• Freakstyler
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 23-03 14:55
Ik heb net een aantal artikelen gelezen over de 'oventruc'. Ik dacht in eerste instantie dat mensen dit bij de verkoop van hun grafische kaart vermelden in de zin van overgeclocked of niet.

Het blijkt dus dat de solderpunten zacht worden bij een temperatuur rond de 260? graden en vervolgens bij gelijkmatig afkoelen weer tot een goede verbinding samensmelten. Bij grafische kaarten werkt het in sommige gevallen al, zo is gebleken.

Ik heb hier zelf nog een oude laptop, de IBM t42. Deze laptop staat erom bekend dat hij na verloop van tijd ineens op zwart springt. Dit gebeurt na geringe beweging en/of aanraking van de laptop (veelal rondom de linker handpalm steun). Daaronder bevindt zich namelijk de videokaart. Ook deze soldeerpunten gaan op den duur dus loszitten.

Nu is mijn vraag:
Kan ik het moederbord en de daarop gesoldeerde videokaart (ATI 9600 M) in de oven stoppen en hoe ga ik dan het beste te werk? Welke temp, wanneer erin stoppen, iets afschermen met aluminium?, etc.

Ik vind filmpjes op internet van mensen die het fixen met een föhn en een infrarood hittemeter, maar hier beschik ik niet over. Lijkt me wel gaaf als het lukt. Kan er iets ontploffen als ik de oven gebruik of is dit enkel het geval bij gebruik van de magnetron :P?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

• JapyDooge
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 27-09 06:14

JapyDooge

NoxiousPluK

Zie hier voor wat tips: [Ervaringen] Bakken grafische kaart :)

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:20

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Ah dat probleem ken ik wel. Ik had het zelf ook bij m'n ThinkPad, en heb er in mijn geval een moederbord uit een R51 ingezet, die heeft een intel videokaart en die heeft geen last van dat probleem.

Het beste is om hem te laten reballen, dan zetten ze nieuwe soldeerbolletjes onder de GPU chip en dan is het probleem opgelost.

Reflowen werkt vaak ook wel, maar dan is kans erg groot dat het na een tijdje weer gebeurd.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:33

Nemesizz

Untouchable

Ik heb (meerdere malen) een compleet moederbord in de oven gehad.
Dat betrof een Acer moederbord (laptop uiteraard) met een Geforce chip die het opgaf.

Gewoon zoveel mogelijk strippen van het bord (plastic, stickers en zeker de batterij als die aanwezig is).
Ik had het bord dan op alluminium folie bolletjes staan zodat het bord niet plat op de bakplaat ligt.
Zelf liet ik de oven voorverwarmen op 200ºC en dan 10 minuutjes bakken en dan vervolgens langzaam afkoelen (niet na 10 minuten oven los, ding eruit, nee liet em dan vaak 45 min tot een uur afkoelen in de oven met de deur op een kiertje).

Dit is bij een 2 Acer borden een paar keer goed gegaan (dingen gaan na verloop van tijd weer kapot), maar na 3-4x bakken werkt het niet zo best meer (een van de twee borden deed het niet meer na 4e keer bakken).

Uiteraard is er geen garantie dat het goed gaat, je kan altijd de pech hebben dat er een onderdeel afvalt of dat het ding nadien niet meer werkt. Het is en blijft een risico.

• Freakstyler
Mijn dank alvast voor jullie reacties. De laptop ligt nu al 3 jaar gestript in mijn kast. Ik ga kijken wat ik er nog meer af kan halen en vervolgens de truc proberen :D.

Mijn grootste 'angst' is dat er iets ontploft of dat ik misschien de oven naar de haaien help, dat bord zal me een worst wezen. Aangezien ik nog in het ouderlijk huis woon zal mij dit niet in dank worden afgenomen (zie mijn moeder al voor me).

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

Ach, er zit weinig op wat kan ontploffen.
Volgens mij heb je teveel Brainiac gekeken :+

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 25-09 00:10

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

JapyDooge schreef op woensdag 10 november 2010 @ 11:35:
Ach, er zit weinig op wat kan ontploffen.
Volgens mij heb je teveel Brainiac gekeken :+
Condensatoren knappen anders gewoon letterlijk open op 250c+ :+..

10 mins op 200c kan geen kwaad, gewoon net als een 8xxx/9xxx kaart van nvidia.

Hij is toch al kapot, dus het lijkt mij niet zo heel boeiend als hij alsnog niks doet na het bakken.

• K1pje
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 19:41
Kan er iets ontploffen als ik de oven gebruik of is dit enkel het geval bij gebruik van de magnetron ?

En niet de magnetron stoppen, dan ontploft je mobo denk ik wel (of geeft leuke lichtjes). Magnetron en metaal = no go

• Freakstyler
Het is een combi magnetron/oven. Moet inderdaad goed erop letten dat ik de oven instel !!

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:06
Ik heb het ook al eens geprobeerd met m'n T42, ik denk dat ik de oven niet hoog genoeg had staan want hij heeft het probleem nog steeds. Als je het werkend krijgt ga ik het nog eens proberen.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Freakstyler
Denk dat mijn grootste probleem de ontelbare :P schroefjes gaan worden. Ik heb de laptop een hele tijd geleden al uit elkaar gehaald voor een gedeelte. Wordt dus even een tutorial bekijken voor wie, wat en waar. Maar ik houd jullie op de hoogte als ik ga bakken.

• haarbal
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 00:06
mjah, het zijn er een hoop idd. stuk of 30 a 40.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 27-09 14:46

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

verfbrander, is echt veel makkelijker helemaal bij laptops, je kan het tin zien smelten, en dan gewoon weer af laten koelen klaar is kees, nog geen 1 min met de verfbrander.

...

• jasper623
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 21-08 14:11
Vergeet de koelpasta alleen niet!

“Time is a drug. Too much of it kills you.” ― Terry Pratchett

• Tijgert
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:37

Tijgert

Let the Zen flow. Shit a leak!

De oven truc werkte bij mij prima op de grafische kaart van mijn laptop, maar een iets ouder P4 moederbord had zelfs bij 200 graden al poppende caps. Condensatoren meuren! :)

Zorg er dus voor dat je van die afgesloten dopjes hebt, solid caps, doe het anders gewoon niet.

[Voor 22% gewijzigd door Tijgert op 10-11-2010 16:43]

8700K, ROG Hero X, 16GB4166, 2080Ti, 2TB SSD, Enermax 950W, 32"+G903+G910 Nieuwe Specs, Oude Specs, Hele Oude Specs

• JapyDooge

JapyDooge

NoxiousPluK

No shit :D
Op school (electrotechniek, 10 jaar geleden) lieten we die altijd klappen :D

• darkzep
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 19-02-2019
"Op school (electrotechniek, 10 jaar geleden) lieten we die altijd klappen"

Van te voren dan wel inpakken met alu folie he ,en goed dik hehehe...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21-09 10:09
Dit weekend een laptop tot leven gebracht met de tip uit dit topic. Moederbord 10 minuten op 200 graden en hij doet het weer. Beste tip ooit van GoT! Bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventrigo
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Om welk merk en type gaat het?

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xessive
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 01-08 11:31
LOL, onlangs nog zoiets geprobeerd met mijn Asus GT8500... Niet helemaal gelukt helaas.
Oven stond op z'n 200 graden, 9 minuten er in gehad waarna ik zag dat de elco's kaduuk waren. :F

Ik zeg: gewoon proberen. Weggooien kan je altijd nog!!

Seriously? Nope, not a bit...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sir Isaac
Het ging om een toshiba laptop, een satellite L350D. Ik kan me voorstellen dat het met een desktop moederbord met een aantal dikke condensatoren riskanter is. Op een laptop moederbord zitten geen grote condensatoren. Overigens kun je die ook vervangen.
Alleen het lossolderen van de batterij ging niet helemaal goed: een van de baantjes kwam helemaal los van het substraat. Die heb ik een paar millimeter verderop vast gesoldeerd.

• Sir Isaac
Zojuist deze truc weer opgezocht voor de temperatuur. Ik type dit bericht vanaf een laptop waarvan het moederbord anderhalf uur geleden in de oven lag... Weer een toshiba trouwens. Die van hierboven (2011) doet het trouwens nog steeds als reserve laptop voor schoolwerk.

Dit topic moet zo nu en dan weer omhoog geschopt worden.

[Voor 16% gewijzigd door Sir Isaac op 04-03-2017 14:27]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee