Zo'n simpele vraag zou je eigenlijk bij het CBP (College bescherming persoonsgegevens) moeten neerleggen, die hebben er verstand van...
Ik heb een vergelijkbare vraag ruim een jaar geleden aan het CBP gesteld. Destijds konden ze aan de hand van de door mij gegeven informatie geen sluitend antwoord geven, maar gaven wel een tweetal interessante linkjes:
Het CBP kan aan de hand van uw e-mail niet beoordelen of de door u beschreven gang van zaken onrechtmatig is. Voor meer informatie over dit onderwerp verwijst het CBP u daarom naar een uitspraak van het CBP van 23 november 2001 en een uitspraak van de rechtbank Amsterdam van 12 februari 2004.
De uitspraak van het CBP kunt u vinden op de internetsite van het CBP (
www.cbpweb.nl) onder het kopje ‘Nieuws en publicaties’/ ‘Publicaties’/ ‘Uitspraken’. De uitspraak van de rechtbank Amsterdam kunt u vinden op de internetsite
www.rechtspraak.nl onder het kopje ‘Zoek in databank’. De uitspraak van de rechtbank Amsterdam staat geregistreerd onder nr. kg. 04/65 sr.LJN AO3649.
Om het zoeken wat makkelijker te maken:
De eerste, uit november 2001, vind je
hier;
De tweede, uit februari 2004, vind je
hier.
Het is nogal juridische taal, maar de tweede is denk ik de meest interessante. Als ik het goed begrijp (IANAL!!) is het in jullie situatie toegestaan indien het ook in het belang van de mensen op de mailinglijst is. Je biedt ze een alternatief aan voor een overgenomen dienst, lijkt mij wel in hun belang. Ik vermoed dat als ze te kennen geven van de lijst gehaald te willen worden, dat je daar wel aan zal moeten voldoen.
Maar nogmaals: vraag het CBP, of vraag een jurist.