Ik heb 25 jaar aan de grens gewoond van België en zeeuws-vlaanderen.
En ik heb de volgende dingen geconstateerd waar de gemiddelde Belgische bestuurder meer moeite mee heeft dan de gemiddelde Nederlandse bestuurder.
Dit is een vergelijking uit mijn ervaring, en geldt natuurlijk niet in elk gebied voor elke belg.
- Dubbele rotonden snappen ze niet, ze pakken altijd de buitenste baan ook al moeten ze 3/4 van de rotonde hebben.
- Plots op de rem trappen als er niks aan de hand is, waarschijnlijk afgeleid door iets in de auto, maar ik schrik me altijd de pleuris als ik bij iemand voor me plots de remlichten aan zie gaan terwijl ik denk de situatie goed ingeschat te hebben.
- Op dezelfde snelheid inhalen als de auto ernaast, en dit kilometers lang volhouden zonder aan de kant te gaan, dan ga je er wat korter achter rijden (op een nog veilige afstand) en dan doen ze moeilijk...
- NOOIT richting aangeven bij invoegen of afslaan, als ik voor elke belg die zijn richtingaanwijzer wist te vinden een euro kreeg, kon ik net mijn lunch betalen.
- Volledig tot stilstand komen en dan pas gaan kijken of er iets komt, vooral bij rotondes erg storend.
- Doorstampen, toch net even proberen er voor te schieten ongeacht de beschikbare ruimte. (Er is me ooit verteld dat je in België verantwoordelijk bent als je voorrang verleent terwijl je het zelf eigenlijk hebt, wellicht gerelateerd)
- Belgische snelheden aanhouden wanneer in Nederland, gaan ze toch 70/90/120 rijden waar 60/80/130 de bedoeling is.
In België is ook de kwaliteit van de sommige voorzieningen niet goed;
- Gruwelijke wegkwaliteit op sommige trajecten
- Slechte signalering over het algemeen
- Superslome stoplichten met kookwekker technologie
- Fietspaden aan snelwegen
- Stoplicht tegelijk op groen voor alle richtingen...
/rant