend lang duren om te kopieren. Ter indicatie, vorige week heb ik ongeveer 10GB aan data van een kapotte harde schijf teruggehaald en dat duurde ongeveer twee dagen.....

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je data er af wil halen en je hebt problemen met de disk, dan is Thematopic: Datarecovery interessant om eens door te nemen.

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 10:58
Maar, eerst met de diagnosetool van de fabrikant kijken wat er aan de hand is. Het lijkt er trouwens op dat de HD zelf het grote probleem is, en dat de laptop verder misschien wel prima is.

[ Voor 3% gewijzigd door cryforhelp op 23-11-2010 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey Cryforhelp,

Bedankt voor je respons weer. Het is idd de HDD, ik heb met een nieuwe harde schijf de comp van mijn vriendin gerepareerd.

Maar ik blijf met die data zitten. Op dit moment heb ik hem in een König SATA -> USB ding gepropt en in windows 7 wordt ie herkend, maar als ik er op klik dan timed ie uit. Verder geeft ie als ik hem zo in een laptop stop de melding dat er geen bootsector is.

Nu heb ik EASEUS data recovery wizard eroverheen gehaald en die is al 7 uur bezig en heeft 500 bestanden gevonden. De resterende tijd is nog calculating dus dat zal wel een tragische 40 dagen worden.

Ik heb al op alles wat ik kon bedenken gezocht, maar misschien hebben jullie tips: Kan dit ook sneller? Kan ik bijvoorbeeld de bootdinges repareren (en is het te verwachten dat het probleem daarmee verhelpt) Of kan ik bijvoorbeeld 1 op 1 kopiëren met een of andere tool en gaat dat niet gewoon sneller?

Want dit is natuurlijk ook schijt :D

Thanks weer!!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-12-2025

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Als de harde schijf zelf een probleem heeft dan zal dat niet sneller kunnen. Wat dan overblijft is het selecteren van de bestanden die je wilt binnenhalen en dat gaat heel goed met Linux. Daarnaast is de USB-interface ook een bottleneck. SATA->USB controllers hebben vaak een slechtere foutcorrectie dan native SATA-controllers in een computer.

Als de data echt belangrijk is, zou je kunnen overwegen om de schijf richting een professioneel data recovey bedrijf te sturen. Bedenk je echter wel dat je dan over minimaal 300 euro spreekt.

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Pagina: 1