Toon posts:

DTS surround

Pagina: 1
Acties:

• basanova
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 25-03-2018
Beste mensen,

Ik heb een vraag. Ik moet binnenkort een presentatie geven over het verschil tussen 5.1 DD en 5.1 DTS. Nou weet ik hier genoeg van en wil ik dit graag laten horen aan mijn mede studenten wat het verschil nu is.

Maar ik ga natuurlijk niet mijn peperdure surround set mee nemen die beneden in de woonkamer staat. Nu heb ik een uitstekend setje op mijn pc hier voor ( Altec Lansing ADA995 ). Deze ga ik hiervoor gebruiken. maar nu is mijn vraag als volgt:

Ik heb de SOUND BLASTER PCI EXPRESS van Creative in mijn pc zitten die ik mee neem voor de presentatie. Maar nu kan ik eigenlijk nergens terug vinden of deze DTS ondersteunt? weet iemand van jullie dat toevallig?

En ik gebruik nu altijd VLC om films af te spelen, en dit ga ik dus ook doen in de presentatie met de film Transformers 2 ( die heb ik in DVD formaat met DD surround en in x264 formaat met DTS surround ). Maar nu vraag ik mij af of dit wel het juiste programma is om dat te doen. Hebben jullie misschien aanraders die beter zijn hiervoor?

Alvast Bedankt

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 05:37
Kan je niet een DVD of BD speler op de setje aansluiten. Moet je der wel een met een 5.1 CH analoge output hebben welke je met kabeltjes van RCA naar Jack omzet. Mocht je dus zo'n speler hebben is dit denk ik wel de makkelijkste manier. Dan hoef je ook geen computer mee de zeulen.

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 01:09

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Verschil tussen DTS en Dolby Digital is lang niet altijd goed te horen. Sterker nog: soms is Dolby Digital zelfs beter. Vraag me ook serieus af of een set als de Altec Lansing ADA995 hiervoor geschikt is. Enige voordeel wat je hebt is dat DTS over het algemeen wat luider is en luider wordt veelal als beter ervaren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Die speakerset kan zelf geen DTS of DD weergeven dus dat zal allemaal via je geluidskaart moeten gaan of op een softwarematige manier, dat betekent dat je dus afhankelijk bent van de interpretatie van je geluidskaart.

En ik zie dat je het met gedownloade films gaat doen, weet je dan wel zeker dat het geluid onbewerkt is? Ik zou dit echt met een retail DVD doen waarbij beide soundtracks op de disc staan.

[Voor 32% gewijzigd door Tsurany op 09-11-2010 12:42]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Roderiktweaker
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 05:37
Zoiets stelde ik al ook voor. Liefst gewoon een DVD speler op het setje aansluiten. De wat duurdere hebben gewoon een meerkanaals analoge output en die kan je met verloopkabeltjes gewoon rechtstreeks aansluiten. Een DVD met DTS en Dolby en dan kan je in het menu gewoon wisselen !.

• ShittyOldMan
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 31-08 21:26
Ook met een BluRay/DVD gaat her vergelijk niet altijd op, je weet namelijk niet naar welke mix je zit te luisteren. De kans is best groot dat de DD track de videomix is en de dts track de bioscoopmix (zo lever ik ze zelf ook wel eens op), al dan niet met surround correctie (dat is een andere afregeling voor video). Daarnaast heb je nog te maken met de dolby metadata zoals dialnorm (een algehele volume gain naar aanleiding van het gemiddelde dialoog niveau) en indien je dat aan hebt staan (kan standaard aan staan) gaat er nog een compressie overheen.

Goed ge-encodeerde DD en DTS tracks vanuit dezelfde mix met dezelfde instellingen zijn veel lastiger uit elkaar te houden. Die test is echter wat moeilijker te maken. Ik heb dan wel 1 voorbeeld voor je, de DVD van De Gelukkige Huisvrouw (niet de bluray), de openingsmuziek is al goed te gebruiken. Deze heeft een DD en DTS track beide van dezelfde master, als je schakelt zou het volume hetzelfde moeten zijn, anders staan je instellingen niet goed. In de muziek zou je de artifacts kunnen opsporen en een eventueel hoorbaar verschil kunnen vinden. En dan hopen dat de rest het ook hoort ;)

• basanova
@shittoldman
Ik zal de DVD versie van De gelukkige huisvrouw wel is even bemachtigen. En dan op me PC systeem uit testen.

@FeaR1986
Waarom zou dit setje niet geschikt daarvoor zijn?

• GaMeOvEr
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:01

GaMeOvEr

Is een hork.

Omdat je, om de kwaliteitsverschillen tussen DD en DTS te kunnen weergeven, wel een beetje fatsoenlijke speakers nodig hebt om dat verschil hoorbaar te kunnen maken? Zo groot zijn de kwaliteitsverschillen namelijk niet.

Een random computer speakersetje voldoet voor geen meter aan de "beetje fatsoenlijke kwaliteit" eis om dat weer te kunnen geven.

Wil je dat verschil hoorbaar kunnen maken, heb je toch wel minimaal het volgende nodig:

- een beetje degelijke 5.1 receiver
- fatsoenlijke speakers (dus niet 150 euro per stuk speakers nieuwwaarde)
- een fatsoenlijke mix.

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

• basanova
Dit is geen Random Computer setje maar oke...Het is niet dat ik deze zo even wille-keurig heb uitgezocht. Maar oke ik snap dat hij misschien niet goed genoeg is.

Maar ik test het wel uit beneden op de HIFI set waar een DTS decoder inzit en zal dan op de opleiding is vragen of ze daar een gelijkwaardig HIFI setje voor me hebben die ik kan gebruiken want ik ga die van beneden niet mee nemen, dan moet ik alle plinten weer los trekken om de draden vrij te maken.

[Voor 7% gewijzigd door basanova op 10-11-2010 10:38]

• basanova
Iemand nog andere film tips waar meerdere sound types onder zitten?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Zijn er zo gigantisch veel, kijk eens of je wat op audio fora kan vinden, die hebben vaak wel goede voorbeelden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:44

JvS

Ik heb hem zelf ook

basanova schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:24:
Dit is geen Random Computer setje maar oke...Het is niet dat ik deze zo even wille-keurig heb uitgezocht. Maar oke ik snap dat hij misschien niet goed genoeg is.

Maar ik test het wel uit beneden op de HIFI set waar een DTS decoder inzit en zal dan op de opleiding is vragen of ze daar een gelijkwaardig HIFI setje voor me hebben die ik kan gebruiken want ik ga die van beneden niet mee nemen, dan moet ik alle plinten weer los trekken om de draden vrij te maken.
Maar ook op een speakerset van 2000 euro met goede versterker zal je echt met je billen samengeknepen moeten luisteren om de verschillen tussen DD en DTS te horen. Ze zijn bijna nonexistent, bij gelijke mix. Beetje vergelijkbaar met een goede 128kbps MP3 vergelijken met een 160bps (en dan niet een ranzige gedownloade uit 1998 :P).

Zoals gezegd: De DTS track is vaak wel harder. Dat van een videomix en een bioscoopmix wist ik niet.

• GaMeOvEr
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:01

GaMeOvEr

Is een hork.

basanova schreef op woensdag 10 november 2010 @ 10:24:

Blijft een computersetje. Zie ook wat JvS schrijft, met fatsoenlijke componenten die de waarde van het computersetje verviervoudigen is het nog een hele opgave, zeker als je er van uit gaat dat het een 5.1 track is en je dus 5 speakers nodig hebt en een subwoofer.

Je moet gewoon met zwaar bovengemiddeld spul komen (en goede oren) wil je het verschil kunnen horen. Zelfs dat wat de "bovengemiddelde" gebruiker thuis heeft staan is niet voldoende. (Waarbij ik de gemiddelde gebruiker een budget van 1000 euro voor een installatie geef, wat volgens mij nog optimistisch veel is.)

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

• Slogra
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 27-06 17:19
Houdt er ook rekening mee dat er DTS tracks zijn van 1536 en 768kbps. Die eerste is natuurlijk beter maar komt (helaas?) niet vaak voor op een DVD. Ik heb wel eens gelezen dat een DD 448kbps beter klinkt dan DTS 768kbps, wat daar van waar is weet ik ook niet.
En idd DTS tracks zijn harder waardoor het al vaak beter lijkt, maar dat is een illusie door het volume verschil.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee