Toon posts:

Vraag n.a.v. errors in memtest

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• socks
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 07-11-2017
Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar maanden crashes bij het spelen van games
  • "beeldscherm stuurprogramma reageert niet meer en is hersteld"-problemen
  • uitval van het beeldscherm ("check cable"), waarbij ik computer uit moet forceren
  • freezes waarbij ik mijn computer uit moet forceren
Ik dacht in eerste instantie dat het aan mijn videokaart lag. Ik besloot dit te testen door Furmark een tijd lang te runnen. Er traden echter geen crashes op. Vervolgens heb ik mijn geheugen getest met memtest:

systeem:
  • Gigabyte GA-X48-DS5
  • Inter Core 2 quad q9450 2.66 GHz, 1333MHz, 12MB
  • Zalman ZM600 600 watt
  • Sapphire radeon 4870 512mb
  • OCZ memory vista performance gold 4GB kit of 2, PC6400, 800 MHz, 5,
  • Creative soundblaster X-fi XtremeMusic
  • Samsung spinpoint F1 640GB
  • Scythe Mugen (infinity) Cpu cooler
Niet gespeeld met BIOS/OC'ed

Memtest gedraaid met
  • Sticks in bank 1 en 3: error
  • Stick 1 in bank 1: error
  • Stick 2 in bank 1: error
  • Sticks in bank 2 en 4: error
Het lijkt er dus op dat beide sticks kapot zijn. Wat ik vreemd vind, want hoe groot is de kans dat beide het begeven? Kan de voeding dit veroorzaakt hebben?

Ik vroeg me dan ook af of het wellicht aan het moederbord kan liggen. Indien dit ook het geval kan zijn hoe moet ik dit dan testen? (ik heb helaas geen andere computer tot mijn beschikking)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Socks

• Rupie
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 24-08 15:12
OCZ geheugen is nog al strikt met voltages et cetera, je zou kunnen proberen om dit even met de hand in te stellen in de BIOS. Je systeem heeft voorheen wel probleemloos gewerkt?

Desktop | Server | Laptop

• socks
He Rupie, bedankt voor je reactie!

Ik heb net even in de bios gekeken en het volgende gevonden
  • memory frequency 800 Mhz
  • Standard control timings: 6-6-6-18
Voltages die ik heb kunnen vinden
  • Vcore: 1.252V
  • DDR18V: 1.984V
  • +3.3V: 3.312V
  • +12V: 12.492V
Ik heb geen handleiding gekregen bij de sticks. Op internet heb ik kunnen vinden dat de timings 5-5-5-18 zijn, maar ik denk dat een tragere timing van 6-6-6-18 dan juist minder problemen oplevert (minder stress) of zie ik dat verkeerd?
Op de website van OCZ staat dat de voltage 1.8V is. Bij mij is deze hoger. Kan dit voor problemen zorgen?
Je systeem heeft voorheen wel probleemloos gewerkt?
Mijn systeem is meer dan 2 jaar oud heeft het niet altijd goed gedaan. In het begin kon ik hem niet uit slaapstand krijgen, dan moest ik hem uit forceren (uitknop lang inhouden). Ook had ik last van boot-loops, dan moest ik de stekker er uit trekken om hem weer aan de praat te krijgen. Dit speelde het eerste half jaar. De crashes die ik nu heb, heb ik sinds een half jaar gok ik.

Kunnen de crashes die ik in de OP heb beschreven trouwens allemaal verklaard worden door faulty memory?

[Voor 22% gewijzigd door socks op 06-11-2010 18:03]

• socks
Timings aangepast naar 5-5-5-18, maar nog steeds zeer snel error in memtest. Niet zo gek denk ik.
Voltage kan ik volgens mij niet aanpassen en staat op 1.9V, maar dat moet hij kunnen hebben lijkt me gezien het geheugen "Extended Voltage Protection" tot 2.1Volts heeft (garantie bij voltages tot 2.1Volt en dus daarop getest)

Iemand nog suggesties? Gezien het probleem in beide sticks zit, mogelijk een probleem in het moederbord?

• CQC AnacondA
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 23:13
Als je het voltage niet kan aanpassen de dimmetjes even op 667 zetten, hiermee haal je als het goed is ook 1.9V naar beneden om te kijken of je dan nog errors had.
Ik heb het probleem alleen maar andersom gehad met een M2N bordje, die weigerde voltages hoger dan 1.8 hetgeen er voor zorgde dat het merendeel van de dimmetje op 800Hrz niet wilde werken.
Succes

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voltage kun je prima aanpassen op jouw bord. Zeker OCZ supl heeft vaak flink wat meer prik nodig, dus op 2.1V zetten is zeker in dit geval wel wenselijk.

30" monitor te koop

• socks
@CQC-anaconda: Net de dimmetjes op 667 mHz gezet en nog steeds bij memtest binnen 5 seconden een error en vervolgens rap achter elkaar meerdere (coverage 0.2-0.3%)

@Terw_Dan: Het voltage kan volgens mij niet naar beneden gezet worden, maar ik kan hem inderdaad wel naar boven opschroeven. Gezet op 2.1V, 800mHz en nog steeds bij memtest binnen 5 seconden errors

Ik ga binnenkort nog maar een keer dimmetjes los van elkaar en in verschillende banks testen. Misschien ook maar eens kijken of ik de dimmetjes bij iemand anders kan testen.

Hebben mensen nog andere tips of suggesties?

• B. E. Flijster
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 27-04-2015

B. E. Flijster

Bont voor Dieren

Niet te lang lopen kloten met kapotte geheugenbankjes.
Wegdonderen en een of ander valueram kopen.
Of als het ff kan een bankje lenen van een kennis. Dan weet je zeker dat het niet aan mobo, voeding of iets anders ligt.
Kapot geheugen komt nu eenmaal voor, deze meneer heeft ook ooit 2 (twee) jaar aangeprutst met kapot geheugen :O
Suc6

P.S. overigens zouden de timings zoals OCZ ze geeft gewoon moeten werken. Ik zou toch als het kan ergens een geheugenreepje lenen.

[Voor 16% gewijzigd door B. E. Flijster op 08-11-2010 23:29]

• Ego Draconis
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 15-04-2014
en als het andere reepje het wel goed doet, RMA bij ocz. Oh ja staat het geheugen wel op de QVL van je mobo?

Phenom II X4 955 BE 3,2 GHz @ 3,9 GHz/Antec H2O 620/XFX 6850 Black Edition Dual Fan/4 GB kingston valueram/Asrock 890GX pro3/Ms-Tech CA 0-300 Stingray/1TB samsung spinpoint/XFX Pro 550W

• ploffie144
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 03-09 13:43
OCZ Geheugen geeft de laatste tijd veel problemen...
Aangezien DIT FEIT zouden de mensen eens goed moeten kijken WAT ze kopen.
OCZ geheugen lijk ondertussen uit ten BOZE....
Conclusie neem een ander merk geheugen.... AUB.
QVL lijst nakijken wat geschikt is voor je MOBO.

[Voor 37% gewijzigd door ploffie144 op 09-11-2010 06:36]

• socks
De dimmetjes die ik heb staan niet specifiek in de QVL. OCZ staat uberhaupt maar 1 keer vermeld. Er staan ook maar 4 dimmetjes met 2GB vermeld :/

Overigens heb ik de combinatie van CPU, moederbord en geheugen gekocht n.a.v. een bestbuy toentertijd.
Heb je trouwens een linkje naar een topic oid over die OCZ problemen?

• mieJas
  • Registratie: april 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

I like to take things apart further than I'm supposed to

• socks
Bedankt voor de linkjes. ik had het idee dat OCZ wel een prima merk was :?

Ik heb nu 2 nieuwe kingston PC6400 dimmetjes in me moederbord geprikt en een memtest aan staan.Tot nu toe nog geen errors (zit op 90%). Het gaat iig veel beter dan met OCZ, waarbij al na 5 seconden errors optraden. Ik ga er van uit dat dit wel goed komt.
Die OCZ dimmetjes ga ik maar RMA sturen. Misschien krijg ik nieuwe en kan ik die weer verkopen.

Bedankt voor de hulp allen!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee