Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 13:57
Beste tweakers, ik wil mijn oude pc gaan inzetten als thuisserver en heb hierover enkele vragen.

De taken die de server moet voltooien zijn:

Streamserver naar PS3
Downloads
Backups
Centrale opslag voor al mijn computers
Tijdelijke webserver (eenvoudig)
FTP Server

Nu heb ik via school de beschikking tot Server2008 licenties, dus ik kan meerdere systemen installeren.
Nu dacht ik eraan om met vmware esxi aan de slag te gaan. En dan 2 machines te maken voor mijn doeleinden.

Eventueel kan ik hierop later andere systemen installeren om mee te expirimenteren.

De hardware waar het op gaat draaien is het volgende:

Amd Athlon x2 5000+
4 GB Ram
1 TB HD

Ik heb voor mijzelf de voordelen en nadelen op een rijtje gezet.

Voordelen:
Elk systeem heeft zijn eigen taak, als ergens iets niet meer werkt is niet meteen de hele server down.
Ik kan makkelijk nieuwe systemen installeren.
Ik wil een beetje expirimenteren met esxi. Vooral omdat die in mijn toekomstige vakgebied ligt.

Nadelen:
De enige die ik kan bedenken en ik weet niet of dit klopt, is dat de performance van de machines verminderd. Omdat deze toch niet helemaal native draaien.

Nu is mijn vraag: Is het aan te raden dit te installeren als thuisserver of kan ik beter server2008 op mijn machine installeren en hierop alle functies installeren?

Ik heb uiteraard ook zelf onderzoek hiernaar gedaan, maar er is helaas vrij weinig over te vinden omdat virtualisatie niet bepaald een onderwerp voor de meeste thuisgebruikers is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik zou eerst is even kijken of Esxi compatibel met jouw systeem is! Kijk anders is naar Xenserver van Citrix!

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-09 22:39
Er zijn zat mensen die ESXi voor thuis gebruiken (waaronder ik).
Kijk is in dit topic http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1305375

• ThomVis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 21:04

ThomVis

Detected rambling:

En alle basisdiensten die je noemt op een Windows Server 2008 of Linux server draaien, met daarnaast ook VMware Server om virtueel te kunnen spelen?

You don't have to know how the computer works, just how to work the computer.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
Of bijvoorbeeld hyper-v, aangezien je zegt dat je 2008 licenties hebt. Voor elke enterprise licentie mag je van microsoft 4 machines draaien. Dus 1 fysieke (de hyper-v machine) en daarna 3 virtuale 2008 servers is ook een opstelling die tot je mogelijkheden behoort indien je in het bezit bent van een enterprise licentie. En anders is het leuk om eens gezien te hebben.

discogs

• VulcanRaven
Bedankt voor de reacties. Ik heb geprobeerd esxi te installeren, dit lukte helaas niet vanwege mijn netwerk kaart.

Ik heb hierna XenServer geprobeerd en deze werkt wel goed. Ik ben momenteel enkele vm's aan het installeren en ben nog nergens tegen aan gelopen!

• VulcanRaven
ThomVis schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:57:
En alle basisdiensten die je noemt op een Windows Server 2008 of Linux server draaien, met daarnaast ook VMware Server om virtueel te kunnen spelen?
Het probleem is dat ik een server als backup-server wil inzetten. En ik wil deze files graag gescheiden houden van de rest. Hoe meer verschillende taken ik op een server draai hoe meer er de kans is dat er iets mis gaat en ik belangrijke data verlies. Aangezien de server niet dag en nacht aanstaan is deze optie voor mij makkelijker.

• VulcanRaven
loewie1984 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:59:
Of bijvoorbeeld hyper-v, aangezien je zegt dat je 2008 licenties hebt. Voor elke enterprise licentie mag je van microsoft 4 machines draaien. Dus 1 fysieke (de hyper-v machine) en daarna 3 virtuale 2008 servers is ook een opstelling die tot je mogelijkheden behoort indien je in het bezit bent van een enterprise licentie. En anders is het leuk om eens gezien te hebben.
Dat is wel interessant om naar te kijken idd. Ik krijg binnenkort nog een machine tot mijn beschikking en dan zal ik hier eens mee gaan spelen.

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:47
ESXi is een beetje een zeurpiet wat betreft hardware, dus er is kans dat je hardware (meestal de netwerk adapter) niet wordt ondersteunt. Er is wel een kleine community die custom drivers maakt dus dat is ook nog een bron om te checken (heb zo even het forum adres niet).

I'm a photographer, not a terrorist

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 22:50
VulcanRaven, je kan ook meerdere berichten quoten in een reply in plaats van drie berichten onder elkaar. Dat wordt in de regel minder gewaardeerd :)

Anyways, hyper-v is zeker interessant, met name om hier wegwijs in te worden en kleinschalig gebruik is het prima te behappen. Maar let op, Microsoft hanteert dus bepaalde licentieconstructies om hun producten aantrekkelijker te maken wat ansich logisch is en voor thuis gebruik is dit misschien minder relevant, maar het moet wel gezegd worden.

discogs

• VulcanRaven
citruspers schreef op donderdag 18 november 2010 @ 22:57:
ESXi is een beetje een zeurpiet wat betreft hardware, dus er is kans dat je hardware (meestal de netwerk adapter) niet wordt ondersteunt. Er is wel een kleine community die custom drivers maakt dus dat is ook nog een bron om te checken (heb zo even het forum adres niet).
Idd, maar voor thuisgebruik is het niet handig om daar mee aan de slag te gaan. Of je moet al perse Esx willen draaien.
loewie1984 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 23:00:
VulcanRaven, je kan ook meerdere berichten quoten in een reply in plaats van drie berichten onder elkaar. Dat wordt in de regel minder gewaardeerd :)

Anyways, hyper-v is zeker interessant, met name om hier wegwijs in te worden en kleinschalig gebruik is het prima te behappen. Maar let op, Microsoft hanteert dus bepaalde licentieconstructies om hun producten aantrekkelijker te maken wat ansich logisch is en voor thuis gebruik is dit misschien minder relevant, maar het moet wel gezegd worden.
Je hebt helemaal gelijk, bij het 3e bericht dacht ik ook, wat ben ik aan het doen :P.
Laten we het maar op slaaptekort houden ;)

Ik zal eens uitzoeken over welke licenties ik precies beschik als student.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zal eens uitzoeken over welke licenties ik precies beschik als student.
Ook als student 'heb' je niet zomaar licenties. Ook dan zullen deze aangeschaft moeten worden. Ik kan me niet voorstellen dat een school zijn licenties vrijstelt voor thuisgebruik.......

Daarbij zou ik zelf niet virtualiseren. Er is 1 disk aanwezig en dit zal een behoorlijk bottlenek zijn voor het systeem. Prestaties op schijfgebied moet je dan zeker niet verwachten. Wanneer je 1 OS installeert op het systeem en niet teveel 'klooit' zal dit prima doen wat je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:43:
[...]

Ook als student 'heb' je niet zomaar licenties. Ook dan zullen deze aangeschaft moeten worden. Ik kan me niet voorstellen dat een school zijn licenties vrijstelt voor thuisgebruik.......
Dat heet MSDN, daar staat een hele rits aan Microsoft software die je gewoon kan gebruiken. Heb zelf ondertussen al 10 Windows 7 Professional licenties hierdoor.
loewie1984 schreef op donderdag 18 november 2010 @ 16:59:
Hyper-V R2 waarbij je enkel de Hypervisor hebt is gratis, dan heb je geen heel OS draaien waar al je virtuele machines weer in draaien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-09 14:07

backupdevice

Boeh!

Hoezo geen heel OS? Dus omdat alleen de GUI weg is, is het ook geen OS meer?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

voor jou doeleinden heb je toch echt nog wat extra ram nodig.

Daarnaast zie ik dat je de server ook als backup gaat gebruiken, maar je kan toch geen backups op dezelfde server zetten als je data, dat is zinloos.

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1