In the beginning there was nothing,and even that exploded!
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
http://www.unisupport.net/?product en hier even kiezen voor de NAS.
Linkie naar de manual (nederlands) http://www.unisupport.net/download/50696/50696_manual_nl.pdf
Ben benieuwd of iemand kan vinden wat OS is en hoe het zit met overdrachtsnelheden mijn huidige ch3mnas is niet 1 van de snelste.
* Gigabit RJ-45 ethernet port
* 1 X USB 2.0 port e.g. for connecting external harddrives
* 1 X USB 1.1 port with print server
* Active cooling via fan
* Easy harddrive installation
* iTunes server
* Bittorrent
* FTP server
Specs:
* Harddisk 2 X 3.5" SATA I/II up to 2X2TB (Not included)
* Operating systems: WIndows XP/Vista/Win7, Linux, MAC os
* Network settings: DHCP or Static
* Raid Modes: 0, 1 and RAID-LINEAR
* Supports UPNP & DLNA, Itunes, Bittorrent, Samba, FTP
* Support for PS3 and Xbox 360
Dan ben ik benieuwd of het ding nog een beetje te modden is
[ Voor 5% gewijzigd door feelthepower op 16-11-2010 22:22 ]
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Oftewel je googlet even op Oxford en NAS en voila, je komt op de volgende pagina uit:
http://www.semiconductors...ewPrd.asp?idproduct=13877
Nog even een minuutje verder zoeken en je komt op de volgende pagina uit:
http://www.plxtech.com/products/consumer/oxe810dse
De chip heeft dus een ARM9-core die op slechts 370MHz draait. Het zou me niet verwonderen als daar gewoon Linux op draait zoals op het gros van de NASsen die in omloop zijn. Kans dus dat hij op de een of andere manier gehacked kan worden om er zelf software op te laten draaien.
Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
http://www.smallnetbuilde...orld-qwhite-barq-reviewed
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de hoeveelheid geheugen en de netwerkchip verschillen, maar als die gelijkwaardig zijn dan zullen de prestaties van deze NAS dat ook zijn.
Anoniem: 267491
ditAnoniem: 267491 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 16:58:
Ik zou nooit maar dan ook nooit hardware bij de Aldi kopen. Die Medion troep heeft me tot nu toe niks dan ellende opgeleverd..
Die is met 2TB al te vinden voor € 150,- wat deze aanbieding een stuk minder aantrekkelijker maakt.Erik1 schreef op woensdag 17 november 2010 @ 16:39:
Als je verder zoekt op die chip dan blijkt de "Western Digital MyBook World Edition" deze ook te hebben.
http://www.smallnetbuilde...orld-qwhite-barq-reviewed
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat de hoeveelheid geheugen en de netwerkchip verschillen, maar als die gelijkwaardig zijn dan zullen de prestaties van deze NAS dat ook zijn.

Volgens mij zijn de prijsverschillen meer gebaseerd op de interne hardware (geheugen, snelheid vd CPU), de features in software zijn niet zo duur voor een fabrikant om toe te voegen. Denk overigens dat deze ook wel een webservertje draait, al was het alleen maar voor een admin/config interface.Tsurany schreef op dinsdag 16 november 2010 @ 22:31:
Dit is dan meer een pure NAS, naast netwerk storage bied hij amper extra functies. Die veel duurdere zijn qua features veel uitgebreider met een webserver en alles.
Afgaande op de berichten hier zou het me niets verbazen als er binnen no-time alternatieve firmware voor is, of aanvullingen op de bestaande firmware. Het zou me ook niet verbazen als we dit ding de komende tijd onder allerlei verschillende namen terug gaan zien, het lijkt me een typisch OEM geval. Wat me wél zou verbazen is als de snelheid van het ding boven de 10 MB/s zou komen, en de gigabit interface ook echt nut heeft t.o.v. een 100mb/s
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
Hardware zal ook een verschil maken, maar software ook zeker. En met webserver bedoel ik de mogelijkheid je eigen webserver te draaien met een CMS zoals Wordpress en deze naar buiten open gooien.u_nix_we_all schreef op woensdag 17 november 2010 @ 17:14:
[...]
Volgens mij zijn de prijsverschillen meer gebaseerd op de interne hardware (geheugen, snelheid vd CPU), de features in software zijn niet zo duur voor een fabrikant om toe te voegen. Denk overigens dat deze ook wel een webservertje draait, al was het alleen maar voor een admin/config interface.
Alternatieve firmware is nog niet zo eenvoudig, en als je goede firmware wilt kan je beter een twee disk NAS van Synology nemen.Afgaande op de berichten hier zou het me niets verbazen als er binnen no-time alternatieve firmware voor is, of aanvullingen op de bestaande firmware. Het zou me ook niet verbazen als we dit ding de komende tijd onder allerlei verschillende namen terug gaan zien, het lijkt me een typisch OEM geval. Wat me wél zou verbazen is als de snelheid van het ding boven de 10 MB/s zou komen, en de gigabit interface ook echt nut heeft t.o.v. een 100mb/s
pricewatch: Seagate BlackArmor NAS 220 2TB
Trek hier 75 af voor 2TB wat er in zit.. kom je op 135 euro ongeveer.
Ook aangezien het een bekender merk is en deze ook nog een webserver en usb server heeft...
Waar ik ook net achterkom, is dat die NASsen echt sloom zijn! Deze hier haalt ook maar iets van 10MB/s!
[ Voor 12% gewijzigd door HaTe op 20-11-2010 16:39 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ik ben ook benieuwd naar de snelheid die hij haalt.
Hier in nijmegen waren er nog genoeg vanmiddag, dus indien interessant dan maandag toch even halen.
ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Als je het topic had doorgelezen had je al verwijzingen naar specs kunnen vinden, maar vooruit, ik help je op weg: http://www.unisupport.net...roduct_specifications.pdfVolvo schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 17:27:
Is er iemand die inmiddels de ALDI NAS heeft en kan aangeven hoe snel de processor is en hoeveel RAM deze heeft.
Zelf even verder googelen om een indruk van de prestaties te krijgen
Snelheid... ongeveer 9 tot 9.5 mb/sec dus niet echt snel ,aar dat vind ik niet zo'n drama voor deze toepassing.
Anoniem: 263748
"It's called a motor race." - M. Masi 2021
Dit echter wel pas nadat ik jumboframes op 9k had gezet !
Verder is er al nieuwe firmware die de fan uitschakelt .
Anoniem: 263748
Waarom staat daar als tip bij dat je geen torrents etc moet willen downloaden?
Ik kan eigenlijk geen goede reden bedenken om de suspens mode niet te gebruiken? Scheelt stroom/stiller? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik ken deze specifieke NAS niet, maar over het algemeen zet hij de schijf uit na een bepaalde periode van inactiviteit. Als er een geregelde fan inzit kan die ook uit, want de schijf (met zijn voeding) is verreweg de grootste warmtebron. Dus dat spaart energie en herrie.Anoniem: 263748 schreef op donderdag 25 november 2010 @ 22:30:
Kan iemand me vertellen wat de suspend mode precies doet?
Ik kan me vier redenen voorstellen waarom het wordt afgeraden icm torrent:
- Het werkt gewoon niet, omdat torrent continue schijfaccess aan het doen is, waardoor hij niet in suspend gaat.
- De suspend trigger tijd is tamelijk kort (1 minuut ofzo), waardoor hij in combinatie met een trage torrent zorgt dat de schijf continue stopt en weer start. Dat is op den duur funest voor je schijf, die is gespect op 20000 stop/start cycli of zo. Verder zou het wel eens onzuiniger uit kunnen pakken dan de schijf gewoon te laten draaien.
- Het opnieuw laten opspinnen van de schijf kost ongeveer 10 seconden. Dit zou het torrent protocol wel eens in de war kunnen sturen. (Niet gebouwd op wachttijden op deze plek in het protocol, of zo).
- Er zou een bug in de suspend mode kunnen zitten, waardoor torrent gewoon vastloopt/crashed als de schijf uitgaat.
Ik gebruik deze NAS gemiddeld 2x per week en wil stroom sparen.
Gedaan:
NTP Server disabled
FTP-server disabled
UPnP AV-server disabled
iTunes Server disabled
Het betreft een single WD 2TB Caviar Green WD20EARS in EXT3 geformatteerd.
Bij de settings heb ik voor Suspend after 5 minutes gekozen.
Zie ik iets over het hoofd?
Wie heeft hem wel in suspend met deze Western Digital Caviar Green harddisk?
[ Voor 7% gewijzigd door Jan_2teP op 26-11-2010 14:35 ]
Het gaat mij met name om de ventilator, deze blijft maar blazen.
te downloaden hier:
http://www.unisupport.net/?indexx
Ben je bang dat één en ander te heet wordt zonder ventilator? Die kans is trouwens niet groot in de winter.
Laat dan zowiezo het plastic deksel er af. Of boor er veel grote gaten in (omruil garantie weg).
En plak of lijm nog wat rubber dopjes op de vier dopjes die er al onder zitten.
Dan staat hij 5 mm of 6 mm hoger en kan er meer lucht van onder instromen.
Warme lucht stijgt op en zodoende heb je een betere natuurlijke luchtbeweging, dus koeling.
Monteer ook alle 6 schroeven in de harddisk. Op die zes plaatsen heb je dan een goede warmte overdracht van de harddisk op de metalen behuizing. Dus een veel groter koelopppervlak.
Met deze twee voorzieningen heb je al een goede natuurlijke koeling.
[ Voor 72% gewijzigd door Jan_2teP op 29-11-2010 13:41 ]
Heb vorige week de nas teruggebracht. Het installeren ging op zich best wel ok net zoals de laatste firmware eropzetten. Maar nadat ik groepen en gebruikers had aangemaakt waren kort erna al mijn aangemaakte folders weg. ik kon ze ook niet meer aanmaken. Na een reset kon ik zelfs niet eens meer via de webinterface erbij komen.
Dus voor mij even geen aldi spul meer.
PS kreeg wel gelijk mijn geld terug dus de service is prima.
Deze dus ook beveiligd.
Nu moet ik vanaf mijn streamer als admin inloggen en krijg ik pas die nieuwe map foto's te zien
als ik de map admin binnen ga. Daar zie ik dan ook alle andere mappen weer, inclusief public.
Dus eigenlijk dubbel op.
Want public kon ik al, en kan ik nog, zonder password benaderen
Liever zo, dan als in voorgaand bericht.
Added: New LED Behavior
LED behavior is now:
Fixed : Orange LED:
quick flash, pause, quick flash etc. = system is booting up / Firmware is under upgrade
2 quick flashes, pause, 2 quick flashes etc. = 2nd hard disk drive not yet formatted
long flash, pause long flash etc. = Hard disk drive is being formatted
4 sec. flash, pause, 4 sec. flash etc. = Raid is under configuration
9 quick flashes, long flash etc. = Hard drive capacity remaining is less than 5%.
Added: fan control interface;
Always ON
Always OFF
Auto; Works only when two disks are mounted and secondary disk is set to sleep after X minutes.
Fan will spin down 3 minutes after secondary HDD.
Added: Suspend for secondary HDD;
possibility of activating suspend mode for the secondary HDD in the NAS after X minutes.
Fixed: Devices now shown correctly in interface menu
Fixed: XBOX 360 can now connect by changing media server to Admin instead of Public
updated: Lan settings Workgroup features updated.
Persisting issues:
Email sending; Currently under development
Backup from USB; Issue; cannot delete files copied by pressing the backup button, currently under development
NetTool for Mac; Developers currently working on this feature.
BitTorrent; Issue; Seeding timer currently under development
Op de unisupport.net staat nu allen nog de .10 versie.
Als iemand verder ook weet hoeje onder public (middels de webinterface) nieuwe directories kunt maken dan hoor ik dat graag.
Aangezien de .10 firmware de workgroup ernstig verstoort (alles onzichtbaar maakt) wil ik graag de .18 versie eens proberen.
Alvast dank.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110
Wat ik nog niet gedaan krijg is onder public een directory aanmaken en hier rechten op toekennen.
Iemand?
http://www.unisupport.net/download/5...re1.0.1.21.bin
Release_notes_1_0_1_21:
Release notes for Dual bay NAS server version 1.0.1.21 released 17-02-2011
"WARNING" PLEASE MAKE SURE YOU HAVE BACKUP OF YOUR PERSONAL DATA BEFORE UPDATING"
"AS AN UPDATING ERROR CAN CAUSE LOSS OF DATA"
Added: New LED Behavior
Orange LED:
Quick flash, pause, quick flash etc. = System is booting up / Firmware is under upgrade
2 quick flashes, pause, 2 quick flashes etc. = 2nd hard disk drive not yet formatted
long flash, pause long flash etc. = Hard disk drive is being formatted
4 sec. flash, pause, 4 sec. flash etc. = Raid is under configuration
9 quick flashes, long flash etc. = Hard drive capacity remaining is less than 5%.
Added: Fan control interface:
Always ON
Always OFF
Auto: Works when two disks are mounted and secondary disk is set to sleep after X minutes.
Fan will spin down 3 minutes after secondary HDD.
Added: Suspend for secondary HDD:
Possibility of activating suspend mode for the secondary HDD in the NAS after X minutes.
Updated: Lan settings Workgroup features updated.
Email sending: Recommend to use GMAIL.
Backup from USB: possibility to delete files copied by pressing the backup button.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++++++
Mijn eerste indruk:
Een zoet-houdertje.
Ik geloof niet dat we hier op zitten te wachten.
Ik in ieder geval niet.
Ik wacht op suspend van de 1e harddisk bij gebruik van 1 harddisk.
Ik denk dat ik dat kan vergeten.
Laten slapen en wakker laten maken via de WOL
funktie van de ingebouwde netwerkkaart is mijn stille wens.
Geen enkele reden voor mij om hoger te gaan, dan firmware 1.0.0.13
Heb de NAS een vast IP adres gegeven in een netwerk.
Functioneert verder prima.
Vreemd is en blijft, dat ik alleen rechten kan toekennen aan mappen die als sub-map
van Admin zijn aangemaakt. Dat is dan maar zo.
Release notes for Dual bay NAS server version 1.0.1.32 released 25-03-2011
"WARNING" PLEASE MAKE SURE YOU HAVE A BACKUP OF YOUR PERSONAL DATA BEFORE UPDATING"
"AS AN UPDATING ERROR CAN CAUSE LOSS OF DATA"
Added: Standby mode for NAS server:
Possibility of activating standby mode for HDD in the NAS after X minutes
Added: Standby Management: Disable, 30min, 1hour, 2, 3, 5, 8, 12, 24hours
Added: Media Server settings: Added second media selection
Information:
To wake up the NAS server from standby mode, please access the NAS server via a browser using the
Nas servers IP or use the NetTool --> "Access via web" button
Power consumption in standby mode: <4watt
omdat ik maar een 1 tb heb
die draait op win 7 en ik heb in de faq gezocht voor het leven maar niks kunnen vinden
over van deze nas over zetten naar win7 computer iemand tips ?
btw wil ik hem verkopen voor 40 euro of zo iets ... veel meer vind ik hem niet waard XD
uum geen krassen nog garantie boekje cd krijg je er bij netwerk kabel mag je ook hebben
ik denk zelf dat je vast wel een betere wil hijs namelijk maar 1.5 meter lang en aan gezien
het geluid die hij maakt door de fan heb ik hem netjes in een gesloten ruimte staan waar geen stof is
hoop ik uuu iemand intersse en een idee of ik de schijven gewoon in mijn computer kan doen >?
alvast bedankt ..
Als je een Linux computer had, zou het wel gewoon werken.
Anoniem: 421875
Weet iemand of dit apparaatje compatible is met het Sonos muzieksysteem?
Volgens de Sonos-website is elke NAS die de protocollen CIFS / SMB voor bestandsdeling ondersteunt compatible, maar tot nu toe heb ik niet kunnen vinden of de Aldi NAS hier aan voldoet.
Nog een vraagje: is het mogelijk om met een Symbian GSM via de webbrowser toegang tot de mappen op de NAS te krijgen (gewoon thuis via mijn draadloze netwerk)?
Met mijn laptop lukt dat door "\\IP-adres\public\" in te tikken, dan kan ik overal bij. Als ik dat pad in de browser van mijn Symbian-telefoon intik krijg ik een foutmelding, "geen reactie van gateway" of zoiets. Het webmanagement-menu kan ik ook met mijn GSM door intikken van het IP-adres bereiken.
Ik heb zojuist firmware versie 1.0.1.33 geïnstalleerd, m.n. omdat ik de ventilator uit wilde hebben na xx mininuten geen gebruik. Jammer genoeg is het beestje nu niet meer wakker te krijgen, ook niet via Nettool.Information:
To wake up the NAS server from standby mode, please access the NAS server via a browser using the
Nas servers IP or use the NetTool --> "Access via web" button
Power consumption in standby mode: <4watt
Weet iemand hier een oplossing voor?
Anoniem: 267847
Wat naast betaalbaarheid voor mij misschien nog wel belangrijker is is solide kwaliteit, want die 4TB ga ik niet kunnen back-up-en...
Bij voorbaat dank!
Deze NAS is laatst als bundel verkocht, met een mediaspeler en toetsenbordje, zie topic.
Ik ben dus met de nas aan het spelen en kan min of meer als root op het ding, ik verplaats even wat ik daar gepost heb, dan kunnen we hier eventueel verder
De NAS begint me ook wel te bevallen, ik heb de harddisk er eens uit gehaald na de installatie van OS.
Het ding maakt 3 partities, 1 swap, 2 OS op XFS, 3 md0 RAID. De webserver draait als root, en je kunt in de /web directory gewoon eigen cgi-scriptjes plaatsen, de webserver draait als root
Ik moet nog even een cgi-scriptje maken waarin ik commando's kan meegeven, dan heb ik feitelijk volledige root-acces
Wel een cgi voor de vordering:
1
2
3
4
| Personalities : [linear] [raid0] [raid1] [multipath] md0 : active raid1 sdb3[1] sda3[0] 1953238848 blocks [2/2] [UU] [===>.................] resync = 19.0% (372842176/1953238848) finish=409.8min speed=64260K/sec |
Oh, er staat ook een telnetd op, en die heb ik via die cgi-methode ook al aangeslingerd, en kan inloggen ..... en wordt er meteen weer uitgeknikkerd met een permission denied op starten van /bin/sh, heb nog even zitten zoeken ( /bin/sh is een busybox applet voor de kenners) maar kwam er nog niet uit, kan te maken hebben met home directory permissies. Ik weet niet of ik dat verder nog uit ga zoeken, cgi-scriptje is makkelijker.
You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.
http://e-support.dk/?cat=14
Download laatste firmware versie 1.0.1.33 en manuals via Dropbox:
https://www.dropbox.com/sh/65r8v764chxup16/__6qb0hre1
Is er ook al iemand bezig geweest met alternatieve firmware voor deze NAS. Ik ben nu aan het spelen met 2 300 GB disken (RAID 1) en een externe USB disk (2TB) en het is een leuk extra'tje. (disken lagen stof te vangen)
Net deze NAS gekregen. 2 oude disks van 160GB liggen mooi om mee te testen.
In het netwerk hangen en firmware update naar .33 ging redelijk vlot.
Echter toen ik een map wilde aanmaken wilde het niet meer....
Via de web access kan ik gewoon een nieuwe map aanmaken. Echter als ik verbinding wil maken vanaf een pc kan ik hem wel zien maar geen verbinding maken.
Als ik via de nettool (share mapping) de map wil delen krijg ik: map failed
Via web access geprobeerd een user aan te maken (om de rechten te controleren) echter met de uitgebreide melding: add new user failed!
iemand nog ideeen. Oh ik probeer het vanaf een windows 7 laptop.
[ Voor 11% gewijzigd door dravennl1307 op 25-11-2013 09:45 ]