• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:19

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Wij willen graag de voorlopige aangifte 2011 gaan doen, maar zitten met een aantal vragen:
* wat is het voordeel van gezamenlijk aangifte doen, boven ieder los van elkaar aangifte doen (we zijn fiscaal partners en werken beiden)
* hoe geeft ik aan dat ik 'n lease-auto heb? Ik weet dat dat automatisch wordt verrekend in m'n salaris, maar mijn situatie is in 2010 gewijzigd, waardoor ik de gegevens niet van de jaaropgave kan overnemen.
* wij hebben ongeveer € 50.000 gestort in een beleggingsfonds dat gekoppeld is aan de hypotheek (zekerheidsstelling, anders kregen we de hypotheek niet), moet je dit bedrag opgeven in box 3?

[Voor 22% gewijzigd door Ardana op 08-11-2010 21:38]

Note to self: being good is often more important than being right.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 23:51

Rukapul

Moderator General Chat
Wanneer de kans er is voor een los topic, altijd doen. Bij deze losgeweekt uit Ervaring met huis kopen deel 5 .

• racoon
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-09 13:14

racoon

mooowwww

@ardana, een leaseauto hoef je niet op te geven, ik had dat in 2010 ook niet, word met je loonstrookje verrekend als ik het goed heb.

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

• Jaspertje
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 09-04 17:28

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Het voordeel van fiscaal partner zijn, is dat je een aantal aftrekposten kan verdelen. Dat wordt gunstig als een van beide partners veel verdient en de ander minder, Dan kan je bijvoorbeeld de hypotheekrente aftrek op papier volledig door de meest verdienende laten aftrekken waardoor je meer geld terug krijgt. Mbt je lease auto, als je het niet zeker weet vul dan in dat je net iets minder verdient, dan zit je altijd goed. Krijg je nu maandelijks net iets minder terug, maar dat wordt aan het einde van het jaar door je definitieve aangifte allemaal verrekend. Het gaat om je uiteindelijke inkomen, dus als je je bruto salaris + lease auto p/m optelt +vakantiegeld en evt je bonus dan heb je het ongeeer goed. Als je dus alleen je salaris + vakantiegeld neemt, zit je veilig

Ik weet het niet 100% zeker, maar omdat je beleggingsfonds gekoppeld is aan je hypotheek (en dus je huis) is die vrijgesteld: "de eigen woning (die valt in box 1) en de eventuele kapitaalverzekering die hieraan gekoppeld is": http://www.belastingdiens...lieren-17.html#P295_28359

[Voor 10% gewijzigd door Jaspertje op 08-11-2010 21:58]

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Die 50k kan vrijwel zeker niet een box1 regeling zijn (kapitaalverzekering). De enige methode die ik daarvoor ken is namelijk de hoog-laag regeling en om er dan 50k in een jaar in te proppen is nogal veel. Grote kans dus dat het een box3 is en dan telt deze wel mee voor de vermogensrendementsheffing.

maargoed, op basis van incomplete informatie is het lastig oordelen

[Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 08-11-2010 22:40]

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 22:29

t_captain

Moderator General Chat
ardana schreef op maandag 08 november 2010 @ 21:33:
* wij hebben ongeveer € 50.000 gestort in een beleggingsfonds dat gekoppeld is aan de hypotheek (zekerheidsstelling, anders kregen we de hypotheek niet), moet je dit bedrag opgeven in box 3?
Ik begrijp dat deze polis is gekoppeld aan de hypotheek en verpand aan de hypotheeknemer. Bij dergelijke polissen is er doorgaans sprake van een kapitaalverzekering eigen woning; die vallen in box 1 en dus buiten de vermogensrendementsheffing. Alleen zit ik met die eerste storting van 50.000. Is dat geld op een of andere manier afkomstig uit de afkoop van een andere kapitaalverzekering in box1, of is het uit andere middelen gestort?
In het tweede geval: is er een jaarlijkse storting van tenminste 5.000 euro? Dat laatste vraag ik in verband met een randvoorwaarde van de kapitaalverzekering eigen woning: een 1:10 verhouding tussen de minimale en maximale premie per jaar. Voldoet de polis daar niet aan, dan wordt het een "gewone" kapitaalverzekering die in box 3 wordt belast.

Concreet moet je je polisblad en premieverleden nakijken.

Tenslotte een tip: in 2011 wordt box 3 vereenvoudigd. In plaats van 2 peildata (1-1 en 31-12) wordt je vermogen op 1-1 genomen als heffingsgrondslag. Dat betekent dat je vermogen rond de jaarwisseling 2010-2011 extra belangrijk is: het telt voor 50% mee in de heffingsgrondslag box3 2010 en voor 100% in box3 2011. Iedere 100 euro die je weg weet te halen uit je saldo rond de jaarwisseling, scheelt je dus 1.80 i.p.v. 1.20 aan belasting. December zou een goed moment kunnen zijn om bijvoorbeeld een storting in een kapitaalverzekering eigen woning te doen, of een pensioentekort aan te zuiveren.

• marcelcee
  • Laatst online: 22-09 05:20
De kapitaalverzekering valt inderdaad in box 1 indien je:
-tenminste 15 jaar jaarlijks premies voldoet (of tot overlijden)
-hoogste premie niet meer is dan 10x de laagste
-kap. verzekering recht geeft op eenmalige uitkering
-een eigen woning hebt
-uitkering wordt aangewend om de eigenwoningschuld af te lossen
-e.e.a. hebt ondergebracht bij een verzekeraar die aan bepaalde eisen voldoet (art. 1:1 Wft)

In de regel zal alles wel kloppen, maar als je de uitkering bijv. niet gebruikt om eigenwoningschuld af te lossen dan betaal je dus tegen progressief tarief belasting! En dat zal pijn doen ;)

• t_captain
  • Laatst online: 22:29

t_captain

Moderator General Chat
ceelcoumans schreef op maandag 08 november 2010 @ 22:56:
De kapitaalverzekering valt inderdaad in box 1 indien je:
-tenminste 15 jaar jaarlijks premies voldoet (of tot overlijden)
[...]
Die 15 jaar zijn imho niet nodig om de polis in box 1 te kunnen onderbrenengen. Wel is er een vrijstelling in box 1 als je tenminste 10 jaar premie hebt betaald (kleinere vrijstelling) en nog een (grotere vrijstelling) als je tenminste 15 jaar premie hebt betaald.
In de regel zal alles wel kloppen, maar als je de uitkering bijv. niet gebruikt om eigenwoningschuld af te lossen dan betaal je dus tegen progressief tarief belasting! En dat zal pijn doen ;)
Belasting tegen progressief tarief is van toepassing op de uitkeringen uit / afkoop van de polis, wanneer deze in box 1 zit. Belastbaar is: het deel van de uitkering boven de eventuele vrijstelling; van dat niet-vrijgestelde deel is de winst belastbaar. De winst is het verschil tussen uitkering en de betaalde premies. De premies zijn immers al uit netto betaald.

• Ardana
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21:19

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topicstarter
Het gaat bij ons NIET om een kapitaalverzekering of polis. Het is echt een spaar-beleggingsrekening, die verpand is aan de hypotheek. Het is ook niet gekoppeld aan een spaarhypotheek, waardoor we ook niet vast zitten aan de 1:10-regeling. We leggen verder ook niet meer in dan de eerste inleg van € 50.000 en hoeven hier ook geen premie aan te betalen (alleen de rente dus). Ook is hier geen risico-verzekering aan gekoppeld.

De inleg van € 50.000 is niet van een vorige woning, maar gewoon uit andere middelen (spaargeld en erfenis) gefinancierd.

Helaas gaan veel van bovenstaande antwoorden over polissen en verzekeringen, maar dat is hier dus niet het geval.

Vraag blijft dus wel, moet ik die € 50.000 opgeven in box 3, terwijl er dus een hypothecaire lening tegenover staat.
Korte opsomming:
Geschatte WOZ-waarde: € 370.000
Spaarhypotheek: € 300.000
Aflossingsvrije hypotheek: € 100.000
Positief saldo van de aan de aflossingsvrije hypotheek gekoppelde spaar-beleggingsrekening: € 50.000

Het lijkt mij niet te kloppen als we wel vermogensbelasting zouden betalen over die € 50.000, terwijl daar toch echt een negatief vermogen (schuld) tegenover staat. Onder de streep hebben we slechts een vermogen van € 20.000 lijkt mij? Dat zit dan vast in de woning, zeg maar de "overwaarde" (maar volgens mij moet je ook over overwaarde vermogensbelasting betalen?)

Note to self: being good is often more important than being right.

• Rukapul

Rukapul

Moderator General Chat
Ja, die belegging moet je opgeven in box 3.
Het lijkt mij niet te kloppen als we wel vermogensbelasting zouden betalen over die € 50.000, terwijl daar toch echt een negatief vermogen (schuld) tegenover staat.
Tegenover die hypotheek staat ook nog een flink stuk vastgoed he ;) Omdat je het huis en hypotheek in box 1 hebt zitten kun je het negatieve saldo daar niet compenseren met een positief saldo in box 3.

Over een tijdje wanneer het saldo in box 1 positief is dan wil je er toch ook niet inees belasting over gaan betalen neem ik aan.

[Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 09-11-2010 09:51]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee