Toon posts:

Waarom kan Windows geen SMART van mijn RAID schijven lezen?

Pagina: 1
Acties:

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
.. en Linux wel?

Parted Magic is echt een super bootCD voor allerhande systeembeheerachtige zaken omtrend het clonen, fixen en goochelen van/met partities.

Maar nu ik het eens in wilde zetten op mijn bakje met een RAID0- en RAID1 cluster waren alle schijven daar tot mijn verbazing gewoon zichtbaar, en mountable, en SMART-readable. Ik heb een Asus P5QC mobo met een onboard Intel ICH10R controller.

Er zit trouwens ook nog een Marvell 88SE6111 controller bij voor twee aparte SATA poorten. Ik snap niet waar dat voor is. In te stellen als 'speed' en 'backup' maar nergens staat wat dat is dus ik durf het niet te gebruiken. Waarom noemen ze dat niet gewoon RAID0 en RAID1 dan weet ik tenminste dat ik die eerste niet hoef te gebruiken.

De twee schijven van de RAID0 cluster kan ik niet lezen (duh) en de twee schijven van RAID1 zijn inderdaad allebei te benaderen en dan staat er gewoon op wat er op staat.

Anyway, dit hoort niet te kunnen toch?

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

• SupremeRick
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:29

SupremeRick

Muse Fan

blijkbaar wel xD

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 02:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geen idee, maar SMART en RAID zijn dan ook Opslagmedia / I/O Controllerzaken.

Move PMG -> OM

Soittakaa Paranoid!

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

speed = RAID 0
backup = RAID 1

Op zich is dat voor de handliggend natuurlijk. En die controller zal er waarschijnlijk opzitten omdat deze ook de PATApoort aanstuurt, die niet meer in de P45 chipset is geïntegreerd.

30" monitor te koop

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 09:53
Nou ik had laatst ook een mobo met Intel ICH chipset en met de storage matrix software kon gewoon de SMART uitgelezen worden hoor van de disk binnen een array.
Waarschijnlijk omdat het binnen linux meer op OS gebied is geïntegreerd dat het daarbij wel mogelijk is :?
En daarbij is standaard Windows installatie vaak al niet in staat om SMART status ergens te tonen, tenzij je dus een 3th party programma installeert daarvoor.

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 00:24

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Precies szoals Klaasbram al aangeeft heb je binnen Windows gewoon software nodig voor de betreffende controller (van de fabrikant) om dergelijke gegevens uit te lezen in een RAID set.

@Terw_Dan, ga je mond spoelen "RAID(1) = Backup?", zoals je zelf weet is RAID absoluut geen vervanging voor een backup. ;) Voor de rest die dit topic leest RAID1 is mirroring dat wordt wgegeschreven op twee hardeschijfen en voorkomt alleen data verlies bij het defect raken van een hardeschijf, maar niet tegen software corruptie, virussen of menselijk handelen, waar een goede backup hier wel in voorziet.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23-09 15:24
_Dune_ schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 16:37:
Precies szoals Klaasbram al aangeeft heb je binnen Windows gewoon software nodig voor de betreffende controller (van de fabrikant) om dergelijke gegevens uit te lezen in een RAID set.

@Terw_Dan, ga je mond spoelen "RAID(1) = Backup?", zoals je zelf weet is RAID absoluut geen vervanging voor een backup. ;) Voor de rest die dit topic leest RAID1 is mirroring dat wordt wgegeschreven op twee hardeschijfen en voorkomt alleen data verlies bij het defect raken van een hardeschijf, maar niet tegen software corruptie, virussen of menselijk handelen, waar een goede backup hier wel in voorziet.
Hij bedoeld dat de optie "backup" in het BIOS RAID1 betekend.
Niet dat RAID1 een backup is :)

Dat SMART alleen uit te lezen is in RAID1 is vaak wel verklaarbaar door het feit dat bij RAID1 de schijf individueel gewoon aan het OS gegeven kan worden, omdat alle data op elke schijf staat, dus vaak word de chip in je moederbord niet zo zwaar belast omdat hij gewoon alle schrijf commando's dupliceert.

Bij RAID0 word elk commando onderschept en in stukjes geknipt (Lezen en Schrijven). Daardoor worden waarschijnlijk ook de SMART commando's "verknipt" en alleen 'echte' speciale raid controllers geven SMART door aan het OS.

Mijn HP P410i van 350 euro geeft SMART nog niet eens door aan het OS. De controller leest zelf wel SMART uit in de meegeleverde Software. En dan nog kan je niet eens zien wat er precies aan waardes zijn, maar alleen of de schijf nog goed is.

Even niets...

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Omdat de ICH10R software RAID doet. In jouw linux omgeving wordt daar geen software-raid-driver voor geladen en daarom zie je alle losse schijven (je ICHR10 wordt gewoon als domme opslagcontroller benaderd ipv als RAID controller). Onder windows wordt er een driver geladen die jouw schijven samenvoegt tot de door jouw bepaalde arrays. Die arrays worden door Windows weer als aparte schijven gezien en hebben geen SMART status. Logisch natuurlijk..van welke schijf geef je de status door?

Als het misgaat met de schijf dan meld in jouw geval de Intel Matrix storage console zich vanzelf wel ;) Daarin kan je status ook zien :)

Logisch gedrag allemaal dus.

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• Redsandro
  • Registratie: januari 2007
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 06 november 2010 @ 18:32:
In jouw linux omgeving wordt daar geen software-raid-driver voor geladen en daarom zie je alle losse schijven (je ICHR10 wordt gewoon als domme opslagcontroller benaderd ipv als RAID controller). Onder windows wordt er een driver geladen die jouw schijven samenvoegt tot de door jouw bepaalde arrays.
Ah zo. Ik dacht dat de RAID controller samen met het BIOS het resulterende RAIDvolume gewoon doorgaf aan het systeem als opslagruimte, en dat linux daar ook 'last' van zou moeten hebben. Immers, het verschil tussen (nep)hardware-RAID en RAIDcontrollerloze softwareRAID is volgens documentatie dat je bij de eerste vòòr het starten van je OS al beschikking zou moeten hebben over het RAIDvolume.

Maar dit is de beste verklaring.

🤘 Amp.lol. No bloat, just radio. ☕ Ninite-killer. 1000+ packages. ⛟

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee