Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 15:45
Hey,

Ik heb onlangs een nieuw systeem gebouwd en nu ik 'm heb draaien, heb ik misschien spijt dat ik niet meteen een andere CPU koeler heb gekocht.

Op mijn moederbord zit een AMD Phenom II X4 965 processor met stock koeler. Iets maakt best veel lawaai in mijn kast, en ik denk dat het de CPU koeler is.

Nu had ik deze Zalman op het oog en vroeg me af of iemand hier ervaringen mee heeft.
Daarnaast wil ik graag weten hoe zo'n koeler bevestigd moet worden... Aan de afbeeldingen te zien moet er het een en ander geschroefd worden etc. Hier heb ik geen ervaring mee. Het is dus blijkbaar niet gewoon net als de stock koeler de clipjes er op zetten en dicht klikken?

Alvast bedankt voor de reacties!

Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.com/images/productinfo/9900max_02.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:13
Ik heb er geen ervaring mee, maar denk dat je met schroeven een stuk betere bevestiging hebt, waarover je ook nog eens meer controle hebt dan zo'n klik-constructie. Al geldt dat vind ik voor alle toolless"zooi".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10:16
Misschien is het beter, voordat je eraan begint, om af te vragen of het wel écht aan de stock koeler ligt en niet aan een andere fan.

En mocht je de koeler willen vervangen kun je net zo goed ook meteen de pasta vervangen. Het ligt overigens aan welke koeler je erop wil gaan zetten, sommigen werken met backplates waarvoor je hele moederbord uit de kast moet. En het is natuurlijk zonde om al dat werk te doen voor niks, als achteraf blijkt dat het niet je CPU koeler was die zoveel lawaai maakte. :)
marcel87 schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:03:
Ik heb er geen ervaring mee, maar denk dat je met schroeven een stuk betere bevestiging hebt,
Zolang de koeler goed contact maakt met de pasta en de koeler zo dicht mogelijk op de cpu zit is de bevestiging neit echt een probleem.

[ Voor 25% gewijzigd door Nieknikey op 22-11-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb onlangs de zelfde koeler gekocht (9900MAX), omdat ik de noctua's te groot en te lelijk vind. Ik zit echter met het probleem (Asus P6X58D Premium icm Zalman 9900MAX) dat het moederbord dat ik wil hebben een eigen metalen plaatje heeft, die misschien in de weg kan zitten met de bijgeleverde zalman backplate....

Tegenwoordig hebben veel koelers een dusdanig groot formaat, dat een backplate niet meer mag ontbreken (doorbuigen van moederbord door het gewicht van de koeler e.d.), maar ik kan je verzekeren dat de zalman handleidingen altijd erg voor zich spreken. Erg makkelijk. In plaats van de pinnetjes op zijn plaats drukken (zoals bij de standaard cpu koelers e.d.) moet je ze nu aandraaien. Je kunt er weinig fout mee doen, maar het nadeel is wel nu, dat je je moederbord UIT je kast moet halen, mocht je geen gat in je moederbord-tray hebben.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
Bedankt voor de snelle reacties.
Nieknikey schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:04:
Misschien is het beter, voordat je eraan begint, om af te vragen of het wel écht aan de stock koeler ligt en niet aan een andere fan.
Het zal inderdaad zonde zijn als het niet aan de stock koeler ligt, maar naast het lawaai wil ik de CPU ook koeler houden. Hij is nu na een uurtje 'stressen' (lees: GTA IV) opgelopen tot 48 graden, ik weet niet of dit normaal is, maar hoe koeler hoe beter lijkt mij. Hoe kan ik het beste meten welke koeler nu zoveel lawaai maakt?
Deathchant schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:10:
Je kunt er weinig fout mee doen, maar het nadeel is wel nu, dat je je moederbord UIT je kast moet halen, mocht je geen gat in je moederbord-tray hebben.
Hmm, zodra ik thuis ben gelijk even kijken of er een gat achter in de tray zit.

[ Voor 0% gewijzigd door SixFo op 22-11-2010 19:27 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

je kunt ookhet programma speedfan installeren. dan kun je softwarematig je CPU fan op 20% zetten. Als je hetzelfde lawaai blijft houden, is het niet je CPU fan die het kabaal maakt.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 02:52
zalman....weggegooid geld als je mij vraagt, het ziet er mooi uit, maar goed koelen... dat valt best tegen

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Remmes_NT schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:55:
zalman....weggegooid geld als je mij vraagt, het ziet er mooi uit, maar goed koelen... dat valt best tegen
sow, dat is de bocht wel erg kort afsnijden. No wonder dat je eruit schiet ;)
Kun je dit aub eens wat meer onderbouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
Spierincx schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:26:
Het zal inderdaad zonde zijn als het niet aan de stock koeler ligt, maar naast het lawaai wil ik de CPU ook koeler houden. Hij is nu na een uurtje 'stressen' (lees: GTA IV) opgelopen tot 48 graden, ik weet niet of dit normaal is, maar hoe koeler hoe beter lijkt mij.
De CPU die jij hebt kan maximaal een temperatuur van 62° hebben dus dan is 48 graden niet zo'n probleem. Probeer je CPU ook eens te stressen met een programma dat daarvoor bedoeld is, zoals prime95? Als je dan over de ±52 graden komt kun je inderdaad overwegen of het verstandig is om een nieuwe koeler erop te zetten. En hoe koeler, hoe beter, inderdaad.
Spierincx schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:26:
Hoe kan ik het beste meten welke koeler nu zoveel lawaai maakt?
Je kunt, heel primitief, je kast opendraaien en je pc aanzetten en dan GTA IV aanzetten en luisteren van welke kant het lawaai komt. Is die koeler van je overigens aangesloten op het moederbord, of direct op de voeding? Als dat laatste het geval is moet je eens kijken of er op je mobo een stekkertje is om je koeler op aan te sluiten. Want je snapt natuurlijk dat die nieuwe Zalman van je ook toeren (= lawaai!) gaat maken, als die de volle 12V krijgt van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
Deathchant schreef op maandag 22 november 2010 @ 14:45:
je kunt ookhet programma speedfan installeren. dan kun je softwarematig je CPU fan op 20% zetten. Als je hetzelfde lawaai blijft houden, is het niet je CPU fan die het kabaal maakt.
Ik had SpeedFan uitgeprobeerd, maar dat gaat mij boven de pet. Ik kreeg het nergens voor elkaar om ook maar een koeler op een minder percentage te krijgen. Toch bedankt voor de tip.
Remmes_NT schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:55:
Hier had ik ook graag wat meer concrete voorbeelden bij.
Nieknikey schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:40:
[...]
Je kunt, heel primitief, je kast opendraaien en je pc aanzetten en dan GTA IV aanzetten en luisteren van welke kant het lawaai komt. Is die koeler van je overigens aangesloten op het moederbord, of direct op de voeding? Als dat laatste het geval is moet je eens kijken of er op je mobo een stekkertje is om je koeler op aan te sluiten. Want je snapt natuurlijk dat die nieuwe Zalman van je ook toeren (= lawaai!) gaat maken, als die de volle 12V krijgt van de voeding.
De koeler zit gewoon aangesloten op de CPU_FAN pin van het mobo.
Als het goed is zit er een Volt-regelaar op de Zalman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Ik heb het zelf niet nagekeken, maar voor AMD gebruikers zou deze koeler een voordeeltje hebben t.o.v. andere:

Im Hinblick auf die Montage des Kühlers ist zunächst noch einmal wohlwollend festzuhalten, dass der CNPS 9900 Max grundlegend sowohl in AMD- als auch in Intel-Systemen ideal, also zur Gehäuserückwand blasend, ausgerichtet montiert werden kann. Speziell AMD-Anwender haben hier immer wieder das Nachsehen und müssen ihre Kühler aufgrund schlechter Montagekonzepte der Hersteller um 90° verdreht mit Luftstrom in Richtung Gehäusedeckel- oder Boden montieren. Dies ist beim neuen Zalman-Spross nun nicht mehr der Fall, sofern die AM-Sockelhalterung (wie üblich) parallel zur Mainboard-Längsseite verläuft.

http://www.computerbase.d...s-9900-max-cpu-kuehler/3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
Spierincx schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 08:13:De koeler zit gewoon aangesloten op de CPU_FAN pin van het mobo.
Als het goed is zit er een Volt-regelaar op de Zalman.
Dan regelt het moederbord de cpu snelheid zelf als het goed is... hoeveel pins is die connector van je cooler?
Heb je al geluisterd of het daadwerkelijk de cpu koeler is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Zallman maakte eerder wel goede koelers echter tegenwoordig zijn er betere en stillere koelers te krijgen, want het nadeel van de meeste Zallman koelers is dat er een voorgemonteerde fan in zit die je niet zomaar kan vervangen.

Daarbij is er een nadeel dat je bij veel modellen van Zallman geen push/pull systeem kan installeren en je afhankelijk blijft van 1 hoogtoerige fan, en dus de Zallman koelers lawaaiig kunnen zijn. Wanneer de prijs een rol mee speelt zou ik dan persoonlijk meer richting Scythe Mugen 2 gaan, en dan push/pull met 2 stille fans erop.

Wat uit zien betreft denk ik dat het belangrijker is dat je cpu goed gekoeld is dan dat je wel een mooie designkoeler erop hebt zitten maar het koelvermogen en het lawaai daarentegen veel slechter is. Het is dus net wat je wilt maar wat de TS betreft kan het ook nog eens de koeler van je videokaart zijn die lawaai maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
Nieknikey schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:16:
[...]

Dan regelt het moederbord de cpu snelheid zelf als het goed is... hoeveel pins is die connector van je cooler?
Heb je al geluisterd of het daadwerkelijk de cpu koeler is?
Het is een 4-pins connector. Het mobo is een ASUS M4A87TD EVO.

Ik heb SpeedFan uitgeprobeerd om de fan speed aan te passen om zo te luisteren, maar zowel dit programma als het eigen ASUS programma om zulke dingen te regelen hebben geen effect op de fans.
Roel1966 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:40:
Wat uit zien betreft denk ik dat het belangrijker is dat je cpu goed gekoeld is dan dat je wel een mooie designkoeler erop hebt zitten maar het koelvermogen en het lawaai daarentegen veel slechter is. Het is dus net wat je wilt maar wat de TS betreft kan het ook nog eens de koeler van je videokaart zijn die lawaai maakt.
Het ljikt alsof ik het onmogelijke wil: Design, koelvermogen en stilte.
De videokaart is een Gigabyte GTX 460 OC, daar zitten twee (actieve) koelers op.

Ik moet vandaag wanneer ik thuis kom maar eens op de ouderwetse manier gaan luisteren met de behuizing open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G3lderland
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-03-2021
Roel1966 schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 20:40:
Zallman maakte eerder wel goede koelers echter tegenwoordig zijn er betere en stillere koelers te krijgen, want het nadeel van de meeste Zallman koelers is dat er een voorgemonteerde fan in zit die je niet zomaar kan vervangen.
Zalman heeft drie modellen waarbij je de fan kunt vervangen: CNPS10X Quiet, Flex en Performa. De CNPS9900 MAX heeft een 135 mm fan die tussen de lamellen zit en die kun je gewoon vervangen als die defect is. Kwestie van een mailtje naar de winkel of de distributeur, krijg je gewoon een nieuwe. De Zalman koelers die in het afgelopen anderhalf jaar geïntroduceerd zijn, doen niet onder voor de concurentie (CNPS9900 en CNPS10X serie). De prijzen zijn inmiddels een stuk lager geworden. Zalman heeft tegenwoordig ook behoorlijk wat goedkopere koelers.
Daarbij is er een nadeel dat je bij veel modellen van Zallman geen push/pull systeem kan installeren en je afhankelijk blijft van 1 hoogtoerige fan, en dus de Zallman koelers lawaaiig kunnen zijn. Wanneer de prijs een rol mee speelt zou ik dan persoonlijk meer richting Scythe Mugen 2 gaan, en dan push/pull met 2 stille fans erop.
Niet waar, op de CNPS10X Flex en Performa kun je twee ventilatoren monteren. En waar haal je die hoogtoerige fan vandaan? De nieuwe series van Zalman zijn gewoon stil. De prijs zal altijd wel meespelen en dan ben je echt niet gebonden aan Scythe.
Tja, je schrijft weer hetzelfde. Misschien heb je eens een mindere ervaring gehad met een product van Zalman, maar de ontwikkelingen gaan nu eenmaal verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
Spierincx schreef op woensdag 24 november 2010 @ 08:20:
Ik heb SpeedFan uitgeprobeerd om de fan speed aan te passen om zo te luisteren, maar zowel dit programma als het eigen ASUS programma om zulke dingen te regelen hebben geen effect op de fans.
Ik verwacht niet dat je dan de snelheid van de Zalman fan wél kunt aanpassen. Als deze ook op vol vermogen zou draaien maakt zelfs zo'n Zalman heel wat lawaai :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SixFo
Nieknikey schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:46:
[...]

Ik verwacht niet dat je dan de snelheid van de Zalman fan wél kunt aanpassen. Als deze ook op vol vermogen zou draaien maakt zelfs zo'n Zalman heel wat lawaai :)
Bij die Zalman kun je dat blijkbaar instellen:

The PWM(Pulse Width Modulation) Fan automatically adjusts fan speed(RPM) according to the CPU’s temperature, while the included Resistor Cable(RC7P) provides the option of reducing the input voltage for overall reduction of fan speed and noise.

※ Quiet Mode (w/ RC7P): 900 - 1,500RPM / 18 - 27dBA ±10%
※ Normal Mode: 900 - 1,700RPM / 18 - 30dBA ±10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

ik heb de 9900MAX dus teruggestuurd. Ik geef toe het was een impulsaankoop en heb toch besloten de 9900MAX terug te sturen (7 dagen afkoelperiode).

Ik heb de cooler gekocht vanwege de looks, maar koelprestaties gaan mij gewoon voor. Ik heb nu al in verschillende reviews en tweakers-ervaringen gehoord dat deze zalmans voortborduren op een oud design (ik heb nu de 9500NT in mijn kast) maar qua cooling niet te beste zijn. Ik ben nu dus van plan de Prolimatech Megahalems Shadow te kopen met 2x zalman ZM-F3BL LED fans die op 1800RPM draaien en 76CFM lucht verplaatsen.

Ik heb op aanraden van een tweaker de iXtrema fans bekeken en deze hebben de beste luchtverplaatsing per dB. dezelfde luchtverplaatsing als die zalmans, maar dan met 400rpm minder. Deze i.c.m. de megahalems, heb je een dikke koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:13
Klinkt allemaal mooi en prachtig, maar ik vind 18 dB(A) bij dat toerental nou ook weer niet stil te noemen. Tenminste als je nagaat dat je hem zeer waarschijnlijk nooit op 900rpm hebt draaien omdat er te weinig airflow is en je CPU dan te heet wordt.

Als je het lineair bekijkt, dan kan je stellen dat elke 100 rpm meer 3dB(A) extra levert (dat bedoelde ik net met dat ik het veel vond). Helaas geeft Zalman geen specs vrij wat betreft de m3/h, dat is natuurlijk weer jammer.

@ Deathchant: Die Prolimatech Shadow is volgens qua prestaties en looks echt mooi, althans dat vind ik dan. Alleen gaat hij uit het assortiment en is hij nu al slecht te verkrijgen had ik laatst eens gezien (in de PW).

[ Voor 18% gewijzigd door Aardwolf op 24-11-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

bij highflow is hij te krijgen :)

En over die fans. een fan van 18dB is niet mega stil, maar naar mijn maatstaf alles behalve storend. Maar ja, geluid speelt geen rol, enkel koeling en looks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-08 13:29
Die silenX is ook niet iedereen onverdeeld enthousiast over :)
The higher-end model starts rumbling at 750 RPM already adding some obvious dissonance to the silence of the night. The created airflow is pretty weak, so there is no unprecedented leadership in offering the best combination of acoustics and airflow.
Van deze review: http://www.xbitlabs.com/a...-140-fans-roundup_20.html

• Nieknikey
Spierincx schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:18:
[...]

The PWM(Pulse Width Modulation) Fan automatically adjusts fan speed(RPM) according to the CPU’s temperature, while the included Resistor Cable(RC7P) provides the option of reducing the input voltage for overall reduction of fan speed and noise.
Jouw stock koeler ondersteunt ook PWM. Je kunt in BIOS kijken of je de snelheid van de fan op manual hebt staan of auto? Dan moet je 'm even op PWM zetten. En het lijkt me erg sterk dat als die die fan verlaagt in rpm en je blijft het geluid horen, het je CPU fan is die zo'n herrie maakt. Maar goed, jouw geld :p

• SixFo
Nieknikey schreef op donderdag 25 november 2010 @ 09:08:
[...]

Jouw stock koeler ondersteunt ook PWM. Je kunt in BIOS kijken of je de snelheid van de fan op manual hebt staan of auto? Dan moet je 'm even op PWM zetten. En het lijkt me erg sterk dat als die die fan verlaagt in rpm en je blijft het geluid horen, het je CPU fan is die zo'n herrie maakt. Maar goed, jouw geld :p
Ik heb er niet zo veel verstand van als de Tweakers hier, vandaar dat ik ook dit topic aan heb gemaakt.

Bedankt voor de tip om het in de BIOS na te gaan.

• Nieknikey
Spierincx schreef op donderdag 25 november 2010 @ 10:26:
[...]

Ik heb er niet zo veel verstand van als de Tweakers hier, vandaar dat ik ook dit topic aan heb gemaakt.

Bedankt voor de tip om het in de BIOS na te gaan.
Laat maar horen wat er nog is gelukt of niet gelukt.

Offtopic:
Proficiat met je verjaardag :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 15:09

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Ik heb de Zalman CNPS 9900 Max (blauwe led) gekocht en zeer tevreden over.
Had pc geupgrade naar Asus P7P55D moederbord en 4 x 2 GB Geil Evo Two Ram.
Voor koeler had ik eerst Zalman 8700NT omdat ik deze in vorige pc ook gebruikte.
Helaas omdat dit bloemvormige koeler is zat de Zalman 8700NT in de weg voor de hoge Geil Evo Two rams in ram bank 1 van Asus P7P55D bord.
Dan besloten om torenkoeler te kopen en die Zalman CNPS9900 MAX Blauw beveil me het best.
- Dit om z'n grote fan die minder snel moet draaien voor zelfde koeling als kleinere fans.
- Z'n vele heatpipes die wermte efficient transporteren.
- 4 pins fanaansluiting die maakt dak koeler stil is via PWM functie moederbord
- Volledig in koper zodat warmte zeer goed ontrokken wordt van CPU.
Enigste wat ik vreesde was lawaai van deze Zalman.

Installeren is tamelijk gemakkelijk.
Dubbelzijdig tape op koeler plaatsen, juiste vijzen kiezen en in juiste gaatjes steken.
Plastieke stoppen tegen vijzen duwen.
Backplate tegen moederbord
Koelpasta (ik heb Artic Silver 5 gebruikt) aanbrengen op CPU
Zalman CNPS 9900 Max op CPU
Vijzen aanspannen
Fan connactor in CPU fan aansluiting moederbord.
Was blij dat backplate tamelijk groot is zodat gewicht van deze Zalman mooi verdeeld werd op die Asus bord.
Hoogte van Zalman CNPS 9900 Max juist hoog genoeg om niet in weg te zitten met 120x120 Tacens Spiro Ice fan die op m'n plaxi zijpaneel is bevestigd.

Nu kwa geluid maakt deze fan idle niet veel lawaai en is zeker niet storend.
Stressed hoor je de fan wel draaien, maar geen irritant geluid, veel reuze mee.

Idle is m'n Intel Core I7 880 volgens Speedfan 32°C en stressed met 52°C met CPU Stability test 6.0
Mooie temps vind ik dit. Ook zitten m'n GEIL EVO TWO DDR3 RAM is luchtstroom van m'n Zalman.
Achteraan Silverstone FT01 kast heb ik als outtake fan ook een Tacens Spire Ice fan 120x120.
Die blaast warme lucht van die Zalman CNPS 9900 Max naar buiten

Blauwe led is wel tof op die Zalman, maar is zeker niet fel.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

je zegt "vele heatpipes"......dat vond ik juist enorm tegenvallen in tegenstelling tot de Noctua DH-14 en Prolimatech Megahalems. Deze laatste 2 hebben 6 lange heatpipes. De 9900MAX heeft er maar 3 of 4. Daarnaast heeft de zalman een minder groot dissipation-area (weet het nederlandse woord even niet), waardoor er theoretisch gezien minder warmte afgevoerd kan worden. Juist hierom heb ik de 9900MAX teruggestuurd.

Ik vraag me af wat jouw temps zouden zijn met een i7 920 of i7 950.
Waarom de keuze voor AS5? Nooit gedacht om MX4 of coollaboratory liquid ultra te proberen? waarschijnlijk krijg je daar lagere temperaturen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

Deathchant schreef op donderdag 02 december 2010 @ 10:56:
Daarnaast heeft de zalman een minder groot dissipation-area (weet het nederlandse woord even niet),
Koeloppervlak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra_gdd

Ra_gdd

Zalman CNPS9900 Max heeft 6 heatpipes,
2 vooraan aan smalle koelvlak en 4 achteraan waar bredere koelvinnen zijn.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ra_gdd schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 15:39:
Zalman CNPS9900 Max heeft 6 heatpipes,
2 vooraan aan smalle koelvlak en 4 achteraan waar bredere koelvinnen zijn.
Ik heb even gekeken op de site van Zalman maar ik tel er toch echt maar 4 stuks en geen 6 zoals bij de Prolimatech Megahalem en Noctua NH-D14. Als je goed kijkt lopen namelijk 2 heatpipes door naar de andere kant en zijn dus geen aparte heatpipes.

Zelf heb ik diezelfde koeler ook voorheen gehad maar ik vond hem lawaaiig worden wanneer je de cpu ging stressen. Nadeel blijf ik vinden dat er maar 1 fan in zit en je niet zoals bij de Prolimatech en Noctua met push/pull kan werken en dan laagtoerige fans kan gebruiken.

Dan nog een opmerking wat betreft een puur koperen koeler klopt dit niet helemaal want namelijk de beste warmtegeleider schijnt vernikkeld koper te zijn. Dit komt doordat koper in pure vorm kan gaan oxideren na verloop van tijd en dan neemt de warmteafgifte af, en door dat laagje nikkel oxideert koper niet.

Evenzogoed is die Zalman koeler geen slechte keuze maar in de praktijk vond ik de koelprestaties in vergelijk met bv de Noctua en Prolimatech die ik beiden heb gehad toch wel minder. Uiteindelijk heb ik nu de Prolimatech erop zitten vanwege zijn grootte en de Noctua en Zalman te onhandig waren hierin.

[ Voor 4% gewijzigd door Roel1966 op 03-12-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Volgens mij bedoel jij vernikkeld, niet vertind. Dat koper heeft gewoon een laagje nikkel, maar dat heeft verder niks te maken met de geleiding-eigenschap van koper ;) Het is bedoeld om inderdaad oxidatie tegen te gaan, waardoor je uiteindelijk langer gebruik kunt maken van de geleiding-eigenschap van koper, dan wanneer deze niet vernikkeld is. (ervanuitgaand dat het koper gaat oxideren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Deathchant schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 20:44:
Volgens mij bedoel jij vernikkeld, niet vertind. Dat koper heeft gewoon een laagje nikkel, maar dat heeft verder niks te maken met de geleiding-eigenschap van koper ;) Het is bedoeld om inderdaad oxidatie tegen te gaan, waardoor je uiteindelijk langer gebruik kunt maken van de geleiding-eigenschap van koper, dan wanneer deze niet vernikkeld is. (ervanuitgaand dat het koper gaat oxideren)
Typefoutje maar is al verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ra_gdd

Ra_gdd

Beetje verwarring.

Vooraan bij dunste koel lamellen heeft die Zalman CNPS 9900 Max 1 omega vormige heatpipe
Achteraan bij dikste koel lamellen heeft die Zalman CNPS 9900 Max 2 rijen met omega vormige heatpipes.
Dus eigenlijk 3 omega vormige heatpipes die van linkerzijde CPU naar rechterzijde CPU gaan. Van de CPU loopt er dus 6 heatpipes.

http://www.quietpc.com/gb...coolers/cnps9900-max-blue

http://www.tweaknews.net/..._cnps_9900_max/index3.php

Dat die Zalman niet evengoed koelt als die Prolimatech Megahalem ben ik 100% akkoord.
Die Prolimatech Megahalem heeft veel meer koeloppervlakte dan die 9900 Max.
Maar was bang dat zo'n lompe blok niet in m'n pc ging passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ra_gdd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 10:35:
Dat die Zalman niet evengoed koelt als die Prolimatech Megahalem ben ik 100% akkoord.
Die Prolimatech Megahalem heeft veel meer koeloppervlakte dan die 9900 Max.
Maar was bang dat zo'n lompe blok niet in m'n pc ging passen.
Buiten het koeloppervlak is gewoon het grote voordeel van de Prolimatech t.o.v. deze Zalman 9900 Max dat je zelf de fans kan bepalen die je erop wil zetten, plus dat je 2 fans erop kan monteren en dus weer minder lawaai door dat je 2 low rpm erop kan zetten en dan dezelfde koelprestaties krijgt.
Pagina: 1