Toon posts:

CPU temperatuur laptop

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hee!

Ik heb een acer aspire 6530G en mijn CPU werd voorheen ongeveer 65 graden wanneer hij alleen windows aan het draaien was. Vervolgens heb ik mn laptop schoongemaakt en geformatteerd en nu zit de temperatuur van mn CPU rond de 55/60 graden. Dit vind ik nog steeds aan de hoge kant. Is dit normaal voor een AMD processor in een laptop? En kan ik dingen doen om deze temperatuur omlaag te halen?
Als er meer specificaties nodig zijn hoor ik het wel

Jord

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Google eens op het model van je processor en 'spec sheet' of 'technical documentation' of 'thermal design'.

Zal vast wel wat interessante data opleveren.

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:14
Nee, voor een cpu in idle state is dat niet normaal, tenzij hij niet staat te idlen maar er heel veel processen in background draaien in windows. Wat ook nog wel eens wil helpen is nieuwe koelpasta tussen de cpu en de cpu-koeler. Meestal is dit vanuit de fabriek niet zo netjes gedaan, waardoor er op dat gebied aardig wat te halen valt. Maar ik zou eerst ff kijken of er misschien niet heel veel processen tegelijkertijd draaien, in windows taskmanager.

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik heb hem nu geformatteerd en alleen windows opnieuw geinstalleerd, dan zijn er alleen de standaard processen die hij kan draaien en hij staat nog steeds op 55 graden..
Is dat zelf te doen, die pasta vervangen?

Jord

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-01 13:19
Bij een gewone pc kun je dat best zelf doen.. maar bij een laptop is het een stuk complexer.

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Voel/hoor je überhaupt de laptop nog wel naar buiten blazen?
Waar lees je de temp trouwens?
Sinds wanneer is de temp zo hoog?

[ Voor 14% gewijzigd door UgotHeinzzd op 17-11-2010 12:53 ]

[CiP] Aqueum initium TJ09

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Vergeet niet je drivers te installeren. Chipset driver en cool'n'quit driver kunnen daar nog wel wat graden vanaf snoepen door het terugclocken van je CPU.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Verwijderd

Topicstarter
Na het formatteren heb ik de chipset driver geinstalleerd ja, ik heb mn laptop ook schoongemaakt toen en de ventillator doet het prima. Hij gaat nu wel richting de 45 graden als ie idle is.
Ik lees de temperatuur via t programmatje "core temp". Ik heb t programma nog niet zo lang dus ik weet niet hoe heet ie voorheen werd.
Maar de koelpasta van mn CPU vervangen wordt dus een onmogelijk iets aangezien t een laptop is?

• Harm30
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 24-10-2025
niets mis met die temps hoor. een laptop cpu word altijd warmer dan een desktop variant wat dat betreft, en ze kunnen ook vaak net wat meer hebben. zolang hij onder zware load niet boven de 80 uit komt is er echt niets aan de hand.

gametag: estruqiarixs

• UgotHeinzzd
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

UgotHeinzzd

Wat kèk je nâh!

Nou heb ik zelf geen laptop, maar 45gr klinkt nog niet eens echt heel raar?

Het vervangen van de pasta is niet onmogelijk, maar wel een hoop gepriegel om alles los te halen.
Je moet dan wel weten waar je het zoeken moet als het gaat om de volgorde en manier van demonteren.
Al zal er op het internet vast wel een guide oid staan.

[CiP] Aqueum initium TJ09

Verwijderd

Topicstarter
In ieder geval bedankt voor de info!
Ik zal het eens een tijdje aanzien en kijken of ik die pasta vervangen kan als het echt nodig is.

Jord

Verwijderd

hangt af ken iemand met oude amd dual core laptop met zelfde temps.
mijn eigen amd laptop phenom II wordt niet eens zo warm 40c idle 70c full load gpu nog iets hoger.

als het echt flink boven 80c wordt tijdens load richting 90c zou ik ff fles air duster halen en stoff uit je laptop blazen.

• godofal
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

godofal

TACNAYN - destroyer of worlds

let er ook op hoe je 'm neerzet, als je 'm op schoot legt bijvoorbeeld wil je nog wel eens de airflow blokkeren. daar pakt ie flink wat graden op...

• AJJAD
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik heb een HP dv7 2140ed laptop. Wanneer ik er niets bijzonders mee doe is de temperatuur van de cpu tussen 60 en 65 graden.Als ik het NOS Journaal kijk, dan loopt de temperatuur op (staand op het bureau) tot wel 85 of 90 graden. Ik heb er niets bijzonders mee gedaan en draai gewoon met de meegeleverde software. Als ik het hierzo lees, moet ik hier wel wat mee...

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22-01 18:39

Dijkertje

F.K.A. 'Sokkiejjj'

Mijn laptop is ongeveer 75C al staat ie de idlen. 95C load is geen uitzondering. Dit doet ie al 2 jaar lang goed, en zo lang ie werkt ben ik tevreden. :)

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:24
@ ajjad.

Het helpt mogelijk al een eind om een paar blokjes onder je laptop te zetten: staat ie net iets hoger -> betere airflow onder de computer.

@ sokkiejjj. Dat is wel erg warm, lezen andere programmas ook net zulke temps aan? (volgens SIW is ie bij mij 51C, volgens HWinfo32 slechts 41C)

• MatthiasH
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-01 15:22
Kijk even in je BIOS of je cool'n'quiet hebt aanstaan, dit kan toch een pak verschillen!
Op blokjes, of zo'n koeler waar men de laptop op plaatst kan ook een wonderen doen.
Ik zette mijn laptop altijd op een stapeltje cd's, zodat de warme lucht er vanonder kon.

• merijntjuh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:13
Lothlorien67 schreef op vrijdag 03 december 2010 @ 19:12:
@ ajjad.

Het helpt mogelijk al een eind om een paar blokjes onder je laptop te zetten: staat ie net iets hoger -> betere airflow onder de computer.

@ sokkiejjj. Dat is wel erg warm, lezen andere programmas ook net zulke temps aan? (volgens SIW is ie bij mij 51C, volgens HWinfo32 slechts 41C)
SIW leest waarschijnlijk de coretemps uit en HWinfo doet de cpu temperatuur. deze laatste is altijd lager ;)

en koelpasta vervangen is heel zo moeilijk niet. meestal zit er aan de onderkant de laptop 1 klepje en daar zit gelijk de CPU onder, je hoeft alleen maar een paar schroefjes te verwijderen, de koeler eraf te halen en nieuwe pasta erop te smeren >:)

• Tower410
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11:09
Ik heb ook een Acer laptop, met een i7. Alle cores zitten daar idle ook tussend e 50/55 graden. Stressed loopt het op tot 70 graden, veel hoger komt het dan niet aangezien de fan een stuk harder gaat blazen dan. Ding is vrij nieuw dus denk dat het redelijk normale temps zijn.

• taeke18
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-12-2025
je bordje doet aan fan controle hij houd hem waarschijnlijk constant rond de 60 maar wordt wel een stofzuiger of niet?
Pagina: 1