Beste Tweakers,
Voordat ik mij helemaal laat informeren bij een BANK of Autodealer zou ik graag willen weten wat jullie ervaringen/adviezen zijn mbt het financiëren van een eigen auto.
Momenteel rijd ik een kleine oude (bj 2001) auto van de zaak, hier betaal ik een bijtelling van 25% over de cataloguswaarde van 12.500,- . Niet veel zou je zeggen, maar de redenen om hiermee te stoppen:
-het is een oude auto, slecht onderhoud, terwijl ik bijtelling betaal
-mijn partner mag hier niet in rijden, eigen regel van mijn werkgever.
-de voordelen zijn mij bekend, denk aan onderhoud(amper), verzekering, benzine etc.
Nu is het tweede voor mij erg belangrijk en wil ik in het weekend ook eens rustig in de bijrijdersstoel kunnen zitten, dus wil ik per 01-01-2011 bij de Belastingdienst opgeven dat ik er niet meer prive mee rijd (<500KM p/j) en een sluitende rittenstaat bij te gaan houden.
Oke, maar dan zal ik een eigen auto moeten kopen, hoe doe ik dat het beste?
Ik snap dat dat per situatie verschillend is. Enkele feiten op een rij:
-geen flinke spaarpot
-veilige auto gewenst ivm klein kind
-modaal inkomen, geen andere leningen (hypotheek oid) aanwezig. Wij huren.
Het liefst hebben wij een kleine 5-deurs auto, denk aan een VW Golf of Polo, nieuwwaarde va. 15.000 ongeveer. Is prive auto leasen (va. 350,- p/m) in ons geval gunstiger dan het lenen van geld (tegen betrekkelijk 7,9% (ING Groene Autolening) rente over bijvoorbeeld 7.500 euro) om hiervan een iets oudere (lees: geen nieuwe) auto mee te financiëren? Ik snap de afschrijving van de waarde van een auto, het geld ben je op het moment van lenen kwijt, maar bij leasen is de auto acheraf niet echt jouw eigendom, tenzij je de restwaarde afkoopt.
Volgens mij:
Voordelen Lease:
onderhoud inbegrepen
verzekering inbegrepen
je rijdt nieuw
Nadelen lease:
-auto is niet jouw eigendom
-maandelijks iets meer kwijt dan mijn eerder gestelde maandelijkse afbetaling met 7,9% (rond 200)
Voordelen Groene autolening Bank (7,9%):
-je bepaalt zelf de hoogte van de lening
-lagere maandelijkse kosten
Nadelen Groene autolening Bank (7,9%):
-door afschrijving waarde vermindering auto
-onderhoud, verzekering voor jezelf (misschien wel gunstiger omdat je zelf bepaalt waar dit gebeurt?)
-je rijdt niet nieuw, maar kiest een goede 2e hands auto
Kortom: welke van de 2 is het verstandigst in jullie visie?
Wat is jullie advies of ervaring hiermee? Ik heb op het moment niet het geld om een goede auto zelf te financiëren (>5000), maar de auto is wel nodig (hier ga ik niet over discussieren)
Voordat ik mij helemaal laat informeren bij een BANK of Autodealer zou ik graag willen weten wat jullie ervaringen/adviezen zijn mbt het financiëren van een eigen auto.
Momenteel rijd ik een kleine oude (bj 2001) auto van de zaak, hier betaal ik een bijtelling van 25% over de cataloguswaarde van 12.500,- . Niet veel zou je zeggen, maar de redenen om hiermee te stoppen:
-het is een oude auto, slecht onderhoud, terwijl ik bijtelling betaal
-mijn partner mag hier niet in rijden, eigen regel van mijn werkgever.
-de voordelen zijn mij bekend, denk aan onderhoud(amper), verzekering, benzine etc.
Nu is het tweede voor mij erg belangrijk en wil ik in het weekend ook eens rustig in de bijrijdersstoel kunnen zitten, dus wil ik per 01-01-2011 bij de Belastingdienst opgeven dat ik er niet meer prive mee rijd (<500KM p/j) en een sluitende rittenstaat bij te gaan houden.
Oke, maar dan zal ik een eigen auto moeten kopen, hoe doe ik dat het beste?
Ik snap dat dat per situatie verschillend is. Enkele feiten op een rij:
-geen flinke spaarpot
-veilige auto gewenst ivm klein kind
-modaal inkomen, geen andere leningen (hypotheek oid) aanwezig. Wij huren.
Het liefst hebben wij een kleine 5-deurs auto, denk aan een VW Golf of Polo, nieuwwaarde va. 15.000 ongeveer. Is prive auto leasen (va. 350,- p/m) in ons geval gunstiger dan het lenen van geld (tegen betrekkelijk 7,9% (ING Groene Autolening) rente over bijvoorbeeld 7.500 euro) om hiervan een iets oudere (lees: geen nieuwe) auto mee te financiëren? Ik snap de afschrijving van de waarde van een auto, het geld ben je op het moment van lenen kwijt, maar bij leasen is de auto acheraf niet echt jouw eigendom, tenzij je de restwaarde afkoopt.
Volgens mij:
Voordelen Lease:
onderhoud inbegrepen
verzekering inbegrepen
je rijdt nieuw
Nadelen lease:
-auto is niet jouw eigendom
-maandelijks iets meer kwijt dan mijn eerder gestelde maandelijkse afbetaling met 7,9% (rond 200)
Voordelen Groene autolening Bank (7,9%):
-je bepaalt zelf de hoogte van de lening
-lagere maandelijkse kosten
Nadelen Groene autolening Bank (7,9%):
-door afschrijving waarde vermindering auto
-onderhoud, verzekering voor jezelf (misschien wel gunstiger omdat je zelf bepaalt waar dit gebeurt?)
-je rijdt niet nieuw, maar kiest een goede 2e hands auto
Kortom: welke van de 2 is het verstandigst in jullie visie?
Wat is jullie advies of ervaring hiermee? Ik heb op het moment niet het geld om een goede auto zelf te financiëren (>5000), maar de auto is wel nodig (hier ga ik niet over discussieren)