3.1 opstelling met 5.1 versterker kan niet?

Pagina: 1
Acties:

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 22:00
Ik heb op dit moment een 2.1 opstelling staan met 2x Kef iQ90 en een Kef PSW2500 subwoofer. Nu merk ik al een tijdje dat bijna alle films die ik kijk, voornamelijk hidef materiaal, alleen maar een 5.1 audio track hebben. In de praktijk merk ik dat vooral stemmen erg zacht klinken en muziek en ontploffingen wel hard klinken. Gevolg is dat ik de hele tijd bezig ben met het harder en zachter zetten van het geluid.
Ik heb nu dus een Kef iQ60C centerspeaker besteld om dit op te lossen.

Omdat ik op dit moment een stereoversterker heb staan, en nooit echt gekeken heb naar surround versterkers, heb ik de verkoper om wat informatie hierover gevraagd. Hij gaf aan dat als je niet alle 5 de speakers aansluit op een 5.1 versterker je geen scheiding van kanalen krijgt tussen je centerspeaker en de andere 2 speakers, maar alleen een soort vervormd stereobeeld. En dat ik dus 2 speakers achter me MOET neerzetten om effect te hebben van de centerspeaker en de surroundversterker. Met andere woorden, hij gaf aan dat 3.1 niet kan met een 5.1 versterker.

Is hier iets van waar? Of probeert de beste vent mij gewoon nog 2 speakers te verkopen?
Wat ik overigens perse niet wil omdat mijn kamer, die half rond is, hier gewoon niet voor geschikt is. Ik kan die speakers achter mij gewoon op geen enkele manier normaal plaatsen.

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Nonsens. Je kan gewoon een 3.1 opstelling op een 5.1 (of een 7.1 of een 9.3 for that matter) receiver aansluiten. Je kan dan ook gewoon Dolby Digital en DTS 5.1 afspelen, de receiver zal dan gewoon over de 3.1 opstelling afspelen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Uit een willekeurige Pioneer (VSX 520) handleiding:
http://www.pioneerelectro...atingInstructions0302.pdf
Speaker setting
Use this setting to specify your speaker
configuration (size, number of speakers).
1 Select ‘SP SET’ from the SP SETUP menu.
2 Use / to choose the speaker(s) that
you want to set then select a speaker size.
Use / to select the size (and number) of
each of the following speakers:
• Front (F) – Select LARGE if your front
speakers reproduce bass frequencies
effectively, or if you didn’t connect a
subwoofer. Select SMALL to send the bass
frequencies to the subwoofer.1
• Center (C) – Select LARGE if your center
speaker reproduces bass frequencies
effectively, or select SMALL to send bass
frequencies to the other speakers or
subwoofer. If you didn’t connect a center
speaker, choose NO (the center channel is
sent to the other speakers).
• Front Height (FH)2 – Select LARGE if your
front height speakers reproduce bass
frequencies effectively. Select SMALL to
send bass frequencies to the other
speakers or subwoofer. If you didn’t
connect front height speakers choose NO.
• Surround (S) – Select LARGE if your
surround speakers reproduce bass
connect surround speakers choose NO
(the sound of the surround channels is
sent to the other speakers).
• Surround Back (SB)3 – Select the number
of surround back speakers you have (one,
two or none).4 Select LARGE if your
surround back speakers reproduce bass
connect surround back speakers choose
NO.
• Subwoofer (SW) – LFE signals and bass
frequencies of channels set to SMALL are
output from the subwoofer when YES is
selected.5 Choose the PLUS setting if you
want the subwoofer to output bass sound
continuously or you want deeper bass (the
bass frequencies that would normally
come out the front and center speakers are
also routed to the subwoofer). If you did not
connect a subwoofer choose NO (the bass
frequencies are output from other
speakers).
Lijkt erop dat het gewoon gaat werken.

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 16:52
Is natuurlijk dikke onzin om achter speakers te MOETEN neerzetten om profijt te hebben van de center.
De meeste receivers zijn inderdaad erg slecht in Phantom mode, zonder center dus.

Een center speaker is dus de belangrijkste speaker in een 5.1 opstelling en daarmee ook in een 3.1 opstelling.
Hoewel ik nooit 3.1 zou willen kijken denk ik dat het tov een 2.1 opstelling een hele vooruitgang zal zijn. Het is dus gewoon een verkooppraatje om jou toch die 2 extra speakers te laten aanschaffen.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:33

CeesKees

I rest my Kees

Surround kun je alleen krijgen met luidsprekers om je heen, minimaal in een 4.0 opstelling, inmiddels uit te breiden naar een 9.2 opstelling.

Wanneer je, in jou geval een 3.1 opstelling neerzet, aangesloten op een surroundreciever zal het geluidsbeeld wel anders zijn dan een 2.0 of een 2.1, maar surrnound zal het nooit worden, vanwege bovengenoemde reden.

Ik denk wel dat je met een 3.1 een beter beeld krijgt dan met een 2.0 of 2.1, bij 5.1 bronnen dan, stereo is stereo en moet 2.0 of 2.1 blijven.

In de reciever kun je altijd aanzetten welke luidsprekers je hebt en gebruikt, dus bij het decoderen van het geluid zal de reciever rekening houden met het feit dat je niet alle luidsprekers in gebruik hebt. Maar, let wel, het zal nooit surround worden.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
Volgens mij is voor de TS surround niet het criterium, alleen beter verstaanbaar dialoog bij film met 5.1 of hoger soundtrack. Een 3.1 systeem zal dat zeker doen.

En als je er last van hebt bij muziek afspelen centerspeaker gewoon weer uitzetten?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Kompaan schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:52:
En als je er last van hebt bij muziek afspelen centerspeaker gewoon weer uitzetten?
Over het algemeen zal je geen geluid over de center-speaker uitgestuurd krijgen bij stereo-muziek hoor. Alleen over de fronts en de eventuele subwoofer (mits je fronts dan niet als large of je versterker op "source direct" of dat soort dingen staat).
Johny58 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:36:
In de praktijk merk ik dat vooral stemmen erg zacht klinken en muziek en ontploffingen wel hard klinken.
Dit is met een center niet per se verdwenen trouwens. Maar je hebt dan wel als voordeel dat je de center onafhankelijk tov de rest wat harder kan zetten in de set-up van je receiver. Maar met een volwaardige en redelijk goed afgestelde 5.1-opstelling thuis heb ik ook nog steeds af en toe wat moeite om de dialoog te verstaan.
Wat ik overigens perse niet wil omdat mijn kamer, die half rond is, hier gewoon niet voor geschikt is. Ik kan die speakers achter mij gewoon op geen enkele manier normaal plaatsen.
Even voor de goede orde... De "rear speakers" zet je bij de voorkeursopstelling niet echt achter je, maar meer een beetje naast je luisterpositie, naast of net achter je oor-lijn. Om het simpel te zeggen; ongeveer naast de rugleuning.

Zie bijvoorbeeld de setup guide van dolby.

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 19-11-2010 11:05 ]

• Johny58
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 22:00
Helder. Bedankt voor de tips. Een ding is in ieder geval duidelijk, Raf probeert mij te lichten. Toch vreemd, had altijd wel het idee dat ze wel kennis van zaken hadden. Dus voorlopig begin ik met 3.1, ik kan altijd weer verder uitbreiden :)

"Hippopotomonstrosesquippedaliophobia" is the term used to describe the fear of long words.

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:37
Vroeger had je 3-way stereo, dat is precies wat ze bij Raf bedoelen, stereo uitvouwen naar links/center/rechts. Kennelijk hadden ze er niet aan gedacht om in de setup gewoon de surrounds uit te schakelen, dat levert namelijk wel op wat je wilt.
Daarnaast kun je de dynamic range compression (DRC) van Dolby nog inschakelen. Deze houdt de dialoog op het niveau wat het moet zijn maar maakt de harde knallen wat zachter.
Voor muziek zet je de receiver gewoon op stereo.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Pagina: 1