• bouncing_tom
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 28-01-2013
Recentelijk heeft de organisatie waar ik werk een ander bedrijf overgenomen. Nu willen we natuurlijk de mensen die op de mailinglist stonden van het overgenomen bedrijf opnemen in onze eigen mailinglist voor nieuwsbrieven etc. Nu krijg ik met Google geen sluitend antwoord, maar de vraag is eigenlijk heel simpel:

Mag ik in het kader van de privacy wetgeving zonder expliciete toestemming de mensen in het adressenbestand van het overgenomen bedrijf mailen uit naam van de nieuwe eigenaar?

Danspolitie.nl - Twitter - Double Exposure

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:30
Zo'n simpele vraag zou je eigenlijk bij het CBP (College bescherming persoonsgegevens) moeten neerleggen, die hebben er verstand van...

Ik heb een vergelijkbare vraag ruim een jaar geleden aan het CBP gesteld. Destijds konden ze aan de hand van de door mij gegeven informatie geen sluitend antwoord geven, maar gaven wel een tweetal interessante linkjes:
Het CBP kan aan de hand van uw e-mail niet beoordelen of de door u beschreven gang van zaken onrechtmatig is. Voor meer informatie over dit onderwerp verwijst het CBP u daarom naar een uitspraak van het CBP van 23 november 2001 en een uitspraak van de rechtbank Amsterdam van 12 februari 2004.

De uitspraak van het CBP kunt u vinden op de internetsite van het CBP (www.cbpweb.nl) onder het kopje ‘Nieuws en publicaties’/ ‘Publicaties’/ ‘Uitspraken’. De uitspraak van de rechtbank Amsterdam kunt u vinden op de internetsite www.rechtspraak.nl onder het kopje ‘Zoek in databank’. De uitspraak van de rechtbank Amsterdam staat geregistreerd onder nr. kg. 04/65 sr.LJN AO3649.
Om het zoeken wat makkelijker te maken:
De eerste, uit november 2001, vind je hier;
De tweede, uit februari 2004, vind je hier.

Het is nogal juridische taal, maar de tweede is denk ik de meest interessante. Als ik het goed begrijp (IANAL!!) is het in jullie situatie toegestaan indien het ook in het belang van de mensen op de mailinglijst is. Je biedt ze een alternatief aan voor een overgenomen dienst, lijkt mij wel in hun belang. Ik vermoed dat als ze te kennen geven van de lijst gehaald te willen worden, dat je daar wel aan zal moeten voldoen.

Maar nogmaals: vraag het CBP, of vraag een jurist.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 21:36

Rukapul

Moderator General Chat
Indien het min of meer het voortzetten van de oude activiteiten betreft dan is er waarschijnlijk weinig aan de hand, zeker wanneer er sprake is van rechtsopvolging. (Een groot verschil met wanneer alleen de mailinglijst was verkocht.)

Uiteraard blijft men wel gebonden aan de voorwaarden en privacy policy zoals die golden bij het aanmelden op de mailinglijst. Over het algemeen is het daarom handig om in elk geval een expliciete overdracht te doen (opt-in, evt opt-out) zodat je alle mensen op de mailinglijst onder een beleid kan vangen.

• MSalters
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 28-09 10:04
Het is volstrekt redelijk om de desbetreffende klanten in te lichten over de overname. Je kutn daarbij aangeven wat de consequenties zijn voor de dienstverlening. Zie het als een legitieme maar eenmalige vorm van reclame.

Uiteraard kun je ze daarbij ook vragen of ze uit de mailinglijst verwijderd willen worden, zoals Rukapul aangeeft.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• zaiziks
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 28-09 10:41

zaiziks

Da da da

Wat mij bijstaat, is dat het inderdaad akkoord is ze te benaderen met een nieuwsbrief/reclamemailtje waarin je uitlegt wat de gevolgen zijn voor de lezer, maar dan alleen als ze al geabonneerd waren op een dergelijke nieuwsbrief of aan hadden gegeven dat ze op de hoogte willen blijven.

Iedereen heeft wel een voorbeeld van een "dit is een eenmalige mail om u te informeren over de ontwikkelingen over ... en valt niet binnen de nieuwsbrief-optie". Volgens mij deed Telfort bijvoorbeeld toch hetzelfde na een landelijke (? sorry, ik weet de details niet meer precies) storing...

Als een bedrijf/klant in het verleden aangeeft dat ze geen correspondentie wensen te ontvangen van een partij, en die partij overgenomen wordt, rechtvaardigt dat niet ineens het wel gaan versturen van mailtjes/brieven.

La la la la la la la la la

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 23:48
bouncing_tom schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:21:
Recentelijk heeft de organisatie waar ik werk een ander bedrijf overgenomen. Nu willen we natuurlijk de mensen die op de mailinglist stonden van het overgenomen bedrijf opnemen in onze eigen mailinglist voor nieuwsbrieven etc. Nu krijg ik met Google geen sluitend antwoord, maar de vraag is eigenlijk heel simpel:

Mag ik in het kader van de privacy wetgeving zonder expliciete toestemming de mensen in het adressenbestand van het overgenomen bedrijf mailen uit naam van de nieuwe eigenaar?
Ik neem aan dat bij die overname "alles" is overgenomen. Dus ook het adressenbestand.
Kregen die mensen van dat andere bedrijf ook al nieuwsbrieven?
Zo ja, dan kan je die zo toevoegen aan jouw lijst. Het blijven klanten die er toestemming voor hebben gegeven.
Zo nee, dan mag je volgens mij de mensen eenmalig een bericht sturen met de melding van de overname en dat, indien ze willen, ze uit het adressenbestand verwijderd kunnen worden.

Edit: Ik doe er weer te lang over met typen, want de vorige posts geven ongeveer het zelfde aan. :+

[Voor 4% gewijzigd door Onbekend op 18-11-2010 20:16]

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Bender
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:19
Het is ook de vraag wat de band met de personen/bedrijven in die lijst is.
Als het lopende contracten zijn ben je natuurlijk verplicht ze op de hoogt te brengen van eventuele juridische wijzigingen.

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Je mag niet zomaar een adreslijst gebruiken voor iets anders dan het oorspronkelijk doel (datgeen waarvoor het adres door de eigenaar werd opgegeven).

Als het klanten betreft, mag je wel mailings sturen. Als het overgenomen bedrijf feitelijk gestopt wordt, mag het niet. Je mag niet ineens mailings over andere producten gaan sturen die de overnemer voert.

Je mag ook niet -omdat je toevallig over de emailaddressen beschikt- eenmalig een bericht sturen waarin staat dat men zich kan afmelden. Dat heet opt-out en dat is verboden.

Als je al het recht hebt om mailings te versturen, mag je wel andere mailing lists aanbieden via (confirmed) opt-in. Dan moet de ontvanger actie ondernemen als hij/zij de andere mailings wil ontvangen.

Een en ander is geregeld in de Telecommunicatiewet.

Kijk op de site van OPTA voor details.

palimpsest

• Motrax
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Het mág wel zolang zolang het doel hetzelfde is. De klantrelatie is overgenomen door een ander bedrijf.

Er was hier op GoT een topic over omdat ineens uit het niets een ander bedrijf ging mailen naar de adressen verkregen via een failliete toko. In het onderwerp zijn zelfs een aantal verwijzingen naar andere relevante rechtzaken opgenomen:
Faillisement PC Megastore

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• mrmrmr
  • Niet online
Motrax schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 13:18:
Het mág wel zolang zolang het doel hetzelfde is. De klantrelatie is overgenomen door een ander bedrijf.
Klopt, dat schreef ik ook.
Er was hier op GoT een topic over omdat ineens uit het niets een ander bedrijf ging mailen naar de adressen verkregen via een failliete toko. In het onderwerp zijn zelfs een aantal verwijzingen naar andere relevante rechtzaken opgenomen:
Faillisement PC Megastore
Ik weet niet precies waar je op doelt, maar als je de cbp stukken bedoeld: dat is een ander verhaal. Als het van cbp/rechter mag persoonlijke gegevens over te nemen, dan is dat wat anders dan het gebruik van die gegevens voor een mailing. Daar komt immers de Telecommunicatiewet om de hoek kijken.

palimpsest

• bouncing_tom
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 28-01-2013
Heb inmiddels contact gehad met het CBP, bij een bedrijfsovername mag je de bestaande mailinglist gewoon 1 op 1 overnemen naar de overnemende partij en mailen vanuit de nieuwe organisatie.

Het is niet verplicht om nieuwe opt-ins aan te vragen, zolang je de opt-out maar in je mail hebt staan. Het is natuurlijk wel netjes om er even extra naar te verwijzen, maar het dus niet verplicht volgens het CBP.

Danspolitie.nl - Twitter - Double Exposure

• mrmrmr
  • Niet online
bouncing_tom schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 14:08:
Heb inmiddels contact gehad met het CBP, bij een bedrijfsovername mag je de bestaande mailinglist gewoon 1 op 1 overnemen naar de overnemende partij en mailen vanuit de nieuwe organisatie.

Het is niet verplicht om nieuwe opt-ins aan te vragen, zolang je de opt-out maar in je mail hebt staan. Het is natuurlijk wel netjes om er even extra naar te verwijzen, maar het dus niet verplicht volgens het CBP.
Dit is een zaak voor de OPTA, je vraagt het aan de verkeerde instantie.

palimpsest

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee