Hardeschijven gaan een voor een kapot

Pagina: 1
Acties:

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:31
Het begon allemaal van de week, toen ik van een oude PC muziek op mijn externe schijf heb gezet. Toen ik deze harde schijf aan mijn PC koppelde kon hij alleen nog maar tikken. Toen heb ik de harde schijf uit zijn huisje gehaald en hem direct aan mijn computer gehangen.

Met wat langzame snelheden alles gekopieert gekregen.

Toen ik een van de andere schijven weer wilden aansluiten heb ik per ongeluk de s-ata kabel van de kapotte externe hardeschijf eraf getrokken terwijl de pc nog aanstond. Pc opnieuw opgestart en alles leek het gewoon te doen.

Tot 2 dagen geleden. Alle ''geredde'' muziek gaf moeilijkheden en freezes als ik het probeerde af te spelen op de pc. Ook kopieren zorgde voor freezes en I/O fouten. Dit was echter alleen bij de geredde muziek. (die dus van de defecte hd afkomt)

Toen heb ik die harde schijf uit die computer gehaald en op een andere PC aangesloten en alles gekopieert. Dit lukte op een stuk of 100 liedjes na die allemaal niet gevonden konden worden. Maar met overslaan ging het allemaal weer goed.

Ik heb de harde schijf weer teruggeplaatst in de pc waar hij vandaankomt en heb windows erop nieuw opgezet. Maar vandaag merkte ik dat soms als ik wat kopier en verplaats van externe harde schijven naar deze interne schijf hij ineens heel hard begint te ratelen en ook weer freezd.

Windows schijfcontrole hangt ook op een bepaald punt vast, opnieuw opstarten en hij werkt weer, todat ik weer net de pech heb dat hij op dat punt iets op het verkeerde deel van de schijf zet en dan begint alles weer opnieuw.

-Nu is mijn vraag? valt dit nog te fixen? En zo niet zou ik de Recovery partitie kunnen redden en deze weer op een nieuwe identieke schijf? (het is een HP M9470NL) Samsung HD502HJ kunnen zetten?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Verwijderd

Het is goed mogelijk dat er tussen de bestanden die je had een virus verspreid zat, door al het overzetten van de data kan de virus zich dus mee verplaatst hebben.

Ik raad je aan om ALLES weg te gooien en opnieuw te starten met je verzameling, het is misschien niet de leukste oplossing maar wel een zekere.

In het aller ergste geval zijn de schijven niet meer te herstellen, maar dat ligt geheel aan hoe lang je de virus(sen) de tijd gaf zich weer te verspreiden tussen de handelingen door.

Heb het zelf ook meegemaakt, 1.5TB aan data verloren, incl 2 x 1tb schijf, duur en vervelend grapje.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Test die schijven eerst eens met de utilities daarvoor van de fabrikant zelf. En lees ook de SMART waarden uit met daarvoor geschikte utilities.

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Hoewel het *technisch gezien* mogelijk is dat een virus hardware sloopt, zie je dit nagenoeg nooit om de simpele reden dat "een virus" meestal uit is op het verdienen van geld via reclame, persoonsgegevens etc. en er geen geld zit in het slopen van een harde schijf. Ook is er "kill disk" command ofzo, dus dan zou het virus al zoveel read/write acties moeten geven dat de schijf -versneld- een natuurlijke dood sterft.
Ik zou het dus zelf complete onzin vinden om "ALLES weg te gooien en opnieuw te starten", in plaats daarvan zou ik beginnen met het lezen van stickies, waar een paar handige softwaretips in staan :)

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 22:28:
Het is goed mogelijk dat er tussen de bestanden die je had een virus verspreid zat, door al het overzetten van de data kan de virus zich dus mee verplaatst hebben.
Ik raad je aan om ALLES weg te gooien en opnieuw te starten met je verzameling, het is misschien niet de leukste oplossing maar wel een zekere.
In het aller ergste geval zijn de schijven niet meer te herstellen, maar dat ligt geheel aan hoe lang je de virus(sen) de tijd gaf zich weer te verspreiden tussen de handelingen door.
Heb het zelf ook meegemaakt, 1.5TB aan data verloren, incl 2 x 1tb schijf, duur en vervelend grapje.
Troll.

HDD's zijn iets heel fragiel. Als er een sector kapot gaat, valt er vaak niets te redden, HDD's fixen is een vak apart. Advies : koop een nieuwe HDD.

Android developer & dürüm-liefhebber

• Speeddragon
chkdisk staat nu nu al 4 uur vast in stap 4 mja alles weggooien heb ik eigenlijk al gedaan door de schijf te formatteren. Zou het gewoon fysiek zijn, en toeval dat er dan 2 schijven met die bestanden dood zijnl???En zo ja is er een manier om die recovery partitie te klonen. Want ik neem aan dat als ik de hele schijf kloon. Dat programma ook fucked gaat doen met die sectors,of leest die daar dan overheen?..
De muziek staat er nu btw niet op he. Die staat nu gewoon opgeborgen op een externe hd.

Verder vraag ik me af wat er eigenlijk gebeurt als ik er een nieuwe schijf bijzet en windows van de cd installeer. Tot nu toe altijd de recovery mode gebruikt bij deze pc. En omdat in het bios de harddisks op raid modus staan (hoewel niet in een array) weet ik niet of ik dan een driver disc in moet voeren??

Heeft het uberhaupt wel zin om ze in raid mode te laten staan als ik het toch niet gebruik??

Edit: Ik heb me net ingelezen over sata modusen. En ik heb begrepen dat omdat ik RAID mode heb hot swap ondersteunt wordt als je de juiste software/kabels/ en ondersteunde hardware hebt. En je hare schijf moet ook dynamisch zijn.

Dus uiteindelijk kan het alsnog zijn dat er iets corrupt is geraakt door die stomme actie van die kabel van die andere defecte schijf eruit te trekken. Of kan deze schijf niet kapot gegaan zijn door een kabel van een andere eruit te trekken?

[ Voor 78% gewijzigd door Speeddragon op 21-11-2010 14:04 ]

• Speeddragon
besloten het over een andere boeg te gooien er gewoon maar andere schijven in te gooien. Deze komen uit begin 2008 en misschien doe ik er dan maar goed aan gewoon 2 nieuwe te halen.

Ook het euvel van de recovery partitie is waarschijnlijk opgelost. De HP herstel CD's partitioneren zelf weer een nieuwe recovery partitie.

Nu heb ik echter nog 1 ding: Ik zou nu graag gebruik gaan maken van RAID 1. Is het mogelijk om die array aan te maken na een windows installatie? Of moet dit echt ervoor gebeuren?

Ben namenlijk bang dat die herstel cd"s er anders niet mee overweg willen(ze installeren wel de RAID driver want alles werkt op Raid mode). Of moet ik een raid 1 zien als: Het OS ziet eigenlijk maar 1 HD en weet verder niet dat er meerdere schijven achter zitten, todat je een tool hiervoor installeert waardoor je zelf kan schuiven hiermee? Ik heb namenlijk de mogelijkheid bij het opstarten naar een raid setup utillity te gaan.

de details voor raid krijg ik voor mezelf gewoon niet echt duidelijk. Moet het nou persee voor of na de installatie en wist hij dan alles? Maakt dit niet uit. Moet je persee een dynamische schijf maken of doet die dit zelf al bij het builden van de raid array..

het gaat trouwens om zoo intel matrix raid controller

[ Voor 28% gewijzigd door Speeddragon op 21-11-2010 15:54 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Moet in principe gewoon na de installatie kunnen. Is ook makkelijker omdat je dan tijdens installatie de RAID controller nog niet hoeft te ondersteunen met een driver. Als alles werkt en alle drivers geïnstalleerd zijn moet je de 2e schijf in een RAID-1 array kunnen toevoegen. Dat zal ongetwijfeld beschreven staan in een handleiding van je mobo/controller. Tijdens die procedure wordt de volledige inhoud van de ene schijf naar de andere gekopieerd. Zorg wel dat je er zeker van bent dat je de volle over de lege heen kopieert en niet andersom. Anders eindig je met twee lege schijven (als je de schijf eerst gewist hebt tenminste - dat is niet per se nodig).

Een RAID-1 array wordt door het OS inderdaad gezien als een enkele schijf.

[ Voor 5% gewijzigd door CaptJackSparrow op 21-11-2010 16:27 ]

• Speeddragon
nouja, hij moet zoiezo voor de windows installatie al op raid gezet worden. Anders dan start windows niet meer op nadat ik er een raid config van gemaakt heb, hij heeft dan namelijk de driver er niet voor.

Echter wat gebeurt er als die pc ooit kapot gaat en er nog een raid config is. Kun je zoon harde schijf dan gewoon aan een andere pc hangen om de bestanden uit te lezen of verandert dat dan ook

Is het trouwens ook zo dat als je je raid 1 setup wil partitioneren je een speciaal programma nodig hebt, of is het zo dat die het dan als 1 schijf ziet en de controller regelt dat het op schijven goedkomt?

[ Voor 26% gewijzigd door Speeddragon op 21-11-2010 19:19 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Beide schijven zijn dan nog volledig functioneel. Als dat nieuwe mobo een zelfde RAID controller heeft zul je het hele array in principe zelfs over moeten kunnen zetten. Alleen evt. essentiële hardware drivers voor dat nieuwe mobo zouden kunnen voorkomen dat je er dan op kunt booten zonder de installatie te 'repareren'.

Ik zei overigens: "Als alles werkt en alle drivers geïnstalleerd zijn". Daarmee bedoelde ik natuurlijk de RAID controller drivers.

• Speeddragon
hmm. ja ik snap je.

jij bedoelt dus: installeer windows in s-ata modus en installeer achteraf de raid drivers (dus geen gekloot met floppy's) en maak er dan een raid 1 setup van. Loop je dan niet tegen het probleem aan dat het geen dynamische schijf is maar een standaard schijf? Misschien maak ik me druk om niets, maar ben gewoon erg nieuwsgierig!

Volgens mij is partities maken ook geen probleem in een RAID, heb nog wat gelezen en het zou gewoon moeten gaan volgens mij omdat de controller alles afwerkt

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt RAID arrays gewoon van standaard (niet dynamische) schijven maken. Ik geloof dat je alleen dynamische volumes moet gebruiken als je van de pure softwarematige in het OS ingebouwde RAID opties gebruik wilt maken. Dat heb ik nooit gedaan. Ik heb altijd een aparte RAID controller gebruikt.

Voor RAID-1 en 0 is geen bijzonder krachtige hardware nodig omdat er geen rekenwerk hoeft te worden verricht. Voor RAID-5 is dat wat anders. Daar moet constant gerekend worden en daarvoor zit er dan ook een processortje op de RAID kaart. Als je RAID-5 puur softwarematig in XP-Pro of hoger doet, wat wel moet kunnen, gaat dat weer ten koste van de gewone CPU. Ik geloof niet dat er veel gebruik wordt gemaakt van die RAID mogelijkheid van het OS zelf.

Ik heb zelf Highpoint en Silicon Image controllers gebruikt en het daar gedaan zoals ik beschreef. Eerst een enkele schijf installeren en er dan later een RAID-1 array van maken. Gaat prima. Geen F6 gedoe.

• Speeddragon
de slot vraag: dus eerst ide modus en na de install van alles raid mode.

Klik je dan in een windows programma op raid array maken. Of in het soort van bios van de controller

evht bedankt man!!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De procedure is eigenlijk hetzelfde als wat je doet nadat een RAID-1 array verbroken is door een defecte schijf en je het array weer gaat rebuilden met een nieuwe vervangende schijf. Dat is een essentiële functie die je bij elke RAID-1 controller uit moet kunnen voeren.

Je moet dan wel voordat je de BIOS naar RAID omzet evt. via een executable installer de RAID drivers eerst installeren in Windows.

Ik heb even snel een PDFje gegoogled waar het in lijkt te staan. Paragraaf 2.3.3 en verder.

Maar hou me ten goede want ik gebruik zelf geen Intel ICHxR hardware met RAID.

Met mijn Highpoint en Silicon Image controllers kan ik zowel in de BIOS van die controllers als via een Windows utility een RAID array maken.

• Speeddragon
Het is gelukt,

allemaal bedankt. Ik loop hier weer lekker te knallen met 2 WD5001 schijfjes:)

Pagina: 1