CMOS checksum bad

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-06 15:25

Lawwie

Het beste bier, brouw je zelf!

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Gister heb ik mijn nieuwe pc ontvangen, toen ik hem helemaal in elkaar had gezet en opgestart kreeg ik in eerste instantie deze error : CMOS checksum error.

Vandaag een nieuwe knoopbatterij gehaald, echter krijg ik nu een andere error : CMOS checksum bad.
F1 for setup.
F2 Load defaults.
Hoe valt dit op te lossen aangezien mijn pc er eerst 5 minuten over doet om de bios post te weergeven maar daarna gaat het opstarten gewoon snel en de rest ook.

De specs van mijn pc :

Crucial RealSSD C300 64 GB 2.5" - SATA-600

Kingston ValueRAM - 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 1333 MHz / PC3-10600 - CL9 - 1.5 V - niet-gebufferd - niet-ECC

MSI 870A-G54 - Moederbord - ATX - AMD 870 - Socket AM3 - UDMA133, SATA-600 (RAID) - Gigabit Ethernet - SuperSpeed USB - High Def

AMD Black Edition - Processor - 1 x AMD Phenom II X4 965 / 3.4 GHz - Socket AM3 - L3 6 MB - Box

Ati radeon 3870

OCZ Modxstream pro 600 watt

3 Harde schijven allemaal sata 300.

IDE DVD - Brander

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-06 12:07

EoG

BOFH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjeh
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 15:01
Solution:

Bad or old CMOS battery

Attempt to reboot the computer. If error still occurs after rebooting the computer enter CMOS setup and check all values, this includes verifying the time and date are correct. Once everything has been verified and/or changed make sure you save and exit CMOS setup.

If everything appears to be correct and the issue persists try resetting the CMOS values to the defaults and/or Reset Configuration Data. Additional information about how to do this can be found on document CH000976.

Note: If this issue continues to occur after you turn off your computer off it is possible that the CMOS battery may be failing or already bad. Before considering replacing the CMOS battery try leaving your computer on for several days. Additional information about replacing the CMOS battery can be found on document CH000239.

Computer improperly turned off

If the computer was had the power disconnected while it was still running it is possible this could cause the CMOS to become corrupt. Ensure that the computer is ready to be shut off before turning off the computer. If you have a laptop computer ensure that the battery is charged before disconnecting the power connection.

If the CMOS values have become corrupted entering the values in CMOS setup and saving and exiting CMOS should resolve your issues. Additional information about entering the BIOS setup can be found on document CH000192.

BIOS update recently performed

If you've recently ran a BIOS update on the computer the values stored in CMOS may have been reset. Enter CMOS setup and re-enter all the appropriate values. Additional information about entering the BIOS setup can be found on document CH000192.

If you're unable to enter the BIOS setup or after running a BIOS update your computer no longer keeps its values the incorrect BIOS update may have been installed for your computer or the version downloaded may be corrupt. We suggest trying to update the BIOS again and/or reverting back to an earlier version. Additional help and information with BIOS updates can be found on document CH000236.

M3 - RWD / Ultra Red - https://ts.la/florian39171

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Dit heb ik zelf ook al opgezocht ja, echter heb ik de batterij al vervangen en al in de bios lopen zoeken.

@koekjeh Batterij al vervangen, shutdown gebeurt normaal en mijn moederbord is nieuw en heb nog geen bios flash gedaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Lawwie op 19-11-2010 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjeh
heb je al bios settings naar default gereset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Dat vraagt hij elke keer als hij opstart, en moet ik wel doen wil de pc opstarten. Ook heb ik al de jumper van de cmos op clear gezet en weer terug gezet.

[ Voor 30% gewijzigd door Lawwie op 19-11-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjeh
probeer eens nu je de nieuwe batterij er in hebt de pc uit te zetten alle stroom er van af powerbuttom indruken (10sec ) nieuwe batterij er weer uit 1 min wachten mss nog een keer powerbutton en er weer trg in.

Zou ook kunnen dat je bios corrupt is :/

[ Voor 9% gewijzigd door koekjeh op 19-11-2010 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik denk eerder dat het mainboard doa is. Neem contact op met de leverancier voor garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Koekjeh, dat heb ik al meerdere malen geprobeerd. Dit heeft geen enkel resultaat opgeleverd. Ik denk niet dat het moederbord DOA is anders zou ik nu niet op de pc werken. Denk dat het misschien met de CMOS chip heeft te maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Lawwie op 19-11-2010 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekjeh
op dit http://www.hardwareanalysis.com/content/topic/45235/ form zeggen ze dat nog een nieuwe batterij hielp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Ik heb er denk ik 10 minuten geleden een nieuwe heb ingezet en het lijkt me vrij stug dat nog een nieuwe batterij zou moeten helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:22

Dark

who tweaked the light?

Defaults laden helpt niet?

edit: zijn namelijk vrij normale berichten als de hardware net veranderd is ofzo, meestal gewoon met 'del' even de bios in, 'optimized defaults' laden in de bios en dan f10(save and exit)

[ Voor 82% gewijzigd door Dark op 19-11-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-04 13:48

MorgothG

deftones

Maar heb je hem na het resetten ook echt 1 minuut uit gehad? Alle stroom eraf etc.. Kom op, probeer het nog een laatste keer!

En anders terug in de doos!!

Ford narrowed his eyes. "This is what you call sarcasm, isn't it?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Ja ik heb hem zelfs vanmorgen 2 uur eruit gelaten en ben ondertussen op de fiets gesprongen om bij een afspraak te komen, maar dit mocht niet helpen.

Dit beeld toont hij elke keer bij het booten.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/14320379/IMG_20101119_123608.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG

MorgothG

deftones

Piept hij ook raar? misschien kun je hem een keer draaien zonder alle meuk aan SATA erin. Hoe kaler hoe beter.. Maar ik vrees toch dat het een DOA wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

welnee hij is niet kapot hoor...met f2 neem ik aan dat hij ook gewoon doorstart...?

ik denk eerder dat er iets niet goed ingesteld is ofzo... dit soort dingen kan je nl. ook krijgen als het geheugen nog niet op het juiste voltage staat bij het opslaan van de cmos settings...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Ja ik vind het nogal een raar verhaal, in het begin heb ik de pc ook al zo kaal mogelijk laten draaien dus alleen de ssd met OS. Echter deed hij dit toen wel normaal. Net heb ik nogmaals de batterij een minuut eruit gehaald stroom eraf enzovoort en dan vraagt hij bij het starten set time and date, dit is logisch, echter wat ik niet logisch vind is dat hij de eerste keer nadat de batterij er opnieuw inzit hij wel snel opstart en met de post komt.

En dark, ja met F2 start hij door. En ik werk momenteel nu ook op deze pc. De bios duurt eerst 5 minuten druk ik vervolgens op F2 start hij heel snel op en doet hij het normaal.

Dus het is zeker geen DOA, anders zou ik op dit moment er niet op werken. Zou het kunnen dat alleen de CMOS DOA is ?

[ Voor 24% gewijzigd door Lawwie op 19-11-2010 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorgothG

MorgothG

deftones

Ik heb op internet het een en ander gelezen over de mobo proc combi. En dit probleem kan inderdaad voorkomen. Hoe je makkeijk vanaf komt heb ik zo snel niet kunnen vinden. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delfy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-12-2024
flash bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Lawwie schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 12:58:
...
Dus het is zeker geen DOA, anders zou ik op dit moment er niet op werken. Zou het kunnen dat alleen de CMOS DOA is ?
Het kan maar de kans is erg klein, die dingen zijn vrij robuust. Als er statische ontlading geweest zou zijn, dan zouden er denk ik eerder andere dingen beinvloed worden dan de cmos.

Dat het 5 minuten duurt lijkt me niet helemaal pluis, dus ik zou eens beginnen met alles wat niet direct nodig is los te koppelen, dus usb en extra harddisks los, als je 4 reepjes geheugen gebruikt 2 eruit, kortom gewoon even terug naar de basis.

Dan start je op en ga je het bios in, meestal met 'del' hoewel ik op jouw schermpje geloof ik F11 voorbij zag komen? ... Afijn hoe je erin komt weet je zelf wel... daar doe je 'load optimized defaults' en dan druk je 'save and exit' ... kijk eens of je dan nog de error krijgt?

edit: wat me aan de screen nog meer opviel was dat de schijven aftelden, 6, 5, 4 enz. ? meestal zou ik beginnen met 1 schijf op poortje 1... maar het zou anders kunnen zijn hoor?

[ Voor 8% gewijzigd door Dark op 19-11-2010 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
In principe maakt dat niet uit met sata, hij weet van welke disk hij moet opstarten en dat is voldoende lijkt me. Echter heb ik in mijn pc maar 1 reepje van 4 zitten en geen ander geheugen liggen. Dit gedaan om uit te breiden voor mijn opleiding voor virtuele servers en pc's etc.

Zal zo eens proberen of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

in principe mag het niks uitmaken idd, maar het komt voor dat de controller hdd's het liefst op de eerste,- en optische drives het liefst op de laatste poort heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawwie

Lawwie

Topicstarter
Oke, zal ik dat eens proberen. Ik heb de helpdesk van azerty gebeld en degene daar zei : Flash je bios eens opnieuw of anders stuur hem terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Co_2J
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-06 17:18
Dark schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 12:52:
welnee hij is niet kapot hoor...met f2 neem ik aan dat hij ook gewoon doorstart...?

ik denk eerder dat er iets niet goed ingesteld is ofzo... dit soort dingen kan je nl. ook krijgen als het geheugen nog niet op het juiste voltage staat bij het opslaan van de cmos settings...
@Dark
Hoe bedoel je niet op het juiste volgtage staat bij het opslaan van de cmos setting ? Bij mij gaat hij met F1 ook door en met F2 kan ik eea in bios rechtzetten en "opslaan".

Want dit zou dan evt.de oplossing zijn als dit te manipuleren is? Zie ook mijn topic over het zelfde euvel....

@ Lawwie
Is er al progressie in jouw probleem. De berichten dateren van 19-11-10 dus zou misschien na twee maanden misschien een oplossing aangedragen kunnen zijn ? Ben benieuwd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark

Dark

who tweaked the light?

Ik bedoelde dat als het geheugenvoltage niet goed staat ingesteld, dat er mogelijk fouten optreden op het moment dat je "save&exit" drukt in je bios, met als gevolg dat deze corrupt is de volgende boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Als het een nieuw moederboard is moet er normaal gesproken een nieuwe backupbatterij op zitten dus dat kan je in principe al helemaal uit sluiten dat het daar aan ligt. Eerder denk ik dat je bios corrupt is en zou ik je aanraden om alleen nog eens het bios te flashen naar misschien een nieuwere versie. Helpt dit niet dan raad ik je aan het board RMA te sturen en een nieuw board te bestellen.
Pagina: 1