Toon posts:

welk domain server os?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.375 views

• infex2
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 15-08-2012
Momenteel hebben we sbs2003 en we willen upgraden naar 8 a 10 clients en een nieuwe server. De sbs2008 kost toch wel redelijk veel centjes dus overwegen we linux.

Er zouden 10 clients tergelijk moeten kunnen inloggen op een domein. Op de server staan een paar mappen gedeeld en een paar printers. Voor de rest moet die server niets doen.

het doel is dat de windows 7 prof clients bijna instant kunnen aanmelden zonder"netwerkverbindingen voorbereiden" boodschap voor 2 min :(.

De server zal een i7 zijn met een pci-e ssd, en 2ssd's in raid0 en 6gb DDR3. Mijn vraag is nu, kan linux hier mee overweg? Of moet ik nu echt zoveel centjes gaan uitgeven voor een map en een printer te sharen?

Op internet zie ik dat Ubuntu en Samba een goede oplossing is. En dat Zentyal Linux Small Business Server een geduchte concurrent kan worden van sbs2003.

Heeft er iemand hier ervaring mee en zou mij willen helpen?

[Voor 184% gewijzigd door alt-92 op 12-11-2010 21:27. Reden: TS teruggezet]

• alt-92
  • Registratie: maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 14:58:
het doel is dat de windows 7 prof clients bijna instant kunnen aanmelden zonder"netwerkverbindingen voorbereiden" boodschap voor 2 min :(.
Daarvoor hoef je dus echt geen compleet nieuwe server neer te zetten hoor.

Heb je enig idee waar die mededeling vandaan komt?
Al eens naar je (standaard) Group policies van SBS gekeken bijvoorbeeld, of uberhaupt nagekeken hoe een Windows client aanmeldt bij een domain (en wat er dan vervolgens stapsgewijs wordt verwerkt)?

Want het komt nu wel een beetje over als 'we weten er niet genoeg van dus we gaan maar iets va horen zeggen gebruiken in de hoop dat dat beter gaat'..

[Voor 12% gewijzigd door alt-92 op 12-11-2010 17:51]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• infex2
Dat was mijn vraag niet. Wij gaan nieuwe computers kopen en ik weet niet welk os ik moet nemen.
En heb geen idee hoe je dat doet omdat ik niet met sbs kan werken ^^

• PolarBear
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Weet je dan wel hoe je met Linux moet werken? En waarom in godsnaam 2 SSD's in RAID0 (geen redundantie) voor een hele keine file en printserver met 10 clients. Alleen maar hardware tegen een performanceprobleem aangooien is meestal niet de oplossing.

• infex2
Ik vraag geen commentaar op onze hardware, ik vraag een alternatief voor sbs

• MLGlegit
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 05-01-2011
google > alternatieven windows server

Maarja als je niet weet hoe sbs werkt , word een linux server waarschijnlijk nog moeilijker.
Ik zou zeggen verdiep je wat meer in SBS en network performance want ''netwerk verbindingen voorbereiden' voor 2 minuten hoort niet met maar 10 clients....

• infex2
MLGlegit schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:40:
google > alternatieven windows server

Maarja als je niet weet hoe sbs werkt , word een linux server waarschijnlijk nog moeilijker.
Ik zou zeggen verdiep je wat meer in SBS en network performance want ''netwerk verbindingen voorbereiden' voor 2 minuten hoort niet met maar 10 clients....
lees misschien mijn eerst post eens, ik zei dat ik al gegoogled heb maar heb geen ervaring met ubuntu en samba, en e-box. Ik zoek een gratis oplossing voor de snelste aanmelding mogelijk.

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Als je je SBS nou eerst eens goed configureert, dan hoort je login vrijwel instant te zijn. Hardware spec maakt nauwelijks wat uit. Koop je een nieuw servertje, basic dual core instap model (want meer heb je niet nodig voor 10 gebruikers), en het geld wat je bespaart geef je uit aan een SBS2008 licentie. Lijkt mij de makkelijkste oplossing.

• wilhelmstroker
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01-05-2012

wilhelmstroker

Space is the Place

Kan je dat geld dat je gaat investeren in een nieuwe server niet beter investeren in een IT PRO die je een keer langs laat komen om die SBS doos goed te configureren? Dat lijkt me beter om gewoon een nieuwe server te kopen met een volledig ander OS waar je zelf al van aangeeft dat je het niet kent.

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:52:
Ik zoek een gratis oplossing voor de snelste aanmelding mogelijk.
Onderzoek dan eens naar wat er werkelijk aan de hand is op het netwerk, waardoor het aanmelden zolang duurt. Dat lijkt mij althans veel goedkoper dan (dure) nieuwe hardware aan te schaffen.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 18:01:
Dat was mijn vraag niet. Wij gaan nieuwe computers kopen
Nee, wij lezen ook tussen de regels door en leggen de vinger liever op de daadwerkelijke zere plek :P
Als iets niet geheel naar wens of verwachting loopt kun je twee dingen doen:
- het probleem daadwerkelijk proberen op te lossen
- geld over de balk gooien met een schijnoplossing die feitelijk niks verandert aan een niet optimale situatie.

Je vraag is eigenlijk: hoe krijg ik het voor elkaar dat onze werkstations niet twee minuten over hun inloggebeuren doen.

Dat iemand daar gelijk de conclusie uit trekt dat je dan maar een linux server moet neer zetten 'want dan zal alles vast wel beter zijn' is nou niet bepaald de meest voor de hand liggende aanpak als het kennisnivo om een goede diagnose te stellen van het daadwerkelijke probleem al niet aanwezig is.

Dat mannetje wat je kan inhuren om de boel eens goed in te richten kost je misschien 300 euro (4 uur werk @ 75euro - ff uit de losse pols). Da's een fractie van de hardware kosten die je nu schijnbaar al wil investeren terwijl je ook dan nog niet weet of je probleem dan wel verholpen is.

[Voor 13% gewijzigd door alt-92 op 12-11-2010 20:10]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• infex2
Jongens jongens jongens, DAT IS MIJN VRAAG NIET

en meer uitleg hoeft er ook niet bij, die computer gaat nog voor veel andere dingen gebruikt worden. Maar dat doet er hier niet toe. Als het bedrijf zegt maak een nieuw netwerk, en laat het oud staan als backup, dan doe ik dat toch zeker?

Ik heb geen zin om sbs helemaal uit te komen om uit te zoeken wat die it-pro kerel verkeerd heeft gedaan. En ik mag daar ook niet aankomen, ik moet gewoon een nieuw netwerk maken. Maar die info moeten jullie gewoon niet weten want dat was het doel niet van mijn post. Ik zoek gewoon een alternatief voor sbs. En ik heb geen netwerk ervaring met ubuntu en samba, e-box, centOS, etc.. Ik kan er goed mee werken, maar vraag me niet "wat kan het snelst aanmelden" want die kennis heb ik nog niet.

En ja als jullie het nog moeten weten, er komen vpn tunnels met nog eens 5clients op, webserver, beveiligingcamera's, databases, en virtualisatie op. Maar dat is voor later EERST moet ik een gratis alternatief vinden. Of tenzij jullie zeggen sbs is beste dan doe ik dat.

Ik vraag dit aan de mensen die er ervaring mee hebben niet aan de mensen die commentaar hebben op mijn hardware wat er eigelijk niet toe doet.

Anoniem: 26306

Je kunt niet met SBS werken en dus wil je iets anders waar je ook niet mee kunt werken? Dat slaat dus echt helemaal nergens op.

Het grootste probleem is dat jij je met dit probleem bezighoudt. Zet je trots aan de kant en huur iemand in om het daadwerkelijke probleem te verhelpen.

Het is nogal logisch dat niemand je wil helpen met jouw oplossing. Het is de verkeerde oplossing.

• RxB
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 07-02-2017
infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:42:

en meer uitleg hoeft er ook niet bij, die computer gaat nog voor veel andere dingen gebruikt worden. Maar dat doet er hier niet toe. Als het bedrijf zegt maak een nieuw netwerk, en laat het oud staan als backup, dan doe ik dat toch zeker?

Ik heb geen zin om sbs helemaal uit te komen om uit te zoeken wat die it-pro kerel verkeerd heeft gedaan. En ik mag daar ook niet aankomen, ik moet gewoon een nieuw netwerk maken. Maar die info moeten jullie gewoon niet weten want dat was het doel niet van mijn post. Ik zoek gewoon een alternatief voor sbs. En ik heb geen netwerk ervaring met ubuntu en samba, e-box, centOS, etc.. Ik kan er goed mee werken, maar vraag me niet "wat kan het snelst aanmelden" want die kennis heb ik nog niet.

En ja als jullie het nog moeten weten, er komen vpn tunnels met nog eens 5clients op, webserver, beveiligingcamera's, databases, en virtualisatie op. Maar dat is voor later EERST moet ik een gratis alternatief vinden. Of tenzij jullie zeggen sbs is beste dan doe ik dat.

Ik vraag dit aan de mensen die er ervaring mee hebben niet aan de mensen die commentaar hebben op mijn hardware wat er eigelijk niet toe doet.
niet om te flamen ofzo maar als de basic dingen zoals "wat meld het snelste aan" niet duidelijk is. dan lijken me dingen zoals webservers en virtualisatie wel wat te hoog gegrepen om het goed te doen.

verdiep je eens een paar weken in samba dan dan kan je makkelijk vergelijken.

en om concreet te zeggen wat het snelste is. een pc in een domein gooien is voor windows en linux beide binnen 5 minuten gedaan. met een goed ingerichte domein controller en AD ben je daarna gewoon klaar.

• infex2
Anoniem: 26306 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:47:
Je kunt niet met SBS werken en dus wil je iets anders waar je ook niet mee kunt werken? Dat slaat dus echt helemaal nergens op.

Het grootste probleem is dat jij je met dit probleem bezighoudt. Zet je trots aan de kant en huur iemand in om het daadwerkelijke probleem te verhelpen.

Het is nogal logisch dat niemand je wil helpen met jouw oplossing. Het is de verkeerde oplossing.
lees mijn post alstublieft
ALS het bedrijf zegt, maak een NIEUW nieuw netwerk NAAST het oude dan heb ik niets met sbs te maken. Ook niet met andere IT kerels. Ik post dit op tweakers en vraag naar mensen die ervaring hebben met samba en of e-box of dergelijke.

Ik kan wel met SBS werken maar niet zo uitgebreid dat ik op 1 2 3 alle problemen van de vorige it'er direct kan oplossen. EN DAT MOET OOK NIET! Het sbs2003 netwerk MOET BLIJVEN

damn....

• Grvy
  • Registratie: juni 2008
  • Nu online

Grvy

Bot

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:42:

Gast, je bent zeker ook "goed met computers" en word nu door je oom ingehuurd om even 1 en ander voor zn bedrijf te fixen voor een dubbeltje.. ;) Dit is gewoonweg de oplossing niet. Des te eerder dat je je dat realiseert des te beter kunnen we je helpen.

Trackers of betalen.

• shriekin
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 27-09 20:47

shriekin

lalalala geld

Het lijkt me duidelijk dat je hier reacties op krijgt die je wilt. Gezien je andere post oemlicentie voor bedrijf lijkt me het verstandig geld te steken in persoon die wel weet hoe het werkt of vraag een begincursus "Hoe zet ik een domein op" aan..

ik weet niet wat ik beleef,... ik weeff {Bert Visscher}

• RxB
tja korte samenvatting is dus huur iemand in. of steek eerst tijd in een cursus / opleiding. Anders heb je na de tijd een aan elkaar gehobbyed zooitje. en daar word de baas ook niet blij van als het daarna weer eens niet goed werkt.

• infex2
shriekin schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:52:
Het lijkt me duidelijk dat je hier reacties op krijgt die je wilt. Gezien je andere post oemlicentie voor bedrijf lijkt me het verstandig geld te steken in persoon die wel weet hoe het werkt of vraag een begincursus "Hoe zet ik een domein op" aan..
Ja meestal kopen wij dell, hp en acer computers aan, maar vroeg me af of ik deze als consument ook mocht installeren. Blijkbaar niet.

En ik weet heel goed hoe het werkt. Ik stel deze vraag hier voor mensen met ervaringen....

• infex2
linux_freak schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 20:59:
tja korte samenvatting is dus huur iemand in. of steek eerst tijd in een cursus / opleiding. Anders heb je na de tijd een aan elkaar gehobbyed zooitje. en daar word de baas ook niet blij van als het daarna weer eens niet goed werkt.
Dus als ik al veel ervaring heb met server omgevingen en met linux omgevingen en weet hoe deze werken, maar ik zou graag de meningen van mensen met ervaring met e-box enz.. weten mag ik het hier gewoon afbollen want hier kraken ze me liever af dan gewoon vriendelijk te zeggen:

"Ik heb wel goede ervaringen met e-box want ......." of "Mijn ervaring is dat samba sneller is maar sbs is toch wel veel gebruiksvriendelijker.."

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:00:
[...]

Ja meestal kopen wij dell, hp en acer computers aan, maar vroeg me af of ik deze als consument ook mocht installeren. Blijkbaar niet.

En ik weet heel goed hoe het werkt. Ik stel deze vraag hier voor mensen met ervaringen....
Sorry; maar om je maar even met je neus op je feiten te drukken. Als je niet weet hoe een computer zich gedraagt in een domein en zich dus inlogd. Weet je NIET hoe het werkt. Je weet overduidelijk ook niet hoe je dit moet troubleshooten. 8)7 |:(
infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:02:
[...]

Dus als ik al veel ervaring heb met server omgevingen en met linux omgevingen en weet hoe deze werken, maar ik zou graag de meningen van mensen met ervaring met e-box enz.. weten mag ik het hier gewoon afbollen want hier kraken ze me liever af dan gewoon vriendelijk te zeggen:

"Ik heb wel goede ervaringen met e-box want ......." of "Mijn ervaring is dat samba sneller is maar sbs is toch wel veel gebruiksvriendelijker.."
een hele server oplossing vergelijken met een Linux alternatief voor file sharing/active directory? Je weet echt niet waar je mee bezig bent.

[Voor 36% gewijzigd door Grvy op 12-11-2010 21:05]

Trackers of betalen.

• infex2
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:03:
[...]

Sorry; maar om je maar even met je neus op je feiten te drukken. Als je niet weet hoe een computer zich gedraagt in een domein en zich dus inlogd. Weet je NIET hoe het werkt. Je weet overduidelijk ook niet hoe je dit moet troubleshooten. 8)7 |:(
en waar zei ik dat ik niet weet hoe een computer zich gedraagt in een domein? Dat netwerk was er voordat ik kwam. Baas zegt blijf van dat netwerk af en maak nieuw alles is toch al verouderd, maar laat oud staan als backup. WTF MOET IK MEER ZEGGEN

• infex2
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:03:
[...]

[...]

een hele server oplossing vergelijken met een Linux alternatief voor file sharing/active directory? Je weet echt niet waar je mee bezig bent.
te vlugge edit :)
Ik weet zeer goed waar ik mee bezig ben, ofwel iets gemakkelijk te hanteren ->sbs met ondersteuning dit en dat. Ofwel gratis linux waar ik zelf alles moet doen. En aangezien ik 99% van de mogelijkheden van sbs niet ga gebruiken STEL IK DEZE VRAAG

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:06:
[...]

en waar zei ik dat ik niet weet hoe een computer zich gedraagt in een domein? Dat netwerk was er voordat ik kwam. Baas zegt blijf van dat netwerk af en maak nieuw alles is toch al verouderd, maar laat oud staan als backup. WTF MOET IK MEER ZEGGEN
En hoe zou jij als veteraan IT'er dat oude "netwerk" als backup gebruiken dan? Ga je met 2 verschillende domeinen werken? Daar zal je baas blij mee zijn qua energieverbruik. SBS ondersteund overigens geen tweede domeincontroller dus dan MOET je wel naar linux. :>

of is het nou maar 1 server met SBS erop? lange tijd niet meer mee gewerkt.

[Voor 7% gewijzigd door Grvy op 12-11-2010 21:10]

Trackers of betalen.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je hebt geen flauw idee hoe het werkt, bent hartstikke onbeschoft en verwacht dat al het werk voor je gedaan wordt? Ik zou maar geen domein nemen, dat gaat het snelst en kennelijk heb je in dat bedrijf toch geen behoefte aan een goed functionerende IT omgeving.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Gedaan, maar je snapt het nog steeds niet. Je moet gewoon iemand inhuren die de hele situatie kan overzien en een oplossing voor je kan uitrollen. Jij moet er eigenlijk gewoon niets mee te maken hebben, tenzij je bereid bent gewoon te doen wat die ingehuurde persoon je aanraadt. En dan heb jij het probleem opgelost.

Wij zien allen dat jij op dit moment deel uitmaakt van het probleem. Je hebt onvoldoende kennis en bent dus helemaal niet in staat die keuze te maken. Dat blijkt dan ook uit het feit dat je hier een topic over hebt gemaakt.

Dat je iets andere reacties krijgt dan je gehoopt had geeft des te meer aan dat je nog niet klaar bent voor het bedrijfsleven.
infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:02:

Misschien dat je gewoon fouten wilt maken, want een andere verklaring kan ik niet geven voor je enorme eigenwijsheid.
SBS 2008 is prima maar dat is afgeschoten vanwege licentiekosten. Wat jij en jullie je niet realiseren is dat je die kosten ook gaat maken als je een niet volledig perfect werkende oplossing hebt. En de kosten die er dan bij komen zijn dan niet te voorspellen. Als je het kiezen van een oplossing uitbesteedt aan iemand met kennis dan kost dat ook geld, echter dan weet je vooraf exact waar je aan toe bent, dat kun je namelijk vastleggen.

Aan de andere kant: huur inderdaad maar gewoon niet iemand in. Je zou toch niet luisteren.

• infex2
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:08:
[...]

En hoe zou jij als veteraan IT'er dat oude "netwerk" als backup gebruiken dan? Ga je met 2 verschillende domeinen werken? Daar zal je baas blij mee zijn qua energieverbruik. SBS ondersteund overigens geen tweede domeincontroller dus dan MOET je wel naar linux. :>
Wat doet dit er allemaal toch toe?? De oude computers blijven staan, er komen gewoon nieuwe bij. Nieuwe bekabeling, nieuwe switch etc... ALS nieuw kapot zou gaan, dan starten we gewoon de oude clients op. Totaal aparte netwerken.

• iisschots
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-09 02:48
Zou je wat netter willen reageren wanneer mensen je tips geven. Dit zijn allemaal mensen die weten hoe zoiets in zijn werk gaat en willen je graag verder helpen. Maar het helpt niet als jij gaat SCHREEUWEN en op mensen gaat vitten. Ik geef dit topic nog 1 kans.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:11:
[...]

Wat doet dit er allemaal toch toe?? De oude computers blijven staan, er komen gewoon nieuwe bij. Nieuwe bekabeling, nieuwe switch etc... ALS nieuw kapot zou gaan, dan starten we gewoon de oude clients op. Totaal aparte netwerken.
The fuck? Dat is toch een backup oplossing om van te huilen... :'(

Trackers of betalen.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

En waar zei ik dat ik niet weet hoe een computer zich gedraagt in een domein? Dat netwerk was er voordat ik kwam. Baas zegt blijf van dat netwerk af en maak nieuw alles is toch al verouderd, maar laat oud staan als backup. WTF MOET IK MEER ZEGGEN
Infex2, ik begrijp jouw vraagstelling maar al te goed. Ik zie in een reactie ook staan, dat je nu een netwerk moet gaan bouwen naast het bestaande netwerk. Dat is wel belangrijke informatie natuurlijk, wat je in eerste instantie niet in jouw topic start had opgenomen. Dan had je reacties zoals nu in het topic mee voorkomen.

Heb ik wel een wedervraag voor jou: wat is het budget en wat moet je daarvoor regelen? 1 server en 10 werkplekken, of alleen de server? :? Wat voor eisen heb je nog meer? Bedoel, je kunt wel zeggen "Waarmee gebruikers snel kunnen aanmelden", dat is natuurlijk vanzelfsprekend. Wat alleen niet zo vanzelfsprekend is, is de definitie snel. Welke eisen heeft jouw klant of bedrijf en wat heb je afgesproken met hen in de (a)SLA?
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:12:
The fuck? Dat is toch een backup oplossing om van te huilen... :'(
Juist ja... Wat is er mis om iets extra's te hebben om op terug te komen, mocht 'het nieuwe' netwerk een storing hebben en je toch willen kunnen werken? Of had je zover niet nagedacht? ;) Wees eens wat positiever in de medemensch!

[Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 12-11-2010 21:18]

• infex2
Anoniem: 26306 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:10:
[...]

Gedaan, maar je snapt het nog steeds niet. Je moet gewoon iemand inhuren die de hele situatie kan overzien en een oplossing voor je kan uitrollen. Jij moet er eigenlijk gewoon niets mee te maken hebben, tenzij je bereid bent gewoon te doen wat die ingehuurde persoon je aanraadt. En dan heb jij het probleem opgelost.

Wij zien allen dat jij op dit moment deel uitmaakt van het probleem. Je hebt onvoldoende kennis en bent dus helemaal niet in staat die keuze te maken. Dat blijkt dan ook uit het feit dat je hier een topic over hebt gemaakt.

Dat je iets andere reacties krijgt dan je gehoopt had geeft des te meer aan dat je nog niet klaar bent voor het bedrijfsleven.

[...]

Misschien dat je gewoon fouten wilt maken, want een andere verklaring kan ik niet geven voor je enorme eigenwijsheid.
[...]

SBS 2008 is prima maar dat is afgeschoten vanwege licentiekosten. Wat jij en jullie je niet realiseren is dat je die kosten ook gaat maken als je een niet volledig perfect werkende oplossing hebt. En de kosten die er dan bij komen zijn dan niet te voorspellen. Als je het kiezen van een oplossing uitbesteedt aan iemand met kennis dan kost dat ook geld, echter dan weet je vooraf exact waar je aan toe bent, dat kun je namelijk vastleggen.

Aan de andere kant: huur inderdaad maar gewoon niet iemand in. Je zou toch niet luisteren.
Ik heb niets te kiezen, de baas beslist het zo. Ik heb gewoon de opdracht gekregen van maak een nieuw netwerk, compleet onafhankelijk :)

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:14:
[...]

Ik heb niets te kiezen, de baas beslist het zo. Ik heb gewoon de opdracht gekregen van maak een nieuw netwerk, compleet onafhankelijk :)
Als IT'er ben je er om mensen te adviseren. Je baas is niet de expert. Dat hoor jij te zijn. Als je baas het onmogelijke vraagt zeg je toch ook niet "dat doe ik even" ;)

Trackers of betalen.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus de baas roept 'spring' en jij vraagt hoe hoog? Ik zou bij je baas aangeven dat je er niet genoeg kennis van hebt en dat zijn idee daarnaast geen goed idee is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• infex2
CptChaos schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:12:
[...]
Infex2, ik begrijp jouw vraagstelling maar al te goed. Ik zie in een reactie ook staan, dat je nu een netwerk moet gaan bouwen naast het bestaande netwerk. Dat is wel belangrijke informatie natuurlijk, wat je in eerste instantie niet in jouw topic start had opgenomen. Dan had je reacties zoals nu in het topic mee voorkomen.

Heb ik wel een wedervraag voor jou: wat is het budget en wat moet je daarvoor regelen? 1 server en 10 werkplekken, of alleen de server? :? Wat voor eisen heb je nog meer? Bedoel, je kunt wel zeggen "Waarmee gebruikers snel kunnen aanmelden", dat is natuurlijk vanzelfsprekend. Wat alleen niet zo vanzelfsprekend is, is de definitie snel. Welke eisen heeft jouw klant of bedrijf en wat heb je afgesproken met hen in de (a)SLA?
Ja maar in mijn topic start had ik ook niet naar hulp gevraagd om een netwerk aan te leggen he :)
Ik vroeg of er iemand ervaring had met alternatieven. Dat was al, ik vroeg helemaal niets over
-mensen inhuren, opleiding volgen, backup oplossing, slechte hardware, budget, etc...

Want ik snap het echt niet, waarom krijg ik zoveel negatieve reacties op dingen die ik niet vraag. Ik vraag alleen naar ervaringen met die os'en.

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:16:
[...]

Ja maar in mijn topic start had ik ook niet naar hulp gevraagd om een netwerk aan te leggen he :)
Ik vroeg of er iemand ervaring had met alternatieven. Dat was al, ik vroeg helemaal niets over
-mensen inhuren, opleiding volgen, backup oplossing, slechte hardware, budget, etc...

Want ik snap het echt niet, waarom krijg ik zoveel negatieve reacties op dingen die ik niet vraag. Ik vraag alleen naar ervaringen met die os'en.
Omdat wij wel verder kunnen analyseren dan "computers melden zich traag aan" snel gooi er een hoop hardware tegenaan dan werkt het wel! |:(

Trackers of betalen.

Ik vraag alleen naar ervaringen met die os'en.
En wij proberen een ramp te voorkomen :)

• infex2
Tsurany schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:15:
Dus de baas roept 'spring' en jij vraagt hoe hoog? Ik zou bij je baas aangeven dat je er niet genoeg kennis van hebt en dat zijn idee daarnaast geen goed idee is.
Er zijn verschillende burelen, 2 worden niet meer gebruikt. Hij wil dat wanneer er iets gebeurt(brand overstroming, bliksem inslag buh xd) Ze gewoon met het oude systeem kunnen werken. Het staat er, het werkt, en kan nog gebruikt worden.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Omdat jou vraag voortkomt uit onkunde, dan kunnen we wel een simpel antwoord geven maar daar zit het probleem helemaal niet. Jij weet niet welk OS je moet nemen, dan heb je toch ook de kennis niet in huis om het te beheren?

Maar als je enkel een OS keuze wilt, pak dan een Server 2003 of 2008 variant. Je hebt al SBS2003 begrijp ik? Pak dan die gewoon.
infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:18:
[...]

Er zijn verschillende burelen, 2 worden niet meer gebruikt. Hij wil dat wanneer er iets gebeurt(brand overstroming, bliksem inslag buh xd) Ze gewoon met het oude systeem kunnen werken. Het staat er, het werkt, en kan nog gebruikt worden.
Dan zou ik eerder denken aan desktop virtualisatie (SBC) icm thin clients en je servers goed backuppen op een externe locatie. Dit is een houtje touwtje oplossing die wel gaat werken maar verre van ideaal is.

[Voor 44% gewijzigd door Tsurany op 12-11-2010 21:20]

• RxB
maak dan eens een kosten baten analyse. in de ogen van de baas ben jij de expert. En ik neem aan dat jij toch ook door hebt dat het beter kan. je kan beter een paar duizend euro uitgeven aan wat goeds.

Dat te baas zegt dat het oude netwerk moet blijven bestaan dat wil niet zeggen dat de baas niet voor een andere oplossing openstaat als je de goede argumenten er bij geeft krijgt hij uit eindelijk wel door dat dit niet de oplossing is.

• infex2
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:17:
[...]

Omdat wij wel verder kunnen analyseren dan "computers melden zich traag aan" snel gooi er een hoop hardware tegenaan dan werkt het wel! |:(
Ok jullie willen het probleem weten? DHCP van de 3com switch is in conflict met de DHCP sbs2003. Waarom die niet fixen? Hardware = verouderd en gaat traag bij nieuwere software. Dus zowiezo nieuwe hardware kopen(oude = 6 jaar oud). En het werkt.... En trouwens oude IT kerel heeft allemaal wachtwoorden gebruikt en ik heb die niet, en krijg hem ook niet meer vast.

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Een i7 met 3 SSD's (waarvan 2 in RAID0) doet mij anders aardig denken aan hardware hoor... ;)
Omdat wij (zoals anderen met mij) verder kijken en denken, wellicht is er namelijk iets anders aan de hand. We proberen je dus alleen te helpen, al is het meer dan je vraagt. Is toch mooi, om naar een bank te vragen en dan de kussentjes er gratis en voor niets bij te krijgen (al heb je er niet om gevraagd)? ;)

• Alwinonline
  • Registratie: mei 2009
  • Niet online
[...]
Wat jij nie snapt is dat jij een oplossing zoekt voor een probleem wat eigenlijk alleen maar een gevolg is van een eerder gemaakte slechte keus. Jij zoekt een alternatief/ ervaringen met een alternatief voor een probleem dat er in eerste instantie niet eens had moeten zijn.

Wat iedereen je hier duidelijk probeert te maken is dat ook al leveren zij jou alle informatie die jij nodig hebt over SBS dat je daarmee andere (veel grotere) problemen niet oplost. Neem de reacties ter harte en ga naar je baas toe met de mededeling dat de manier waarop hij het wil niet efficient is en dat je daarom tegen problemen aanloopt die je kan voorkomen door het op een andere manier op te lossen. Dit is het beste advies wat ik je kan geven want de "traagheid"in je netwerk/het opstarten voorkom je niet door een gratis alternatief voor SBS te installeren.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus schakel een professional in. Laat die een nieuwe omgeving opzetten, alles lekker virtueel met een virtuele desktop omgeving en gaat er wat mis dan kan je alles overzetten uit je backup naar andere servers of servers uit het andere kantoor gebruiken en voila.

[Voor 78% gewijzigd door Tsurany op 12-11-2010 21:23]

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:20:
[...]

Ok jullie willen het probleem weten? DHCP van de 3com switch is in conflict met de DHCP sbs2003. Waarom die niet fixen? Hardware = verouderd en gaat traag bij nieuwere software. Dus zowiezo nieuwe hardware kopen(oude = 6 jaar oud). En het werkt.... En trouwens oude IT kerel heeft allemaal wachtwoorden gebruikt en ik heb die niet, en krijg hem ook niet meer vast.
wacht! een switch met DHCP erop! die wil ik :*)

Trackers of betalen.

• infex2
Tsurany schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:19:
Omdat jou vraag voortkomt uit onkunde, dan kunnen we wel een simpel antwoord geven maar daar zit het probleem helemaal niet. Jij weet niet welk OS je moet nemen, dan heb je toch ook de kennis niet in huis om het te beheren?

Maar als je enkel een OS keuze wilt, pak dan een Server 2003 of 2008 variant. Je hebt al SBS2003 begrijp ik? Pak dan die gewoon.
SBS2003 is al ingebruik(oud netwerk) dus kan die niet pakken. En ik zou sbs2008 nemen maar als ik een paar honderden euros kan uitsparen door een linux os te nemen die voldoet aan die minimale eisen dan doe ik dat toch gewoon?

Waarom direct een complete oplossing kopen als het met iets simpel ook gaat? En ik beslis de computers niet.

• RxB
ok oplossing binnen 10 seconden. gooi de dhcp server van de sbs server uit. (optimaal is anders)
ps een switch die als dhcp server dient ?

• infex2
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:22:
[...]

wacht! een switch met DHCP erop! die wil ik :*)
srry XD Router haha

• Jazzy
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10:24

Jazzy

Moderator SWS/PB

Moooooh!

CptChaos schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:21:
[...]
Een i7 met 3 SSD's (waarvan 2 in RAID0) doet mij anders aardig denken aan hardware hoor... ;)
Het doet mij vooral denken aan zelfbouwhardware, ook al zo'n slecht idee. Koop een simpele Proliant en je bent voor een paar jaar klaar.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:22:
[...]
Waarom direct een complete oplossing kopen als het met iets simpel ook gaat? En ik beslis de computers niet.
Omdat simpel in dit geval synoniem is voor total disaster.

• infex2
Tsurany schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:24:
[...]

Omdat simpel in dit geval synoniem is voor total disaster.
1 map en 1 printer delen = disaster in samba dacht het niet

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[...]

en waar zei ik dat ik niet weet hoe een computer zich gedraagt in een domein? Dat netwerk was er voordat ik kwam. Baas zegt blijf van dat netwerk af en maak nieuw alles is toch al verouderd, maar laat oud staan als backup. Wat Moet ik meer zeggen?!?
Tja, je komt met een half verhaal en een semi-oplossing aan die op zoek is naar een probleem.

Dat halve verhaal is dat je nu pas over de brug komt met de beweegredenen van je baas om het zo te gaan doen.
Als jij zo graag advies wil hebben, dan doe je er verstandig aan om het setje requirements en de voorwaarden waarom je zoiets wil hebben duidelijk neer te zetten in plaats van alleen maar je idée fixe proberen bevestigd te krijgen.

Als je wel degelijk zegt/meent te weten hoe een netwerk zich gedraagt zou je ook kunnen zeggen 'we hebben qua clients alles al geprobeerd om het te verbeteren maar verder krijgen we het niet'.
Scheelt een boel overloos gelul in de ruimte en kost mij niet m'n vrije avond om dit topic in het oog te houden.

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

linux_freak schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:22:
ok oplossing binnen 10 seconden. gooi de dhcp server van de sbs server uit. (optimaal is anders)
ps een switch die als dhcp server dient ?
vervolgens werkt je DNS niet meer. TS heb je dat al eens nagekeken. Een DC moet namelijk altijd als DNS ingesteld staan anders krijg je hele rare problemen.. lange inlogtijden zijn er 1 van.

Trackers of betalen.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:34
infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:25:
1 map en 1 printer delen = disaster in samba dacht het niet
Dat match niet met je verhaal over een videoserver, virtualisatie en andere zaken die je noemt he.

• Dysmael
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Ik ben het toch met de mensen eens die zeggen dat je er beter aan doet een IT'er erbij te halen. Niet persoonlijk bedoeld maar blijkbaar is automatisering niet je sterkste punt. Begin er dan ook niet aan. Helemaal niet als het zakelijk is.

• infex2
Jongens, ik wil dat helemaal niet oplossen XD ik wil gewoon een nieuw netwerk aanleggen, maar zou graag weten of er iemand positieve ervaringen heeft met een alternatieeef

laten we nu eventjes met een nieuwe lei beginnen want komop he XD

• infex2
_Arthur schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:27:
[...]

Dat match niet met je verhaal over een videoserver, virtualisatie en andere zaken die je noemt he.
Ik zei dan ook dat het voor later was en dit als eerst moet gebeuren :)

• Dysmael
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:26:
[...]

vervolgens werkt je DNS niet meer. TS heb je dat al eens nagekeken. Een DC moet namelijk altijd als DNS ingesteld staan anders krijg je hele rare problemen.. lange inlogtijden zijn er 1 van.
Dat is niet waar. Je maakt het jezelf heel makkelijk als je van je DC ook een DNS maakt echter is het geen enkel probleem om de DNS gescheiden te houden zolang hij maar goed geconfigureerd is.

• RxB
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:26:
[...]

klopt idd, maar was er van uitgegaan dat die dhcp serverende switch de sbs server wel als dns server zou instellen.

• Razwer
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-09 15:27
gebruik gewoon SBS en doe eens een flinke cursus SBS.
Wat een kansloos topic zeg...

Newton's 3rd law of motion

• Grvy
  • Nu online

Grvy

Bot

RolfLobker schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:30:
[...]

Dat is niet waar. Je maakt het jezelf heel makkelijk als je van je DC ook een DNS maakt echter is het geen enkel probleem om de DNS gescheiden te houden zolang hij maar goed geconfigureerd is.
Aangezien SBS het OS is ga ik er even vanuit dat DC en DNS op dezelfde server staan.

Trackers of betalen.

• Dysmael
infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:28:
Jongens, ik wil dat helemaal niet oplossen XD ik wil gewoon een nieuw netwerk aanleggen, maar zou graag weten of er iemand positieve ervaringen heeft met een alternatieeef

Als je een nieuw netwerk aan wil leggen zou ik toch echt eerst een paar jaartjes ervaring en kennis opdoen als ik jou was. Begrijp je nou echt niet dat automatisering een vak is en dat je niet zomaar even als niet-automatiseerder een nieuw netwerk uitrolt?

• infex2
Razwer schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:31:
gebruik gewoon SBS en doe eens een flinke cursus SBS.
Wat een kansloos topic zeg...
inderdaad ik zal straks een nieuwe starten. "ervaringen met sbs alternatieven" ofzo xd

• Dysmael
Pietjepot schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:32:
[...]

Aangezien SBS het OS is ga ik er even vanuit dat DC en DNS op dezelfde server staan.
Bij SBS moet je inderdaad niet afwijken van de DC / DNS combo.

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 09:34
Ik zei dan ook dat het voor later was en dit als eerst moet gebeuren :)
Omdat je direct verder moet denken dan je neus lang is. Als je nu iets in elkaar gaat flanzen, moet je wel rekening houden met wat je er in de toekomst mee wilt.

Want welke virtualisatie software ga je gebruiken? Draait die beveilingscamera software wel op een Linux omgeving.

Zet eerst eens op papier wat de eisen en wensen zijn. Doe daarna zelf onderzoek en kom hier terug met echte vragen.

• Dysmael
infex2 schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 21:33:
[...]

inderdaad ik zal straks een nieuwe starten. "ervaringen met sbs alternatieven" ofzo xd
Hier is je SBS alternatief:

http://www.clearfoundation.com/Software/overview.html

Veel success ermee :)

• meSmooth
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 11-05-2020
Ad functioneert het lekkerst als de sbs ook de dhcp server is, verander dat en je hoeft niet te knutselen met een 2e domein. Gooi er een secundaire (virtuele) controller bij op een andere locatie en je hebt je redundantie.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Lijkt me verstandig.

Alleen zie ik dan liever dat je met een goed uitgewerkt verhaal komt en NIET met een halfbakken 'vertel me wat ik moet installeren' vraag zonder dat je aan hebt gegeven wat het doel en je budget is.

Dit topic rammelt aan alle kanten, en voornamelijk omdat je met een half (wat? nog niet eens) verhaal aankomt en we de meest basic shit letterlijk uit je moeten trekken.

Begin maar met een goeie uitleg, dan proberen we het opnieuw.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee