Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-07 10:04
Hey allemaal,

Ik heb hier de laptop van mijn vriendin, het gaat om de :

Packard Bell EasyNote SB65
Specifics:
CPU: Core2Duo T5440 @1.66Ghz
RAM: 3GB totaal
- 1x 2GB Micron PC2-5300 (PC2-5300S-555-12-ZZ)
- 1x 1GB Micron PC2-5300 (PC2-5300S-555-12-A0)
GFX: Nvidia Geforce 8600GS

Probleem
De packard bell blijft zichzelf uitschakelen. Na een koude start duurt dit beduidend langer dan een warme start, en hij schakelt zichzelf uit voordat hij in windows is. Dit gebeurt zowel tijdens
  • Idlen in de bios
  • Opstarten in windows (niet op het gelijke punt, soms boot hij compleet, soms maar half)
  • Opstarten van een linux liveCD
  • Opstarten van mijn diagnostic bootCD (met memtest, etc)
Het kan zowel 10 als 60 seconden duren voordat hij eruit knalt.

Voordat ik verder ga:
- Ik heb de Hang- en opstartproblemen troubleshooter bekeken en kwam er niet uit.
- Ik heb met verschillende diagnostic boot disks geprobeerd te zien wat het probleem is.
- Google weet vrij weinig over mijn model, Packard Bell heeft ook geen support meer voor dit product op hun site in de form van updates, bios, techsheets.
- Laptop is zonder garantie, overgenomen via via.
- Ram proberen met enkele strips helpt niet. (het is dus niet een geheugenprobleem).

Omdat het probleem @random is, en bij koude start langer op zich laat wachten lijkt mij het meest logische antwoord thermische beveiliging. In de prachtige *kuch* bios van PB is geen enkele temperatuur af te lezen, laat fan speeds. Ik kom niet ver genoeg met mijn diagnostic boot disk om ook maar iets te kunnen aflezen, hij knalt dan alweer uit.

Zoals jullie in onderstaande pics kunnen zien zit er een enkele fan in die de lucht uitspuugt zoals bij de meeste laptops, deze gaat ook draaien zodra het systeem boot, maar valt zo nu en dan ook stil. Ik gok dat deze pas gaat draaien bij bepaalde temperaturen?

Ik heb de laptop even opgeschroefd en enkele foto's gemaakt van het kloppend hartje van deze PB, wellicht ziet iemand met ervaring (of een scherp oog) gelijk wat er mis is. Als de foto's niet scherp genoeg zijn, laat het me weten, en dan pak de digitale camera ipv mijn telefoon.

Hopelijk kan iemand me helpen met het vinden van oplossingen, tips zijn welkom.

CPU:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/2wluhjo_th.jpg

Foto's van alle 3 de heatsinks:
Afbeeldingslocatie: http://i51.tinypic.com/fn8orm_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/wsmlg2_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i56.tinypic.com/2eod3ck_th.jpg

Foto van een stukje van het moederbord met een A-Z index en wat rode vlekken erover (wellicht on purpose).
Afbeeldingslocatie: http://i53.tinypic.com/mvgf80_th.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
draait de fan nog? en zijn de lucht kanalen goed schoon?

het klinkt idd als thermische beveiliging, is de lucht erg warm die er uit komt?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
De fan draait prima, en de luchtkanalen zijn schoner dan die van mijn eigen laptop, ik kan zo geen stofpakket zien in het koelblok bij de uitgang - die is helemaal schoon.

Bij een koude start is de lucht uiteraard koud, en hij wordt wel warm vervolgens als hij eventjes draait, maar niet zo heet als mijn andere laptop die dezelfde CPU heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:41

Herman

FP ProMod
Aan je TS te zien, heb je al flink wat geprobeerd maar ik vraag het tóch: :$ Problemen doen zich ook voor terwijl deze aan de lader ligt? Ook al geprobeerd te booten zonder accu, maar aan de lader? (Lijkt me een open deur)

Ik weet niet zo heel veel val laptop's af, maar die 9600m geeft doorgaans nog wel eens voor wat problemen. Hoewel je geen artifacts zou het daar wellicht aan liggen?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-07 07:47
Ik zou de 8600GS als schuldige aanwijzen, ze zitten overigens beide op dezelfde heatpipe (koeler) aangesloten en hebben de neiging om op vervelende momenten te overlijden. Wellicht een idee om kijken of je nieuwe pasta anex koelpads (afhankelijk van de hoogte en manier van aansluiting van de koeler) te vervangen.
Ik denk wel dat hitte de hoofdschuldige is.

Ook zou ik even proberen met 1 van de dimmetjes te booten. (defect geheugen kan ook hele rare bokkensprongen maken)
succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
@CQC AnacondA
Vanaf 1 dimmetje heb ik reeds geprobeerd

@Herman87
Vanaf lader of niet, battery only geeft geen verschil

Keep in mind:
Het beeld springt altijd aan. Ik krijg gewoon prima beeld zonder artifacts, ik haalde net 4 minuutjes windows vista na een lange nacht, en daar wordt is het gewoon weer barf. Hij was al druk aan het kijken of een systemrestore ook mogelijk was:-)

Ik heb zelf wel vrij veel gespeeld met pc's, maar laptops eigenlijk niet - ik wist alleen dat het de thermische beveiliging moest zijn omdat het om zulke random shutdowns gaat. Het vreemde is dat ik amper hitte voel, op het moment dat de laptop uit knalt, CPU is nog koud zowat, en de gfx (de chip meest rechts ?) is ook nog gewoon koud.

Thanks for the replies guys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
Dat klopt wel als die zijn hitte niet goed overdraagt, de hitte blijft dan op de chip hangen.
Je koeler wordt dan niet warm, je gfx wel. Die nekt zichzelf dan keurig. Voor de cpu geld hetzelfde.
Ik heb een hp gehad waarbij de koeler niet goed op de gpu zat en dan kreeg ik ook van die rare crashes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• las3r
Thanks for de hints,

het is ondertussen opgelost.

Het koelblok van de gfx (thanks anaconda) zat niet goed bevestigd, en het koelblok aan de zijkant (waar de hete lucht eruit gaat) was los geraakt, en heb ik weer vastgelijmd, werkt weer perfect!

THanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
Goed om te horen kerel,

Veel plezier er weer mee.
Pagina: 1