• avsaase
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 02-05-2019
Beste tweakers,

Ik heb al gezocht en het een en ander geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Ik heb een 27" iMac (late 2009), een versterker (Technics AM/FM Stereo Receiver SA-130, schijnt 25 jaar oud te zijn) met twee speakers en een TV (LG Flatron M227WD) in mijn slaapkamer staan. De iMac en versterker zijn verbonden dmv een 3,5mm jack naar "twee tulpen"-kabeltje.

Wat ik wil doen is de TV gebruiken als extern beeldscherm voor de computer, zodat ik vanuit mijn bed makkelijk films kan kijken e.d. Het is de bedoeling dat als ik in bed een film kijk het geluid wordt afgespeeld via de speakers van de TV zodat mijn huisgenoten 's nachts geen last hebben van het geluid. Daarnaast wil een koptelefoonaansluiting in de zijkant van mijn bedbodem maken zodat ik het geluid indien gewenst ook via een headset kan horen.

Voor het beeld wil ik (noodgedwongen) een Mini DisplayPort naar VGA of DVI adapter en de respectievelijke kabel gebruiken. De TV ondersteund beide, evenals HDMI, maar dan kan ik geen aftapping maken voor de headset. De te overbruggen afstand is 5-10 meter. De enige audio-input die de TV ondersteund in combinatie met VGA of DVI is een 3,5mm jack plug. Daarom wil ik zo'n kabel gebruiken voor het geluid.

Het liefst wil ik, als ik besluit een film in bed af te kijken, niet de kabel van computer naar versterker moeten verwisselen met die van computer naar tv/bed, omdat ik dan weer een los kabeltje op mijn bureau heb liggen. Daarom wil ik zo'n zelfde "twee tulpen" naar 3,5mm jack kabel tussen versterker en TV gebruiken zodat ik met een knop de de versterker kan bepalen waar het geluid wordt afgespeeld. als ik me niet vergis zijn de twee rechter aansluiting op de foto om een taperecorder aan te sluiten zodat je radio op kan nemen. Kan je hier met zo'n kabeltje gewoon 3,5mm van maken? Ik heb dit namelijk geprobeerd met hetzelfde kabeltje dat ik normaal als input voor de versterker gebruik. De twee tulpen in de twee rechter aansluitingen op de foto en de jackplug in de audio-ingang van de computer, met het geluid van de audio-ingang direct over de interne speakers van de computer. Ik hoorde wel de muziek van de radio, maar wel met heel erg veel ruis.

Is deze opstelling sowieso niet mogelijk, of is het kabeltje dat ik heb alleen geschikt voor eenrichtingsverkeer, in dit geval in de verkeerde richting? Of zijn de aansluitingen op de versterker kapot?

Overigens hoor ik het ook graag als je vind dat ik het helemaal anders moet doen

Alvast bedankt,

Alexander

EDIT: Ik zie nu dat het wel een lang verhaal is geworden, maar nu staat ook echt alles erin.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Je wil dus deze volgorde: Mac - jack - tulp - receiver - tulp - jack - TV.

Dat kan. In principe zou de 'rec out' naar je televisie toe geluid moeten geven op je tv-speakers, als die input accepteert op de jack-poort. Weet je zeker dat de jack op je televisie geen koptelefoonaansluiting is? ;) En op welke sluit je de tulpen vanuit je Mac aan? Aux?

Dat het geluid erg ruist zou kunnen doordat de line-in op je Mac niet goed staat ingesteld (versterking en dergelijke).

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• ShittyOldMan
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 31-08 21:26
Probeer deze eens.

• CodeCaster
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

👌👀 good shit ✔💯

Vergeet dan vooral niet te vermelden dat kans hebt op behoorlijk zachter geluid.

As always, we are nailed to a cross of our own construction.

• ShittyOldMan
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 31-08 21:26
Afhankelijk van de input impedantie van de apparaten, maar dat is het risico van die 2 euro wel waard lijkt me.

• BlackFlower
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 10-06-2017

BlackFlower

Slaapgebrek

Rec out gebruiken als audio in op de tv?
Zou gewoon moeten kunnen

[Voor 24% gewijzigd door BlackFlower op 08-11-2010 12:51]

Groetjes!

• avsaase
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 02-05-2019
"Weet je zeker dat de jack op je televisie geen koptelefoonaansluiting is? En op welke sluit je de tulpen vanuit je Mac aan? Aux?"

Ja op beide vragen.

Wat ik vandaag bedacht: een splitter in de audio-uitgang van de iMac, in het ene uiteinde de kabel naar de versterker, in de andere de kabel naar de tv.

Ik hoor verschillende verhalen over of zo'n splitter het volume aantast. Ik wil namelijk ook zo'n ding voor de koptelefoonaansluiting bij me bed gebruiken. Wordt het volume ook lager als maar een van de uitgangen van de splitter wordt gebruikt?

[Voor 18% gewijzigd door avsaase op 08-11-2010 22:10]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee