Prime95 Stabiliteit Test

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds kort ben ik bezig geweest met ocen van mijn cpu. Tot nu toe gaat alles goed en al mijn kernen zijn nu op 4011 MHz (4.01 GHz) oc'ed. Om de stabiliteit te kunnen testen gebruik ik prime95. Mijn cpu koeler is de Corsair H70 en het koelt echt goed (10+ graden koeler dan Scyte Mugen Rev. B ). Hoelang moet ik mijn cpu op stres testen? Op Wikipedia staat er minimaal 10 uur lang en daarmee zou je dus een grote kans moeten hebben op een stabiele cpu, wel wordt er 24 uur aanbevolen, maar dat is al ziek lang. Op dit moment ben ik nog steeds bezig met het laten stressen van mijn cpu. Het is bijna 13 uur lang zonder enig crash of foutmelding(en) door gegaan.

Computer Specs:
Cpu = i7 950
Koeler = Corsair H70
Behuizing = Cooler Master Cosmos S
Ram = (2GB * 3) OCZ DDR3 PC3-12800 Intel® i7 Triple Channel Rev.2

Bios Instellingen (Core i7 950):

Target CPU Frequency = 4002MHz

CPU Ratio Settings = 23.0
BLCK Frequency = 174

CPU Voltage = 1.21250
CPU PLL Voltage = 1.80
QPI/Dram Voltage = 1.30000

Load Line Calibration = Enabled

Temperatuur:
Max = 71 graden
Min = 37 graden

Prime95 test duur:
12 uur en 55 min

Ik heb dit allemaal expres erbij geplaatst, zodat ook de andere beginners zoals mij dit kunnen overnemen om ook hun cpu op 4.0GHz te gaan ocen op een stabiele manier. Het ziet er erg goed uit, maar moet het echt 24 uur getest worden? Kunnen we dit niet versnellen?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Het is niet zo dat de test je systeem stabiel 'maakt', maar het is gewoon een test om te kijken of je machine hetzelfde dingetje over een langere periode exact hetzelfde kan uitvoeren. Een machine is bedoeld om een bepaald ding vaak en identiek uit te voeren. De test doet dat dus, hetzelfde ding steeds opnieuw doen. Als je hem 10 uur laat lopen, en er dan geen fouten zijn in de vorm van een test cycle die een ander resultaat opleverde dan dat opgeleverd had moeten worden, dan heb je een soort van aanwijzing dat het systeem 'wel even doet wat het moet doen'. Maar misschien was er juist op 10 uur en 1 minuteen wel een fout opgetreden waardoor je weet dat je systeem dus niet 100% correct functioneert. Dus dan doe je 20 uur, dan weet je dat hij 20 uur lang een ding precies hetzelfde kan doen. Maar misschien ging het op 20 uur en 2 minuten wel mis, als je hem nog langer getest had, dan kwam je daar achter, en weet je dat je systeem dus niet 100% correct functioneert. En zo kan je oneindig lang door gaan. Hoe langer je test, hoe langer je weet dat ie goed functioneert. 10 uur is prima, 24 uur is beter. Nog meer dan dat is dom, want zo lang staat een consumentensysteem toch nooit achtereen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op zondag 21 november 2010 @ 04:16:
Het is niet zo dat de test je systeem stabiel 'maakt', maar het is gewoon een test om te kijken of je machine hetzelfde dingetje over een langere periode exact hetzelfde kan uitvoeren. Een machine is bedoeld om een bepaald ding vaak en identiek uit te voeren. De test doet dat dus, hetzelfde ding steeds opnieuw doen. Als je hem 10 uur laat lopen, en er dan geen fouten zijn in de vorm van een test cycle die een ander resultaat opleverde dan dat opgeleverd had moeten worden, dan heb je een soort van aanwijzing dat het systeem 'wel even doet wat het moet doen'. Maar misschien was er juist op 10 uur en 1 minuteen wel een fout opgetreden waardoor je weet dat je systeem dus niet 100% correct functioneert. Dus dan doe je 20 uur, dan weet je dat hij 20 uur lang een ding precies hetzelfde kan doen. Maar misschien ging het op 20 uur en 2 minuten wel mis, als je hem nog langer getest had, dan kwam je daar achter, en weet je dat je systeem dus niet 100% correct functioneert. En zo kan je oneindig lang door gaan. Hoe langer je test, hoe langer je weet dat ie goed functioneert. 10 uur is prima, 24 uur is beter. Nog meer dan dat is dom, want zo lang staat een consumentensysteem toch nooit achtereen aan.
Top! Ik zal het tot max 24 uur testen om te zien of het wel goed functioneert. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man, de regel die hier meestal aangehouden word is 8uur prime95 en dan 100 runs max mem LINX. Maar uiteraard hoort er ook gewoon een praktijk test bij, een paar uur gamen bijvoorbeeld. Ga er maar van uit dat je prime wel genoeg getest hebt na 13 uur, ik zou zeggen, linpac/linx 100 runs en klaar is klara!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
millman schreef op zondag 21 november 2010 @ 07:22:
Hoi man, de regel die hier meestal aangehouden word is 8uur prime95 en dan 100 runs max mem LINX. Maar uiteraard hoort er ook gewoon een praktijk test bij, een paar uur gamen bijvoorbeeld. Ga er maar van uit dat je prime wel genoeg getest hebt na 13 uur, ik zou zeggen, linpac/linx 100 runs en klaar is klara!
Ahh, bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit zijn de prime95 resultaten na 24 uur de tijd:

Afbeeldingslocatie: http://img213.imageshack.us/img213/7205/24uurprime95stresstest.png

Ik zal zo nog die van Linx posten. ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
ik zou de tempratuur toch loggen met ''realtemp'', ik ben er achter gekomen dat er tussen deze twee nogal wat verschil zit kwa max temps, zo geeft realtemp vaak 5 graden meer aan op de warmste core.

En wat stressen betreft, ga eerst eens aan de gaan met linX, zo kun je veel sneller bepalen of je systeem op langere termijn stabiel blijft. omdat linx net iets zwaarder strest dan prime. dus zoekt eerst met linx bijvoorbeeld 30 runs je max busclock, minimum vcore, qpi etc. te bepalen en om hem verder te fine tunen. als je dan alles gefine tuned hebt kun je eens 100runs proberen en als hij dat haald laat hem dan een x de hele nacht primen op ''blend''

[ Voor 8% gewijzigd door jbkappirossi op 21-11-2010 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op zondag 21 november 2010 @ 17:45:
ik zou de tempratuur toch loggen met ''realtemp'', ik ben er achter gekomen dat er tussen deze twee nogal wat verschil zit kwa max temps, zo geeft realtemp vaak 5 graden meer aan op de warmste core.

En wat stressen betreft, ga eerst eens aan de gaan met linX, zo kun je veel sneller bepalen of je systeem op langere termijn stabiel blijft. omdat linx net iets zwaarder strest dan prime. dus zoekt eerst met linx bijvoorbeeld 30 runs je max busclock, minimum vcore, qpi etc. te bepalen en om hem verder te fine tunen. als je dan alles gefine tuned hebt kun je eens 100runs proberen en als hij dat haald laat hem dan een x de hele nacht primen op ''blend''
Ik had niet gedacht dat ocen zo veel tijd in beslag zou nemen :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
het is niet voor niks een sport

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
LinX test resultaat (100 runs): geen fouten

Afbeeldingslocatie: http://img192.imageshack.us/img192/2121/linxn.png

Moet ik nog meer testen uitvoeren of is dit voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
haha, ja realtemp voor de temps gebruiken. En download ''asus turboV'' ook maar en open die in je screen shot zodat wij de rest van je instellingen ook kunnen zien.

En als je nou de volgende X je vraag met screenshot hier post.

[OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:26:
haha, ja realtemp voor de temps gebruiken. En download ''asus turboV'' ook maar en open die in je screen shot zodat wij de rest van je instellingen ook kunnen zien.

Ik zal het over 2+ uur doen, want ik moet nu weg. :P
Bedankt man. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op zondag 21 november 2010 @ 18:26:

Zoals geproken:

Afbeeldingslocatie: http://img28.imageshack.us/img28/4715/asusturbov.png

Je zei dat RealTemp de kernen met ongv. 5 graden hoger dan mijn monitor programma zou zien, maar dat is helemaal niet waar. Het enige verschil is 1 graden en dat komt SOMS voor en niet altijd.
Maar, is het nu klaar dan (met ocen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:12

InFamous

excommunicado

nou weer een stapje verder gaan he:P zo je max bepalen

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
InFamous schreef op zondag 21 november 2010 @ 22:31:
nou weer een stapje verder gaan he:P zo je max bepalen
Ga ik zeker doen :P.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 22:24:
[...]

Zoals geproken:

[afbeelding]

Je zei dat RealTemp de kernen met ongv. 5 graden hoger dan mijn monitor programma zou zien, maar dat is helemaal niet waar. Het enige verschil is 1 graden en dat komt SOMS voor en niet altijd.
Maar, is het nu klaar dan (met ocen)?
kijk bij mij wel, http://img718.imageshack.us/img718/7474/fckvgljkgbhl.png

Als je een screenshot maakt, doe je dat met realtemp, cpu-z, linX of prime en asusturboV allemaal gelijk open. ;)

wat je nu kunt doen is je max bclk bepalen die staat nog op 174, met andere woorden je kunt beter 200x20 draaien dan 174x23 op 4ghz. maar!!! een hogere bclk heeft ook meer voltage nodig.

dingen zoals C1 en EIST uitzetten. dit wil nog weleens voor instabiliteit zorgen.

daarna kun je dingen zoals je memory devider instellen voor maximum geheugen buffer grootte
De timings zo strak mogelijk zetten.

je wilt gewoon alles zo hoog mogelijk hebben met zo minmogelijk voltage, nouja totdat de tempraturen te hoog worden. Alleen QPI max 1.4 en Dram max 1.8v

ik denk dat jou cputje ook nog wel 4200mhz in zich heeft voor hij de max tempratuur overschreid.

[ Voor 22% gewijzigd door jbkappirossi op 21-11-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:00:
[...]

kijk bij mij wel, http://img718.imageshack.us/img718/7474/fckvgljkgbhl.png

Als je een screenshot maakt, doe je dat met realtemp, cpu-z, linX of prime en asusturboV allemaal gelijk open. ;)

wat je nu kunt doen is je max bclk bepalen die staat nog op 174, met andere woorden je kunt beter 200x20 draaien dan 174x23 op 4ghz. maar!!! een hogere bclk heeft ook meer voltage nodig.
Ahh, ok :). Ik merk wel dat als ik de BCLK naar 200 verhoog terwijl mijn multiplier op 20 staat, dan dat het met LinX nog langer duurt met testen. Ik moet nu ongeveer 12 min extra lang wachten tot het klaar is met testen...

Ik zal even op wikipedia kijken waar BCLK precies voor dient.

Edit 2:

Wikipedia
People who overclock their components mainly focus their efforts on processors, video cards, motherboard chipsets, and random-access memory (RAM). It is done through manipulating the CPU multiplier and the motherboard's front side bus (FSB) clock rate until a maximum stable operating frequency is reached, although with the introduction of Intel's new X58 chipset and the Core i7 processor, the front side bus has been replaced with the QPI (Quick Path Interconnect); often this is called the Baseclock (BCLK). While the idea is simple, variation in the electrical and physical characteristics of computing systems complicates the process. CPU multipliers, bus dividers, voltages, thermal loads, cooling techniques and several other factors such as individual semiconductor clock and thermal tolerances can affect it.[2]
Duidelijk :).

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
je kunt ook je max opzoeken totdat hij BSOD's geeft, ofwel crasht.
Dan weet je dat je op de grens zit en dan een tikje vcore erbij of de blck een tikje naar beneden.
Dan eerst 20runs kijken als hij dat haalt en dan een x hondert, want anders ben je jaren aan het stressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:00:
[...]
ik denk dat jou cputje ook nog wel 4200mhz in zich heeft voor hij de max tempratuur overschreid.
Wat is de max volgens jou dan?

Edit 2:

Deze keer heeft het 16 min langer geduurd toen ik mijn BCLK naar 200 had verhoogd en de multiplier op 20 had verlaagd. Hoort het niet juist sneller te gaan dan? Uit de resultaat blijkt het lekker geen problemen te weergeven. Temperatuur was max 75 graden, ik had prime perongeluk afgesloten.

Afbeeldingslocatie: http://img198.imageshack.us/img198/8223/200x20.png

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:21:
[...]

Wat is de max volgens jou dan?
dat is moeilijk te zeggen, maar als ik naar je temps kijk kan je vcore nog wel een tikje de lucht in.
dan is het de vraag wat voor clocks kun je halen met het voltage waarbij je CPU max 85c in linX wordt.
Want je hebt hem ook nog niet gefine tuned. CPU pll, Uncore. IOH, pci clock etc.
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:21:
[...]

Deze keer heeft het 16 min langer geduurd toen ik mijn BCLK naar 200 had verhoogd en de multiplier op 20 had verlaagd. Hoort het niet juist sneller te gaan dan? Uit de resultaat blijkt het lekker geen problemen te weergeven. Temperatuur was max 75 graden, ik had prime perongeluk afgesloten.

[afbeelding]
nee, nee, nee je moet het zo zien, je hebt je buffer ver hoogt/vergroot van 174 naar 200, dus moet hij ook meer stress berekeningen doorvoeren. Dit heeft niks met de snelheid van de berekeningen, maar met de groote van de berekingen te maken. je hebt je busclock grooter gemaakt dus er past nu meer in.

[ Voor 47% gewijzigd door jbkappirossi op 21-11-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:35:
Want je hebt hem ook nog niet gefine tuned. CPU pll, Uncore. IOH, pci clock etc.
Omg, nu kom je weer met wat extra's waar ik geen/weinig verstand van heb. :P
Wat kun je mij dan het beste aanraden? Wat moet ik nog meer aanpassen en hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
Het is lang niet voor iedereen een sport. Sommige proberen simpelweg meer prestaties te behalen zonder er extra geld voor hoeven neer te leggen. Nogal een groot verschil. Persoonlijk test ik het gewoon door te gamen. Loopt 'ie vast, gewoon de boel wat terug schroeven.

Probeer voor jezelf te bepalen wat belangrijk is. Als je PC écht stabiel moet zijn moet zijn is 24 uur aan te raden. Ben je een gamer, dan kan ik me voorstellen dat stabiliteit niet echt telt. Tuurlijk, een BSOD is vervelend, maar je bent geen belangrijke data kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:39:
[...]

Omg, nu kom je weer met wat extra's waar ik geen/weinig verstand van heb. :P
Wat kun je mij dan het beste aanraden? Wat moet ik nog meer aanpassen en hoeveel?
daarom verweest ik je ook steeds door naar het [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2
Daar zitten mensen die doen het nog iets langer dan mij.
En krijg je zo ook eerder antwoord, omdat er meer mensen jou vraag kunnen beantwoorden.
Plus dat er nog veel andere mensen zijn met ook een 1366 i7 waar jij wat van kan op steken.

Ik ga nu :) :Z dus succes morgen weer een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jbkappirossi schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:48:
[...]

daarom verweest ik je ook steeds door naar het [OC] Core i7 9xx (S1366) - Deel 2
Daar zitten mensen die doen het nog iets langer dan mij.
En krijg je zo ook eerder antwoord, omdat er meer mensen jou vraag kunnen beantwoorden.
Plus dat er nog veel andere mensen zijn met ook een 1366 i7 waar jij wat van kan op steken.

Ik ga nu :) :Z dus succes morgen weer een dag.
Bedankt, slaap lekker. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
Lawrentium schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:44:
[...]

Het is lang niet voor iedereen een sport. Sommige proberen simpelweg meer prestaties te behalen zonder er extra geld voor hoeven neer te leggen. Nogal een groot verschil. Persoonlijk test ik het gewoon door te gamen. Loopt 'ie vast, gewoon de boel wat terug schroeven.
Ja en!
Lawrentium schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:44:
[...]

Probeer voor jezelf te bepalen wat belangrijk is. Als je PC écht stabiel moet zijn moet zijn is 24 uur aan te raden. Ben je een gamer, dan kan ik me voorstellen dat stabiliteit niet echt telt. Tuurlijk, een BSOD is vervelend, maar je bent geen belangrijke data kwijt.
Door dit te zeggen blijkt dus dat je niet weet wat je zegt.
Je Cpu voert berekeningen door dus als jij een game installeerd en je cpu maakt reken fouten.
Dan kun jij wel raden waar jou BSOD's van komen. Dus maarzo wat doen is gevaarlijk ook omdat je de levens duur van je CPU geheugen en moederbordt drastische in gevaar kunt brengen.

[ Voor 3% gewijzigd door jbkappirossi op 21-11-2010 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-01 22:36
jbkappirossi schreef op zondag 21 november 2010 @ 23:53:
[...]

Ja en!

[...]

Door dit te zeggen blijkt dus dat je niet weet wat je zegt.
Je Cpu voert berekeningen door dus als jij een game installeerd en je cpu maakt reken fouten.
Dan kun jij wel raden waar jou BSOD's van komen. Dus maarzo wat doen is gevaarlijk ook omdat je de levens duur van je CPU geheugen en moederbordt drastische in gevaar kunt brengen.
Ik weet goed genoeg waar ik het over heb. De levensduur word meer bepaald door het voltage en een te hoge temperatuur. Vooral naarmate we kleinere lithografie processen gebruiken is een te hoog voltage erg gevaarlijk. Dat je CPU, of wel onderdeel dan ook, vast loopt zegt dat 'ie het niet trekt, NIET dat je 'm sloopt.

Ik zeg nergens dat je "zomaar wat moet doen". Je moet bepalen wat voor jou belangrijk is. Ik heb geen zin om m'n PC 24 uur te testen om te bepalen of ie wel of niet stabiel is. Ik test ff snel of het systeem stabiel loopt en tijdens het gamen merk ik wel of ie het echt niet trekt. Dat je je temperatuur in de gaten moet houden is logisch. Dat moet je in mijn ogen altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Ik zeg nergens dat je "zomaar wat moet doen". Je moet bepalen wat voor jou belangrijk is. Ik heb geen zin om m'n PC 24 uur te testen om te bepalen of ie wel of niet stabiel is. Ik test ff snel of het systeem stabiel loopt en tijdens het gamen merk ik wel of ie het echt niet trekt. Dat je je temperatuur in de gaten moet houden is logisch. Dat moet je in mijn ogen altijd.
Lijkt me dat je de temperatuur en stabiliteit toch echt sneller en betrouwbaarder weergeeft met paar runs stresstests. Bij gamen heb je gewoon geen goede garantie op stabiliteit omdat je A. Nooit je hardware zoveel belast als met prime of linx en B. Geen herhaalbare test met voorspelbare stress levels uitvoert.
Pagina: 1