Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:07
Ik ga het een beetje inleiden eerst, ik wil niet gewoon mijn vraag hier neerplempen, maar eerder een discussie openenen, voor- en nadelen, budgetgewijs en toch nog met kwaliteit.

Allereerst, ik ben geen audiofiel, ik kick niet op OGG-vorbis muziektracks in 320kbps met alle toeters en bellen. Ik hoor natuurlijk wel een beetje verschil met liedjes die op verschillende bitrates zijn opgenomen als ik in mijn MP3 collectie kijk, maar ik kick er niet op dat de kwaliteit UBER-hoog moet zijn, ik heb wel graag mooi en vol geluid, maar ik ga geen studio-materiaal thuis zetten :) . Dat even gezegd zijnde...

De laatste jaren (zeker met vakantiewerk tijdens mijn bachelor Toegepaste Informatica), nu vast werk, voorlopig nog geen zware uitgaven (kans om heel wat te sparen, rustig nog blijven wonen bij papa enz...) heb ik wel wat ruimte om mijn multimediagebeuren wat uit te breiden. Dat uit zich vooral in kleinere uitgaven (NMP, Harmony One, digitale TV in huis halen, aankoop van NAS voor opslag films, netwerkuitbreiding).

Binnenkort komt bij ons een nieuwe salon (=zetels) en tesamen daarmee een nieuwe TV. Een Sony Bravia KDL40EX711, dat staat nu eenmaal vast (cadeau). Aangevuld met een PS3 en een Eminent EM7080 een HD Digicorder van Telenet. That's it. Ik gebruik de multimediahoek vooral voor het kijken van films en series, maar ik had graag een iets voller en mooier geluid gehad.

Ik had al een tijdje gelezen over het zogenaamde "receivers" (correct me if I'm wrong in the following part) en ik heb daaruit begrepen dat het een centraal apparaat is dat verschillende codecs moet ondersteunen (DTS, DTS-HD, enz...) als ze aangesloten worden met HDMI. Dat apparaat bepaalt dan welk signaal er doorgestuurd wordt naar je TV en boxen.

Maar nu gewoon de vraag, met wat begin je best? Wat is een redelijk beginbudget voor een receiver en 2 à 3 boxen en een sub (€ 1000 ?). Hoe vind je als leek je weg hierin? Wat heb je nodig? Hoe bepaal je wat het wattage moet zijn? Is een receiver wel zo handig? Dan moet die altijd opstaan wil je naar TV kunnen kijken, want ook je digibox sluit je daar op aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 07:14

silitek

Tubes Only

Binnen je budget zijn legio mogelijkheden. Verwacht geen pasklare antwoord hierop. Klinkt erg cliche maar je zult toch echt een lijst moeten maken van receivers c.q. speakers. Vanuit daar kunnen tweakers hun gebruikerservaringen met je delen, indien in bezit..

Met zo'n open vraag krijg je allemaal verwijzingen naar hetgeen wat een ieder bezit...
;)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Eigenlijk zoek ik gewoon wat advies, ik ben zelf al wat op zoek gegaan in de pricewatch. Maar ik begrijp de insteek van bv een receiver niet zo goed. Ongeacht welke HDMI standaard gebruikt wordt, ga ik in de toekomst een PS 4 ook nog kunnen aansluiten op mijn receiver zodat hij toch nog het beeld doorstuurt naar mijn TV?

Moet ik me zorgen maken dat ik ook nog eens de TV altijd moet muten of zorgt de receiver voor een bepaalde geluidstroom die past bij mijn opstelling?

Waar moet je op letten bij boxen? Het wattage? De weerstand/impedantie (?) Ohm (?).

Ik lees dan ook dat bepaalde speakers niet goed passen bij bepaalde receivers? Waar ligt dat dan aan? Het geluid wat zo een receiver uitstuurt is toch te finetunen?

[ Voor 13% gewijzigd door HyperBart op 21-11-2010 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 07:14

silitek

Tubes Only

HyperBart schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:12:
Eigenlijk zoek ik gewoon wat advies, ik ben zelf al wat op zoek gegaan in de pricewatch. Maar ik begrijp de insteek van bv een receiver niet zo goed. Ongeacht welke HDMI standaard gebruikt wordt, ga ik in de toekomst een PS 4 ook nog kunnen aansluiten op mijn receiver zodat hij toch nog het beeld doorstuurt naar mijn TV?

Moet ik me zorgen maken dat ik ook nog eens de TV altijd moet muten of zorgt de receiver voor een bepaalde geluidstroom die past bij mijn opstelling?

Waar moet je op letten bij boxen? Het wattage? De weerstand/impedantie (?) Ohm (?).

Ik lees dan ook dat bepaalde speakers niet goed passen bij bepaalde receivers? Waar ligt dat dan aan? Het geluid wat zo een receiver uitstuurt is toch te finetunen?
Veel receivers bezitten HDMI 1.2/1.3a enz. Ondersteuning voor toekomst zit wel goed verlopig. Maar wil je wel 5.1/7.1 of toch een stereo versterker. Voor in de huiskamer bezit ik ook een HDMI reciever die toevallig ook beeld en geluid doorlaat in standby. kwa speakers komt het niet zo nauw met Ohm's bijna alle receivertjes ondersteunen elke impedantie. Het is verder kwestie van smaak in gehoor en uiterlijk.. ;)

Tubes....It's what make music music!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
silitek schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:22:
[...]

Veel receivers bezitten HDMI 1.2/1.3a enz.
Kay
Ondersteuning voor toekomst zit wel goed verlopig. Maar wil je wel 5.1/7.1 of toch een stereo versterker.
Dan wat? Je zin lijkt hier te stoppen ;) . Begrijp ik het dan goed dat ik aan een receiver alleen niet genoeg heb en ook nog een versterker nodig heb? Ik dacht dat je op de receiver alle aansluitingen deed van iedere afzonderlijke speaker?
Voor in de huiskamer bezit ik ook een HDMI reciever die toevallig ook beeld en geluid doorlaat in standby.
Maar hoe gaat dat dan? Je hebt op die receiver bv een mediaspeler en een digibox hangen, welke kiest hij dan bij standby passtrough?
kwa speakers komt het niet zo nauw met Ohm's bijna alle receivertjes ondersteunen elke impedantie. Het is verder kwestie van smaak in gehoor en uiterlijk.. ;)
Hoe bepaal je dat? gewoon naar een elektro-winkel gaan en eens gaan luisteren? Dan zit je toch met andere akoestiek enz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:12:
Ik zou eerst eens [FAQ] Audio doorlezen. Dan is bovenstaande al beantwoord.
In theorie zou er tussen een receiver van honderd euro en een receiver van tienduizend euro geen verschil mogen zitten. Dat is als beide gewoon zijn afgesteld en niets met de sound doen. Echter is niet elk merk zo ingesteld en wordt er wel eens wat met de instellingen gedaan om een receiver een iets andere klank te geven. Staar je daar echter niet blind op, want de klank komt voor 99% uit de speakers en voor die ene procent uit de receiver.
HyperBart schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:10:
[...]
Maar hoe gaat dat dan? Je hebt op die receiver bv een mediaspeler en een digibox hangen, welke kiest hij dan bij standby passtrough?
De laatst gekozen input toen de receiver aan stond is dan default de ingang die de receiver in stand-by laat zien. Wil je switchen dan zal de receiver aan gaan en zal je hem daarna weer in stand-by moeten zetten.
Hoe bepaal je dat? gewoon naar een elektro-winkel gaan en eens gaan luisteren? Dan zit je toch met andere akoestiek enz?
Akoestiek is inderdaad anders, maar je krijgt wel een beeld van de apparatuur. In ieder geval een beter beeld dan alleen maar over apparatuur te lezen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the mod man
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-05 13:01

the mod man

iets van beeldmaker

een receiver is genoeg. (receiver= digitale processing van beeld en geluid en dan versterken. Versteker= versterken van analoog signaal)

Standby troughput zal je in een handleiding moeten zoeken waarschijnlijk, zelf denk ik dat die elk actief signaal zou doorgeven maar natuurlijk niet door elkaar. Verschilt per receiver.

Binnen een budget van 1000 euro zal je gewoon een goede audio winkel binnen kunnen lopen en luisteren, luisteren en nog eens luisteren. Heb je eenmaal boxen gekozen die je bevallen kan je opzoek naar een receiver. Vrag de beste man welke aan jou eisen voldoet. Zoek het op op internet (mijn ervaring is dat die mensen niet tot detail in hun receivers zitten, het zijn geen tweakers)

Akoestiek zal, en nu schop ik misschien tegen wat benen aan, binnen het budget geen wereld van verschil maken. Mocht je een sub erbij nemen kan het anders worden maar dat laat ik over aan anderen.

[ Voor 0% gewijzigd door the mod man op 21-11-2010 23:45 . Reden: Fear is me voor. ]

I can't wait to shoot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Die FAQ heeft me wel heel wat geleerd.

Maar waar zit dan bv het verschil in receivers als:
http://tweakers.net/price...l2WScIm3K8S2mNEtvbTBcPvDw

Als je dan bv die pricewatch: Denon AVR-1611 of een pricewatch: Onkyo TX-SR607 Zwart met elkaar vergelijkt, dan heeft de Onkyo meer vermogen. Is dat dan gewoon kwaliteitsgebaseerd en een beetje de vergelijking die zoals bij auto's opgaat?
Middenklasse merken zoals VW/Seat vergelijken met Audi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:07:
Als je dan bv die pricewatch: Denon AVR-1611 of een pricewatch: Onkyo TX-SR607 Zwart met elkaar vergelijkt, dan heeft de Onkyo meer vermogen. Is dat dan gewoon kwaliteitsgebaseerd en een beetje de vergelijking die zoals bij auto's opgaat?
Middenklasse merken zoals VW/Seat vergelijken met Audi?
Eigenlijk is de Denon de betere in dit vergelijk. Het vermogen wat Onkyo opgeeft is namelijk niet echt eerlijk gemeten. Onkyo meet vermogen bij 6 Ohm op 1.000 Hz en met één kanaal. Denon meet veelal bij 8 Ohm, 20 - 20.000 Hz en op meerdere kanalen tegelijk. Dus een situatie die veel realistischer is. Sterker nog: de Onkyo TX-SR606 had ook een zeer hoog opgegeven vermogen bij 6 Ohm en dergelijke, in de praktijk had deze receiver echter maar 35 Watt per kanaal!

Overigens moet je je niet blind staren op vermogen, want met een handvol Watt kan je al flink de buren wakker houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Hoe bepaal je dan wat voor een alledaagse situatie radio, (TV) en vooral series en films kijken dan een goede receiver is met een bepaalde set boxen? Laat ik me dan best adviseren? Ik ben technisch onderbouwd (anders hang je niet zo snel rond hier), ik heb geen schrik om te leren, maar ik wil geen nutteloos geld verspillen aan iets om later tot de conclusie te komen dat een bepaalde aankoop niet aan mijn eisen voldoet...

Kan iemand in heldere en klare taal wat meer uitleggen over frequenties en de koppeling daarbij met de impedantie en kanalen?

Je zegt dat Onkyo meet op 6 Ohm op 1.000 hz en met een kanaal en denon met een hogere impedantie (wat heeft dit voor invloed op de testresultaten?) en een laag tot hoog frequentiebereik?

Hoe kan iets wat opgegeven is in de praktijk toch veel lager uitvallen?

Met welke kennis moet je eigenlijk naar een winkel gaan om je niet met een kluitje in het riet te laten sturen? Ik kan er niet tegen dat ik ergens geld aan geef zonder er een bovengemiddelde consumentenkennis van te hebben...
FeaR1986 schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:23:
[...]
Overigens moet je je niet blind staren op vermogen, want met een handvol Watt kan je al flink de buren wakker houden.
Valt wel mee, vrijstaande woning :)

In a nutshell: mijn doel is hier om met een bescheiden budget (+/- 400 EUR) hier te beginnen met een receiver en een set speakers (2) (budget staat hier nog niet voor vast) en die later zonder vervanging uit te kunnen breiden om naar naar 5.1 of 7.1 te gaan...

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 22-11-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 13:09

SalimRMAF

SpaceX - 4K

@ Een PS4 mogelijkheid; wss zal de PS4 een HDMI 1.4 aansluiting gebruiken; er zijn nog zat receivers die dat ondersteunen, waaronder mijn Pioneer VSX-920. I.C.M. de Jamo HCS A4 set krijg je een erg goed geluid, voor rond de 900 euro. 7.1 is later nog mogelijk als je het zelf wilt!

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubschen
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 11:55
Ik heb nog een leuk setje te koop, ik ben daarom zo vrij geweest om je even te mailen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:35:
Je zegt dat Onkyo meet op 6 Ohm op 1.000 hz en met een kanaal en denon met een hogere impedantie (wat heeft dit voor invloed op de testresultaten?) en een laag tot hoog frequentiebereik?

Hoe kan iets wat opgegeven is in de praktijk toch veel lager uitvallen?
Omdat je wel moet meten met waarden die je in de praktijk ook gebruikt. Speakers hebben veelal een impedantie van 8 Ohm en niet van 6 Ohm, dus daarom zou je al met 8 Ohm moeten meten. Speakers spelen niet constant op 1000 Hz en daarom is het ook beter om van 20 - 20.000 Hz te meten (het gehele bereik). En als laatste heb je niet maar één speaker aangesloten (zoals Onkyo dus meet) maar veelal vijf of zelfs zeven. En hoe meer speakers aangesloten, hoe lager het vermogen.

Hoe lager de impedantie, hoe meer vermogen er geleverd moet worden. Bijvoorbeeld een receiver kan 50 Watt leveren op 8 Ohm en 80 Watt op 4 Ohm. Dit omdat speakers aansturen op 4 Ohm gewoon wat lastiger is. Sterker nog: een beetje receiver zal geen problemen hebben met speakers van 4 Ohm, maar lager wordt toch wat lastiger zeker als het voor langere tijd is. Er zijn speakers met een impedantiedip van 1 Ohm, dat laat 99% van de versterkers in deze prijsklasse toch echt meteen in de beveiliging schieten.

Dus dan kan je als merk (Onkyo, Sony, Pioneer) wel schreeuwen met hoge waarden van 150 Watt, maar het zegt gewoon niets over wat de receiver doet bij een werkelijke set-up. Daarom moet je verder kijken naar wat er achter het Watt staat. Als er dingen staan als "6 Ohm", "1000 Hz" en dergelijke dan weet je al dat het vermogen veel lager uit gaat vallen.

Merken als Denon, Marantz en dergelijke meten dus bij 8 Ohm wat een lager resultaat geeft. Maar wel een resultaat waar je wat aan hebt. Want zoals gezegd kan 160 Watt bij 6 Ohm en 1000 Hz goed inzakken tot nog geen 20% daarvan als je er een meerkanaals set-up aanhangt met speakers van 8 Ohm. Nee, doe dan maar een eerlijke opgave waar je wel op af kan gaan.

Helaas meten meer en meer merken op de manier van bij 6 Ohm. Want dat staat nu eenmaal leuk op de verpakking: 160 Watt!. Maar het zegt echt helemaal niets. Net als een 3.6 liter motor niets zegt. Het is leuk als het een dikke V8 is in een Ferrari, maar als het een V8 is in een vrachtwagen van tonnen gewicht maar dan is het opeens niet snel meer. Je moet dus net wat verder kijken en het wel in verhouding zien.

[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 22-11-2010 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:48

Laguna

Connaisseur

Geschatte Elektriciteits Uitvoer bij Stereo Modus
(8 ohm 20 Hz – 20 kHz, THD 0,09%): 100 W + 100 W

Referentie Elektriciteits Uitvoer (8 ohm 1 kHz, THD 0,7%)
FRONT: 110 W + 110 W
CENTER: 110 W
SURROUND: 110 W + 110 W
SUR BACK: 110 W + 110 W

Dit is inderdaad een voorbeeld van wat Sony opgeeft, maar wat zou nu het vermogen zijn bij 8 ohm 20 Hz – 20 kHz met alle kanalen in gebruik?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 26-05 16:29

psy

Focus toch eerder op andere zaken, vermogen is vrijwel altijd ruim voldoende, met 2 x 25 watt blaas je de muur al bijna eruit.....goeie speakers zijn VEEL belangrijker

[ Voor 12% gewijzigd door psy op 22-11-2010 23:53 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Laguna schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:41:
Geschatte Elektriciteits Uitvoer bij Stereo Modus
(8 ohm 20 Hz – 20 kHz, THD 0,09%): 100 W + 100 W

Referentie Elektriciteits Uitvoer (8 ohm 1 kHz, THD 0,7%)
FRONT: 110 W + 110 W
CENTER: 110 W
SURROUND: 110 W + 110 W
SUR BACK: 110 W + 110 W

Dit is inderdaad een voorbeeld van wat Sony opgeeft, maar wat zou nu het vermogen zijn bij 8 ohm 20 Hz – 20 kHz met alle kanalen in gebruik?
Is zo niet te zeggen, er is geen formule om dit soort dingen te berekenen. Maar dan nog: ook de opgegeven vermogens hoeven lang niet altijd waar te zijn. Je moet natuurlijk ook een beetje naar de prijs van de receiver kijken. Als een Arcam of Classé van een paar duizend euro een x vermogen op geeft dan mag je er van uit gaan dat het redelijk klopt. Maar merken als Sony mag je met een flinke korrel zou nemen.
psy schreef op maandag 22 november 2010 @ 23:52:
Focus toch eerder op andere zaken, vermogen is vrijwel altijd ruim voldoende, met 2 x 25 watt blaas je de muur al bijna eruit.....goeie speakers zijn VEEL belangrijker
Dat dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 07:33

Marc H

- - Is wakker - -

Vergeet al die technische mumbo jumbo. Karakteristieken vermogens, wattages ohms en wat nog niet meer. Ten eerste omdat ze toch onbelangrijk zijn, ten tweede zijn ze vaak niet vergelijkbaar omdat iedere fabrikant ze anders berekend.

Wat dan wel? GA LUISTEREN. Zoek 5 goede hifi winkels bij je in de buurt, pak een stapel CD's mee en een notitieboek, en ga die winkels af. Houd bij welke speakers je wel goed vond klinken, en wat voor versterker gebruikt was. beluister ook dezelfde speaker in meerdere winkels. en luister speakers niet voor 5 minuten, maar neem er de tijd voor.

Ben je er dan nog niet uit, zoek je vijf andere winkels,en doe je hetzelfde.

Ben je eruit welke speakers je in principe wilt hebben, ga dan eens kijken welke versterker je wil hebben. Ga die winkels weer af, en beluister de speakers van je keuze eens met verschillende versterkers. Je zal merken dat versterkers minder/weinig invloed hebben op het geluid, maar ze kunnen het wel beïnvloeden.

Als je dat gedaan hebt, kom dan eens terug, en post hier wat je gevonden hebt. Misschien dat er dan zinnige tips kunnen geven op je keuze.

[ Voor 3% gewijzigd door Marc H op 23-11-2010 01:12 ]

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik neem zeker de tips van iedereen mee en noteer het volgende voor mij: ik ga eens luisteren, ik heb bij enkele audio-winkels eens geïnformeerd, 2 die me echt wel aanstonden waren aan het verbouwen, maar binnen 2 weken kan ik gaan kijken (komt goed uit, lig nog in de gips voorlopig voor 2 weken).

Maar het aanbod van Ruubschen is ook niet slecht (denk ik zo): Een Onkyo TX-SR507 met een Jamo A-407 speakerset voor 575 EUR. Klinkt als ideaal beginnerssetje!

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 23-11-2010 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Nu valt me de laatste tijd wel iets op: als ik films kijk dan is het geluid vaak niet genormaliseerd, kunnen hedendaagse receivers dit ook wat normaliseren of heb ik met mijn Harmony per toeval nu een optie afgezet op mijn TV die vroeger aanstond?

Voorbeeld: het ene moment zet ik mijn TV op 75 % van het volume omdat ik een gesprek niet versta, het andere moment als er een ontploffing is moet ik mijn TV op 10 % zetten omdat anders mijn vader een hartaanval krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 22:00
HyperBart schreef op zondag 28 november 2010 @ 23:55:
Nu valt me de laatste tijd wel iets op: als ik films kijk dan is het geluid vaak niet genormaliseerd, kunnen hedendaagse receivers dit ook wat normaliseren of heb ik met mijn Harmony per toeval nu een optie afgezet op mijn TV die vroeger aanstond?

Voorbeeld: het ene moment zet ik mijn TV op 75 % van het volume omdat ik een gesprek niet versta, het andere moment als er een ontploffing is moet ik mijn TV op 10 % zetten omdat anders mijn vader een hartaanval krijgt...
Dat is niet normaliseren, dat is dynamiek in het geluid :)
Wat jij wil is dat de dynamische range van het geluid zwaar beperkt wordt, meestal kun je dat wel instellen in je versterker. Blader eens door de handleiding hoe je het dynamisch bereik kan instellen. Op mijn yamaha versterker kan ik het dynamisch bereik op low/med/full oid zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:13
Als je perse alle nieuwe formaten wilt hebben, dan zou ik inderdaad zoals je beschrijft een nieuwe receiver kopen. Kwantiteit boven kwaliteit.
Onkyo zou ik daarvoor links laten liggen, ik zou eerder voor een receiver van denon of marantz gaan. Denon gaat in het lagere segment (tot de 4X serie) wat verder naar mijn mening dan Marantz.

Mocht je nou wel wat geven om geluidskwaliteit en voor een reciever willen gaan, dan zou ik denk ik een A serie van Denon nemen, die speelt alle receivers van tegenwoordig weg, zeker in stereo. Een A serie is nu een maal niet te vergelijken dan de veel lagere niet A series, zelfs niet al koop je de oudste A serie en de nieuwste 4X serie. Je mist dan wel een aantal formaten, maar misschien ga je die wel helemaal niet gebruiken.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een wat oudere eindversterker en voorversterker halen. Daarmee speel je dan zelfs die A serie van Denon eruit. Met een budget van 600 euro kun je daarmee qua versterker klaar zijn en speel je alle normale receivers eruit. Met een ruimer budget en een wat zwaardere eindversterker speel je echt alle receivers eruit.

Succes met je zoektocht :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik ben nu eens gaan horen in Hasselt (ben van Koersel, Beringen) en heb daar eens een luisterend oor gelegd bij een vrij populair modelletje van Pioneer: VSX-920-K.

Ik heb de verschillen tussen een Pioneer -> Denon -> NAD gehoord, en het klopt, er zit een verschil in, de muziek klonk al wat warmer bij de Denon, nu ik er bij nadenk, de NAD heb ik niet gehoord. Ik verschoot ook een beetje van het budget. Daar was bv de 920-K geprijsd aan 550 EUR, als je dan kijkt bij jullie in nederland... .

Qua boxen heb ik nu vooral die van Audio Monitor gehoord, zijnde de Monitor Audio Radius 45 en de 120 respectievelijk voor 140 en 200 EUR/stuk.

Qua subwoofer heb ik nog niet zo veel kunnen horen (er stond er een aangesloten, maar jezus zeg, al die dingen tesamen zijn duur :o )

Dan heb ik het nog niet over de center: Monitor Audio Radius 200 aan 250 EUR/stuk...

Klonk wel mooi though :), de MA Radius 120 klonk dan net weer iets voller en warmer...

(maar slotsom: het is wel qua boxen iets te duur...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ondertussen weer wat verder, ik heb mijn zinnen voorlopig gezet op
Pioneer VSX-920-K
Onkyo TX-SR608 Zwart

Dit alles gecombineerd met een Canton 80 CX, daar lees ik voorlopig goede dingen over, die kan ik eventueel bij iemand thuis eens gaan beluisteren en bij de hifi-winkel in Hasselt.

Pioneer
Pré's (op papier, ik weet het...): voor de Pioneer zijn de mogelijkheden qua aansluitingen, extra features (internetradio, iPod connectiviteit en sturing via iPod), mogelijkheid tot aansturen van onafhankelijke 2de zone en vooral ondersteunde standaarden (Vraag: wat is dat uiteindelijk waard, graag een reactie hier op...), bijzonder goedkoop voor toch een midrange receiver (?)
Con's: Puur gevoelsmatig: ik voel me wat beter bij de Onkyo...

Onkyo
Nog niet gehoord, winkel heeft pas na nieuwjaar terug de SR608 voor te komen luisteren..., wil dat graag eens doen bij een andere winkel...

Dan eens gaan rondsurfen voor prijzen :).

[ Voor 39% gewijzigd door HyperBart op 14-12-2010 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waar ben je wezen luisteren? Ik ben eens bij CornerElektro geweest in Overpelt? Die had ook wat leuk spul staan meen ik.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik had nu qua boxen voorlopig een aanbieding van de 80 CX van Canton en dan van Hificorner.nl nog een aanbieding of tip qua speakers: JBL SCS200.5

Maar ik kreeg wel de opmerking dat mijn speakers niet in dezelfde klasse zitten als mijn receiver (zijnde de receiver beter als de speakers)...

Graag daar een beetje input op. Ik ga bij Ghijsens deze week nog eens binnenlopen om te luisteren naar die Canton's, voordeel is dat die redelijk goedkoop zijn (doordat ze wat ouder zijn), wat ik er van lees toch behoorlijk goed, dus dat gaan we eens beluisteren...

Ik zit nu wel even in dubio... Meer uitgeven aan speakers (maar aan wat dan? Ghijsens gaf me Canton of Monitor Audio, en het prijsverschil was wel even dubbel zo duur).

De reviews en de gepresenteerde kwaliteit van Canton spreekt me wel aan, grote kans dat ik daar in blijf dus. Ik kan mijn budget misschien wat optrekken (tot 700). Ben nu aan het kijken naar de 80 CX, 85 CX, 120 MX, 125 MX, die speakers passen nog net bij de Onkyo 608 en de 920 van Pioneer... (of niet dan?)

Als je dan kijkt: http://www.besteproduct.n...X/prijzen_aanbieding.html
gecombineerd met pricewatch: Pioneer VSX-920-K
Dan zit ik vandaag op een totaal van: 388 + 311 = 699 EUR ..

offtopic:
Ik ben eens bij Ghijsens Hifi geweest in Hasselt (weg naar sint-truiden, net voor de brug als je van de kleine ring afgaat), maar dit gaat offtopic ;)

[ Voor 42% gewijzigd door HyperBart op 15-12-2010 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-05 22:40
Met het risico dat ik een halve bevolkingsgroep tegen de schenen schop....

Heb je ook al eens gekeken (nou ja, geluisterd) hoe een standaard setje van <€250 je bevalt? Je kunt van diverse merken complete sets krijgen, die alles (versterker, receiver, radio, DVD speler, HDMI, en 5.1 speakers) in zich verenigen; ruim onder de grens van €400 die hierboven genoemd werd.

Tuurlijk. Geluidskwaliteit is vast ietsjes minder, aansluitmogelijkheden ook ietsjes minder. Maar is het echt zo slecht? Zeker als je alles digitaal aansluit (dus geen rood-witte tulp stekkertjes), dan is het al best aardig. Ik ken genoeg mensen die dit meer dan prima vinden, en op deze manier vele honderden euro's in hun zak houden.

Soms vergelijk ik het met fotografie. Niet iedereen hoeft een spiegelreflex; voor een relatief zacht prijsje kun je met een 'gewone' camera al heel mooie plaatjes maken, en dat is voor een hoop mensen een keuze waar ze ook op langere termijn erg gelukkig mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
BartS12 schreef op woensdag 15 december 2010 @ 00:35:
Met het risico dat ik een halve bevolkingsgroep tegen de schenen schop....

Heb je ook al eens gekeken (nou ja, geluisterd) hoe een standaard setje van <€250 je bevalt? Je kunt van diverse merken complete sets krijgen, die alles (versterker, receiver, radio, DVD speler, HDMI, en 5.1 speakers) in zich verenigen; ruim onder de grens van €400 die hierboven genoemd werd.
Receiver hou ik, zeker naar uitbreiding in toekomst qua aansluitingen graag apart, en speakers heb ik inderdaad gevonden: die Canton 80 CX voor onder de 200 EUR...

Anoniem: 387914

Beste,

Persoonlijk sta ik voor dezelfde keuze bij de aankoop van een Home Cinema systeem. Ik zat te denken aan de Sony STRDN2010 receiver (wel prijzig, ca 1000 euro) met aparte speakers of de Sony HT-AF5. Die laatste is een makkelijke all-in-one oplossing. Echter zit de receiver in de subwoofer geïntegreerd wat toekomstige uitbreidingen lastiger maakt. Heb zelf nog geen keuze kunnen maken want vind de speakers erg mooi, maar de receiver is ook superb mét ethernet!

Groeten,

Don
Anoniem: 387914 schreef op donderdag 16 december 2010 @ 17:59:
Persoonlijk sta ik voor dezelfde keuze bij de aankoop van een Home Cinema systeem. Ik zat te denken aan de Sony STRDN2010 receiver (wel prijzig, ca 1000 euro) met aparte speakers of de Sony HT-AF5. Die laatste is een makkelijke all-in-one oplossing. Echter zit de receiver in de subwoofer geïntegreerd wat toekomstige uitbreidingen lastiger maakt. Heb zelf nog geen keuze kunnen maken want vind de speakers erg mooi, maar de receiver is ook superb mét ethernet!
Een topic kapen is niet echt netjes, dus als je echt een discussietopic van je keuze wil maken kan je beter een nieuw topic openen of deze laten afsplitsen. Zie ook Het algemeen beleid in verband met een paar andere punten in je post.

Heb je die Sony STRDN2010 echt nodig? Want zo te zien is die receiver alleen zo duur omdat je er meerdere ethernetapparaten op aan kan sluiten. Verder zie ik niet zo 1-2-3 punten waarom deze receiver zeker een paar honderd euro meer moet kosten als gelijkwaardige andere merken. Als je een Onkyo TX-SR708 neemt dan heb je maar één ethernetpoort, maar verder wel meer HDMI-ingangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het was/is niet mijn bedoeling om een eigen topic te starten, dus het spijt me als dat zo over kwam. Ik was enkel uit om mijn persoonlijke keuze te plaatsen zodat deze persoon wellicht nieuwe inzichten krijgt om een eigen keuze te maken. Met name de all-in-one optie is voor een redelijke prijs en vind ik persoonlijk mooi geluid hebben, dat wilde ik even meegeven.

Daarnaast heb ik ook voor deze dure receiver gekozen omdat ik zelf geen verstand heb van die dingen, maar er wel prachtige effecten op zitten wat erg mooi klinkt!

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 387914 op 17-12-2010 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Anoniem: 387914 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:21:
Daarnaast heb ik ook voor deze dure receiver gekozen omdat ik zelf geen verstand heb van die dingen, maar er wel prachtige effecten op zitten wat erg mooi klinkt!
Dit vind ik op zijn zachtst gezegd wel een beetje een rare reactie, je hebt er geen verstand van, maar prachtige effecten vind je belangrijk?

Mijn wereld is een stukje opengegaan door er gewoon naar te gaan luisteren...

Ik had wel graag nog een reactie gehad naar de Onkyo of de Pioneer toe, op papier qua ondersteuning van audiofilters is de Pioneer de heer en meester, ook qua features (dubbele zone en internetradio). Kijk je dan weer puur naar wattage en lees ik wat meer reviews dan is de Onkyo qua geluid beter...

Hier kan ik echt mijn keuze nog niet in maken. Qua boxen heb ik nu besloten om een wat ouder setje, de Canton 80 CX aan te schaffen, lijkt me nog perfect, in de toekomst kan ik dan de front L en R naar achter verplaatsen en de fronts vervangen door Monitor Audio of anders... Zo kom ik dan uiteindelijk aan 7.1. Of ik laat 2 Canton's aan de kant staan en upgrade gewoon de 5.1 set...

Kan ook voor goedkopere JBL's gaan, had de JBL CS68 of JBL SCS 178 gezien en dat zag er op papier ook wel redelijk goed uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriveSand
  • Laatst online: 22-11-2024

DriveSand

Transform and roll out!

Zoals Fear je er al eerder op wees, kijk niet naar wattages. Daar klopt bij low- en mid-end receivers vaak helemaal niks van. Reviews zijn misschien iets beter om naar te kijken, maar bedenk wel dat dat ook maar een mening is en dat die mening soms door advertentiegelden "gekleurd" kan zijn. Je zegt dat je bent wezen luisteren, als jiij de één dan beter vindt dan de andere dan lijkt me dat belangrijker dan wat hier wordt gezegd.

Over de JBL SCS 178, dat is een ouder setje (ik heb hem dik vijf jaar geleden gekocht), maar behoorlijk waar voor het geld. Voor muziek iets minder, voor films en games uitstekend (kijkend naar de prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMon
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 20:06
Naar mijn weten heeft onkyo ook 2 zones en puilt uit van de features. Onkyo staat bekend om de grote hoeveelheid features voor de prijs.
Wattage moet je zoals fearless en anderen al tig keer hebben gezegt helemaal vergeten. Alle speakers die jij voor dit budget kunt kopen vragen geen gekke dingen van je receiver.
Als je voor een speakerpakket gaat, kijk ook eens bij Jamo, teufel of Q-acoustics. Die worden gewaardeerd door velen. Persoonlijk zou ik geen receiver van 400 euro kopen en speakers van 200. Voor m'n gevoel doe je dan toch je receiver te kort. (tenzij je dit doet met het oog op uitbreiding in nabije toekomst)
Ik denk dat je zelfs zonder luisteren geen miskoop begaat als je een onkyo 708 of pioneer 920 koopt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de 920, maar die kan ik niet onderbouwen.
Anoniem: 387914 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:21:

Veel mensen kopen juist een dure receiver om zo min mogelijk ''effecten'' op het geluid te krijgen. Ieder z'n ding natuurlijk. Voor de duidelijkheid, met effecten bedoel je dolby, audyssey, thx, dts enz neem ik aan? De een zweert erbij en de ander wordt er ziek van.

[ Voor 25% gewijzigd door TMon op 21-12-2010 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
TMon schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:23:
Naar mijn weten heeft onkyo ook 2 zones en puilt uit van de features. Onkyo staat bekend om de grote hoeveelheid features voor de prijs.
Wattage moet je zoals fearless en anderen al tig keer hebben gezegt helemaal vergeten. Alle speakers die jij voor dit budget kunt kopen vragen geen gekke dingen van je receiver.
Als je voor een speakerpakket gaat, kijk ook eens bij Jamo, teufel of Q-acoustics. Die worden gewaardeerd door velen. Persoonlijk zou ik geen receiver van 400 euro kopen en speakers van 200. Voor m'n gevoel doe je dan toch je receiver te kort. (tenzij je dit doet met het oog op uitbreiding in nabije toekomst)
Ik denk dat je zelfs zonder luisteren geen miskoop begaat als je een onkyo 708 of pioneer 920 koopt. Mijn voorkeur zou uitgaan naar de 920, maar die kan ik niet onderbouwen.

[...]

Veel mensen kopen juist een dure receiver om zo min mogelijk ''effecten'' op het geluid te krijgen. Ieder z'n ding natuurlijk. Voor de duidelijkheid, met effecten bedoel je dolby, audyssey, thx, dts enz neem ik aan? De een zweert erbij en de ander wordt er ziek van.
Mja, maar die Canton's zijn ooit te koop geweest bij introductie voor 699 $ (adviesprijs), en op zich moet het voor mij niet het nieuwste van nieuwste model zijn... Is dat dan geen goed idee?

Ja dat klopt, ik bedoel de Dolby digital, THX en andere effecten, ik heb in een winkel het verschil gehoord en ben er helemaal weg van. Maar inderdaad ieder z'n eigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ondertussen is de beslissing gevallen.

Ik heb geluisterd naar een Pioneer VSX-920-K, een NAD en een Denon. Ik heb gemerkt dat het verschil in receivers echt wel minimaal is in dit segment, maar dat het evengoed ook aan afstelling kan liggen, daarom heb ik op dit moment gekozen voor iets wat voor mij goed klonk en toch heel wat functies aanbood, namelijk de Pioneer VSX-920-K, deze hoop ik ook morgen in ontvangst te nemen op mijn werk.

Als speakers heb ik een "instap" (tja, wat noem je instap, dat is gewoon persoonlijk) set genomen van een merk dat me degelijk leek, ook heel wat goeds over gehoord/gelezen en zelf ook deze eens kunnen beluisteren, namelijk een Canton Movie 125 MX, deze staat al sinds maandag bij mij. Ik heb gemerkt dat geluid naarmate je verder gaat en hoger in klassement van speakers warmer klinkt, dat je meer het gevoel hebt dat het geluid je "omringt" (jullie begrijpen wel wat ik bedoel). Waar ik zeer tevreden van was, ook voor mij qua prijs/kwaliteit was de Wharfedale Diamond 10.1, leuke speakers, niet te groot en wat een warm en vol geluid!

Nu heb ik wel enkele vragen nog: waar moet ik op letten bij bekabeling? Dikte? Impedantie? Of mag ik simpel weg in de Carrefour binnenwandelen en daar de goedkoopste kabel kopen? Ik heb al eens wat doorgelezen in het verleden in een topic met in de titel "kabels gesmeed door elfen bij maanlicht" oid zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 en daar begrijp ik eigenlijk uit dat niemand er zeker van is of het nu verschil maakt of niet... Of kijk ik nu verkeerd, wat is er nu van aan?

Bijkomende vraag, ik heb nu die Canton set hier al staan en de sub ziet er zo uit (De foto is ongelooflijk crappy en niet Tweakerwaardig, ik zit me nu te schamen in een hoekje, maar soit):

Canton 125 MX Sub achterkant

en tot slot de achterkant van de VSX-920-K

Pioneer VSX-920-K Achterkant

maar op welke punten moet ik nu mijn sub aansluiten en met hoeveel kabels naar de VSX-920-K en van waar naar waar?

[ Voor 20% gewijzigd door HyperBart op 20-01-2011 22:35 . Reden: vraag ivm kabels en aansluitingen toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets zegt mij dat je de manual niet gelezen hebt...
Maar goed. Je moet gewoon van de subwoofer pre-out op de Pioneer (links naast de antenne aansluitingen) een RCA kabel leggen naar één van de low level inputs van de subwoofer. Een gewone mono-kabel is al genoeg.

Je kan nog een kabel als deze er tussen zetten. Met bovenstaande kabeltje werk je het grootste deel af met een mono-kabel en dan splits je naar stereo een paar centimeter voor de subwoofer.

Het kan ook andersom en dan werk je bijvoorbeeld met dit verloopje. Je werkt dan van de subwoofer tot de receiver met stereokabel en dan dit laatste stukje om naar de mono input van de receiver te gaan.

Als je dit doet heb je een paar dB extra. Maar veelal is dat ook wel in de receiver of op de subwoofer in te stellen mocht het geluid te zacht zijn. Maar een mono kabel (dus RCA - RCA) is al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
En de high level input wordt voor niets gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op vrijdag 21 januari 2011 @ 11:55:
En de high level input wordt voor niets gebruikt?
Dat is de andere manier die je kan gebruiken om alles aan te sluiten. Je gebruikt de ene of de andere input, waarvan de low-level de makkelijkste is om aan te sluiten en af te regelen.

De high level kan je ook gebruiken, maar dan komt de subwoofer tussen de receiver en één van de speakers. Dus receiver - speakerkabel - high level input - speakerkabel - speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Fear1986 en alle anderen, bedankt voor de uitleg.
Ik zat zonet even in de zetel met de bluray van Iron Man 2 in DTS te luisteren met mijn Pioneer VSX-920-K in combinatie met de Canton Movie 125 MX, en het klinkt geweldig. We zijn hier wel nog met een aantal verhuizen bezig (andere salon en meubels), dus het is een tijdelijke oplossing, maar ik vind het nu al geweldig...

Morgen nog wat meer experimenteren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 16:31:
Ik zat zonet even in de zetel met de bluray van Iron Man 2 in DTS te luisteren met mijn Pioneer VSX-920-K in combinatie met de Canton Movie 125 MX, en het klinkt geweldig.
Dan doe je toch wat fout, want Iron Man 2 op Blu-ray zal toch wel een HD-track hebben in plaats van gewoon DTS. Iets wat in combinatie met een VSX-920 toch moet lukken om af te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Heb er net al even over nagedacht (en in de auto kwam ik ook al tot dezelfde conclusie), waarschijnlijk staat de output van mijn Eminent EM7080 nog verkeerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ok de opstelling staat hier nu (audio kwam er zelfs nog niet als DTS uit). Ik heb verschillende samples van http://www.demo-world.eu/...h-definition-trailers.php geprobeerd (TrueHD, DTS HD MA) maar het enige wat ik op mijn Pioneer kan aflezen is 'DTS'. Is er nog iets bijzonders wat ik kan instellen?

Ik heb ter mijner beschikking om AV naar de receiver te sturen
  • HD Digicorder van Telenet (= de UPC van België)
  • Eminent EM7080
  • Playstation 3 fat 60 GB
  • BluRay van Spiderman 3
  • Het internet voor samples of films

[ Voor 28% gewijzigd door HyperBart op 24-01-2011 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ambi
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-05 08:14

ambi

IGN: EvulKlowne

Jij hebt dus geen problemen met de PS3 icm de VSX-920-K, want ik lees hier en daar wat tegenstrijdige berichten op internet hierover?

Steam/uPlay: EvulKlowne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Geen problemen in die zin dat de decoding van TrueHD op de PS3 gebeurt en dat hij alles als PCM uitstuurt, wat de VSX-920-K ook zo ontvangt...

Getest met de BluRay van Spiderman 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 08:32:
Geen problemen in die zin dat de decoding van TrueHD op de PS3 gebeurt en dat hij alles als PCM uitstuurt, wat de VSX-920-K ook zo ontvangt...
Maar dat zal je altijd hebben met een PS3 Fat: die kan namelijk geen HD Audio als bitstream uitsturen. Daarvoor moet je toch echt de PS3 Slim hebben.

Enige manier om het echt goed te testen is dus een PS3 Slim of een losse Blu-rayspeler aansluiten op de receiver. Want zo te zien heb je verder geen apparaten in je collectie die bitstream HD Audio uit kunnen voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 30-05 18:55
HyperBart schreef op zaterdag 22 januari 2011 @ 23:03:
Heb er net al even over nagedacht (en in de auto kwam ik ook al tot dezelfde conclusie), waarschijnlijk staat de output van mijn Eminent EM7080 nog verkeerd...
Let op dat de EM7080 geen TrueHD en DTS HD MA aankan.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FeaR1986 schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:08:
[...]

Maar dat zal je altijd hebben met een PS3 Fat: die kan namelijk geen HD Audio als bitstream uitsturen. Daarvoor moet je toch echt de PS3 Slim hebben.

Enige manier om het echt goed te testen is dus een PS3 Slim of een losse Blu-rayspeler aansluiten op de receiver. Want zo te zien heb je verder geen apparaten in je collectie die bitstream HD Audio uit kunnen voeren.
Ondertussen ook al gemerkt, die stuurt alles uit als PCM
h40d schreef op woensdag 26 januari 2011 @ 11:14:
[...]

Let op dat de EM7080 geen TrueHD en DTS HD MA aankan.
Ook al gemerkt, smeerlapjes, stond nochtans zo aangegeven dat ie dat wel kon (nu natuurlijk niet meer)...
Zie: HyperBart in "[Mediaplayer] Eminent 7080 Problemen topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Zoals gezegd bezit ik nu al een tijdje een VSX-920-K, op zich heel tevreden van (ware het niet dat ik volgens mij mijn receiver nog niet ten volle kan configureren omwille van onkennis en onkunde) in combinatie met een Canton 125 MX...

Nu vind ik dat de bas nog al wat afwezig is... Is dit gewoon inherent aan mijn (kleine?) sub of moet ik toch iets bijstellen?
n
De kabel naar de sub is ongelooflijk lang (10m denk ik) met een splitsingstukje er op, ben ik er bij gebaat die te vervangen door een molded model waar de splitsing in zit?

Ik zit een beetje met een dubbel gevoel: het geluid IS er wel op vooruit gegaan, maar ik had meer van mijn rear verwacht... De sub of de bass ontgoochelt ook een beetje...

Qua bekabeling heb ik voor standaard speakerkabels gezorgd: center, fronts gebruiken 2,5mm² en voor de rears 1,5mm²...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die Y-splitter gaat echt niet uitmaken voor het volume. Er gaat alleen een signaal door de pre-out vanaf de receiver en geen vermogen zoals bij speakers het geval is. Ik heb hier ook 10 meter liggen met een losse Y-adapter en geen enkel probleem hier.

Qua speakerkabel zou ik het ook niet in zoeken. Voor elke set moet 1,5mm² eigenlijk al genoeg zijn en met 2,5mm² zit je altijd safe. Dus ook daar is niets mis mee.

Je zou de crossover nog wat hoger kunnen zetten zodat de subwoofer wat meer van het signaal pakt. Dan heb je meer laag. Maar het is maar de vraag of het ook goed klinkt. Het is en blijft een feit dat de Canton 125 MX een compleet 5.1 setje is waar je 350 euro voor moet betalen. Dus echt super zal het nooit worden. Laag missen is met dit soort speakers altijd wel een issue aangezien de 5.0 uit melkpakjes bestaat welke geen laag en mid-laag weer kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-05 21:09

CeesKees

I rest my Kees

Reciever:
http://www.kieskeurig.nl/receiver/pi...sx-521/964465/

Kies een blu-rayspeler naar keuze. (of eigenlijk een mediaplayer, wat moet je met een blu-rayspeler..)

Dan heb je 350 euro uitgegeven.

Dus nog genoeg over voor kabels, speakers (2 of 3) en een sub-woofer....

3.1 set, dat is leuk..

Center: http://www.kieskeurig.nl/center_spea...centre/290246/
Fronts: http://www.kieskeurig.nl/speaker/tan...vo_e5a/290232/
Sub: http://www.kieskeurig.nl/subwoofer/t..._e8_21/948904/

Sorry.. Laat maar...

[ Voor 3% gewijzigd door CeesKees op 22-06-2011 11:35 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FeaR schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:29:
Die Y-splitter gaat echt niet uitmaken voor het volume. Er gaat alleen een signaal door de pre-out vanaf de receiver en geen vermogen zoals bij speakers het geval is. Ik heb hier ook 10 meter liggen met een losse Y-adapter en geen enkel probleem hier.

Qua speakerkabel zou ik het ook niet in zoeken. Voor elke set moet 1,5mm² eigenlijk al genoeg zijn en met 2,5mm² zit je altijd safe. Dus ook daar is niets mis mee.

Je zou de crossover nog wat hoger kunnen zetten zodat de subwoofer wat meer van het signaal pakt. Dan heb je meer laag. Maar het is maar de vraag of het ook goed klinkt. Het is en blijft een feit dat de Canton 125 MX een compleet 5.1 setje is waar je 350 euro voor moet betalen. Dus echt super zal het nooit worden. Laag missen is met dit soort speakers altijd wel een issue aangezien de 5.0 uit melkpakjes bestaat welke geen laag en mid-laag weer kunnen geven.
Is bijvoorbeeld (en die heb ik dan al beluisterd, ga ik nu terug doen...) een Wharfedale 10.1 een degelijk alternatief of ga ik dan beter voor nog iets groter?

Ik besef nu idd (en het valt nu ongelooflijk op) dat de audio-microbe heel besmettelijk is... Ik heb nu al zoiets van: "laat ik mijn fronts vervangen en daarna mijn sub en daarna mijn center"...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ossi
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-05 22:00
HyperBart schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:12:
[...]

Is bijvoorbeeld (en die heb ik dan al beluisterd, ga ik nu terug doen...) een Wharfedale 10.1 een degelijk alternatief of ga ik dan beter voor nog iets groter?

Ik besef nu idd (en het valt nu ongelooflijk op) dat de audio-microbe heel besmettelijk is... Ik heb nu al zoiets van: "laat ik mijn fronts vervangen en daarna mijn sub en daarna mijn center"...
Diamond 10.1 is een hele leuker speaker. Hij kan mogelijk iets lastiger te plaatsen zijn ivm de basspoort aan de achterkant. Heb je het thuis ook mogen uitproberen?
Zeker doen, het liefst vergelijken met andere speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosss
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:13
Dat heb ik ook, maargoed, ik heb geen centerspeaker dus dat is dan ook wel logisch.

Bovendien zijn tegenwoordig bijna alle dvd's voorzien van minimaal 5.1 audiotracks en dat kijkt gewoon kut op een stereosetup. Ofja, luistert kut bedoel ik dan eik.

Ik wil nog altijd een centerspeakertje erbij halen. Een Jamo S60CEN om precies te zijn.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ossi schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 22:23:
[...]

Diamond 10.1 is een hele leuker speaker. Hij kan mogelijk iets lastiger te plaatsen zijn ivm de basspoort aan de achterkant. Heb je het thuis ook mogen uitproberen?
Zeker doen, het liefst vergelijken met andere speakers.
Ik zal al eens een setje foto's posten van mijn (vader's/onze) living op dit moment en alle meubelen, dan kunnen we al eens kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FeaR schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:29:

Maar de sattelietspeakers mogen toch geen invloed hebben op de bass, die wordt toch voornamelijk uitgestuurd naar de sub...?

Edit: En dat was een dubbelpost, lang geleden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HyperBart schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 10:15:
[...]Maar de sattelietspeakers mogen toch geen invloed hebben op de bass, die wordt toch voornamelijk uitgestuurd naar de sub...?
Doordat die sattelietspeakers geen laag en mid-laag weer kunnen geven moet alles onder een bepaalde frequentie (150 Hz?) naar de subwoofer worden gestuurd. Eigenlijk is de subwoofer dan geen subwoofer meer, maar een halve middentoner. Daarom kan het lijken alsof de subwoofer niet echt lekker laag gaat: hij doet al heel veel. Als je een subwoofer hebt die echt vanaf 80 Hz speelt dan merk je dat veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FeaR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:20:
[...]

Doordat die sattelietspeakers geen laag en mid-laag weer kunnen geven moet alles onder een bepaalde frequentie (150 Hz?) naar de subwoofer worden gestuurd. Eigenlijk is de subwoofer dan geen subwoofer meer, maar een halve middentoner. Daarom kan het lijken alsof de subwoofer niet echt lekker laag gaat: hij doet al heel veel. Als je een subwoofer hebt die echt vanaf 80 Hz speelt dan merk je dat veel meer.
Dus door gewoon een andere set speakers (en met name dan die Wharfedale Diamond 10.1) als FRONTS (belangrijk, ik heb nog geen budget om het hele zootje te vernieuwen) aan te sluiten past het hele setje zichzelf aan? Of moet ik dan nog dingen gaan bijregelen? Want je zegt:
FeaR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:20:
[...]

Je zegt "Doordat die sattelietspeakers geen laag en mid-laag weer kunnen geven moet alles onder een bepaalde frequentie (150 Hz?) naar de subwoofer worden gestuurd". Hoe weet de receiver dat? Doordat ik 'm heb afgestled met die MCACC of hoe?

[ Voor 33% gewijzigd door HyperBart op 23-06-2011 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als jij het goed in hebt gesteld dan zal je aan dergelijke waarden moeten zitten, maar ook grote kans dat MCACC dergelijke waarden op heeft gegeven. Hetgeen wat die scheiding bepaald is het crossover welke je in de receiver instelt. Maar als je dat niet hebt gedaan is de kans best groot dat deze op bijvoorbeeld 80 Hz staat en dan mis je op dit moment dus tonen aangezien de melkpakjes niet tot de 80 Hz gaan. Waarop de crossover moet staan is een kwestie van proberen en blijven testen tot het geluid goed klinkt.

Kijk anders eens in het menu van de receiver op welke waarden alle speakers (large/small) en de crossover staat. Want programma's als MCACC zijn leuk, maar er komen soms waarden uit die voor geen ene meter kloppen. Zo zat er een bug in een eerdere versie van Audyssey waardoor de subwoofer standaard op -12.0 dB werd ingesteld, als jouw set-up ook zoiets heeft dan is het wel logisch dat het laag voor geen meter klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
FeaR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:38:
Als jij het goed in hebt gesteld
En daar twijfel ik dus in de eerste plaats al aan...
FeaR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 12:38:
Als jij het goed in hebt gesteld dan zal je aan dergelijke waarden moeten zitten, maar ook grote kans dat MCACC dergelijke waarden op heeft gegeven. Hetgeen wat die scheiding bepaald is het crossover welke je in de receiver instelt.
Die crossover moet ik dan maar eens gaan zoeken in de receiver...

De handleiding: Manual VSX-920-K en op bladzijde 76 staat de default op 80 Hz...

[ Voor 48% gewijzigd door HyperBart op 23-06-2011 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die 80 Hz is default en in de meeste gevallen de beste keuze mits je een beetje speaker hebt welke wat laag weer kan geven. Melkpakjes kunnen dat niet en dan is 80 Hz al geen goede keuze. Maar die default wordt toch overruled als jij gebruik maakt van die microfoon om alles in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
En we hebben het probleem gevonden: de sub stond ingesteld op de receiver op -12... die even naar 0 getrokken en de bass is ineens prominent aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus een soort van zelfde bug als Audyssey had in eerdere versies, apart dat MCACC daar ook last van heeft. Google had trouwens wel een paar tips als je zocht op termen als "Audyssey" en "-12.0 subwoofer". Dingen over de subwoofer ver van een muur afzetten, op half volume en nog wat truukjes. Wellicht kan dat helpen als je de volgende keer weer met MCACC aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:13
Tja waarom THX uiteindelijk voor 80hz gekozen heeft is volgens mij niet bekend. Het zal altijd een compromis blijven.
Ik heb ergens een keer gelezen dat je wel onderscheid moet maken in THX luidsprekers en niet THX luidsprekers.
Daarnaast zijn er fabrikanten die voor hun luidsprekers de juiste crossover instelling voorschrijven.

Als je hele set THX ultra is, dus voorversterker, eindversterker en luidsprekers, dan gewoon lekker op 80hz laten staan.
Bij niet opgegeven crossover wordt geadviseerd om de crossover minimaal 10hz boven de laagste frequentie die je luidsprekers onvervormd weer kunnen geven bij -3db.
Als laatste dus zou je eventueel de fabrikant in zijn advies kunnen volgen als deze dat voorgeschreven heeft.

Ik heb hem zelf overigens op 60hz staan. Luidsprekers zijn niet THX ultra, voor en eindversterking wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik ben nu ondertussen al een tijdje in het bezit van mijn Pioneer VSX-920-K gecombineerd met een Canton 125 MX setje...

Nu valt me eigenlijk al een langere tijd het volgende tegen: het geluid klinkt in mijn ogen heel dof, ik hoop dat volgende beschrijving jullie wat helpt om met mij naar een oplossing te zoeken:

Als ik naar een film of een serie kijk, davert het hele huis mee met de bass, maar het klinkt niet luid, als je begrijpt wat ik bedoel, stemmen en gesprekken klinken redelijk stil of kil/kaal terwijl net de bass te prominent aanwezig is, gooi ik de subwoofer af, dan is het geluid NOG kaler en killer... Het grote probleem waar ik tegen aan bots is dat als wij TV aan het kijken zijn, het bijzonder storend is voor mensen aan de livingtafel om nog een beetje te kunnen werken zonder heel de tijd "gedrum" van de bass. Ligt dit voor een groot stuk aan het bereik van mijn speakers waarbij eigenlijk een deel van mijn audio afgehandeld zou moeten worden door de speakers ipv de sub en dat de sub nu een beetje te actief bezig is?

Kort gezegd: eigenlijk zou ik wat meer "poeier" zoals we dat in België zeggen, willen krijgen uit mijn speakers, kan ik iets van frequenties en regeling aanpassen zodat er meer geluid naar daar gaat of is het gewoon EXIT speakers en nieuwe, betere?

Losstaand van dit hele verhaal heb ik soms ook het gevoel dat ik mijn receiver niet juist heb ingesteld... Kan dit hier ook nog iets mee te maken hebben? Zijn er bepaalde dingen, elementaire regels hoe je alles best afstelt?

[ Voor 18% gewijzigd door HyperBart op 07-02-2012 21:51 ]

Pagina: 1