Vlaamse chauffeurs met stip de slechtste in Europa

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Man man man, wat zie ik toch iedere morgen op de Vlaamse snelwegen...

-Bumperklevers, wagen rijdt op derde rijstrook aan een goeie 130 km, komt er een idioot 25 centimeter achter plakken en dan zie je die remlichten om de twee seconden aangaan.

-Je rijdt zelf 130 op het derde rijvak, bent twee vrachtwagens op rijstrook 1 en 2 aan het inhalen. Komt daar zo'n idioot op je afgestoven die 20 centimeter achter je zijn rem instampt... en dan gaat die linker richtingaanwijzer aan... "oprotten".

-Hardnekkig middenstrookrijders op verlaten snelwegen.

-Bij file, vrachtwagens die aan volle snelheid over de pechstrook rijden. Vanmorgen zelfs een schoolbus aan volle snelheid over de pechtstrook gezien.

-Bij hevige reven waarbij je bijna niks ziet, natuurlijk aan volle snelheid, niet opgeven!

-Invoegen tussen twee wagens terwijl er tussen die twee maar vier meter afstand is en de tweede wagen keihard op de rem moet.

-Rechts inhalen, zie ik dagelijks.

-Verbeten en kwade gezichten.

Ik heb de indruk dat het de laatste drie jaar of zo veel verslechterd is in Vlaanderen, veel agressiever op de weg. Is dit slechts een indruk of voelen jullie dat ook zo aan??

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Die eerste drie kom je inderdaad erg vaak tegen. Maar als ik hier de reacties op GoT lees, dan heb ik de indruk dat veel mensen zich gewoon ergeren aan mensen die op de linkse rijstrook rijden met de maximumsnelheid. Velen zijn van mening dat die persoon zich maar tussen elk klein gat op de rechter rijstrook moet gooien om iemand met 150km/u te kunnen laten doorrijden. Dus ik denk dat dat gedrag overal wel voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 10:51

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Ik rijd veel in veel in Belgie en erg veel in Nederland.

Het enige dat ik als verschil zie is het middenbaanrijden, daar snap ik in Belgie echt geen hol van.
(ik haal daarom erg veel rechts in als ik in Belgie ben). In Nederland vind ik de lontjes wat korter, ik heb nog nooit van mijn leven een middelvinger in Belgie gehad...

Wat een verschil is, imho, is de hoeveelheid auto's per m2 asfalt. We zijn net als ratten, stop er te veel bij elkaar en ze worden aggresief. In Nederland is het nog steeds gemiddeld wel drukker dan in Belgie.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:36:
Die eerste drie kom je inderdaad erg vaak tegen. Maar als ik hier de reacties op GoT lees, dan heb ik de indruk dat veel mensen zich gewoon ergeren aan mensen die op de linkse rijstrook rijden met de maximumsnelheid. Velen zijn van mening dat die persoon zich maar tussen elk klein gat op de rechter rijstrook moet gooien om iemand met 150km/u te kunnen laten doorrijden. Dus ik denk dat dat gedrag overal wel voorkomt.
Niet ieder klein gaatje, maar ik ga ook naar rechts als iemand er voorbij wil. Het heeft geen nut rechter te spelen en de ander lastig te vallen als je naar rechts kan, toch?

[ Voor 39% gewijzigd door Tukk op 19-11-2010 09:37 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 19:58
Tukk schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:36:
[...]

Niet ieder klein gaatje, maar ik ga ook naar rechts als iemand er voorbij wil. Het heeft geen nut rechter te spelen en de ander lastig te vallen als je naar rechts kan, toch?
Als het kan, geen probleem. Maar veel bestuurders verwachten dat ik me klemrijd achter een vrachtwagen omdat zij haast hebben. Als ik netjes de maximumsnelheid (of 10km/h daarboven) rijd, ga ik het mezelf niet moeilijker maken dan nodig omdat degene achter me er graag langs wil.

[ Voor 32% gewijzigd door Wormaap op 19-11-2010 09:40 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Belgische chauffeurs zijn idd rampzalig, maar zoveel doen ze nu ook weer niet onder voor Nederlandse chauffeurs hoor, daar vraag je je af en toe ook bij af of ze hun rijbewijs hebben gekregen bij drie pakken boter of bij drie pakken waspoeder...

Wat wel irritant is bij Belgen is dat ze verliefd lijken te zijn op het mistachterlicht, ook als ze in NL rijden. Zelfs bij regen gaat het aan, terwijl dat toch echt verboden is (want voor slechter zicht zorgt).
Het enige dat ik als verschil zie is het middenbaanrijden, daar snap ik in Belgie echt geen hol van.
Ik wel... heb een tijdje in Mechelen gewerkt (als Nederlander), en reed daar dus op de snelweg van Antwerpen naar Brussel, geen idee wat het wegnummer is.

Die rechterbaan had spoorvorming.... en dan bedoel ik dus niet lichte spoorvorming zoals je die altijd wel hebt, maar echt gigantische groeven die wel afkomstig leken te zijn van een tank ofzo...

Daar durfde ik dus ook absoluut niet in te rijden, heb dat één keer gedaan (voor ik die groeven in de gaten had), en mijn auto werd alle kanten op geslingerd...

Vooral het stuk bij Kontich, waar de weg zich tijdelijk splitst(e) in 2+2 was dat heel erg, en ook vlak na de Kraaibeekstunnel had je een echt slecht stuk.

Daar pakte ik dus ook altijd de middelste baan.

Sowieso vind ik de kwaliteit van het Belgische wegdek abominabel slecht, het wekt echt de indruk in 1945 aangelegd te zijn, en daarna nooit meer onderhoud gehad te hebben. Hoewel ik wel moet toegeven dat het de laatste tijd beter lijkt te worden, ik reed recent nog op de weg van Gent naar Calais, en die weg lag er lekker goed bij.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De belgen rijden net zo slecht als het gros van de snelwegen daar. Vooral sommige klaverbladen zijn uiterst creatief vormgegeven met carousels erin en doordraaiers met 5 afritten op 50 meter weg.

Nee België is het enigste land waar de vrouw van de TomTom zich verspreekt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

brilsmurfffje schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:45:
De belgen rijden net zo slecht als het gros van de snelwegen daar. Vooral sommige klaverbladen zijn uiterst creatief vormgegeven met carousels erin en doordraaiers met 5 afritten op 50 meter weg.
Vind ik nog wel meevallen eerlijk gezegd. Sommige klaverbaden zijn idd absurd (vooral rond Luik heb ik er een paar gezien), maar over het algemeen vind ik het wel meevallen, beetje vergelijkbaar met Nederland, waar je ook een aantal knooppunten heb waar ik me altijd afvraag of de ontwerper op dat moment dronken was...

Veel irritanter vind ik de (vaak, niet overal) absurd korte invoegstroken, je hebt geen tijd om op snelheid te komen, en moet je er met 20 km/h doorwurmen terwijl de rest met 120 km/h doorkachelt. Af en toe had ik echt het idee dat dat ongelukken waren op zoek naar een geschikte plek om te gebeuren...

Is het nu werkelijk zo moeilijk om een normale invoegstrook van een paar honderd meter lengte aan te leggen, zodat je fatsoenlijk snelheid kunt maken? Meestal was de ruimte daarvoor namelijk wel aanwezig.
Nee België is het enigste land waar de vrouw van de TomTom zich verspreekt :+
Hehe, daar heb ik ook een leuke ervaring mee...

Het bedrijf waar ik werkte had een filiaal in Temse, dat is dus even ten zuidwesten van Antwerpen.

Moest daar een keer naartoe, toen er net een markt was, dus de normale route (die simpel genoeg was) werkte niet. Omleidingsroute stond totaal NIET aangegeven, dus je moest maar zorgen dat je er kwam...

Tomtom stuurde me alle kanten op, tot hij letterlijk geen kant meer op kon en geen alternatief meer kon bedenken.

Bel je het het kantoor... 'o, rijd maar over het fietspad, dat doen we allemaal'. En ja hoor, bij het betreffende fietspad aangekomen kwamen daar (uit beide richtingen tegelijkertijd!) auto's overheen....

Lekker handig bedacht :P

Heb ook wel eens, toen er wegwerkzaamheden waren op de ring van Antwerpen, een omleidingsroute moeten volgen.... nou, ten eerste was die erg slecht aangegeven (ontbrekende omleidingsborden, borden die een verkeerde kant op wezen, borden die naar straten verwezen die óók waren afgesloten), en ten tweede sloeg die omleidingsroute volgens mij nergens op, of het was de omleidingsroute voor toeristen.... ik heb toen drie kwartier (!!!) gedaan over een stuk dat me over de ring nog geen 5 minuten zou kosten.... en heb de hele binnenstad, inclusief een hoop woonwijken, volgens mij wel gezien... ook hier kwam de TomTom er niet helemaal meer uit...

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 313723

In Belgie heb ik besloten de TomTom van m'n vriendin om zeep te helpen, ze rijdt blind op dat ding en werkte op sommige plekken zo voorspelbaar als het weer (zoals in de omgeving van Dinant, maar ook bij Namen en Luik wat rare dingen megemaakt). Ellendige apparaten.

Maar goed, qua chauffeurs vond ik het wel vergelijkbaar met Nederland, zeker in de buurt van Antwerpen, hoewel het er soms nog wat chaotischer lijkt. Kan ook komen doordat ik er bijna nooit ben.
In Zuid-Frankrijk vind ik het erger, daar rijdt iedereen met een deuk in z'n Citroen geloof ik :P

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 19-11-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Zowel Nederland als België hebben abominabele chauffeurs, maar sinds m'n broer en vader beide belgische platen hebben (al rijden zij prima) weet ik dat het in de grensstreek hier bij Maastricht weinig zegt over de nationaliteit. Wel is dat systeem van al les krijgen van je ouders een ontzettend faalsysteem, weet niet of het nog steeds zo is, maar daarmee krijgen Belgen gewoon slecht les van ouders die of zelf slecht rijden of zelf gewoon niet meer up to date zijn of bepaalde zaken gewoon niet weten. Rotondes lijken mij niet zo ingewikkeld, maar de gemiddelde Belg snapt er geen hol van. Maar nogmaals Nederlanders rijden vaak net zo slecht alsof alle regels niet belangrijk zijn, vaak diegenen die juist nuttig zijn voor je medeweggebruikers en niet voor jezelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Laatst online: 22-04 10:51

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Mooiste wat ik gehad heb op de weg in Belgie is ook een omleiding.

In Belgie, in 2002, zat ik veel in Ninove. De weg van Gent naar Brussel was opgebroken en vanuit Ninove naar deze snelweg was er een wegomleiding. Blijkt dat de omleiding op basis van volgorde van bedenken een omleidings-letter krijgt. Verder wordt er niet over de naamgeving nagedacht, blijkbaar.

Wat het resultaat is, is dat je uit Ninove weg rijd, 1 klein bordje langs de weg hebt staat, waar je met 80 voorbij rijd met daarop de tekst:

code:
1
2
3
OMLEIDING.
Voor Gent volg B
Voor Brussel volg G

8)7

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Anoniem: 224360 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:04:
Wel is dat systeem van al les krijgen van je ouders een ontzettend faalsysteem, weet niet of het nog steeds zo is, maar daarmee krijgen Belgen gewoon slecht les van ouders die of zelf slecht rijden of zelf gewoon niet meer up to date zijn of bepaalde zaken gewoon niet weten.
Je kan nog altijd les krijgen van een niet-instructeur ja (niet per se je ouders). Uiteraard doe je nog eerst een theoretisch examen, zodat je kennis van de regels op zijn minst in orde zou moeten zijn. Maar verder kan je dan natuurlijk helemaal verkeerde dingen leren qua rijtechniek en -inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Admiral Freebee schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:20:
[...]

Je kan nog altijd les krijgen van een niet-instructeur ja (niet per se je ouders). Uiteraard doe je nog eerst een theoretisch examen, zodat je kennis van de regels op zijn minst in orde zou moeten zijn. Maar verder kan je dan natuurlijk helemaal verkeerde dingen leren qua rijtechniek en -inzicht.
Zijn er plannen om dat absurde systeem van leren door kennissen/ouders/vrienden/etc af te schaffen, en een echte praktijkopleiding met bevoegde en deskundige instructeurs, en met praktijkexamen in te voeren?

Want dat systeem slaat tegenwoordig idd nergens op natuurlijk. Ok, 80 jaar terug toen er nauwelijks gemotoriseerd verkeerd was, was dat misschien een bruikbaar systeem, maar tegenwoordig voldoet zoiets natuurlijk niet meer, met alle toegenomen drukte. Je leert dan alleen maar verkeerde dingen (of juiste dingen op een verkeerde manier) aan, en het afleren van dingen is aanzienlijk lastiger dan het aanleren van dingen (fout of goed)...

Niet dat een officiele praktijklessen-cyclus nu een garantie voor succes is (kijk hoe sommige types in NL rijden...), maar het bied allicht een betere verkeersveiligheid dan het huidige systeem, getuige het feit dat België 2x zoveel verkeersongevallen telt als Nederland, terwijl het slechts (ongeveer) de helft van het aantal inwoners van Nederland heeft.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 24-04 19:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

(ik haal daarom erg veel rechts in als ik in Belgie ben). In Nederland vind ik de lontjes wat korter, ik heb nog nooit van mijn leven een middelvinger in Belgie gehad...
Het verschil is dat het van Belgen algemeen bekend is dat ze niet kunnen rijden, dit weten ze zelf ook. Nederlanders denken echter in grote getalen dat ze zelf bij de betere chauffeurs horen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Laatst online: 00:48
demichel schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 09:32:
-Bumperklevers, wagen rijdt op derde rijstrook aan een goeie 130 km, komt er een idioot 25 centimeter achter plakken en dan zie je die remlichten om de twee seconden aangaan.
Je lacht ermee, maar meestal zijn het Nederlanders die in België even op de gas komen duwen. Niet te doen!
-Je rijdt zelf 130 op het derde rijvak, bent twee vrachtwagens op rijstrook 1 en 2 aan het inhalen. Komt daar zo'n idioot op je afgestoven die 20 centimeter achter je zijn rem instampt... en dan gaat die linker richtingaanwijzer aan... "oprotten".
Okay , heb je gelijk :) ( Sorry! )
-Hardnekkig middenstrookrijders op verlaten snelwegen.
Wel , dit ligt aan de densiteit van het vrachtverkeer. Als ik nederland rondrijd zie ik heel weinig vrachtwagens, heb je al eens gekeken op de ring van antwerpen? Ik heb nog nergens zo veel trucks bij elkaar gezien.
-Bij file, vrachtwagens die aan volle snelheid over de pechstrook rijden. Vanmorgen zelfs een schoolbus aan volle snelheid over de pechtstrook gezien.
Dat zie je inderdaad wel meer, zeker aan de structurele files ( E19 / E40 etc )
-Bij hevige reven waarbij je bijna niks ziet, natuurlijk aan volle snelheid, niet opgeven!
Ik heb de indruk dat het de laatste drie jaar of zo veel verslechterd is in Vlaanderen, veel agressiever op de weg. Is dit slechts een indruk of voelen jullie dat ook zo aan??
Niet echt neen. Misschien zelf wat ouder geworden? Ik heb dat ook gehad, vroeger reed ik zelf als een debiel rond. En dan kwamen de kindjes en de jaren. Nu rijd ik gewoon wat ik moet rijden, lekker relax. File ? Te laat, tja dat gebeurd. Vroeger was ik op van de zenuwen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

tc982 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:40:
[...]

Je lacht ermee, maar meestal zijn het Nederlanders die in België even op de gas komen duwen. Niet te doen!
Niet mijn ervaring. Tuurlijk zitten die figuren er ook wel bij, maar ik zie meer Belgen dat doen dan Nederlanders.

Als NL-ers willen gassen doen ze dat in NL of (vooral) in Duitsland, waar de infrastructuur en wegkwaliteit er beter voor geschikt is.
Wel , dit ligt aan de densiteit van het vrachtverkeer. Als ik nederland rondrijd zie ik heel weinig vrachtwagens, heb je al eens gekeken op de ring van antwerpen? Ik heb nog nergens zo veel trucks bij elkaar gezien.
In Nederland weinig vrachtwagens? Pardon? Wel eens op de A1, A12, A15, A58, A59 (richting Duitsland), of A2, A16, A17 en A27 (richting België) gekeken? Daar sterft het van de vrachtwagens, bij tijd en wijle, soms complete konvooien.

Op de A15 is het wel flink verminderd, nu de Betuweroute vol in bedrijf is, maar er rijd nog steeds een hele boel.

Kom zelf nog altijd regelmatig over de ring van Antwerpen, maar het is daar qua vrachtwagens niet noemenswaardig drukker dan op bovengenoemde snelwegen, gemiddeld gezien (ja, sommige momenten zijn nu eenmaal rustiger dan andere, da's logisch).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:28:
Zijn er plannen om dat absurde systeem van leren door kennissen/ouders/vrienden/etc af te schaffen, en een echte praktijkopleiding met bevoegde en deskundige instructeurs, en met praktijkexamen in te voeren?
Je hebt wel degelijk een praktijkexamen hoor, ook al heb je les gehad van je ouders. Alleen geeft dat natuurlijk maar een momentopname, en wordt er vooral gekeken naar defensief rijden. Rijtechniek komt minder aan bod, zolang je je auto maar onder controle hebt.

Een aantal jaar terug moest je nog bepaalde dingen doen op een oefenterrein (fileparkeren, achteruitrijden, keren en op een helling vertrekken), maar tegenwoordig moet je alleen maar fileparkeren op de baan (nog niet eens tussen twee auto's) en keren.

Les krijgen van mensen die de verkeerde technieken aanleren is inderdaad niet zo handig. Langs de andere kant ken ik ook veel mensen die les hebben gekregen van een rijinstructeur, en eigenlijk ook de basis niet voldoende beheersen. Dat komt dan door te weinig lesuren.

Van mijn vader heb ik dan weer een degelijke opleiding gekregen, omdat die ook veel tijd in mij kon investeren. Eerst de auto goed onder de knie krijgen op een parkeerterrein, dan een rustige straat, en dan véél gaan rijden op de baan. Dat is bij een rijinstructeur niet te betalen :P

[ Voor 11% gewijzigd door Admiral Freebee op 19-11-2010 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Wat heel iritant is, is dat vrachtwagen chauffeurs op ring Antwerpen, komende vanaf de Kennedy tunnel richting Breda) niet naar rechts gaan omdat 5 kilometer verder de vier banen worden gesplitst in twee keer twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Het gaat over auto's dus SG >> VV

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Zoals daarnet over de middag nog... Ik ga wandelen in de rustige woonwijk rond ons kantoor, steek de straat over op het voetpad en daar komt een bestelwagentje van een glazenwasser met een rotvaart de hoek rond. Ik aarzel even, stop halverwege het voetpad, en meneer geeft plankgas en stuift me alsnog voorbij.

Ik zwaaien natuurlijk en meneer stopt en stapt uit, begint meteen te schreeuwen: "Jullie permitteren je alles, moet jij je daar voor mijn wielen gaan gooien, ik stop NIET voor jullie idioten". En voor ik wat kon terugzeggen, weg was ie met een rotvaart.

Dan besefte ik wie die man was... de zaakvoerder van het kleine glazenwassersbedrijfje dat onze de ramen van onze kantoren maandelijke komt lappen. En laat ik nu toevallig goeie maatjes zijn met het hoofd van de dienst Aankoop... ha, tijd dat de kleintjes terugslaan naar verkeersagressie.

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Als je beweert dan Belgen de slechtste Europese chaffeurs zijn, ben je duidelijk nog nooit in Polen geweest. Daar kunnen mensen echt helemaal niet rijden. Het wegdek en de bewegwijzering zijn trouwens ook veel slechter dan in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ares408 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:11:
Als je beweert dan Belgen de slechtste Europese chaffeurs zijn, ben je duidelijk nog nooit in Polen geweest. Daar kunnen mensen echt helemaal niet rijden. Het wegdek en de bewegwijzering zijn trouwens ook veel slechter dan in België.
Polen schijnen nog wel mee te vallen, als je onderstaande grafiek mag geloven zijn Litouwers en Letlanders, en ook Portugezen en Grieken nog stukken erger (Polen valt onder EU-27).

Afbeeldingslocatie: http://www.nationaalkompas.nl/object_binary/o7114.gif

Van België (en ook Malta) zijn geen recente cijfers, dus die staan er niet tussen.

Dit zijn overigens cijfers uit 2006.

Bron: http://www.nationaalkompa...rschillen-internationaal/

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:50
Wat mij bij Belgen (niet allemaal uiteraard) vaak opvalt is dat ze je voorbij komen, weer naar rechts gaan, om vervolgens hun snelheid weer te laten zakken zodat je er weer langs moet. Afgelopen zomer op die manier 100 kilometer lang (!) last van zo'n mafkees gehad.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Peenutzz schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:19:
Wat mij bij Belgen (niet allemaal uiteraard) vaak opvalt is dat ze je voorbij komen, weer naar rechts gaan, om vervolgens hun snelheid weer te laten zakken zodat je er weer langs moet. Afgelopen zomer op die manier 100 kilometer lang (!) last van zo'n mafkees gehad.
Dat doen we opzettelijk als we een Nederlandse nummerplaat zien. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 24-04 19:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:15:
Polen schijnen nog wel mee te vallen, als je onderstaande grafiek mag geloven zijn Litouwers en Letlanders, en ook Portugezen en Grieken nog stukken erger (Polen valt onder EU-27).
Polen hebben de slechte naam te danken aan het feit dat ze in Nederland zoveel rondrijden. Niet dat ze die naam niet verdienen maar het kan blijkbaar nog veel erger. :X

Ik moet wel zeggen dat zo'n test niet alleen iets over de weggebruikers zelf zegt maar dat je ook rekening moet houden met de wegconstructie in zo'n land.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v-god
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-05-2020
Het verwijt dat ik (als vlaming) vaak van een nederlandse collega hoor, en wat volgens mij ook klopt, is dat vlamingen vaak tijdens een file gewoon een krant of magazine zitten te lezen achter 't stuur, ook al kan er langzaam gereden worden.

Ikzelf doe het niet, want je kan eigenlijk toch niet deftig lezen en evenmin nog deftig rijden, maar ik zie het wel erg vaak hier, en eigenlijk nog nooit in nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
v-god schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:44:
Het verwijt dat ik (als vlaming) vaak van een nederlandse collega hoor, en wat volgens mij ook klopt, is dat vlamingen vaak tijdens een file gewoon een krant of magazine zitten te lezen achter 't stuur, ook al kan er langzaam gereden worden.
Zie ook vaak mensen met een netbookje op het dashboard die filmpje aan het kijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

demichel schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:45:
[...]

Zie ook vaak mensen met een netbookje op het dashboard die filmpje aan het kijken zijn.
Ach, het kan nog erger... van de week is in Nederland een vrachtwagenchauffeur aangehouden, die zijn laptop als TomTom gebruikte... : http://www.blikopnieuws.n...mega_navigatiescherm.html

Op zich nog niet zo erg, maar de uitvoering was wat minder:

Afbeeldingslocatie: http://www.blikopnieuws.nl/media/foto/large/20101111_9992511.jpg

Je hebt natuurlijk totaal geen zicht meer op de weg, en dat zicht is in een vrachtwagen sowieso al niet te best...

:X

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:49:
[...]
Je hebt natuurlijk totaal geen zicht meer op de weg, en dat zicht is in een vrachtwagen sowieso al niet te best...

:X
Hij was misschien Google Streetview live aan het streamen (o nee wacht, da's voor binnen 10 jaar als de Google satellieten operationeel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 02:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

Leren rijden kan inderdaad zonder rijschool of 6 uren rijles of 20 uren rijles. Zonder rijschool of 6 uren levert een voorlopig rijbewijs met begeleider op. Je doet een aantal maanden stage met een begeleider voordat je een praktijkexamen kan doen. 20 uren levert een voorlopig rijbewijs zonder begeleider op.

In Nederland is het rijlessen totdat je een praktijkexamen kan doen.

In een Belgisch rijexamen gaat men ervan uit dat je in 3+ maanden voldoende geoefend hebt ipv complete groentje met weinig rij-uren.

De rijschool raad mij aan om vlak voor het praktijkexamen nog 2 uur les te nemen. Velen ontwikkelen tijdens de stageperiode al een eigen manier van rijden. Tijdens de rijlessen kon de instructeur elke minuut wel een zware overtreding in Antwerpen aanwijzen. In vergelijking met het boekje is het een jungle met de wet van de sterkste.

En natuurlijk de Belgische manier van vrijheidsbeleving: "Regeltjes? Dat is niet aan ons besteed!".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-04 13:12

En anders rijdt je een keer een stukje over de A67, zelfs buiten de spits zit ik hier op een traject van 40 kilometer zo ongeveer 30 kilometer lang achter inhalende vrachtwagens. Zo'n beetje alle Nederlandse oost-west trajecten zitten vol vrachtwagens (ik gok dat de verbinding Ruhrgebied - havens Antwerpen/Rotterdam hier iets mee te maken hebben, maar daar heb ik geen cijfers van). De noord-zuid verbindingen vind ik wel meevallen, maar die rijd ik ook minder.

Als je maar genoeg op de weg zit, zie je in ieder land genoeg maloten. Ik zal zelf ook wel af en toe iets doen waarvan een medeweggebruiker niet blij wordt maar volgens mij ben ik over het algemeen een redelijk rustige chauffeur (let op, ik zeg niet 'goed' chauffeur, maar rustig helpt in ieder geval wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:33
wildhagen schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:15:
[...]

[afbeelding]

Van België (en ook Malta) zijn geen recente cijfers, dus die staan er niet tussen.

Dit zijn overigens cijfers uit 2006.

Bron: http://www.nationaalkompa...rschillen-internationaal/
Ik vind het te makkelijk om dit af te schuiven op de kwaliteiten van de bestuurder. ;)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 02:05

rapture

Zelfs daar netwerken?

De Antwerpse haven heeft nog altijd de beste lokatie voor stukgoederen (en containers). De olietankers in Rotterdam zijn met pijpleidingen aan de Antwerpse petrochemie verbonden zodat het nog altijd Antwerpen is. Het is 80 km landinwaarts en bijna alle belangrijke autosnelwegen gaan langs Antwerpen. Bijna alle Europese vrachtwagens rijden voorbij Antwerpen en als ze nog niet gevuld zijn, dan worden ze hier in Antwerpen gevuld. Antwerpen is de trading hub van West-Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Peenutzz schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:19:
/amateur dr phil mode :)
Dat zou je als volgt kunnen verklaren:

Een bepaalde groep automobilisten houdt er niet van om ingehaald te worden. Dat geeft een aanslag op hun (al dan niet terechte) superioriteitsgevoel. Of temperament, als je dat zo wil noemen.

Om dat gevoel te voeden halen ze ook graag mensen in, want dan ben je tenslotte superieur aan degene die je inhaalt. Vaak zie je die mensen ook per default op de linkerbaan rijden, zelfs al rijdt er rechts niemand.

Van de andere kant: als je erg lang te hard rijdt wordt de kans op een overtreding weer groter. Dan neemt de realiteitszin het weer over. En die 2 factoren wiselen elkaar af.

Op een aantal wegen in BE mag je de cruisecontrol niet gebruiken. Dat werkt dit effect nog verder in de hand want dan zit er een directe koppeling tussen de (momentele snelheid) rechtervoet en de genotscentra in de hersenen.

Je zou eigenlijk het gebruik van de CC verplicht moeten kunnen stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

rapture schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:28:
[...]
De Antwerpse haven heeft nog altijd de beste lokatie voor stukgoederen (en containers). De olietankers in Rotterdam zijn met pijpleidingen aan de Antwerpse petrochemie verbonden zodat het nog altijd Antwerpen is. Het is 80 km landinwaarts en bijna alle belangrijke autosnelwegen gaan langs Antwerpen. Bijna alle Europese vrachtwagens rijden voorbij Antwerpen en als ze nog niet gevuld zijn, dan worden ze hier in Antwerpen gevuld. Antwerpen is de trading hub van West-Europa.
Niet helemaal mee eens

Rotterdam is groter qua container-afhandeling, staat op de 10e plaats ter wereld (de eerste 9 zijn allemaal Aziatische havens), Antwerpen staat op de 14 plek (bron).

Ook qua total tonnage staat de Rotterdamse haven met een 3e plek wereldwijd nog altijd een heel stuk hoger dan de Antwerpse (16e plek) (bron).

Rotterdam word over het algemeen evengoed als trading hub gezien als Antwerpen (iig waar het havenverkeer betreft), en is dus ook stukken groter dan Anterpen, en heeft ook prima verbindingen, zowel over water (binnenvaart, kustvaart), via het spoor (Betuweroute direct naar Duitsland, Kijfhoek, een van de grootste rangeerterreinen van Europa, en de overige spoorverbindingen), als over de weg (heel veel snelwegen lopen (vlak) langs Rotterdam: A4, A12, A13, A15, A16, A20, A29) waardoor de ontsluiting gewoon prima is.

En qua bedrijvigheid zitten veel bedrijven precies halverwege Antwerpen en Rotterdam, dus zeg maar West-Brabant (denk bijvoorbeeld aan grote industrieterreinen als Moerdijk en Borchwerf), omdat ze dan het beste van beide werelden hebben.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

De problemen op de griekse wegen zijn nog groter, daar zijn ook heel veel ongeschreven regels:
voorbeeld: Je hebt een tweebaansweg, daar liggen aan beide kanten een vluchtstrook. In griekenland rijdt iedereen dan half over de vluchtstrook zodat het een vierbaans weg wordt.

Ook halen de grieken gewoon blind in op bergweggetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je kan wel lekker scheuren op de belgische wegen en tja die belgische flitspalen zijn geen attractie. Geen bekeuring tot heden gehad maar toen naar Parijs was het wel lekker doorkachelen in Belgie. Dat fietspad van Belgie, jez*s als je een 90 km weg oprijdt dus buitenbebouwde kom en dan kom je van de snelweg af moet je nog oppassen voor die kl*te fietser die voorrang hebben. Hoe verzin je het???

Het begint al in Brabant waarbij de rijstijl al vreselijk is. Die mensen krijgen echt hun rijbewijs bij een pakje boter. Niet te hard door de bocht (met 20 km), gewoon bij een hobbel doorrollen het kruispunt op. Als je linksaf gaat gewoon de rechterbaan versperren want dan weet je zeker dat je zo door kan rijden. Nee zo kan het echt niet. Stoppen midden op de rijbaan en dan achteruit gaan. Knipperlicht? Nee nooooooit van gehoord.

Belgie is wel lekker doorkachelen. Niet z**ken over die snelheid maar gewoon meegaan met iedereen. Rechts inhalen (als je op dezelfde baan zit gewoon blijven gassen want je wisselt niet qua rijstrook dus je haalt ook niet rechts in). Logisch toch?

De snelweg is echt alsof er tanks nog hebben gereden qua staat. Het is hier en daar echt verschrikkelijk.

Ik heb 1 keer meegemaakt dat ik letterlijk langs de Schelde (was de kade die 2 meter onder de Schelde lag) reed. Het stormde en je kreeg letterlijk de schelde op je dak. Foutje in Antwerpen. Was een verkeerde afslag.

Ook met omleidingen via het industriegebied in Antwerpen was echt een succes. Geef dan de borden goed aan want bij een rotonde met 5 afslagen moet je toch ergens naar toe. uiteindelijk bleek dat het bord was omgewaaid en lag in de rotonde zelf. Verder op hadden ze het bord 20 meter NA de afslag gezet want daarna was geen weg meer naar links toe behalve als je het kanaal in wilde rijden. Wat waardeerde ik TomTom op dat moment.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97348

waar ik mij als vrachtwagenchauffeur aan erger zijn die automobilisten die blijkbaar zelfmoord willen plegen :X
je komt bij een stoplicht, remt met je truck af. komt er nog een gek even tussen je truck en auto proppen :F
vind je het gek dat er dagelijks auto's worden geplet?

tevens petjes die met grootlicht achter je trekker/oplegger rijden terwijl je nooit met 90 door een scherpe bocht kunt rijden......en dan nog lekker via de vluchtstrook inhalen. en vervolgens vol in de remmen omdat de vangrail in zicht is 8)7

en waar ik mij het meeste aan erger.....automobilisten die je truck inhalen, maar links van je blijven plakken omdat ze niet durven in te halen?
nee....lekker naast een vrachtwagen blijven rijden }:O

of een vrachtwaen inhalen. om vervolgens 77 te rijden |:( ..........wil je ze als trucker inhalen....ben je halverwege....hebben ze de gaspedaal gevonden om vervolgens toch maar weer harder te rijden....eenmaal terug op de rechter baan gaan ze weer voor je 77 rijden :F :F :F
die persoon trakteer ik dan op een maaltijd schijnwerpers van mn truck......wil wel met 2 lampen boven en 4 op mn bullbar })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Kijk, dat gemiddelde overwerkte slecht-plannende leaserijder zich opwindt en als een idioot gedraagt op de weg is nog enigzins te begrijpen. Of dat de "petjes" gestuurd worden door hun testosteron.

Maar als beroepschauffeur wordt je toch wel geacht een extra dikke huid te hebben ten aanzien van de misdragingen en fouten van de andere weggebruikers.

Als je zo opgefokt de hele week op de weg zit dan ben je steevast op weg naar een van de bekende stressziektes. Niet zo best voor jezelf, je naasten en ook niet voor de situatie op de weg. Als bestuurder van een multitonner heb je toch wel een stukje extra verantwoordelijkheid daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356920

Akkoord, maar al eens in en rond Parijs gereden, dan ben je blij dat je terug naar Belgenland kan.
Het kan dus nog erger, helaas, maar het is allemaal sterk opgefokt tegenwoordig, met te veel en te snel en te weinig tijd en te gehaast, maar het gaat niet vooruit want te druk.
Allemaal teveel aan het worden als het al niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik denk dat dit door de kwaliteit van de wegen komt. De rechterbaan is vaak ook de slechtste en je weet ook niet echt wat je kan verwachten qua staat van de weg omdat ze het niet nationaal regelen in Belgie en het overal anders is.
Wat een verschil is, imho, is de hoeveelheid auto's per m2 asfalt. We zijn net als ratten, stop er te veel bij elkaar en ze worden aggresief. In Nederland is het nog steeds gemiddeld wel drukker dan in Belgie.
Dat is een belangrijk verschil. Toen ik 18 was en net mijn rijbewijs had en richting randstad reed (toen was het hier ook nog veel minder druk) en slalomde ik ook om iedereen heen die ik te langzaam vond rijden. Na een paar dagen was ik de drukte wel gewend en sloot ik rustig aan bij de rest.
[...]
Ik ga ook wel naar rechts, maar dat is vaak niet eens nodig omdat degene achter me het ook wel prima vind want als ik later weer naar links kom zit ik nog voor hem. Het komt waarschijnlijk omdat zo'n SUV er in de achterspiegel van een 3pittertje toch wel imposant uitziet ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 20:46

Ligone

Moeha!

tsja, zo zitten wij ook over die "ollanders" te zeiken...

Ze rijden in belgië constant op het linkervak tegen iets minder dan de toegelaten snelheid en steken hun middelvinger al op als er nog 10 autolengtes tussen zitten.

Als ze mij voorbij willen steken worden ze gek als ik mijn richtingaanwijzer naar links opzet als ze nog naast mij zitten.

In jullie eigen land (waar ik ook bijna wekelijks kom) blijken jullie iets deftiger te rijden, vraag me dan af waarom jullie dit in België niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

* Darkstar meldt zich ook als Belgische bestuurder

Ik pendel dagelijks tussen Limburg en Antwerpen, en dat doe je hier over een zogenaamd stuk 'snel'weg dat E313 genoemd wordt. Hét grote probleem daar: veel te veel vrachtverkeer + veel te veel auto's. Gevolg: iedereen links tegen 110 - 120 want rechts staan een rijdende file van vrachtwagens.

In ieder geval herken ik elk punt wat de TS opnoemt perfect, en kom ik ze zelf ook écht dagelijks tegen.
Eentje staat er nog niet bij, en die vind ik helemaal absurd:
Het linkse vak zit helemaal vol tegen 100 - 110. Rechts is een gigantische opening van enkele honderden meters tussen 2 vrachtwagens. Ik ga netjes naar rechts (zonder rechts in te halen!) maar de auto die achter me reed komt doodleuk volgas naast me hangen op 5 cm van de achterbumper van z'n voorligger. Waarom? Enkel en alleen om dat gat dicht te rijden zodat ik er niet meer tussen kan! Alle achterliggers doen trouwens hetzelfde, ben je gek dat ze je er terug tussen laten!

Enkele dagen geleden bovenstaand scenario weer voorgehad, maar deze keer had ik het tijdig gezien. Vooraleer de achterligger kon accelereren deed ik netjes de richtingaanwijzer terug naar links aan en zette ik 'm d'r terug tussen (met nog meer dan voldoende afstand om dat veilig te doen). Ik werd getrakteerd op een wild concert van zijn claxon en grootlichten, samen met een minutenlang gezwaai met de armen en vingers...
Vinden ze het vreemd dat iedereen gewoon links blijft rijden...

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-04 15:01
Altijd leuk, zulke topics :).

Belgen slagen er inderdaad niet in om een rotonde met meerdere rijvakken correct te nemen: zowat iedereen blijft op de buitenste rijstrook hangen, zelfs al moeten ze de rotonde driekwart rond. Schilder gewoon de nodige verdrijvingsvlakken op het wegdek, zoals in Nederland, en het zou voor iedereen duidelijk moeten zijn wat de bedoeling is.

Waar ik mij in België ook aan kan ergeren zijn bestuurders die een voorligger die links of rechts afslaat nog snel even inhalen en zo plotseling op het fietspad resp. de linkerrijstrook verschijnen, alsof daar geen weggebruikers kunnen zijn. Het is vooral de iedereen-uit-de-weg-voor-mij-attitude die eruit blijkt die mij stoort. In Nederland zie ik dat gedrag niet, maar ik maak er dan ook vooral snelwegkilometers.

Voor de goede orde: ik ben zelf Belg :)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Misschien niet helemaal on-topic , maar ik ben recent verhuisd naar het noorden van Nederland (Groningen) en wat is het een genot om daar te rijden, die lege snelwegen leveren gewoon veel minder conflictsituaties op als je dat vergelijkt met enkele drukke wegen in het zuiden of de randstad.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dat lijkt inderdaad een beetje op het Nederland van 15 jaar geleden daar. Ook de indeling van de snelwegen (die zou in de randstad niet meer voldoen door de huidige drukte).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Specht
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19-03 21:51

Specht

Il Cuore Sportivo

Belgie is inderdaad het allerslechtste autorij land van Europa, zowel qua bestuurders als qua wegennet.

Laatst nog een keer gehad dat ik bij een afrit bij Antwerpen even gruwelijk hard afgesneden werd door een lompe boer in zijn dikke Audi Q7.
Kerel kwam vanuit mijn blinde hoek vol van links over het verdrijvingsvlak ervoor geknalt, als ik wat harder had gereden of op dat moment gas had gegeven dan was het een mega crash geworden want het was relatief druk en onoverzichtelijk. :X

Ik heb op het punt gestaan die kerel te achtervolgen en bij eerste beste gelegenheid gewoon maar op zijn bek te slaan want ik was echt pisnijdig op dat moment. :')

AMD Ryzen 7 5700X / 32GB DDR 3200 /AMD Radeon RX6700 XT / 2x Kingston 1Tb SSD Nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Nou, dan heb je nog niet in Italie of Griekenland gereden. Ze verzinnen gewoon de rijstroken waar je bij staat, de voorrangsregel is volledig optioneel en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen :). Wat Belgie volgens mij gevaarlijker maakt is de agressiviteit die een aantal weggebruikers met zich meenemen, dat is iets dat ik in andere landen veel minder zie.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19
HellPunk schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 08:33:
Nou, dan heb je nog niet in Italie of Griekenland gereden. Ze verzinnen gewoon de rijstroken waar je bij staat, de voorrangsregel is volledig optioneel en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen :). Wat Belgie volgens mij gevaarlijker maakt is de agressiviteit die een aantal weggebruikers met zich meenemen, dat is iets dat ik in andere landen veel minder zie.
Agressiviteit is er in Nederland ook genoeg hoor :)

Wat zijn Canada (Ontario) en Zweden fijne landen om te rijden. Daar kennen ze geen stress en laat iedereen elkaar voor :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-04 23:02

Dennahz

Life feels like hell should.

Ik moet zeggen dat ik echt graag op Kreta reed. Ze verzinnen idd banen bij, maar als het goed is wist je dat van te voren toen je je hebt ingelezen over het verkeer aldaar.

Ik vond dat ze daar zeer geduldig waren (als je gewoon meedeed met de "regels" daar en niet gewoon stug bleef doorrijden zoals je hier zou doen).

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 15:46

wij

Dennahz schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 08:55:
[...]

Ik moet zeggen dat ik echt graag op Kreta reed. Ze verzinnen idd banen bij, maar als het goed is wist je dat van te voren toen je je hebt ingelezen over het verkeer aldaar.

Ik vond dat ze daar zeer geduldig waren (als je gewoon meedeed met de "regels" daar en niet gewoon stug bleef doorrijden zoals je hier zou doen).
Idem in Italie. De manier van rijden daar moet je niet zien als agressief. Het komt eerder voort uit de macho cultuur. Een Italiaanse man laat graag zien hoe ´behendig´ hij zich door de stad kan verplaatsen. Hier komt ander rijgedrag uit voort.
Het ieder zijn eigen baan, regels zijn regels maakt dan plaats voor een lossere en meer dynamische verkeerssituatie. Omdat er anders naar de regels gekeken wordt accepteren Italiaanse automobilisten ook veel meer van elkaar. Mensen zijn meer bereid om elkaars fouten / overtredingen op te vangen dan in Nederland. Wanneer je op de Nederlandse manier blijft rijden in Italië en je gaat opwinden gaat het helemaal fout. Als je gewoon meedoet en je aanpast valt het Italiaanse verkeer ineens heel erg mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:32
Ben de laatste tijd vaak in Luik geweest, nou daar is het ook geen pretje. Voetgangers hebben daar ook de neiging om zich altijd voor de auto te gooien. Of achter een geparkeerde vrachtwagen, eerst kinderwagen dan moeder erachter aan. Hard in de remmen.. Zou je maar gebeuren!

Vooral de logica van het wegennet in en rondom Luik maakt het af en toe wat gevaarlijk. Beste optie, achter een gekke Belg aanrijden :) Merk wel dat ik veel van die te assertieve acties uit Luik onbewust meeneem naar NLD. Het mindere aan dit verhaal is, in België ben je op je hoede. Kom je in NLD, dan is er ook altijd wel iemand die je weet te verrassen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16
MuisM4t schreef op donderdag 16 december 2010 @ 16:35:
Misschien niet helemaal on-topic , maar ik ben recent verhuisd naar het noorden van Nederland (Groningen) en wat is het een genot om daar te rijden, die lege snelwegen leveren gewoon veel minder conflictsituaties op als je dat vergelijkt met enkele drukke wegen in het zuiden of de randstad.
Ik woon in Friesland, heb veel de A7 van Frieschepalen richting Heerenveen gereden en 's middags terug... wat een drama elke dag. Ik had op een gegeven moment gewoon het idee dat mensen die 's morgens uit Groningen komen en 's middags weer teruggaan totaal niet kunnen rijden, zo erg was het. Op de A32 kom ik dat soort dingen eigenlijk nooit tegen.
Ben dan ook blij dat ik nu niet meer tijdens de spits dat stuk hoef te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 24-04 16:59
Ligone schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 19:05:
Als ze mij voorbij willen steken worden ze gek als ik mijn richtingaanwijzer naar links opzet als ze nog naast mij zitten.
Vind je het gek, ze denken dat jij ze niet gezien hebt en zo je auto naar links gaat gooien. De richtingaanwijzer hoor je bij het inhalen volgens mij pas te gebruiken nadat je hebt gezien dat het vrij is. Ik heb pas een paar maand m'n rijbewijs, maar ik zou er ook van schrikken.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Laatst online: 00:48
Mijn stelling :

De nederlanders zijn zo een watjes geworden met hun pamperpolitiek en regeltjes, dat ze alles al als bedreigend zien!?

Voila !

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:16
GreatDictator schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:39:
[...]

Vind je het gek, ze denken dat jij ze niet gezien hebt en zo je auto naar links gaat gooien. De richtingaanwijzer hoor je bij het inhalen volgens mij pas te gebruiken nadat je hebt gezien dat het vrij is. Ik heb pas een paar maand m'n rijbewijs, maar ik zou er ook van schrikken.
Hangt van de situatie af. Als ik zoiets doe, doe ik dat pas als diegene me voor 3/4 voorbij is. Dan is diegene dusdanig ver in mijn gezichtsveld dat ik hem wel moet kunnen zien, en heb je zelfs ook nog kans dat diegene mijn richtingaanwijzer niet eens ziet.
Als je in moet voegen in een niet al te groot gat, zet ik liever de richtingaanwijzer wat eerder aan dan op het laatste moment. Op die manier weet iedereen tijdig wat ik ga doen, ipv dat ze het pas zien op het moment dat ik ook daadwerkelijk ga invoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Dennahz schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 08:55:
[...]

Dat bedoelde ik er eigenlijk mee: het verkeer is er een chaos, maar als de lokale regeltjes volgt valt het allemaal heel erg mee. In Belgie is het daarentegen in minder drukke situaties alsnog gevaarlijker omdat een aantal bestuurders voor zichzelf hun eigen regeltjes bedenken en die kost wat kost willen afdwingen.

Afijn, vanmorgen heb ik mij weer lopen ergeren aan mensen die op hun voorruit een vierkantje sneeuw van dertig bij dertig wegkrabben en erop rekenen dat de rest onderweg vanzelf wegsmelt :), maar ik vermoed dat dat ook niet typisch Vlaams is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nou, dan heb je nog niet in Italie of Griekenland gereden. Ze verzinnen gewoon de rijstroken waar je bij staat, de voorrangsregel is volledig optioneel en zo kan ik er nog wel een paar verzinnen :).
Ach, dan heb je nog nooit in Tanzania gereden (buiten Dar es Salaam en directe omgeving dan)... snelwegen zijn daar vaak simpelweg onverharde zandpaden. Letterlijk dus, niet bij wijze van spreken. En verlichting? Wa's da?

En ze zijn vaak maar 1 rijstrook breed. Let wel, 1 rijstrook die door beide richtingen tegelijk gebruikt word. En ach, op 1 rijstrook passen rustig 4 voertuigen naast elkaar, toch? ;) En zoniet, vliegt er vanzelf wel 1 of 2 de berm in, en is er weer nieuwe ruimte!

En bij regen de snelheid minderen op die zandpaden? Waarom zou je?

Daar waag je pas echt je leven....

En de paar verharde wegen die er zijn, zijn vaak zo slecht onderhouden dat het wel een gatenkaas lijkt, nog erger dan veel Belgische wegen.

En de enige verkeersregel die ze daar hebben is "Ieder voor zich, en God voor ons allen" aka "doe maar wat, en zie maar of het goed gaat" :P

Buurland Kenya (waar ik meer tijd besteed heb) heeft het beter voor elkaar. De wegkwaliteit haalt het niet bij die van NL, maar is toch zeker behoorlijk aardig te noemen.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-04 16:22
tc982 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 11:41:
Mijn stelling :

De nederlanders zijn zo een watjes geworden met hun pamperpolitiek en regeltjes, dat ze alles al als bedreigend zien!?

Voila !
Tsjah misschien wel, ik denk ook dat de Nederlanders meer waarde hechten aan een schadevrije auto en ongeluk-vrij thuiskomen. Bovendien weten de (meeste) Nederlanders ook dat het met de juiste regels een stuk soepeler verloopt allemaal. De Duitser zijn hier nog iets strikter in en daar gaat het naar mijn mening nog beter.

Maar ik vind het altijd wel leuk om te zien dat het verkeer vaak een mooie afspiegeling is van de cultuur.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dread
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-04 09:54

dread

Sluwe vlaming

wildhagen schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:29:
[...]

Ach, dan heb je nog nooit in Tanzania gereden (buiten Dar es Salaam en directe omgeving dan)... snelwegen zijn daar vaak simpelweg onverharde zandpaden. Letterlijk dus, niet bij wijze van spreken. En verlichting? Wa's da?
Je vergeet het feit dat ze in het donker als ze een tegenligger tegenkomen hun verstralers opzetten!! In het begin flits je nog terug maar algauw merk je dat het daar een gewoonte is. Erg gevaarlijk als je weet dat voetgangers daar gewoon naast de weg lopen.

Maar goed. (Vlaming die in Amsterdam woont 10 jaar) Ik dacht altijd dat die Nederlanders niet konden sociaal rijden maar na dit gelezen te hebben is het dus een grensoverschrijdend fenomeen.

Een ding wat ik nog wel merk is:
Als je in Nederland rechts rijdt aan 140 een voorligger naar links komt en je de pas afsnijdt aan 100. In B kijken ze eerst in de spiegel en zien ze dat je te snel aankomt dan zullen ze je eerst nog voorbij laten gaan.

Don't argue with fools, they will bring you down to their level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-04 10:30
In B zou ik tijdens de zomermaanden toch oppassen voor de zogenaamde zondagsrijders.

Zo van die mensjes die tijdens het jaar niet op de autosnelweg komen.
Want die hebben namenlijk niet de gewoonte om over hun schouder te kijken en durven wel eens ineens voor je neus schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nederlander wonend in BE meldt zich. Volgens mij was het onvermogen te ritsen nog niet gemeld. Als twee snelwegen samenkomen en een stuk verder weer splitsen dan gaat het gros van de Belgen dus snelheid verminderen en op 2-3 meter van elkaar rijden. Gevolg, niemand kan van baan wisselen en er ontstaat file + stilstaande auto's. Het remedie hierop is voor velen om op volle snelheid langs de file te rijden en op het allerlaatste moment de auto naar de juiste baan te gooien. Gooien is vrij letterlijk want het gebeurt vaak op hoge snelheid in vergelijking met het verkeer in die baan. Dat daarbij over het verdrijfvak gegaan wordt lijkt niet veel mensen te deren.

In BE heb ik mijn rijstijl inmiddels dus aangepast, ik haal linkshangers rechts in, ik ga in de file in het 500-600 meter lange gat op de rechterbaan rijden. In NL moet ik altijd weer even omschakelen.

Ik ben het wel eens dat dit misschien wel voor een deel komt door de vrijheidsbeleving van de Belg. Het eerder aangehaalde credo "regels zijn er niet voor mij" herken ik wel bij de Belgen om mij heen.

Alcohol en verkeer lijkt in BE ook een prettige combinatie. Collega 1: De politie gaat met kerst weer meer op alcohol controleren. Collega 2: Ah goed dat je het zegt. Collega 3: Kunnen ze niet beter boeven gaan vangen.
Dit zijn dan hoogopgeleide mensen tussen de 25 en de 40, waarvan een deel ook gewoon kinderen heeft. Gecorreleerd: Op een avond 5 duvels drinken en dan een liter water drinken om te "verdunnen".
/rant :+

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Wat betreft ritsen gaat het in NL volgens mij niet beter dan in B hoor...

Als je hier af en toe ziet.... tanden in het stuur (liefst letterlijk), en vooral elke centimeter dichtrijden om er vooral niemand tussen te laten, want dat kan het ego niet aan...

Dat er op die manier files ontstaan ontgaat die simpele zielen dan volledig... als iedereen nu lekker ritst zoals het hoort zouden een heleboel dagelijkse files gewoon óf niet bestaan óf op zijn minst stukken korter zijn.

Maar ja, dan word je wel eens ingehaald hé, dat is een fatale klap voor het ego. Dan maar files veroorzaken, word je iig niet ingehaald.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Wat een zeurtopic. Van alle mensen die hier gepost hebben is waarschijnlijk deze gebruiker de meest slechte chauffeur.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Zo, die link heeft ook al een baard zo lang als die van Methusalem... niet echt origineel meer! ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Iets met pot en ketel enzo :')

Nl: eeerrrrggggg veel linksplakkers, dat valt dus echt hard op.
Nl: rij je rustig op de autostrade, geen volk te zien, rij je een oprit voorbij... op die oprit rijd er een auto die de autostrade op wil... komt naast mij rijden terwijl voor mij en achter mij niets te zien is en die drukt mij gewoon kei hard naar links, meer dan 1x meegemaakt...

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacheldraht
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-04-2020

Stacheldraht

Frankfurt am Main

Tsja, ik ben Nederlander maar kom erg vaak in Belgie en ik rij er ook graag auto (de Ardennen anyone :9~ ) :) Want ik wel vind is dat de kwaliteit van de wegen een stuk slechter is dan in Nederland zowel qua wegbewijzering als de kwaliteit van het asfalt bijvoorbeeld.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Laatst online: 01-04 08:49

xos

Jellabie schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:20:
Iets met pot en ketel enzo :')

Nl: eeerrrrggggg veel linksplakkers, dat valt dus echt hard op.
Nl: rij je rustig op de autostrade, geen volk te zien, rij je een oprit voorbij... op die oprit rijd er een auto die de autostrade op wil... komt naast mij rijden terwijl voor mij en achter mij niets te zien is en die drukt mij gewoon kei hard naar links, meer dan 1x meegemaakt...
In Nederland vind ik het absolute aantal linksplakkers juist meevallen. Iedereen zal wel andere normen hanteren wanneer iemand een linksplakker is en wanneer niet. Mensen die echt kilometers op de linkerbaan hangen terwijl ze prima naar rechts kunnen kom ik maar sporadisch tegen. Opvallend vaak rijdt een linkspakker met een wit getint kenteken rond. Of het nu een oostblokker of iemand uit een buurlandland is, het lijkt wel of deze mensen vaak geen ervaring hebben met druk verkeer en niet doorhebben dat ze andere mensen hinderen. Ik ben ook van mening dat de gemiddelde nederlander beter met druk verkeer overweg kan dan de gemiddelde bestuurder in onze buurlanden.

Het tweede punt zie ik ook vaak dagelijks, het lijkt wel of veel nederlanders voorrang denken te hebben als hij/zij wil invoegen en dit ook afdwingt door gewoon naar links te gaan of demonstratief over de vluchtstrook naast je te gaan rijden onder begeleiding van claxon en middelvinger. Dat zie je met mensen uit andere landen nooit.

Iets offtopic, maar ik heb welleens de indruk dat mensen die ergens rond de 15k/20k per jaar het meest sociaal en anticiperend rijden. Mensen die minder rijden missen de routine en het lijkt vaak of ze op drukke punten niet een volledig overzicht hebben van de situatie. Mensen die meer rijden denken vaak dat ze een god op wielen zijn en hebben 1 prioriteit, zo snel van A naar B te komen ondanks dat dit soms overbodig gevaarlijke situaties opleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
xos schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 11:48:
[...]

In Nederland vind ik het absolute aantal linksplakkers juist meevallen. Iedereen zal wel andere normen hanteren wanneer iemand een linksplakker is en wanneer niet. Mensen die echt kilometers op de linkerbaan hangen terwijl ze prima naar rechts kunnen kom ik maar sporadisch tegen.
Die linksplakkers vind je tegenwoordig op de middelste baan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigFast
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-11-2021

BigFast

Cantona.

Die kun je nog inhalen, maar bijna net zo irritant. Als ze ergens op moeten controleren is het onnodig links rijden. Kom ze regelmatig tegen... Heel erg irritant. Ik deel het idee wel dat het gaat om onervaren bestuurders die nauwelijks rijden, zeg een paar K per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:09

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Als ik helemaal rechts rij, ga ik er gewoon zonder pardon rechts voorbij, ik ga niet moeilijk liggen doen om 2 rijstroken op te schuiven en dan terug 2 terug te gaan. En met wat geluk hebben ze het er daarna door en gaan ze ook naar rechts.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180

Jellabie schreef op zondag 26 december 2010 @ 20:20:
Als ik helemaal rechts rij, ga ik er gewoon zonder pardon rechts voorbij, ik ga niet moeilijk liggen doen om 2 rijstroken op te schuiven en dan terug 2 terug te gaan. En met wat geluk hebben ze het er daarna door en gaan ze ook naar rechts.
Heb ik gisteren ook meegemaakt. Het eerste en tweede rijvak waren perfect te berijden (sneeuwval zorgde ervoor dat het derde wat minder was), en er waren bijna geen auto's op de baan (3u 's ochtends). Persoon voor mij (Opel Corsa) reed op de tweede rijstrook toen ik afkwam, weliswaar te snel want ik was gehaast, aan een 160tal km/u. Natuurlijk reed ik rechts (lege autobaan) en remde iets om de persoon naar rechts te laten gaan, toen ik naar het tweede vak wisselde. Maar natuurlijk kwam hier niets van en heb ik een tiental seconden mogen blijven plakken aan de bumper van de Corsa. Uiteindelijk maar terug naar het rechtervak gegaan en rechts voorbij gestoken..
En de persoon (man van om en bij de 30) bleef natuurlijk mooi op het tweede vak rijden zag ik in m'n achteruitkijkspiegel.

Dit soort scenario's kan ik dus echt niet af.. Ik ben zelf bijna 22 jaar oud, heb m'n rijbewijs een drie en een half jaar, en met een 60.000tal kilometers durf ik wel zeggen dat ik beter kan rijden dan 70% van de Belgen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Anoniem: 233180 schreef op zondag 26 december 2010 @ 20:45:
[...]

sneeuwval zorgde ervoor dat het derde wat minder was, weliswaar te snel want ik was gehaast, aan een 160tal km/u.
Ik ben zelf bijna 22 jaar oud, heb m'n rijbewijs een drie en een half jaar, en met een 60.000tal kilometers durf ik wel zeggen dat ik beter kan rijden dan 70% van de Belgen.
Je begint net en je snapt er nog helemaal niks van denk ik.

Je maakt de titel waar:

[ Voor 7% gewijzigd door tlpeter op 26-12-2010 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tlpeter schreef op zondag 26 december 2010 @ 21:28:
[...]

Je begint net en je snapt er nog helemaal niks van denk ik.

Je maakt de titel waar:

Zou je dan ook zo vriendelijk willen zijn jouw opinie te staven? Zonder argumenten gaan zeggen dat de ene chauffeur beter rijdt dan de andere, enkel gebaseerd op een leeftijd, vind ik namelijk nogal ongeoorloofd.

Edit: Moest het uit mijn verhaal niet duidelijk zijn, enkel de eerste twee rijvakken werden gestrooid de afgelopen dagen op de autosnelweg, waren droog bij een temperatuur van ongeveer 1 a 2°C. Enkel op het derde vak lagen hier en daar nog wat "blinkende vlekjes", waardoor de baan (mijn inziens) niet berijdbaar was.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 233180 op 26-12-2010 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Anoniem: 233180 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:09:
Zou je dan ook zo vriendelijk willen zijn jouw opinie te staven? Zonder argumenten gaan zeggen dat de ene chauffeur beter rijdt dan de andere, enkel gebaseerd op een leeftijd, vind ik namelijk nogal ongeoorloofd.
Sneeuw en gladheid, 160 km/u. Klaar. Dan nog bumperkleven en rechts inhalen erbij.

Voeg daarbij dat je je rijbewijs nog niet heel lang hebt en de leeftijd, een combinatie die vaak voor schromelijke zelfoverschatting zorgt en het er begint toch wel een beeld te ontstaan.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 26-12-2010 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals gezegd, de eerste twee rijvakken waren perfect qua wegligging.
Dan nog bumperkleven en rechts inhalen erbij.
Raad jij mij dan aan achter het voertuig in kwestie te blijven? Indien de persoon niet wil veranderen van vak, wat is de alternatieve optie?
Voeg daarbij dat je je rijbewijs nog niet heel lang hebt en de leeftijd, een combinatie die vaak voor schromelijke zelfoverschatting zorgt en het beeld is wel duidelijk.
Dus volgens jou maakt de duur van het hebben van een rijbewijs meer uit dan het afgelegd aantal kilometers en de gewonnen ervaring? Iemand die al tien jaar zijn rijbewijs heeft, met 30.000 kilometers op de teller kan dus beter rijden dan iemand met 4 jaar rijbewijs en 70.000 kilometer? Cursussen die ik heb gevolgd (slipcursus, circuit, ..) maken dan ook niets uit? Of ervaring in het buitenland, desnoods met soortgelijke of ernstigere situaties?

Ik ben ermee akkoord dat er veel mensen zijn die denken dat ze snel de ervaring hebben om snel te mogen rijden, en dat veel van de accidenten in deze periode afkomstig zijn van personen die te snel rijden waar de weg dat niet toelaat. Maar ik kan zonder twijfel zeggen dat mijn rijgedrag wijzigt met de situatie waarin ik mij bevind, en dat ik die avond geen risico's heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:30:
Zoals gezegd, de eerste twee rijvakken waren perfect qua wegligging.
Je zegt dat het tegen het vriespunt lag en dat er sneeuw lag/viel. Geen perfecte wegligging dus, zelfs als de baan schoongemaakt is, dat zijn gewoon omstandigheden die terughoudendheid vragen. Vergeet niet dat je maar één verkeerde plek te pakken hoeft te hebben om het mis te laten gaan. Bovendien is zo hard rijden onder normale omstandigheden al omstreden, met zulk weer is het imho onredelijk.
Raad jij mij dan aan achter het voertuig in kwestie te blijven? Indien de persoon niet wil veranderen van vak, wat is de alternatieve optie?
Reed de betreffende persoon wel de correcte snelheid? Ja, voorlopig erachter blijven is dan verstandig met dit winterse weer.
Je mag jezelf met gladheid iets meer geduld opleggen dan normaal, ik hoop dat dat evident is. Mensen rijden nou eenmaal soms langzamer dan ik nodig acht met dit weer, maar juist dat weer is ook de reden om daar even (nog) iets minder ongeduldig bij te zijn. Voldoende afstand houden (wat je volgens je verhaal ook niet deed) en desnoods degene voor je een signaal geven met de koplampen o.i.d. Met rechts inhalen ben je fouter dan een linksplakker (dat wordt dan ook niet voor niets zwaarder beboet). Vergeet ook niet dat er nog een linker rijbaan vrij was, maar dat je die niet berijdbaar achtte (weer die omstandigheden).
Ik ben ermee akkoord dat er veel mensen zijn die denken dat ze snel de ervaring hebben om snel te mogen rijden, en dat veel van de accidenten in deze periode afkomstig zijn van personen die te snel rijden waar de weg dat niet toelaat. Maar ik kan zonder twijfel zeggen dat mijn rijgedrag wijzigt met de situatie waarin ik mij bevind
Je leeftijd en hoe lang je je rijbewijs hebt op zich hoeven niets te zeggen, maar dat je naar eigen zeggen drie fouten weet te maken in één situatie en vervolgens glashard beweert dat je met zoveel kilometer onder de riem toch echt wel weet waar je het over hebt geeft gecombineerd met je leeftijd toch wel een bepaald beeld. Bij voorbaat zegt je leeftijd niet veel, maar het bevestigt na je relaas er wel het beeld dat ontstaat mee.
en dat ik die avond geen risico's heb genomen.
Afgaande op jouw eigen verhaal is dit een pertinente leugen. 160 km/u (los van de omstandigheden), dan nog die gladde omstandigheden daarbij opgeteld, bumperkleven en vooral rechts inhalen zijn stuk voor stuk risicoverhogend. Laten we het maar niet over de combinatie hebben.

Disclaimer: ik pretendeer zeker niet de waarheid in pacht te hebben, ik ben verre van een perfecte chauffeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-04 18:31

4x2

lộn xộn quá

Anoniem: 233180 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:30:
Lekker rechts inhalen en het niet meer op GoT zetten, zo doe ik het meestal.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

4x2 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:57:
[...]

Point taken. :>

@Camacha: Ik snap je standpunt wel, en zou hoogstwaarschijnlijk jouw mening delen zoals alles nu omschreven staat. Zoals gezegd waren de eerste twee rijstroken _perfect_ te berijden (over een afstand van ~120km heb ik op de twee rijstroken niet één ijsplek bespeurd). Enkel op het derde vak (waar wegens zouttekort niet meer mag gestrooid worden in België) lagen hier en daar nog vlekjes waardoor ik niet links wou voorbij gaan. De andere bestuurder reed ongeveer een 125-130 km/u, ik ben eerst tot die snelheid afgeremd op het eerste rijvak, mijn koplampen enkele malen laten flikkeren. Daarna pas na het voortuig in kwestie gaan rijden (ik schat met een afstand van ongeveer drie - vier meter tussen, wat ik persoonlijk definieer als kleven) met m'n linker richtingaanwijzer aan. Pas na een tiental seconden (wat aanzienlijk lang leek toen) heb ik besloten rechts in te halen.

Ik ben er wel mee akkoord dat dit een zwaardere overtreding is dan achter het voertuig te blijven, maar hoe ik het inschatte, zag ik hem niet uitwijken naar rechts. Verder kan ik er inkomen dat ik in overtreding ben gegaan, maar enkel het evenement van rechts inhalen, na te persisteren om in te halen, in een dergelijke situatie vind ik persoonlijk niet ongeoorloofd.

Maarja, ik aas er ook niet op verder hierop in te gaan om mijn gelijk te halen. Ik word simpelweg niet graag over eenzelfde kam gestreken als "de pubers die net hun rijbewijs hebben en denken dat ze alles kunnen". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 233180 schreef op maandag 27 december 2010 @ 00:14:
Maarja, ik aas er ook niet op verder hierop in te gaan om mijn gelijk te halen. Ik word simpelweg niet graag over eenzelfde kam gestreken als "de pubers die net hun rijbewijs hebben en denken dat ze alles kunnen". ;)
Laten we zeggen dat ik er niet bij was en jouw inschattingen wat lastig vind. Wie de kam past, trekke hem aan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410 schreef op maandag 27 december 2010 @ 00:23:
[...]

Laten we zeggen dat ik er niet bij was en jouw inschattingen wat lastig vind. Wie de kam past, trekke hem aan :p
Lijkt mij een eerlijke deal, guess you had to be there :p
Moest je trouwens ooit in de streek van Ieper-Diksmuide zijn, ben je altijd welkom voor een proefritje :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Guardian Angel schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 16:47:
Wat een zeurtopic. Van alle mensen die hier gepost hebben is waarschijnlijk deze gebruiker de meest slechte chauffeur.
Bedankt voor de reactie. Ik hoop dat jij ook eens in deze situatie terecht komt. Dan praten we wel verder.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
itsalex schreef op maandag 27 december 2010 @ 01:41:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik hoop dat jij ook eens in deze situatie terecht komt. Dan praten we wel verder.
offtopic:
En weer iemand die erin is getrapt :+

spoiler:
Iedereen die op die link klikt komt op zijn eigen profiel uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-04 22:05
Dit verbaast mij niks:
YouTube: Het leven zoals het is : Rijschool
:)

[ Voor 15% gewijzigd door MasterTweaker op 27-12-2010 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

LOL, ik mag hopen dat dat filmpje niet echt is, wat een opgefokt figuur zeg :P

[ Voor 5% gewijzigd door wildhagen op 31-12-2010 18:39 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-04 15:27

Youk

Volvo For Life

Ik vrees dat ik moet zeggen dat het filmpje wel degelijk echt is! Yep zo kan het er aantoe gaan hier in Belgenland.

Volvo Classic Club Belgium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111813

Waar ik me verschrikkelijk aan erger is aan inhalende vrachtwagens op een baan met maar 2 rijstroken :X
En je hebt idd overal slechte/gestoorde/... chauffeurs tussen zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

Jellabie schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 18:20:
daarom ga ik standaard een baan naar links als dr weer een auto met 70 meteen bij bij het begin van de oprit invoegt als ik dr met 120 aankom, idem voor als dr n heel treintje auto's de oprit op komt, ongeacht de snelheid (meestal ook 75-80) en als ze het toch voor elkaar krijgen om naast met uit te komen en ik niet naar links kan, geef ik wel gewoon gas bij hoor, ik ga niet wachten tot weer een aan t einde van de strook komt zonder de situatie op te lossen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Gisteren was er een live bewijs van de topictitel.

Na het knooppunt Ridderkerk richting Rotterdam voor, op en na de Brienenoordbrug is er een rijstrook voor bussen en vrachtwagens en ik veronderstel dat er voor die baan een maximumsnelheid van 80 km/u geldt. De 2 rijbanen links daarvan zijn voor het overige verkeer dat maximaal 100 mag rijden.

Zie ik net nadat die aparte rijstrook begint voor me ineens een belgische Scenic naar die rechterrijbaan gaan. Ok, je kunt je vergissen ware het niet dat er om de paar honderd meter een enorm bord hangt met een verkeersbord en afbeeldingen van een bus en vrachtwagen waaruit toch wel duidelijk is op te maken voor wie die strook is bedoeld.

Met licht en armsingnalen en de claxon gebruikend hebben tientallen andere bestuurders geprobeerd de bestuurder duidelijk te maken dat hij daar niet mocht rijden. Er was geen vrachtwagen te zien en deze Belg had dus vrijbaan en kon dus zijn snelheid opvoeren tot naar ik schat 120 km/u.

Hij zal wel binnenkort een bekeuring krijgen want op dat stuk van 6 km hangen iets van 12 camera's. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Hij zal wel binnenkort een bekeuring krijgen want op dat stuk van 6 km hangen iets van 12 camera's
Count on it!

Ik ken die situatie (kom er dagelijks langs), en idd, achter bijna elk bord hangt een camera (behalve de eerste 2 geloof ik, om mensen die te lang wachten met invoegen niet meteen te flitsen). Die krijgt dus mooi een stuk of 12 bekeuringen binnen :P

Zie het daar wel vaker gebeuren en het zijn vrijwel altijd (een enkele uitzondering daar gelaten) Belgen, kennelijk is bordenlezen te lastig voor Belgische automobilisten ofzo. Terwijl je die borden idd toch echt niet kunt missen, ze zijn idd niet bepaald klein...

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0d/Vrachtwagenstrook1.jpeg

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een oud-collega kreeg er ooit slechts 3 over de volle lengte van die strook. Was niet eens terecht want hij was op dat moment overduidelijk begeleider van een bijzonder transport. Een complete balk op zijn dak met zwaailichten. Denk maar niet dat je dit in 1 keer kunt afhandelen, nee, dat moet per bekeuring. Het grappige hieraan was, het is een Belg.

Ik rij daar niet zo vaak, maar zie nauwelijks iemand daar de fout ingaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 03-01-2011 06:40 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Telt de hele strook als één bekeuring? Zou kunnen, weet ik niet verder (ga het niet uitproberen :P)...

IIg krijgt hij er minimaal 2: te harden rijden (120 ipv 100 wat daar de max is), en het misbruiken van die strook.

Gemiddeld zie ik het 1 á 2x per week gebeuren dat er een denkt "hé, een vrije baan!', en op die strook gaat rijden. Maar dat komt dus omdat ik er dagelijks rijd, dan zie je het natuurlijk vaker dan wanneer je er maar sporadisch komt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

wildhagen schreef op maandag 03 januari 2011 @ 06:49:
Telt de hele strook als één bekeuring? Zou kunnen, weet ik niet verder (ga het niet uitproberen :P)...

IIg krijgt hij er minimaal 2: te harden rijden (120 ipv 100 wat daar de max is), en het misbruiken van die strook.
Kan het me niet herinneren. Denk dat je er niet naast zit met dit aantal.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23:11
Denk er ook aan dat ons wegdek er in zo'n slechte staat bij ligt (net een ontwikkelingsland...) dat op de middenstrook rijden van menig autostrade ECHT wel veiliger is voor de bandjes! Sommige putten in het rechtse "vrachtwagenvak" zijn zo diep dat het gevaarlijk is! Klapband, plotse uitwijking etc,etc.

Dat is soms ook een reden dat mensen tegenwoordig iets vaker "center" rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

"België" heeft, wat dit betreft, mij 2 chromen wieldoppen van mijn oldtimer caravan gekost. :(

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
Peenutzz schreef op maandag 27 december 2010 @ 03:19:
[...]

offtopic:
En weer iemand die erin is getrapt :+

spoiler:
Iedereen die op die link klikt komt op zijn eigen profiel uit ;)
Mooi dat ik dan toch nog het hele topic heb doorgelezen voor ik op Reageer ramde, is toch een indicatie van defensief forumgedrag :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ritchie
  • Laatst online: 23-04 16:20
jvanhambelgium schreef op maandag 03 januari 2011 @ 07:32:
Denk er ook aan dat ons wegdek er in zo'n slechte staat bij ligt (net een ontwikkelingsland...) dat op de middenstrook rijden van menig autostrade ECHT wel veiliger is voor de bandjes! Sommige putten in het rechtse "vrachtwagenvak" zijn zo diep dat het gevaarlijk is! Klapband, plotse uitwijking etc,etc.

Dat is soms ook een reden dat mensen tegenwoordig iets vaker "center" rijden...
Dat het wegdek in Belgie zo slecht is wil niet zeggen dat ze in Nederland ook maar links/center moeten rijden. Zit dagelijks op de A16 tussen Breda en Dordrecht, en ga zowat dagelijks belgen rechts voorbij.

- NAC Breda -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ik kom niet dagelijks de snelweg op, meestal doe ik de snellere 2-baanswegen met woon-werk verkeer in België. Wat mij opvalt is dat in die gebieden de gemiddelde Belg al gemiddeld 2km voor zijn afslag links, ook al links voorsorteerd. Je word zo dus verplicht te vertragen en achter ze te blijven hangen op het rechtervak of rechts inhalen. Gisteren heb ik zo nog 3 voertuigen rechts voorbij gestoken omdat er over een kilometer, op een zeer rustige baan, een afslag naar links was. En natuurlijk zijn ze al aan het vertragen op die afstand...

In de reis naar het noordelijk gedeelte van Italië heb ik echter het tegenovergestelde van het stereotype gedrag gezien dat je zou verwachten. De Italianen leken juist een heel goed oplettend rijgedrag te vertonen. Ook al zijn ze iets "actiever" in het wisselen van rijvakken en het voorbijsteken: iedereen let véél meer op waardoor dat geen echt probleem is. Niemand deed ook onvoorspelbaar maar nam juist de tijd zijn maneuver aan te kondigen. Hier in België en Nederland zie je juist dat men de laatste seconde gaat reageren en dan gebeuren natuurlijk incidenten. Toen we in Zuid-Frankrijk aankwamen ging heel dat gevoel van "ordened chaos" met een hele smak respect voor elkaar, totaal teniet aan willekeurig rijgedrag zoals hier. Maar dan nog minder geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik rij af en toe in België en het is me nooit opgevallen dat Belgen nou zoveel slechter rijden dan Nederlanders. Beiden doen het even slecht. Onnodig linksrijden, bumperkleven, slecht afgestelde koplampen, enzovoorts.

Wat me wel opvalt is dat niet alleen het wegdek in België slechter was (je hoort het aan de bandenruis als je de grens overgaat :o), maar dat ze met die sneeuw in december veel in-/uitvoegstroken niet sneeuwvrij hadden gemaakt. Het gevolg was dat auto's door 20cm sneeuw in moesten voegen op een schone snelweg of bijna tot stilstand moesten komen op de rechterbaan omdat ze de uitvoegstrook niet opdurfden met 120km/u. Dat is gewoon geen doen, levensgevaarlijk.Zeker als het wat drukker is; het veroorzaakt files door remacties van achteropkomend verkeer.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:40

Harrie

NederVlaming

4x2 schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:57:
[...]

Jellabie schreef op zondag 26 december 2010 @ 20:20:
Precies, zo doe ik het ook. En er is niemand die daar een probleem van maakt, alleen de Hollanders ;)
Ik ben zelf een Nederlander die nu 3 jaar in BE woon.

In België is dat gewoon sociaal geaccepteerd :+, zeker op wegen met 3 of meer banen kan je gewoon het middelste vak gebruiken om iemand die links blijft hangen voorbij te gaan.

Het extreem vroege voorsorteren zie je inderdaad ook veel in België. Maar echt hinderlijk is dat niet, want als ze dat links doen, ga je er gewoon rechts langs.

[ Voor 68% gewijzigd door Harrie op 09-01-2011 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Even een kickje, Vlaamse chauffeurs zijn 3 jaar later nog even slecht, zelfs nog slechter en agressiever geworden.

Niet ver van mijn woning is een onverhard landweggetje (maar wel openbare weg) dat ik regelmatig gebruik als shortcut naar "de stad" (zoals we het dorpje hiernaast dan noemen). Het ligt achter een partij dichte struiken, dus als je niet weet dat het er is, wel ja, dan is het er gewoon niet. Vrijdag wil ik het landweggetje nemen, maar zie ik een andere wagen aankomen dus ik stop aan de struiken, geef richting aan naar rechts zoals het hoort.

Komt achter me een auto aangevlogen, knipperend met het grootlicht, toeterend,... Nu ja, ik begrijp dat het wellicht niet geheel duidelijk is waarom ik daar naar rechts sta te pinken als er schijnbaar geen weg is, dus ik wijs duidelijk, zodat de chauffeur achter me het goed kan zien, naar rechts. Meer getoeter en gewaai. Meneer kon me niet inhalen want er kwamen tegenliggers. Toen hij dat wel kon, inhalen met grote zwaai en zwier, toeterend, zwaaiend met de vuisten, verontwaardigde uitdrukking op het gezicht,... Mooi detail, nog maar eens dat kinderzitje met bijhorende peuter op de achterbank.

En dan hebben we het niet over een stresserende Antwerpse Ring bijvoorbeeld, waar het inderdaad in de spits verwarrend en moeilijk kan zijn en de bloeddruk kan oplopen, maar een rustig weggetje in "de boerenbuiten" in Vlaanderen waar om het uur misschien tien wagens passeren.

Onbegrijpelijk vind ik dit. Is dat nu écht nodig, man man man.

Pagina: 1 2 Laatste