Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-09 20:20
Beste Tweakers,
Ik heb problemen met het renderen van 1080p content. Ik heb al het forum doorzocht maar ik ben niet instaat hiermee het probleem te verhelpen.

Het gaat om de volgende setup:
Zotac NM10-DTX, met hierop een intel D510.
2x1GB OCZ PC6400 800MHz
ATI HD 4350 (512MB) (Asus Silent) Driver Catalyst 10.10
WD 500GB 7200rpm
Windows 7 64-bit

Nu wil ik deze setup gebruiken om 720p en 1080p mkv bestanden af te spelen d.m.v. de GPU.
Ik heb dit geprobeerd met VLC en MPC-HC.

Een 720p .mkv video sample speelt vloeiend af in VLC. Als ik met GPU-Z kijk naar de gpu belasting dan is deze 37-42% wat mij doet veronderstellen dat er gpu-versnelling is, de CPU draait op 30%(zonder 'GPU-versnelling gebruiken' aan te vinken in de opties).

Zodra ik een 1080p .mkv video sample afspeel in VLC lijkt het een halve seconde goed te lukken waarna het beeld stil gaat staan, blokkerig word en alleen de audio verder speelt. Vervolgens heb ik in de instellingen van VLC 'GPU-versnelling gebruiken' aangevinkt. Zodra ik een .mkv video sample start (720p of 1080p) krijg ik alleen groen beeld en hoor ik de audio en vervolgens crasht VLC na 1-5 seconden.

Vervolgens heb ik geprobeerd deze video samples af te spelen met Media Player Classic Home Theater omdat deze ook over hardware-versnelling beschikt. Zodra ik een video sample start krijg ik direct een groen beeld en hoor ik wel de audio. Ook MPC-HC crash na 1 tot 5 seconden. Wel zie ik onderaan staan 'playing [DXVA]' wat aan zou moeten geven dat er wel gebruikt wordt gemaakt van GPU versnelling?

Ik denk persoonlijk dat het een codec probleem is omdat het beeld groen is. Maar wie weet heb ik het mis.

Verder heb ik deze tutorial nog gevolgd maar zonder resultaat.

Ik heb o.a. ffdshow geïnstalleerd als codec-pack. Hier heb ik ook nog in de 'video decoder configuration' de H.264/AVC op Disable gezet om te kijken of dit nog verschil uit maakte maar helaas niet.

Ook heb ik nog Haali Media Splitter geïnstalleerd maar ook zonder enig resultaat.

Verder heb ik DirectX geupdate naar de nieuwste versie en heb ik ook ATI Avivo geïnstalleerd.

Ik natuurlijk google ook geraadpleegd maar zonder resultaat. Ik heb geen info kunnen vinden waarom ik een groen scherm krijg.

Ik hoop een tweaker een antwoord heeft op mijn probleem :) want ik wil graag op deze setup 1080p materiaal bekijken.
Als jullie meer informatie nodig hebben dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Marco Nehmelman

[ Voor 2% gewijzigd door MarcoNTweaked op 17-11-2010 17:51 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:25

Herman

FP ProMod
Op dit forum is iemand met hetzelfde probleem. 720p gaat prima maar 1080p gaat verkeerd met een HD 4350. Helaas wordt er geen oplossing gevonden.

Wellicht dat de HD 4350 geen 1080p content kan afspelen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Bedankt voor je reactie!
Ik zal even verder googelen, misschien dat dit ergens toe leidt. Ik hoop dat dit niet waar is want ik heb deze kaart hier wel een tijdje geleden voor aangeschaft.

Dit staat echter los van het probleem dat als ik gpu-versnelling inschakel alleen groen beeld krijg.

Iemand een idee?

[ Voor 24% gewijzigd door MarcoNTweaked op 17-11-2010 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:37
De pc van m'n ouders speelt full-hd bluerays af met de onboard ati3200, dat is volgens mij soort van dezelfde chip als die 4350 (volgens mij is de 4350 nog een stukje sneller overigens).

Dit was met powerdvd, misschien kan je daar nog mee testen?

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De 4350 kan zeker wel overweg met 1080P spul. Ik heb er eentje en die werkt verder prima onder MPC-HC met 1080P content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:42

Releases

Ja maar!

Als je even kijkt op ninite.com , vanaf daar de k-lite pack download, daar zit gelijk de MPC-HC in verwerkt, werkt hier als een trein op Windows 7 en een Ati 4200 onboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> MSH

• MarcoNTweaked
Nogmaals bedankt voor alle reacties!

PowerDVD heb ik ook geprobeerd (met hardware acceleratie aan) en daarbij krijg ik ook alleen groen beeld. Welk codec pack gebruik jij Terw_Dan?

Ik zal de oplossing van Releases proberen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Niet van die enge dingen roepen he :P
Ik gebruik geen codecpacks omdat daar altijd wel rotzooi inzit die je niet nodig hebt. Ik heb MPC home cinema geïnstalleerd en verder niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Terw_Dan schreef op donderdag 18 november 2010 @ 12:15:
[...]

Niet van die enge dingen roepen he :P
Ik gebruik geen codecpacks omdat daar altijd wel rotzooi inzit die je niet nodig hebt. Ik heb MPC home cinema geïnstalleerd en verder niets.
Haha sorry! Wat raar, ik heb ook MPC HC geprobeerd zonder codecs maar geen resultaat. Ik heb een clean install gedaan van mijn W7 en ik ga zo eens even kijken of dit invloed heeft gehad.

Update 22-11-2010 :
Op de een of andere manier wil mijn 4350 geen beeld meer toveren op mijn Panasonic LCD TV/Benq Monitor. Geen een van de aansluitingen werkt meer maar ik kan wel via Remote Desktop nog inloggen. Andere apparaten werken wel op de TV/Monitor met dezelfde HDMI kabel. Ook geeft AMD Catalyst aan dat er geen driver kan worden gevonden voor de kaart. Echter zou dit niet van invloed moeten zijn bij het booten maar ook daar heb ik geen beeld. Nu eerst maar dit probleem oplossen.

Update 28-11-2010 :
De 4350 is weer werkende. Ik heb echter geen idee wat het precieze probleem was. In W7 heb ik de driver geupdate maar nogmaals dit heeft geen invloed op het feit of je bij het booten beeld krijgt. Wel ben ik er achter dan mijn Panasonic TV met 3 defecte HDMI poorten zit. Maar aangezien de tv nog in de garantie zit komen ze dit komende week aan huis repareren. Als deze weer gerepareerd is zal ik verder gaan kijken of het afspelen van 1080p content wil lukken.

Update 10-12-2010 :
Panasonic heeft zojuist mijn TV gerepareert en ik zal dan ook weer eens gaan testen of ik 1080p soepel kan afspelen i.c.m. mediaplayer classic home cinema:)

[ Voor 57% gewijzigd door MarcoNTweaked op 10-12-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoNTweaked
Ik heb zojuist MPC - HC en VLC geïnstalleerd op een clean install van W7 met de nieuwste AMD/ATI drivers. 720p afspelen gaat soepel maar als ik 1080p materiaal wil afspelen komen er hick-ups, althans in VLC.

Als ik 1080p materiaal in MPC-HC open krijg ik groen beeld, wel wordt er aangegeven dat DXVA actief is, dus er hardware decoding staat aan.
Afbeeldingslocatie: http://img.techpowerup.org/101210/thumbtest.png

In VLC staat hardware decoding standaard uit wat met standaard instellingen resulteert in schokkend beeld. Als ik hardwarematige versnelling inschakel en VLC opnieuw opstart dan krijg ik ook in VLC groen beeld:
Afbeeldingslocatie: http://img.techpowerup.org/101210/ThumbtestVLC.png

De eerste keer dat ik MPC-HC opstartte kreeg ik de melding dat ik DirectX moest updaten naar de nieuwste versie van juni 2010. Dit heb ik ook gedaan maar dit heeft geen effect gehad.
http://www.codecguide.com/faq_mpc.htm
Q: Some files with H.264 video give a green screen in MPC
A: This problem is caused by the internal DXVA H.264 decoder of MPC in combination with a buggy graphics driver.

Updating your graphics driver will in most cases solve the problem. Otherwise, you should disable the internal DXVA decoder in MPC options.
Als ik het DXVA filter uitschakel dan krijg ik wel beeld, maar niet helemaal vloeiend(20-22fps gok ik) maar het geluid stottert en na verloop van tijd (20 sec.) loopt het beeld vast en bevat het geluid onderbrekingen. Het is duidelijk dat de grafische kaart nu helemaal niet benut wordt.

Voorlopig Conclusie
Ik denk dat het probleem ligt bij het feit dat het pci-e x16 slot van de Zotac NM10-DTX elektrisch maar 1x is waardoor de kaart niet goed functioneert. Ik las op een forum (ik ben helaas de link kwijt) dat iemand hetzelfde probleem had, althans, de kaart zat bij die persoon in een x16 slot wat elektrisch ook x16 was, echter zei GPU-Z dat de kaart bij die persoon op 1x draaide. Nadat die persoon de kaart eruit heeft gehaald en weer in zijn systeem deed werkte de kaart naar behoren en gaf GPU-Z weer elektrisch x16 aan. Deze oplossing gaat echter bij mij niet op omdat mijn slot nou eenmaal elektrisch maar 1x is.

Toch weet ik niet zeker of dit het probleem is aangezien 720p wel goed afspeelt (weliswaar niet met DXVA maar toch is de GPU belast volgens GPU-Z).

Ik ga nog even een test doen met een andere videokaart (MSI R4850-2D1G-OC) op de Zotac NM10-DTX en kijken of ik dan wel goed beeld krijg of even de 4350 in een ander systeem testen met DXVA.

Op mijn Main systeem(zie profiel) werkt iig al het videomateriaal goed met DXVA aan maar dat is ook wel hele andere koek qua hardware.

Een optie
Broadcom heeft mini pci-e HB-VD904 Broadcom Crystal HD PCI express Mini Card's. Dit zou een optie kunnen zijn aangezien ik de wifikaart van de NM10-DTX niet gebruik maar ze zijn slecht leverbaar.

Mocht iemand nog raad hebben dan hoor ik het graag :+

Conclusie
Ik kan denk ik bij deze mijn voorlopige conclusie bevestigen. Ik heb de AMD/ATI HD 4350 in mijn test pc (zie profiel) gestoken en in dat systeem treden er geen problemen op met het afspelen van 1080p materiaal mét hardware versnelling(DXVA). Zowel MPC-HC als VLC zijn beiden in staat om vloeiend beeld (en geluid) te leveren waarbij er gebruik wordt gemaakt van de GPU. Wel kan ik concluderen dat VLC hier beter toe in staat is dan MPC-HC aangezien GPU-Z bij VLC een GPU belasting van 48-50% aangeeft en bij MPC-HC slechts een belasting van 37-42% al scheelt de CPU belasting niet veel maar dit is moeilijk te meten met taakbeheer. Dit verschilt in beide gevallen van 1 tot 6% met een gemiddelde rond de 2%.

Je zou denken dat het systeem en de GPU om moeten kunnen gaan met het verschil tussen 1x elektrisch PCI-E en 16x elektrisch. Het is tenslotte alleen een verschil in bandbreedte. Volgens wikipedia is er per lane bij PCI-E V1.x een bandbreedte van 2GB/s en bij V2.x 4GB/s. Je zou dus verwachten dat 1080p gewoon moet lukken aangezien een videostream maximaal zo een 50Mbp/s is(?).

Kortom, probeer geen PCI-E 16x kaart in een PCI-E elektrisch 1x slot te stoppen want er kunnen dus problemen voordoen.

Nu maar eens een review schrijven over de Zotac NM10-DTX wanneer ik tijd heb.

[ Voor 78% gewijzigd door MarcoNTweaked op 11-12-2010 01:36 . Reden: Thumbnail, typo's, conclusie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-09 13:04
MarcoNTweaked schreef op vrijdag 10 december 2010 @ 11:27:
[...]

Je zou denken dat het systeem en de GPU om moeten kunnen gaan met het verschil tussen 1x elektrisch PCI-E en 16x elektrisch. Het is tenslotte alleen een verschil in bandbreedte. Volgens wikipedia is er per lane bij PCI-E V1.x een bandbreedte van 2GB/s en bij V2.x 4GB/s. Je zou dus verwachten dat 1080p gewoon moet lukken aangezien een videostream maximaal zo een 50Mbp/s is(?).

Kortom, probeer geen PCI-E 16x kaart in een PCI-E elektrisch 1x slot te stoppen want er kunnen dus problemen voordoen.

Nu maar eens een review schrijven over de Zotac NM10-DTX wanneer ik tijd heb.
Een PCI-e v1 lane is 250MB/sec en een v2 het dubbele dus 500MB/sec

Maar als je het scherm met 1920x1080x32bit/60Hz aanstuurt heb je daar wel zo'n 475MB/sec voor nodig als ik dat zo even snel uitreken. Dat je uberhaupt beeld krijg vind ik dan al een wonder. De NM10 chipset is gelukkig wel PCIe v2, maar dan nog is het echt krap.

Ik heb geen idee of dat werkt, maar misschien kan je de GPU als pure decoder gebruiken? Dan zit de normale video je niet in de weg.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik draai mijn 4350 op een x1 slot (de x16 sloten zaten vol, dus het ding maar in een x1 slot geprikt) en dat werkt ook gewoon hoor, zo'n ding heeft echt amper bandbreedte nodig. Nu heb ik wel een vrij lage resolutie (600*800), maar dat maakt eigenlijk niets uit, iig niet zoveel dat je dat merkt door een bandbreedtebeperking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 28-09 13:04
Terw_Dan schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:08:
Ik draai mijn 4350 op een x1 slot (de x16 sloten zaten vol, dus het ding maar in een x1 slot geprikt) en dat werkt ook gewoon hoor, zo'n ding heeft echt amper bandbreedte nodig. Nu heb ik wel een vrij lage resolutie (600*800), maar dat maakt eigenlijk niets uit, iig niet zoveel dat je dat merkt door een bandbreedtebeperking.
Een beetje laat misschien, maar toch nog even hier op inhaken.

Juist die resolutie is wel een behoorlijk verschil. Namelijk een factor 4,32 lager. Dan kom je op zo'n 110MB/sec ipv 475MB/sec. En je theoretische limiet is 500MB/sec. Dat dat zonder problemen werkt geloof ik graag.

Ik denk dat je wel kan stellen dat PCIe x1 goed werkt tot en met 720p/1080i, maar dat je met 1080p in de problemen komt.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Vorlon schreef op dinsdag 04 januari 2011 @ 10:55:
[...]

Een beetje laat misschien, maar toch nog even hier op inhaken.

Juist die resolutie is wel een behoorlijk verschil. Namelijk een factor 4,32 lager. Dan kom je op zo'n 110MB/sec ipv 475MB/sec. En je theoretische limiet is 500MB/sec. Dat dat zonder problemen werkt geloof ik graag.

Ik denk dat je wel kan stellen dat PCIe x1 goed werkt tot en met 720p/1080i, maar dat je met 1080p in de problemen komt.
Mijn 30" @ 2560*1600 heeft ook aan die kaart gehangen trouwens. En dat werkt prima met 1080p afspelen. x1 is dan zat, zelfs op die resolutie.

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 04-01-2011 10:57 ]

Pagina: 1