Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

oemlicentie voor bedrijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mag ik als werknemer van een bedrijf een OEM licentie van windows aankopen en deze op onze systemen installeren?

Ik heb de baas voorgesteld om zelf systemen te assembleren maar vroeg me af of ik OEM licenties mag kopen en deze er dan op plaatsen. Aangezien ik werknemer en geen winkel ben, ben ik niet zeker of dit conform is met de belgische wet.

En ja ik heb het artikel"OEM-licenties Windows vaak in grijze zone" gelezen en ik word er ook niets wijzer van.
en http://www.vistaheads.com...ws-7-zijn-illegaal-2.html maakt mij ook niets wijzer

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 19:20 ]

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 10:23
OEM licenties zijn volgens mij alleen bedoeld voor systeembouwers die systemen verkopen aan derden, iets wat hier niet het geval is. Correct me if I am wrong..

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57
aangezien je zelf de pc's wil assembleren, neem ik aan dat het een klein bedrijf is? Dan zou ik gewoon oem licenties nemen.

Kijk ook eens naar kant-en-klare HP/Dell systemen, zoveel scheelt dat niet met zelf assembleren + licentie (helemaal niet als je je assemblagetijd meerekent + je hebt support als er iets niet werkt)

Verwijderd

Topicstarter
@filenox zie link....... en zie artikel http://www.zdnet.be/news/...ows-vaak-in-grijze-zone-/ -> een reden waarom ik deze vraag stel omdat niemand zeker weet wie gerechtmatigd is om een OEM licentie te installeren.

That's my point...

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 19:33:
aangezien je zelf de pc's wil assembleren, neem ik aan dat het een klein bedrijf is? Dan zou ik gewoon oem licenties nemen.

Kijk ook eens naar kant-en-klare HP/Dell systemen, zoveel scheelt dat niet met zelf assembleren + licentie (helemaal niet als je je assemblagetijd meerekent + je hebt support als er iets niet werkt)
Ik vraag niet wat jij zou doen, want ik zou dat ook doen. Maar ik wil weten of het mag van de belgische wet :)

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 19:38:
[...]

Ik vraag niet wat jij zou doen, want ik zou dat ook doen. Maar ik wil weten of het mag van de belgische wet :)
Ik denk dat de wet bar weinig gaat zeggen over het feit of jij OEM licenties mag installeren of niet. Je zult je moeten richten op de licentie voorwaarden zoals deze door Microsoft worden uitgegeven.

Indien jij zelf als systeembouwer optreedt ben jij de OEM leverancier van je eigen product en kan je die OEM licenties dus gewoon zelf aanschaffen. Je hebt hierdoor geen recht op ondersteuning van Microsoft anders dan de updates die je normaal ook kunt krijgen etc. Hele hordes mensen schaffen hun eigen hardware aan en bouwen dit zelf en schaffen hier een OEM licentie van Windows bij aan. Ondersteuning krijg je dus niet en ben je geacht zelf te verzorgen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Belgische wet krijg je alleen mee te maken als de licentievoorwaarden van Microsoft daarmee in strijd zouden zijn. Tot die tijd heb je te maken met die licentievoorwaarden, en die zeggen dat dit niet mag. Een OEM licentie mag alleen verkocht worden i.c.m. een nieuwe computer. Dus of jouw leverancier is in overtreding als hij losse OEM licenties verkoopt, of jij bent in overtreding als de OEM licenties niet verkoopt i.c.m. een computer, maar ze voor je organisatie zelf inzet.

Zie de laatste faq hier: http://www.microsoft.com/...ensing_for_hobbyists.aspx

[ Voor 10% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-11-2010 19:54 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Topicstarter
Herko_ter_Horst schreef op donderdag 11 november 2010 @ 19:44:
Belgische wet krijg je alleen mee te maken als de licentievoorwaarden van Microsoft daarmee in strijd zouden zijn. Tot die tijd heb je te maken met die licentievoorwaarden, en die zeggen dat dit niet mag. Een OEM licentie mag alleen verkocht worden i.c.m. een nieuwe computer. Dus of jouw leverancier is in overtreding als hij losse OEM licenties verkoopt, of jij bent in overtreding als de OEM licenties niet verkoopt i.c.m. een computer, maar ze voor je organisatie zelf inzet.
Ik koop de onderdelen apart en steek ze dan ineen. Dus ik koop ze in principe wel met een computer. En btw van waar heb je die informatie?

En btw wat bedoel je met " Dus of jouw leverancier is in overtreding als hij losse OEM licenties verkoopt, of jij bent in overtreding als de OEM licenties niet verkoopt i.c.m. een computer, maar ze voor je organisatie zelf inzet." ?

En ik verkoop niets. Ik werk op een bouwbedrijf en de baas wilt nieuwe computers en ik ken er wel iets van.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2010 19:52 ]

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Zie mijn edit: volgens die faq zijn OEM licenties bedoeld voor doorverkoop met een PC aan eindgebruikers i.c.m. een nieuw PC. Als jij de systemen voor je baas maakt, voldoe jij/je baas niet aan die verkoopverplichting.

[ Voor 6% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 11-11-2010 19:57 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Verwijderd

Topicstarter
Q. I would like to build PCs for my company and use OEM System Builder software for the operating system. Can I do this?

A. OEM System Builder software must be preinstalled and then resold to another party. If you are using the PC within your organization, this "resale" requirement will not be met. In addition, as a system builder preinstalling OEM System Builder software onto new PCs, this requires that you grant the end user license terms to the third party acquiring the PCs from you. If you are distributing the PCs within your organization, you can’t grant the end user license terms to yourself.

thank you

may be closed

• 418O2
in de praktijk werkt het gewoon goed en op zo'n kleine schaal zou krijg je echt geen controle op je software.

Verwijderd

Topicstarter
418O2 schreef op donderdag 11 november 2010 @ 20:04:
in de praktijk werkt het gewoon goed en op zo'n kleine schaal zou krijg je echt geen controle op je software.
bron?

• 418O2
dat het werkt? Ze kunnen echt niet zien of jij die pc zelf inelkaar heeft gezet of dat je hem in de winkel hebt gekocht.

En controles komen bijna nooit voor en zeker niet bij kleine bedrijven.

Mag ik vragen hoe groot het bedrijf is en wat je doet? Als je bijv. ontwikkelt in .net kan je zgn 'Action pack' regelen en dan heb je 25 licenties voor win7 pro.

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan je wel, want als ze controle komen doen, moet je je licenties kunnen tonen en de aankoop factuur ervan. En het zijn maar 3 computers :)

Maar je weet maar nooit he.... bijna is niet zeker he :)

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 20:26:
Dat kan je wel, want als ze controle komen doen, moet je je licenties kunnen tonen en de aankoop factuur ervan. En het zijn maar 3 computers :)

Maar je weet maar nooit he.... bijna is niet zeker he :)
Ik denk dat als ze controleren ze gewoon verwachten dat er een sticker met serienummer op de behuizing zit. Die lui hebben neem ik aan wel wat beters te doen. Zou je die PC's laten bouwen door een winkel met zelf gekozen onderdelen dan is het netto resultaat gewoon identiek. Kun je ook doen. Heb ik laatst ook gedaan.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1