Zelf heb ik zo'n 12 jaar ervaring in support/beheer, reparatie en garantie afhandelingen op electronica apparatuur en voor namelijk computers en laptop's. Het hele topic doorgenomen te hebben en zeker de foto's gezien te hebben kan ik een paar conclusies trekken.
Ten eerste ben ik stomverbaasd te lezen dat de topicstarter het vanzelfsprekend vindt dat hij meerdere malen een "paar druppels cola" kan morsen op zijn laptop. Dit getuigd van iemand die absoluut niet weet welke schade dit kan aanrichten. Door alle troep die in Cola zit zal dit zeker schade aanrichten wanneer dit de electronica bereikt.
Dit wetende en vervolgens de foto's bekijkend, dan zie je dat de overgebleven plakresten van overduidelijk Cola (zie de kleur) dicht aan openingen zit waaronder de electronica zit. Deze plekken zijn veel groter geweest, want het vocht is inmiddels allang verdampt, dus je kunt er wel vanuit gaan dat er ook op de electronica is gemorst. De foto's laten een laptop zien waar niet echt netjes mee omgesprongen is of in iedergeval concluderen dat er drinken overheen is gegaan, tenminste deze conclusie zou ik ook nemen wanneer ik een dergelijke laptop in handen zou krijgen.
Persoonlijk snap ik heel goed dat Samsung een garantie claim afwijst en het op vochtschade gooit.
Wat betreft het roken verhaal, waarom zou apparatuur aangepast moeten worden op een dergelijke verslaving? Kijk eens naar het behang in een ruimte waar veelvuldig gerookt wordt dan kun je ook zien dat roken veelal een plakkerige rotzooi achterlaat. Roken is ook alleen een probleem als het regelmatig en veelvuldig gedaan wordt. Het mag dan ook wel logisch zijn dat dit ook in apparatuur zoals Radio's, TV's en computers/laptops terecht komt, dit net als vocht slecht is voor electronica.
Persoonlijk zelf vaak genoeg een dergelijk systeem van binnen gezien, gele plakkerige smurrie, die er ook voor zorgt dat stof overal op en tussen blijft plakken waardoor de koeling ook slechter wordt (afgezien van het aantasten van de coating en uiteindelijk de elctronica zelf), zeker voor de kleine ventilatie openingen van laptops killing.
Dit zou je alleen kunnen voorkomen door speciale luchtfilters in een systeem te plaatsen en dergelijk systemen zijn er ook, maar dit zijn meer de duurdere of veelal industriele werkstations die in fabrieksruimten geplaatst kunnen worden. Dus in principe is er wel in voorzien, maar dan zal de roker gewoon beter moeten weten wat hij moet doen om zijn verslaving te kunnen voortzetten zonder dat hem dit zijn apparatuur gaat kosten.
Persoonlijk heb ik absoluut niets tegen roken of rokers, ik heb zo ook in mijn vrienden kring, maar dat je/men op de manier waar hiernaar verwezen wordt rekening moet houden met deze verslaving is onzin, dit zal de persoon zelf moeten doen. Overigens zo kun je ook weer eens nagaan wat roken eigenlijk voor troep achter laat, ook in de longen van een roker.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/