Specificaties Dolby TrueHD en DTS HD geluid en 3D beeld

Pagina: 1
Acties:

• Helena
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik heb een vraag die verwant is aan dit GoT-topic .

Ik wil een thuisbioscoop met BluRay, Dolby TrueHD en DTS HD geluid en 3D beeldweergave. Van de benodigde componenten heb ik er al twee:
  • De TV
  • De mediacenter htpc (zelfbouw)
De zelfbouw htpc heeft onder meer een ingebouwde BluRay-speler, 1 HDMI-poort en een Intel Core i3 530 met Intel H55 chipset en kan dus afaik Dolby TrueHD en DTS HD geluid via HDMI doorgeven (hoop tenminste dat het HDMI 1.4 is, kan het zo snel nog niet vinden...). De TV kan 3D beeld weergeven (PS nu geef ik beeld via HDMI aan de TV door en DTS en Dolby 5.1 geluid via een optische kabel naar een wat oudere receiver en dat werkt prima).

Wat nog ontbreekt is een nieuwe receiver. Het gaat nu even om de technische specificaties die ik moet hanteren. O.a. uit genoemd topic haal ik:
  • ondersteuning Dolby TrueHD en DTS HD
  • tenminste 1 HDMI 1.4 ingang (voor beeld en geluid vanuit de htpc)
  • tenminste 1 HDMI 1.4 uitgang (voor beeld naar de TV)
  • HDMI Processing (dit is kennelijk standaard aanwezig als ook aan de rest voldaan is...)
Daarnaast twijfel ik over de voordelen van een Sony receiver omdat ik al een Sony TV heb en dan via Bravia Sync receiver en TV met 1 afstandsbediening kan bedienen. Het productaanbod van Sony is echter via internet niet duidelijk. Graag enig advies.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Helena schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:44:
Wat nog ontbreekt is een nieuwe receiver. Het gaat nu even om de technische specificaties die ik moet hanteren. O.a. uit genoemd topic haal ik:
  • ondersteuning Dolby TrueHD en DTS HD
  • tenminste 1 HDMI 1.4 ingang (voor beeld en geluid vanuit de htpc)
  • tenminste 1 HDMI 1.4 uitgang (voor beeld naar de TV)
  • HDMI Processing (dit is kennelijk standaard aanwezig als ook aan de rest voldaan is...)
Niet helemaal: punt vier is al van toepassing als je alleen punt één al hebt. Het heeft niets met HDMI 1.4 te maken aangezien receivers met HDMI 1.3 ook HDMI Processing hebben en dus HD Audio.
Helena schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 16:44:
Daarnaast twijfel ik over de voordelen van een Sony receiver omdat ik al een Sony TV heb en dan via Bravia Sync receiver en TV met 1 afstandsbediening kan bedienen. Het productaanbod van Sony is echter via internet niet duidelijk. Graag enig advies.
Zodra het apparaat HDMI CEC ondersteund kan je in principe al met één remote werken. Echter is het niet zeker dat alles goed werkt. HDMI CEC is namelijk geen vereiste voor producten. Sterker nog: je hebt zelfs de kans dat producten van hetzelfde merk onderling niet goed met elkaar samen hoeven te werken.

Maar wat wil je precies? Want slechts één HDMI ingang en één HDMI uitgang met HDMI 1.4 is niet zo heel lastig te vinden. Dat heb je voor een paar honderd euro al. Dus wil je alleen advies over de receiver of over een complete set inclusief speakers? En wat voor budget had je in het hoofd?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Helena
OK ik heb n.a.v. je reactie toch maar eens gekeken op wikipedia over HDMI. Daaruit krijg ik de indruk dat HDMI standaardisatie wel erg ingewikkeld is. Zo zou afhankelijk van de details, HDMI 1.3, 1.3a/b/b1/c, 1.4 of 1.4a nodig kunnen zijn. Dat leveranciers een subset van HDMI mogen implementeren maakt het er ook niet eenvoudig op. Het lijkt wel of ik "trial and error" moet toepassen... :'(

Maar goed dank voor de HDMI CEC tip, ik zie dat Bravia Sync gewoon Sony's naam hiervoor is (min of meer?!). Dat betekent dat ik dus ook bijv. voor Onkyo zou kunnen gaan en dat maakt de keuze al een stuk ruimer. :)

Graag nog wat advies over de beste geluidsbeleving. Bijvoorbeeld t.a.v. de speakers. Ik heb nu 5.1 en dat bevalt prima maar maakt één van de door mij genoemde technieken het nodig om, meer speakers in te zetten? En dan krijg/houd ik het probleem met alle bekabeling, draadloze speakers zijn toch nog geen succes dacht ik?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bravia Sync is inderdaad de naam die Sony aan HDMI CEC geeft. Er zijn wel meer termen die je tegen kan komen, maar allemaal hetzelfde betekenen: Anynet, Aquos Link, Regza Link, RIHD, Simplink, Viera Link, EZ-Sync, Easylink, en ga zo maar verder.
Je kan op zich elk merk nemen waar een HDMI-aansluiting op zit. Maar nogmaals: dat HDMI CEC is een optie die fabrikanten toe mogen passen. Als het niet ondersteund wordt is het pech, idem als het niet (volledig) werkt.

Laatste deel van je post snap ik niet echt. Wat bedoel je met geluidsbeleving? Natuurlijk heb je het meeste effect met een 12.3 set-up, maar iets in mij zegt dat je dat antwoord niet zoekt. DTS HD en Dolby TrueHD zouden als meerwaarde moeten hebben dat ze native 7.1 zouden moeten zijn, maar helaas is dat in veel gevallen nog niet zo. Dus of het de moeite is om van 5.1 naar 7.1 te upgraden is - naar mijn mening - niet heel groot. Maar goed, een beetje receiver heeft tegenwoordig wel de mogelijkheid om 7.1 of 7.2 aan te sluiten.

• Helena
Toch nog even over de "geluidsbeleving". Ik wil natuurlijk downward compatible zijn met de meeste geluidsformaten als stereo, Dolby digital, DTS, Dolby ProLogic enz. noem maar op. Nu zie ik dat de Onkyo SR-508 relatief goedkoop is maar er lijkt een klein probleempje in de zin dat niet alle legacy audioformaten worden ondersteund, waar bijvoorbeeld de Yamaha RX-V567 en de Pioneer VSX-1020-K veel beter lijken te scoren (althans volgens deze T.Net Pricewatch vergelijking). Klopt dit of valt het mee en mis ik iets?

[ Voor 1% gewijzigd door Helena op 17-11-2010 20:17 . Reden: typos ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Helena schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:57:
Toch nog even over de "geluidsbeleving". Ik wil natuurlijk downward compatible zijn met de meeste geluidsformaten als stereo, Dolby digital, DTS, Dolby ProLogic enz. noem maar op. Nu zie ik dat de Onkyo SR-508 relatief goedkoop is maar er lijkt een klein probleempje in de zin dat niet alle legacy audioformaten worden ondersteund, waar bijvoorbeeld de Yamaha RX-V567 en de Pioneer VSX-1020-K veel beter lijken te scoren (althans volgens deze T.Net Pricewatch vergelijking). Klopt dit of valt het mee en mis ik iets?
De Pricewatch is voor dit soort producten niet echt handig. Je kan dit soort apparaten beter vanaf de site van de fabrikant vergelijken. Die informatie is veelal completer.

De Onkyo lijkt inderdaad minder codecs te hebben, maar dat is niet zo. Als de receiver DTS HD kan decoderen dan kan deze ook gewone DTS decoderen en heeft deze ook DTS Neo: 6. Idem met Dolby TrueHD, als de receiver dat kan dan kan deze ook dingen als gewone Dolby Digital. En dat er dingen als Dolby Pro Logic II niet bij staan is gewoon slordig.

Het vermogen moet je verder helemaal niet naar kijken, want er staat alleen het vermogen in RMS en daar heb je niets aan. Het beeld zou een stuk beter zijn als alles was gemeten bij 8 Ohm, meerdere kanalen en 20 - 20.000 Hz, maar zo meten niet alle fabrikanten. Verder is het vermogen toch niet zaligmakend, dus daar moet je niet naar kijken.

Maar volgens mij hebben niet alle receivers die je gekozen hebt HDMI 1.4 en dat heb je toch wel nodig als je 3D wilt.

• Helena
OK dank ik weet dat ik er eigenlijk veel meer tijd in zou moeten stoppen maar die heb ik eenvoudig niet. Laatste vraag dan voorlopig. Stel dat ik niet meer dan zo'n 600 euro wil uitgeven voor receiver, 5.1 speakers en bekabeling van de speakers (niet de overige bekabeling). Deze bekabeling moet zeker voor de surround speakers behoorlijk lang zijn (>15m); zoals ik al eerder opmerkte, draadloos is geen optie toch?

Wat zou je suggestie zijn? In dit prijssegment zie ik eigenlijk alleen de Onkyo's (TX-SR508 en 608) als realistische opties maar wat zijn de beste speakers (en bekabeling) binnen mijn budget?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Helena schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 10:44:
OK dank ik weet dat ik er eigenlijk veel meer tijd in zou moeten stoppen maar die heb ik eenvoudig niet. Laatste vraag dan voorlopig. Stel dat ik niet meer dan zo'n 600 euro wil uitgeven voor receiver, 5.1 speakers en bekabeling van de speakers (niet de overige bekabeling). Deze bekabeling moet zeker voor de surround speakers behoorlijk lang zijn (>15m); zoals ik al eerder opmerkte, draadloos is geen optie toch?
Draadloos is niet echt veel in te vinden, dus naar mijn inziens zou dat geen optie zijn inderdaad.
Wat zou je suggestie zijn? In dit prijssegment zie ik eigenlijk alleen de Onkyo's (TX-SR508 en 608) als realistische opties maar wat zijn de beste speakers (en bekabeling) binnen mijn budget?
Een suggestie voor 600 euro een receiver, 5 speakers, 1 subwoofer en speakerkabel: niet doen. Daar ga je spijt van krijgen. Zeker als je dus iets als een TX-SR608 neemt die al de helft van je budget in neemt. Dan zou ik eerder lekker verder sparen, want anders heb je op zich een leuke receiver en daar hangt dan echt een beroerde 5.1 set aan.

Met 600 euro zou ik voor 100 - 150 euro een stereoversterker nemen en voor de rest van het geld twee mooie speakers. Maar dan heb je dus 2.0 en geen 5.1 en ook geen HD Audio en al dat soort dingen.

• Helena
FeaR1986 schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 11:51:
Zeker als je dus iets als een TX-SR608 neemt die al de helft van je budget in neemt. Dan zou ik eerder lekker verder sparen, want anders heb je op zich een leuke receiver en daar hangt dan echt een beroerde 5.1 set aan.
OK hoeveel moet ik "bijsparen"? Ik wil eventueel wel meer uitgeven maar hoef geen topkwaliteit...

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:11

GaMeOvEr

Is een hork.

Helena schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 19:01:
[...]
OK hoeveel moet ik "bijsparen"? Ik wil eventueel wel meer uitgeven maar hoef geen topkwaliteit...
Tja... Beetje speakers.. Fronts 200-250, center toch ook snel 200 en dan nog 2 rears voor 100-150 ofzo... Dan heb je nog geen sub en zit je al op 800/1000 minimaal voor een beetje fatsoenlijk geluid en heb je nog geen sub.

Wat mij een goed idee lijkt, is een leuke 5.1 setup (zonder versterker, dus alleen de speakers/sub) 2e hands te scoren. Voor mijn gevoel heeft het geen zin om een 5.1 setup neer te zetten met speakers van 100 euro het stuk, terwijl je voor 500,- 2e hands allicht een mooie set kunt scoren. :) Speakers verouderen ook lang niet zo snel als receivers. Een goed klinkende speaker blijft tijden goed klinken (10 jaar minimaal) als je ze netjes behandeld en speakers zijn ook niet onderhevig aan "technische veroudering" zoals receivers dat wel zijn, door nieuwe geluidsformaten en HDMI meukee en processing en dergelijke.

Aannames zijn fataal.

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:46
Begrijp dat je met een beperkt budget afwegingen moet maken. Je heb een goede versterker op de korrel. Probeer hierbij een mooi 2de hands setje speakers te scoren. Dit kan je doen via internet op de markt of audiofiele sites. Hier kom je hele goede spulletjes tegen van kwaliteit maar soms moet je even geduld hebben en neem je genoegen met een ingespeelde set.

Neem als voorbeeld de onderstaande advertentie, 75 euries.
Index » Pricewatch » Vraag & Aanbod » Audio en Video » Speakers » JBL SCS 200.6 Surround Speaker System

Voorlopig speelt binnen je budget de muziek in de oren en kan je sparen voor iets beters, 7.1 systeem bijvoorbeeld.

[ Voor 28% gewijzigd door amiaima op 20-11-2010 19:56 ]

• ksi
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-12-2025

ksi

De volgorde is altijd jammer. Ben zelf ook begonnen met een televisie. Echter de betere investeringen zijn toch op het gebied van speakers/subwoofers. Daarna misschien de reciever en als laatste wel de tv. Een meer duurzamere koopvolgorde is dus eerst om te investeren in speakers.

• Helena
Allen dank voor de waardevolle suggesties, ik ben er nu bijna uit :) . Nog 2 vragen:
  1. De Harman Kardon HKTS 16 BQ 5.1 speakerset is dat een goede speakerset, passend bij de Onkyo TX-SR608?
  2. Waarop moet ik nog letten bij het bestellen van luidsprekersnoer?

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Helena schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 21:05:
De Harman Kardon HKTS 16 BQ 5.1 speakerset is dat een goede speakerset, passend bij de Onkyo TX-SR608?
Is zo niet te zeggen, want smaken verschillen nu eenmaal. Maar de combinatie wordt veel vaker gemaakt, dus er zijn meer mensen die de sound van die combinatie goed vinden klinken.
Waarop moet ik nog letten bij het bestellen van luidsprekersnoer?
In zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5 is meerdere malen gesteld dat gewoon 2,5mm² meer dan genoeg is. Dus voor een dergelijk setje als de Harman Kardon gaat dat ook zeker op.

• amiaima
De kabel keuze is ten eerste afhankelijk van de lengtes die je nodig heb. Lijkt een open deur maar let wel kabel is duur. De lengte van kabel is ook van invloed hoe korter hoe beter.

Voor de symentrie is het belangrijk dat de lengte kabel links vs recht evenlang zijn.

De doorsnede van de geleider moet in de klem aansluiting passen van de speaker. Hiermee voorkom je dat het een pruts klusje wordt en dat er sluiting kan onstaan of dat je te dure kabel heb gekocht en of je moet af monteren met stekers/pluggen. Over het algemeen voldoet 2x2.5mm2 of 4mm2, afhankelijk van het vermogen.

Luidspreker kabel is over het algemeen fijn gevlochten elektrolytisch koper (99.95% puur koper). Nadeel is dat koper oxideerd. Verzilverde kabel is beter en goud dat is voor kabel te duur (goud oxideerd niet vandaar dat connectoren verguld zijn). OFC is ook z'n duren verkoop truuk wat betekent zuurstof vrije kabel.

Neem gewoon luidpreker kabel wat ze verkopen per meter. Je gaat het verschil echt niet horen

[ Voor 0% gewijzigd door amiaima op 27-11-2010 22:38 . Reden: typo ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

amiaima schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 22:37:
Voor de symentrie is het belangrijk dat de lengte kabel links vs recht evenlang zijn.
Ook niet echt. Je moet wel extreem veel langere kabel aan de ene kant hebben wil je het gaan horen. Enige reden om kabels van gelijke lengte te nemen is voor de eventuele doorverkoop. Maar als je kabel van de grote rol pakt dan maakt dat toch niet uit. En kabel van de grote rol zal het zeker moeten zijn met een dergelijke set...

• amiaima
Praktisch ben je met een rol kabel beter uit.

Let wel dat er een marking / polariteitaanduiding handig is op de kabel.

• Helena
Nogmaals dank voor alle hulp ;) . Ben inmiddels in afwachting van mijn bestelling:
  • Onkyo TX-SR608
  • Harman Kardon HKTS 16 BQ 5.1 speakerset
  • Home Cinema Kabel Pakket: 25 meter speaker kabel en 2.5 meter subwoofer kabel (inclusief splitter)
Zal jullie op de hoogte houden!
Pagina: 1