thuisnetwerk vraagje

Pagina: 1
Acties:

• BramSd
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-02 15:22
Dag tweakers,

Ik heb onlangs een Ziggo alles-in-één abonnement afgesloten. Tot mijn verbazing kwam ik er, na installatie, achter dat het meegeleverde modem geen router functionaliteit heeft. Dat was even schrikken. Nu moet ik dus een router kopen.

Ik heb momenteel mijn pc aangesloten met een tweetal Powerline adapters die 200mb/s moeten trekken. Ze zitten een meter of 20 uit elkaar en niet in dezelfde groep. Ze halen nu dus slechts krap 8mb/s. Dat is zonde, omdat Ziggo 30mb/s levert. Een kabel trekken is geen optie.
Mij lijkt de beste optie om in mijn pc ook een draadloos netwerkkaartje te steken. Ik heb daar alleen weinig kaas van gegeten en weet ook niet waar ik op af moet gaan.

Ik ben van plan om voor ofwel een Linkys WRT610N te gaan, ofwel voor de Netgear WNDR3700. Beiden staan namelijk hoog aangeschreven en leveren gigabit LAN op 4 poorten.

Mijn vraag is nu: welke netwerkkaart koop ik het beste voor mijn PC? Ik wil een 'gegarandeerde' snelheid van 30MB/s halen wat downloaden betreft en zoveel mogelijk snelheid voor het intern overzetten van data.
Is er iemand die een goed idee voor me heeft?

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Beide zijn volgens mij prima WLAN apparaten. Als je er een insteekkaart van hetzelfde merk bijdoet (eventueel met betere antenne als dat nodig is), zou je een heel eind moeten komen. Soms hebben ze zelfs setjes cvan die dingen.

Overigens zal het gaan om 30Mbit per seconde, dat moet wel lukken met die dingen als je niet heel veel afstand/obstructies/storing in de buurt hebt.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even ter duidelijkheid.

Ziggo levert 30 Mbit/sec
Je powerline doet 200 Mbit/sec
Je haalt nu 8 Mbyte/sec ?

Ik gok dat dit 8 Mbit/sec moet zijn. Werken ze wel sneller als ze op dezelfde groep zitten ?

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik zou de WRT610N links laten liggen aangezien deze, in de toekomst wellicht interessant, geen 120mbit doorvoersnelheden haalt op de WAN poort met de firewall enabled.

https://discord.com/invite/tweakers

• MagicTempest
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:45
redfoxert: kun je dat onderbouwen? Als ik google naar "wan 2 lan speed wrt610N" dan krijg ik resultaten te zien van om en nabij 140Mbit. Dat zou dus voldoende moeten zijn voor Ziggo.

BramSD: Het is voor ons een beetje moeilijk te zeggen welke netwerkkaart je in je pc moet gaan steken. Een punt wat je altijd zal hebben bij wireless is dat je afhankelijk bent van de omgeving en de afstand. Ik raad je sowieso aan om een 802.11N kaart te kopen aangezien die maximaal 300Mbit/s kunnen halen. Dat moet ruim voldoende zijn voor de 30Mbit die je van Ziggo krijgt. Maar houdt er rekening mee dat het wel eens minder kan zijn door de omstandigheden.

Life is like spaghetti. It's hard until you make it. - Tommy Cash -

• BramSd
@Viper: De powerline adapters halen inderdaad 8mbit/sec, effectief 1 MB/s aan snelheid. Ziggo lever 30mbit/sec, wat 3,75 MB/s moet opleveren.

Of ze sneller zijn als ze in dezelfde groep zitten weet ik niet, maar dat is voor mij niet zo relevant, aangezien ik ze in dat geval net zo goed helemaal weg kan halen en een kabel door de gang trekken.

@redfoxert: goed dat je het zegt. Ik wil tzt wel een keer over naar het 120mbit abonnement en dan is het wel relevant dat de router de snelheid aan kan.

Blijf ik wel met het probleem zitten dat Netgear niet echt PCI(-E) netwerkkaarten levert.
Ik kom dan uit op USB-adapters, zoals bijvoorbeeld de Netgear WNDA3100. Is die een beetje goed?

Edit: misschien handig om te weten dat ik ongeveer 10 meter van mijn router af kom te zitten (zelfde verdieping), met 2 (dunne) muurtjes ertussen van gipsblokken. Geen beton en al helemaal niet gewapend.
Doel is maximale snelheid te halen over het netwerk, dus een 802.11g kaartje valt per definitie af.

[ Voor 15% gewijzigd door BramSd op 22-11-2010 15:53 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
MagicTempest schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:45:
redfoxert: kun je dat onderbouwen? Als ik google naar "wan 2 lan speed wrt610N" dan krijg ik resultaten te zien van om en nabij 140Mbit. Dat zou dus voldoende moeten zijn voor Ziggo.
WRT610N + ziggo 120Mb

Ik zou voor de WNDR3700 gaan. Je netwerkkaart moet overigens niet perse van hetzelfde merk zijn. (aangezien je zegt dat je weinig Netgear-kaartjes kan vinden)

[ Voor 18% gewijzigd door Petervanakelyen op 22-11-2010 15:54 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Je kunt ook een PCI-E netwerkkaart van een ander merk pakken, zolang die ook via de N-standaard werkt zal je er dezelfde snelheden mee behalen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 09:57

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Netgear levert wel PCI kaarten hoor (PCI-E heb ik nog niet gezien). Heb zelf deze in mijn pc zitten: pricewatch: Netgear WN311B RangeMax Wireless-N PCI Adapter :) In combinatie met een WNDR3700 van Netgear dus. Ik kan moeiteloos mijn 60 / 6 mbit verbinding voltrekken, terwijl de router beneden staat en de pc op de bovenverdieping (ongeveer loodrecht daarboven) met een betonnen vloer.

Als ik lees dat jij door twee gipswandjes moet, dan lijkt mij dat prima te halen met dit spul. Zeker weten doe je het nooit natuurlijk, want e.e.a. hangt ook af van de andere netwerken in de buurt.

Overigens, volgens mij doet die USB-adapter die je daar noemt zijn werk ook goed maar ik heb zelf altijd meer vertrouwen in dingen met een wat grotere antenne.

[ Voor 4% gewijzigd door Cloud op 22-11-2010 15:57 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• BramSd
@Cloud: kijk, daar heb ik wat aan. Ik denk dat ik diezelfde combinatie maar ga proberen dan. Jouw zorgen over USB-adapters deel ik overigens. Dat lijkt me meer voor een laptop, waarbij je het ding nog kan richten als dat nodig is.

Ik ga voor de Netgear Router en insteekkaart.

• waterwolf
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
BramSd schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:50:
(..) misschien handig om te weten dat ik ongeveer 10 meter van mijn router af kom te zitten (zelfde verdieping), met 2 (dunne) muurtjes ertussen van gipsblokken. Geen beton en al helemaal niet gewapend. (...)
Is een kabel dan niet de meest makkelijke en zekere optie?

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 18:37

Jiffy

God, you're ugly!

waterwolf schreef op maandag 22 november 2010 @ 16:55:
Is een kabel dan niet de meest makkelijke en zekere optie?
BramSd schreef op maandag 22 november 2010 @ 15:03:
Een kabel trekken is geen optie.
Lijkt me duidelijk.

Afgezien daarvan zou ik idd een kabeltje trekken. Tegen de tijd dat je overstapt op 120 Mbps van Ziggo, houdt je draadloze netwerk dat écht niet meer bij. Het kost even tijd om een kabel netjes weg te werken, maar de verbinding is vele malen sneller en ook nog eens betrouwbaarder.

Mijn motto: kabels waar het kan, draadloos waar het moet (qua netwerk, dan).

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• BramSd
Ik ben het met je eens hoor, over die kabels. Punt is dat ik over een half jaar verhuis naar nieuwbouw en geen zin heb om nu nog een kabel vakkundig weg te gaan werken of om een half jaar een kabel door de gang te laten liggen.

In het nieuwe huis heb ik alvast loze leidingen van de meterkast naar alle kamers laten plaatsen. Driemaal raden wat daarin komt te zitten.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-02 18:37

Jiffy

God, you're ugly!

BramSd schreef op maandag 22 november 2010 @ 17:59:
Driemaal raden wat daarin komt te zitten.
De hond van de buren? ;)

Maar dat maakt eea idd een stuk duidelijker. In dat geval maakt het niet bar veel uit welke van de door jou genoemde opties je koopt. Zullen allebei, zowel in de huidige als in de toekomstige situatie, hun werk wsl prima doen.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Baggeraar
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-02 15:37

Baggeraar

Wat een gebagger..

Verbaast me trouwens dat je zelfs connectie hebt mbv powerline terwijl ze niet op dezelfde fase zouden zitten o_O

Verwijderd

@Flowertje
Dezelfde groep staat er. Dezelfde fase is iets heel anders. In vrijwel alle gewone huizen zitten alle groepen op dezelfde fase.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:02
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:37:
@Flowertje
Dezelfde groep staat er. Dezelfde fase is iets heel anders. In vrijwel alle gewone huizen zitten alle groepen op dezelfde fase.
Ik weet niet waar jij woont, maar hier in de omgeving (Ede en omstreken) hebben alle huizen van na 1970-1980 gewoon 3 fases.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Verwijderd

En zijn alle groepen dan op een andere fase aangesloten?

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:02
Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 21:51:
En zijn alle groepen dan op een andere fase aangesloten?
Er komen hier 3 fases binnen, iedere fase heeft een zekering (zekeringautomaat) van de netbeheerder. Daarboven zit op elk van de fases 1 aardlekschakelaar, en 4 zekeringautomaten. Wat zorgt voor een totaal van 3 aardlekschakelaren en 12 zekeringautomaten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik vraag me af wat je vóór dit Ziggo abonnement had en wat voor apparatuur je toen gebruikte. Als dat eigen apparatuur was en je dat niet ingeleverd hebt kun je daar misschien nog wat mee doen.

• BramSd
Ik had een ADSL abo van Alice. Ze zeiden 20mbit, maar daar bleef 8mbit van over. Vandaar ook dat ik nooit door had dat de powerline adapters niet meer dan 8mbit konden doorgeven. Ik had daar een modem/router, waar ik zelf een switch aan heb gehangen. Die switch heb ik nog, maar heeft weinig nut als mijn huidige modem niet voor router kan spelen.

Nee, ik haal wel een draadloos routertje. Bedankt voor jullie hulp.

Overigens heb ik het idee dat ik 1 fase heb, waar alle groepen op zijn aangesloten.

• Creep
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-02 07:03
ik gebruik zelf de http://tweakers.net/price...oze-n-gigabit-router.html in combinatie met een USB stick, ook van D-Link. De snelheden die jij wilt, zijn daar gemakkelijk mee te halen.

Verder is de Router lekker uitgebreid en makkelijk te configureren. Ook heb ik geen uitval van de ziggo lijn, dit is wel een puntje van aandacht bij het uitzoeken van een router voor een Ziggo abonnement.

Wie de geschiedenis niet kent, is gedoemd ze te herhalen.

Pagina: 1