[Verkeer] Veranderingen in verkeersregels

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
wildhagen schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:12:
[...]

Als je auto vast zit in bijvoorbeeld een verdieping (die je bij overgangen nogal eens hebt door gronderosie door water onder het ballastbed), al is het maar met één wiel, loop je een aardige kans dat de startmotor je daar echt niet uit gaaty trekken...
wildhagen schreef op zondag 07 november 2010 @ 16:43:
Sorry, ik ga dat risico niet lopen. Ik doe één of misschien twee (normale) pogingen tot starten. Geen gehoor, uitstappen en wegwezen.
Als de auto vast zit dan heeft een of twee pogingen om de motor te starten ook geen zin. Toch zou jij wel proberen de auto te starten. Dan kun je dus beter meteen aan de calamiteitentractie gaan want dan rijd je ook meteen weg indien mogelijk. Daarvoor hoef je niet eerst te proberen of de motor wel aanslaat.
Dat risico (met mijn leven!) ga ik idd niet nemen nee. Ik probeer het wel een methode (normaal starten) die aanzienlijk meer kans op succes heeft.
In beide gevallen zal de motor aanslaan als de motor nog functioneert. Als de motor niet functioneert dan zal bij calamiteitentractie de auto worden verplaatst. Bij normale tractie gebeurt dat alleen als de motor aan slaat. De keuze lijkt me simpel, niet?
Nogmaals: is die auto echt je leven waard?
Het gaat er hier om dat je zo snel mogelijk weg komt. Calamiteitentractie zorgt ervoor dat je direct wegrijdt. Je hoeft niet eens uit te stappen (wat ook tijd kost) en je motor hoeft niet eens te functioneren! Daar komt nog eens bij dat je je niet eens hoeft te bekommeren om de veiligheid van eventuele medepassagiers die wellicht slecht ter been zijn of niet direct beseffen wat er aan de hand is.

[ Voor 8% gewijzigd door Trommelrem op 07-11-2010 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trommelrem schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:18:
[...]

[...]

Als de auto vast zit dan heeft een of twee pogingen om de motor te starten ook geen zin. Toch zou jij wel proberen de auto te starten. Dan kun je dus beter meteen aan de calamiteitentractie gaan want dan rijd je ook meteen weg indien mogelijk.
Een auto starten heeft aanmerkelijk méér zin, omdat de motor meer vermogen heeft om hem uit dat gat te trekken dan een zwakke startmotor. Of heb jij een startmotor met hetzelfde vermogen als je gewone motor?
Het gaat er hier om dat je zo snel mogelijk weg komt. Calamiteitentractie zorgt ervoor dat je direct wegrijdt. Je hoeft niet eens uit te stappen (wat ook tijd kost).
De kans dat je met die fratsen op tijd wegrijd is toch echt aanzienlijk kleiner dan de kans dat de motor gewoon start. Een motor valt meestal gewoon uit omdat je bijv de koppeling te snel laat opkomen, per ongeluk in een verkeerde versnelling op probeerde te trekken etc.

De juiste procedure die je in rijlessen leert (iig ik, en veel kennissen/vrienden met me): 1 a 2 keer proberen te starten, daarna uitstappen.

Zoek maar eens op 'calamiteitentractie' op Internet. Nauwelijks hits, terwijl als dit de aanbevolen methode is, er iig een fors aantal hits zouden moeten zijn, bijvoorbeeld verkeersscholen, CBR etc.

Dat dat niet zo is, geeft dus al aan dat het niet echt een standaardmethode is, en dat daarmee de kans op succes ook niet erg hoog is.

Maargoed, als jij je leven wil riskeren, be my guest, het is jouw leven, niet de mijne.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
wildhagen schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:22:
[...]

Een auto starten heeft aanmerkelijk méér zin, omdat de motor meer vermogen heeft om hem uit dat gat te trekken dan een zwakke startmotor. Of heb jij een startmotor met hetzelfde vermogen als je gewone motor?
Die startmotor heeft meer vermogen dan een motor die niet aanslaat hoor :Y)
De kans dat je met die fratsen op tijd wegrijd is toch echt aanzienlijk kleiner dan de kans dat de motor gewoon start. Een motor valt meestal gewoon uit omdat je bijv de koppeling te snel laat opkomen, per ongeluk in een verkeerde versnelling op probeerde te trekken etc.
Als je stil komt te staan op een onveilige plek zoals een spoorwegovergang of een kruising op een rijksweg dan kan dat twee redenen hebben: technisch of bestuurder (koppelingfout bijv.)

In beide gevallen kun je wegkomen met calamiteitentractie maar met normaal motorvermogen kun je alleen wegkomen als het een bestuurdersfout was. Bij een motorstoring blijf je dus stilstaan. Jij zou dus eerst proberen of de motor wel aanslaat en dan zou je daarna proberen weg te rijden?

Normaal starten:
1: sleutel in crankpositie: poging tot starten
2: motor slaat aan
3: wegrijden
Als bij 2 de motor niet start, dan auto verlaten

Calamiteitentractie:
1: sleutel in crankpositie: auto rijdt meteen weg
Als bij 1 de auto niet beweegt, dan auto verlaten.

Leg mij alsjeblieft uit hoe jouw methode sneller kan zijn dan rijden op calamiteitentractie?
En wat een fratsen bij normaal starten. Bij calamiteitentractie heb je alleen je rechterhand nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Weet je wat, blijf jij gewoon bij jou methode, dan hanteert de rest de methode die meer succes garandeert. Deal?

Het is niet voor niets dat op rijlessen deze methode niet word aangeleerd/uitgelegd, maar wel de methode die ik hierboven beschreef... dat is al een teken aan de wand natuurlijk.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
wildhagen schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:32:
Weet je wat, blijf jij gewoon bij jou methode, dan hanteert de rest de methode die meer succes garandeert. Deal?
Dat vind jij, maar je hebt nog steeds niet duidelijk kunnen maken waarom jouw methode meer succes garandeert. Daar ben ik nog steeds heel benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Trommelrem schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:35:
[...]

Dat vind jij, maar je hebt nog steeds niet duidelijk kunnen maken waarom jouw methode meer succes garandeert. Daar ben ik nog steeds heel benieuwd naar.
Idem voor jou, ook jij hebt nog niet overtuigend en onderbouwd (door bijvoorbeeld Internetbronnen) kunnen onderbouwen waarom jouw rare fratsen zouden werken....

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
wildhagen schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:35:
[...]

Idem voor jou, ook jij hebt nog niet overtuigend en onderbouwd (door bijvoorbeeld Internetbronnen) kunnen onderbouwen waarom jouw rare fratsen zouden werken....
Heb je het uberhaupt weleens geprobeerd? Ik wil best twee auto's op een lege parkeerplaats neerzetten waarin we een gevaarlijke situatie nabootsen. Beide auto's met een lege brandstoftank. Het gaat er om wie het eerste vijf meter vooruit is gekomen, of je dat nou lopend/rennend of rijdend doet. Je moet wel eerst proberen de auto te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nee, ik heb nooit geprobeerd om meodwillig mijn auto op een spoorwegovergang stil te zetten terwijl er een trein aankomt. En die behoefte heb ik ook niet, dank je.

Een setup zoals jij beschrijft is onzinnig, omdat het totaal niet realistisch is, je staat niet onder tijdsdruk van aanstormende lichten etc etc.

Nogmaals: dat jouw methode niet uitgelegd word op rijlessen, en dat een search op Internet niks oplevert, is al veelzeggend, hoewel je dat feit gemakshalve wel lijkt te "negeren".

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Trommelrem schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:38:
Het gaat er om wie het eerste vijf meter vooruit is gekomen, of je dat nou lopend/rennend of rijdend doet.
Ik denk dat als het geen bus of vrachtwagen is, ik duwend ook nog wel een kans maak.

Maareuh.. Voordat jullie de handtasjes pakken, over welke veranderde verkeersregel hadden we het ook al weer?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

wildhagen schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:43:
Nogmaals: dat jouw methode niet uitgelegd word op rijlessen, en dat een search op Internet niks oplevert, is al veelzeggend, hoewel je dat feit gemakshalve wel lijkt te "negeren".
En toch heb ik op die startmotor manier wel één van mijn vorige gebakjes van de rijbaan weten te krijgen (provinciale weg) toen mijn versnellingsbak er de brui aan gaf.
Dat was de énige manier om het kreng van z'n plek te krijgen.

Dat je iets nog nooit hebt hoeven doen of er nooit van hebt gehoord maakt het niet direct onwaar ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:58
wildhagen schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:07:
[...]

Omdat de kans dat jouw probeersel werkt nogal klein is.... terwijl de kans op normaal starten en wegrijden groter is. Waarom zou je dan een techniek proberen die een kleinere kans bied?
Omdat ik weet dat het werkt. Ik had een rij-instructeur die me dit soort dingen wel liet uitproberen. Heb een vorige auto ook wel eens op deze manier een stuk verreden en ingeparkeerd toen die stuk was.

edit:
Lastig inparkeren trouwens als je de snelheid niet zo goed kunt reguleren, ik kwam met twee wielen op de stoep uit. Op de startmotor, ja.
En alsof normaal starten lastig is... als je het indrukken van een koppeling en de sleutel ronddraaien al lastig vind... hoor je dan sowieso wel in een auto thuis? :?
Ik vind normaal starten absoluut niet lastig, maar het is wel een handeling méér dan wegrijden met de "calamiteitentractie".
Ja, als je eerst tijd gaat verdoen door jouw dingen te proberen, dan is de kans dat je op tijd uit kan stappen idd niet zo groot meer... als je eerst 1 á 2x normaal probeert te starten en het lukt niet, en je stapt daarna meteen uit is de hoeveelheid tijd die je hebt meestal nog wel voldoende.
Mijn dingen proberen kosten minder tijd dan jouw 2 startpogingen.
Is die auto echt je leven waard?
Nee, absoluut niet, ik ben niet voor niets all-risk verzekerd.

Een ongeluk voorkomen is me daarentegen wel iets waard.
wildhagen schreef op zondag 07 november 2010 @ 17:22:
Zoek maar eens op 'calamiteitentractie' op Internet. Nauwelijks hits, terwijl als dit de aanbevolen methode is, er iig een fors aantal hits zouden moeten zijn, bijvoorbeeld verkeersscholen, CBR etc.
Volgens mij is de benaming niet echt optimaal. :+ Ik heb de techniek wel geleerd gekregen, maar zou eigenlijk niet weten hoe het heet.
Zijn methode is mij wel uitgelegd met mijn rijlessen.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 07-11-2010 18:10 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-05 23:22

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ik heb het idee dat Trommelrem het woord "calamiteitentractie" zelf verzonnen heeft. Net als dat hij voor zover ik weet de eerste is die het begrip "Snelremming" buiten de context van treinen gebruikt. Maar beide fenomenen bestaan gewoon hoor. Je kan met een auto een noodstop maken en je kan met de startmotor (mits je een traditioneel opgezette auto met handbak hebt) gewoon wegrijden.

Ik heb ook het idee dat Wildhagen dermate netjes is opgevoed dat hij zich niet voor kan stellen dat de auto gewoon zonder veel problemen van z'n plaats komt als je hem start met een ingeschakelde eerste versnelling. Het feit alleen al dat hij het "fratsen" blijft noemen, spreekt wat dat betreft voor zich. Hij zou het gewoon eens moeten proberen en zich verbazen over de kracht die er in de startmotor schuilt.

Een vriend van mij heeft eens een auto met kapotte koppeling naar huis gereden. Starten in de 1. Voorzichtig uit de versnelling halen op het moment dat je het gaspedaal laat vieren om hem in de vrij te krijgen, en vervolgens rustig tegen de synchromeshes aanhouden terwijl je toerental aanpast aan de volgende versnelling. Glijdt er zonder kraken vanzelf in. Zo kun je gewoon rijden en op en neer schakelen. Alleen bij tot stilstand komen (laatste stukje in de vrij) moet je even de motor uitzetten om hem weer in de 1 te leggen.

Zelf had ik ooit de keuze: wegrijden met een brandende motor, of wegrennen en kijken hoe mijn auto afbrandt in een benzinestation. Ik heb voor het eerste gekozen. Direct na het starten zag ik zwarte rook onder de motorkap vandaan komen. Ik heb de auto daarom maar eerst buiten het benzinestation gereden en op een grasveld geparkeerd voordat ik terugliep om een brandblusser te lenen. Leek me op dat moment verreweg het verstandigst. De pompbediende mopperde nog dat ik zo idioot wegreed...

[ Voor 15% gewijzigd door TwOkkie op 07-11-2010 18:18 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
TwOkkie schreef op zondag 07 november 2010 @ 18:13:
Ik heb ook het idee dat Wildhagen dermate netjes is opgevoed dat hij zich niet voor kan stellen dat de auto gewoon zonder veel problemen van z'n plaats komt als je hem start met een ingeschakelde eerste versnelling. Het feit alleen al dat hij het "fratsen" blijft noemen, spreekt wat dat betreft voor zich. Hij zou het gewoon eens moeten proberen en zich verbazen over de kracht die er in de startmotor schuilt.
Een startmotor is meestal rond de 1-2pk, aanzienlijk meer dan je zelf kan duwen, en met duwen krijg je een auto ook van z'n plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:15
De techniek van het 'rijden' op de startmotor is mij bekend maar dat is een weetje wat ik ooit van m'n vader of grootvader heb gehoord en wat bij rijles nooit ter sprake is gekomen.
Heb het net voorgelegd aan m'n vrouw die veel korter haar rijbewijs heeft en die kijkt me aan alsof ik een klap van de molen heb gehad.
Heb overigens voor de tweede keer een auto met een startknop (eerst een megane, nu een focus) en daar gebeurt bitter weinig als je deze techniek zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Dus, blijft over: lichten aan, allemaal en vergeet mist- en groot licht niet. Uitstappen, zaklamp mee, als je die hebt, en vanaf een veilige plek (denk aan rondvliegend glas, blijf niet vlak bij je auto staan) 112 bellen. Als je mobiel belt krijg je eerst een telefonist, vraag direct naar de spoorwegpolitie en geef aan dat er een auto op een overgang staat en vertel ze waar je staat. De spoorwegpolitie kan binnen een minuut een machinist aan de lijn krijgen en 'm laten stoppen.

Vervolgens kun je met je zaklamp een naderende trein proberen te waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-05 13:35

job

ninjazx9r98 schreef op zondag 07 november 2010 @ 19:59:
De techniek van het 'rijden' op de startmotor is mij bekend maar dat is een weetje wat ik ooit van m'n vader of grootvader heb gehoord en wat bij rijles nooit ter sprake is gekomen.
Heb het net voorgelegd aan m'n vrouw die veel korter haar rijbewijs heeft en die kijkt me aan alsof ik een klap van de molen heb gehad.
Mijn rij instructeur heeft dat juist wel verteld. Ook precies in het voorbeeld van stil komen te staan op een spoorwegovergang. Dus wellicht dat het iets is wat instructeurs tijdens hun opleiding leren maar wat dus niet verplicht is voor hun studenten om te leren. Ik neem aan dat een instructeur zo'n beetje alles van hun auto horen te weten. De gemiddelde bestuurder bijvoorbeeld weet niet eens hoe ze vanuit hun auto kunnen merken dat een van hun richtingaanwijzers stuk is (of althans ik zie genoeg van dat soort malloten rondrijden) of hoe vaak ze hun olie bij moeten vullen.

[ Voor 27% gewijzigd door job op 07-11-2010 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Trommelrem schreef op zondag 07 november 2010 @ 15:05:
[...]

Ik gebruik de remmen vrij weinig, maar ik vind het toch echt een van de belangrijkste onderdelen van mijn auto en zij hebben dus de hoogste prioriteit. Onlangs heb ik de remblokken laten vervangen. Niet omdat er te weinig frictiemateriaal op zat, integendeel, de dikte was als nieuw, maar omdat ze al meer dan 4 jaar niet waren vervangen. Als je dan plotseling een snelremming zou moeten maken dan ben je blij dat je remmen in ieder geval niet ooit oververhit zijn geweest.

Onjuist gebruik van de remmen kan leiden tot verglazing en kromme of gebarste remschijven. Dat is levensgevaarlijk. Stel dat je nou net even moet remmen van 50 naar 0 voor die voetganger die op de weg valt. Een auto met trommelremmen rondom zou zelfs nog snel kunnen stilstaan, maar een auto met remmen die oververhit zijn (geweest) niet. Sommige mensen krijgen het echt voor elkaar om hun remschijven te laten barsten. Je remmen moeten altijd met zorg worden behandeld, dus ze moeten ook op de juiste manier worden gekoeld.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe remmen fout kunnen gaan. Ik heb vaaak circuit gereden en vaak genoeg standaard remmetjes krom gereden voordat ik er wat beters opzette. Maar dat is niet het punt. In een verkeerssituatie in wat voor vorm dan ook moet je handelen naar veiligheid en het voorkomen van brokken maken. Dat je daarbij potentieel je remschijven krom rijdt, who cares. Dat is beter dan je auto of iemand anders aan gort rijden, of over een object rijden wat ernstige schade aan je auto kan doen (carterpan bijvoorbeeld).
En van een noodstop, ook al is ie van 140 naar 0 zijn je remschijven niet krom hoor, ook niet als je daarna stilstaat. Zo ja, dan heb je er gewoon goedkope troep onder zitten (kan bij sommige merken ook af fabriek zijn). Ja of je houdt je voet op de rem na die noodstop, dan gaan ze wel krom.

Materiaal is gewoon ondergeschikt, mensenlevens zijn toch iets belangrijker. En qua materiaal, als we het over brokken maken hebben dan overstijg je al gauw de kosten van wat remschijven vervangen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
!null schreef op zondag 07 november 2010 @ 22:29:
[...]

Materiaal is gewoon ondergeschikt, mensenlevens zijn toch iets belangrijker. En qua materiaal, als we het over brokken maken hebben dan overstijg je al gauw de kosten van wat remschijven vervangen.
Maar wie verandert na een verkeerd uitgevoerde snelremming zijn remschijven en remblokken? Niemand. Ik zou dat ook niet doen. Ik wil echter wel dat ze tijdens de snelremming goed functioneren, maar ik wil ook dat de tijdens de eventueel daaropvolgende snelremmingen goed functioneren.

Bij een noodstop eventueel met letsel is het een ander verhaal. Dan blijf je niet doorrollen, maar dan houd je sowieso ook niet je voet op de rem zodra je stilstaat. Kan sowieso niet, want anders kun je niet uitstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Als we om te beginnen nou eens afspreken dat je hetzelfde soort Nederlands spreekt als de rest hier? Dat zou al een hoop verwarring en discussie schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

job schreef op zondag 07 november 2010 @ 20:37:
of hoe vaak ze hun olie bij moeten vullen.
offtopic:
Olie bijvullen? En ik maar denken dat dat lampje betekende dat de kids naar Alladin wilden kijken in de auto :P

Het wordt je tegenwoordig ook niet makkelijker gemaakt als je een gemiddelde motorkap opentrekt, vroegah kon en moest je wel eens wat vaker rommelen, maar als je dat nu doet kom je één grote kunststof afdekplaat tegen.

Oh, en breek me de bek niet los over de überingewikkelde manier waarop sommige fabrikanten hun koplampen hebben ingebouwd waardoor zelfs een ANWB wegenwacht de grootste capriolen moet uithalen om een kapotte lamp te verwisselen - dat lukt je zelf echt niet meer in het donker.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Een setup zoals jij beschrijft is onzinnig, omdat het totaal niet realistisch is, je staat niet onder tijdsdruk van aanstormende lichten etc etc.
Je kan op zijn minst met een stopwatch timen hoe lang het duurt voordat je die auto van zijn plek hebt. Verveelvoudig die meting naar iets realistisch en je weet hoe lang dat duurt. Eerlijk gezegd zorg ik er altijd voor dat ik of vóór de overweg stil sta of er na, en dat is gewoon kwestie van voldoende afstand houden. Dit geldt ook voor kruisingen.
burne schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:20:
Als we om te beginnen nou eens afspreken dat je hetzelfde soort Nederlands spreekt als de rest hier? Dat zou al een hoop verwarring en discussie schelen.
Ik vind het niet onredelijk om te stellen dat de snelremming bij een auto ook van toepassing is. Bij veel moderne auto's zal het remsysteem bij een dergelijke snelremming anders aangrijpen en dan heb je ook nog eens ABS.

Tevens op het moment dat ik een snelremming uitvoer dan hou ik toch op een andere manier mijn stuur vast, kijk naar het punt waar ik heen wil gaan etc. Dat is anders dan als ik gewoon normaal relax auto rij.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

LauPro schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:31:
Ik vind het niet onredelijk om te stellen dat de snelremming bij een auto ook van toepassing is.
Mijn probleem zit 'm vooral in het gebruik van een term die vrijwel uniek voor treinmaloten gereserveerd is. Natuurlijk kunnen we afspreken dat we vanaf nu 'verkeersregels' aanduiden als 'tafelpoot' maar dat zal de duscissie niet verder helpen. Wat dat betreft is het niet anders dan z'n volstrekt belachelijke 'calamiteitentractie'.

[ Voor 5% gewijzigd door burne op 07-11-2010 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

burne schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:50:
Wat dat betreft is het niet anders dan z'n volstrekt belachelijke 'calamiteitentractie'.
Iedereen leert rijdens autorijden snel optrekken en invoegen op de snelweg, alleen een noodstop maken doen maar een handje vol instructeurs - dit terwijl bij een motor je standaard leert de snelremming uit te voeren (ook wel noodstop genoemd).

Ik vind hem dus wel degelijk een punt hebben. Bij een elektrische auto zal je ook spreken van een snelremming. Dit omdat je bijvoorbeeld zoveel remkracht vraagt dat deze nooit kan worden terug geleverd aan de accu's, mogelijk gaat er een lampje op het display aan die dit toont. Bij veel moderne auto's waar ik in heb gereden gaat er ook een uitroepteken aan (niet alleen van de alarmlichten) of het lampje ABS.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:59

Exigence

dnkroz

Conclusies tot nu toe:
- snelremming = noodstop (volgens Trommelrem echter zonder de daadwerkelijke "stop")
- calamiteitentractie = wegrijden op de startmotor
- Trommelrem leeft in de theorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Nee, ik heb nooit geprobeerd om meodwillig mijn auto op een spoorwegovergang stil te zetten terwijl er een trein aankomt.
Waarom niet?

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Mijn instructeur heeft mij jaren geleden ook verteld over de startmotor. Je kunt daarmee in alle gevallen de auto veilig verplaatsen zonder extra hulp. Ideaal als je bijvoorbeeld op een overweg staat en de auto niet wil starten.

Probleem is alleen dat de startmotor in 1x al z'n vermogen dumpt. Dit zorgt ervoor dat de hele aandrijflijn redelijk wat kracht moet verwerken (niet echt goed ervoor) en het geheel niet echt soepel gaat (hij rukt vooruit en stopt dan vrijwel direct weer tenzij je snel de koppeling in drukt). Omdat het heel slecht is voor de aandrijflijn en de startmotor heb ik het zelf nooit geprobeerd, maar ik geloof zeker wel dat het werkt.

Laat ik het anders zo zeggen: Als ik vast kom te staan op een overgang dan zal ik het zeker proberen, waarna ik heel hard wegren als het niet werkt.

Mijn instructeur had er 2 dingen over te vertellen:

- Je kunt met de startmotor snel je auto eraf krijgen
- Als dit niet lukt gewoon wegrennen, ga vooral niet je auto proberen te redden. Als je dood bent dan heb je niets aan de auto.

Praktisch gezien zal ik echter niet echt snel vast komen te staan op een overweg. Ik wacht altijd netjes totdat ik de gehele overweg kan overrijden en rij dan vlot door. (Zoals het hoort volgens mij) Zelfs al zou de hele auto ermee kappen op de overweg dan zal het momentum me alsnog naar de overkant krijgen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 178962 op 08-11-2010 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:35

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Zo hoort het inderdaad.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 17:05
LauPro schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:31:
Ik vind het niet onredelijk om te stellen dat de snelremming bij een auto ook van toepassing is. Bij veel moderne auto's zal het remsysteem bij een dergelijke snelremming anders aangrijpen en dan heb je ook nog eens ABS.

Tevens op het moment dat ik een snelremming uitvoer dan hou ik toch op een andere manier mijn stuur vast, kijk naar het punt waar ik heen wil gaan etc. Dat is anders dan als ik gewoon normaal relax auto rij.
Dan nog is het toch gewoon een noodstop ? We hebben het hier toch over auto's en niet over treinen ?

Verder ben ik het wel eens dat in principe je op de startmotor sneller weg zou kunnen rijden waarbij je echter niet moet vergeten dat de gewone motor meer vermogen heeft en daarnaast geen continue vermogen geeft. Als je dus vast staat omdat de rails net in een kuiltje liggen kan het best zo zijn dat je startmotor het niet redt terwijl de gewone motor wel genoeg vermogen heeft.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Anoniem: 178962 schreef op maandag 08 november 2010 @ 01:46:
Praktisch gezien zal ik echter niet echt snel vast komen te staan op een overweg. Ik wacht altijd netjes totdat ik de gehele overweg kan overrijden en rij dan vlot door. (Zoals het hoort volgens mij) Zelfs al zou de hele auto ermee kappen op de overweg dan zal het momentum me alsnog naar de overkant krijgen.
Nog afgezien daarvan; ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een gelijkvloerse spoorwegkruising ben tegen gekomen. Er zijn natuurlijk wel plekken waar ze voorkomen, maar het worden er steeds minder en ik gok dat de meesten hier er op hun veelgebruikte routes geen tegenkomen.

Maar inderdaad, ervoor zorgen dat je ervoor stilstaat als je er niet overheen gaat kunnen is sowieso verplicht. Net als bij gewone kruisingen en bruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Trommelrem schreef op zondag 07 november 2010 @ 23:03:
[...]

Maar wie verandert na een verkeerd uitgevoerde snelremming zijn remschijven en remblokken? Niemand. Ik zou dat ook niet doen. Ik wil echter wel dat ze tijdens de snelremming goed functioneren, maar ik wil ook dat de tijdens de eventueel daaropvolgende snelremmingen goed functioneren.

Bij een noodstop eventueel met letsel is het een ander verhaal. Dan blijf je niet doorrollen, maar dan houd je sowieso ook niet je voet op de rem zodra je stilstaat. Kan sowieso niet, want anders kun je niet uitstappen.
Wanneer je je remschijven krom zijn van zo'n noodgeval ga je dat gewoon merken. Als ze zo krom zijn dat het effect heeft op je remvermogen dan merk je dat enorm in getril in je stuur, waarneer je op een afrit afremt. En als iets je niet bevalt aan je auto ga je als normaal mens naar de garage. Zeker gezien het met remmen te maken heeft. Heb je wel eens kromme schijven gehad? Dat trilt behoorlijk hoor bij het remmen op hogere snelheden, ook al bij licht remmen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

redwing schreef op maandag 08 november 2010 @ 07:14:
Verder ben ik het wel eens dat in principe je op de startmotor sneller weg zou kunnen rijden waarbij je echter niet moet vergeten dat de gewone motor meer vermogen heeft en daarnaast geen continue vermogen geeft. Als je dus vast staat omdat de rails net in een kuiltje liggen kan het best zo zijn dat je startmotor het niet redt terwijl de gewone motor wel genoeg vermogen heeft.
Zoek voor de gein eens op wat voor vermogen de meeste startmotoren kunnen leveren, bedenk je dan nog een keer dat er een hoop reducties tussen zitten die het koppel vergroten(startmotor>vliegwiel>versnellingsbak>eindoverbrenging) en bedenk dan nog eens of zo'n stom ding nou echt iets om een kuiltje zal geven :P

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 11:48
Grappig, al die verhalen over het rijden op de startmotor, maar ik denk dat er geen moderne auto is die dat nog kan. De laatste 3 auto's die ik heb gehad, starten allemaal niet zonder de koppeling in te trappen. Hoe moet je dat dan doen? (Dit is geen sarcastische, maar een oprechte vraag ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

Ehh.. niet. Bij die auto's is het uitstappen, veilige afstand bewaren, 112 bellen en het beeldmateriaal op youtube plaatsen.

Mijn auto heeft nieteens een startmotor en de benzinemotor slaat om de haverklap af en wordt vaak pas weer aangezet tijdens het optrekken, maar eigenlijk alleen als het nodig is. Zolang de auto "aan" staat kan ik echter gewoon wegrijden, tenzij de versnelling in N of P staat. Om hem vanuit P naar D of R te krijgen, moet je echter de rem intrappen. Iets dat je in de eerste paar dagen nog niet automatisch doet. Oplossing: tijdens het rijden van die pook af blijven.

Ik vraag me overigens af welk getal groter is: Het aantal aanrijdingen op spoorwegovergangen als gevolg van afgeslagen motoren of het aantal berichten in dit topic dat we er tot nu toe aan gewijd hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door TwOkkie op 08-11-2010 11:51 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:51
Nog een situatie wat veel mensen niet snappen: een pijl op de matrixborden gevolgd door een rood kruis bij de volgende matrixborden. Ik ga altijd vanaf de pijl beginnen met ritsen en zorg dat ik iets voor het rode kruis invoeg. Wordt me vaak niet in dank afgenomen.

Ritsen is sowieso nog altijd een vak apart ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Laatst online: 11:48
Op de A50 hadden we een week of 2 geleden vlak na Zwolle richting Apeldoorn ook een grappig fenomeen. Er staat ongeveer 1 km van te voren aangekondigt dat de rechterbaan van de snelweg wordt afgesloten en dat je daar de vluchtstrook op mag (dus de linkerbaan blijft links, de rechterbaan verschuift naar de vluchtstrook).

Je wilt niet weten hoeveel mensen ik heb gezien die over die "ga hier niet over heen"-balken heb zien rijden, volgens mij rammel je dan helemaal uit je auto. Nou een meter of 50 daarachter stond het bord met de pijlen naar links en rechts. Dat wil je ook niet raken.

Maar mensen zitten daar gewoon niet op te letten blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
sorted.bits schreef op maandag 08 november 2010 @ 12:37:
Je wilt niet weten hoeveel mensen ik heb gezien die over die "ga hier niet over heen"-balken heb zien rijden, volgens mij rammel je dan helemaal uit je auto. Nou een meter of 50 daarachter stond het bord met de pijlen naar links en rechts. Dat wil je ook niet raken.

Maar mensen zitten daar gewoon niet op te letten blijkbaar.
Ik heb me laten vertellen door iemand van Rijkswaterstaat dat er in Nederland elke nacht gemiddeld 4 van die tekstkarren worden aangereden. Wellicht kan iemand dit bevestigen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Anoniem: 178962 schreef op maandag 08 november 2010 @ 01:46:
Mja, uiteraard. Ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat ik ooit kom stil te staan op een spoorwegovergang. :P

Wel grappig dat iedereen schijnt te weten dat ze spoorwegen moeten vrijhouden, bij kruisingen lijkt het ineens een onbekend iets.
ACM schreef op maandag 08 november 2010 @ 08:09:
[...]

Nog afgezien daarvan; ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor het laatst een gelijkvloerse spoorwegkruising ben tegen gekomen. Er zijn natuurlijk wel plekken waar ze voorkomen, maar het worden er steeds minder en ik gok dat de meesten hier er op hun veelgebruikte routes geen tegenkomen.
:w

Ik passeer er dagelijks 2.

Bestaan er andere soorten dan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
4x2 schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:59:
[...]

Zoek voor de gein eens op wat voor vermogen de meeste startmotoren kunnen leveren, bedenk je dan nog een keer dat er een hoop reducties tussen zitten die het koppel vergroten(startmotor>vliegwiel>versnellingsbak>eindoverbrenging) en bedenk dan nog eens of zo'n stom ding nou echt iets om een kuiltje zal geven :P
Probeer maar eens, je zult zien dat de combinatie van gepulst vermogen leveren en het mindere vermogen ervoor zorgt dat het heel lastig kan zijn om weg te komen.
Xander schreef op maandag 08 november 2010 @ 13:26:
Wel grappig dat iedereen schijnt te weten dat ze spoorwegen moeten vrijhouden, bij kruisingen lijkt het ineens een onbekend iets.
Och, zo hebben ze ook ergens (in volgens mij Londen) een kruising die altijd vast stond waardoor de halve stad er last van had, waar ze een automatische controle hebben geplaatst waardoor je gelijk een bekeuring kreeg als je het verkeer aan het vast zetten was. Schijnbaar was dat best effectief :+ Alhoewel een trein die door je heen dendert dat ook wel is ;)

[ Voor 33% gewijzigd door redwing op 08-11-2010 14:14 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

redwing schreef op maandag 08 november 2010 @ 13:59:
Alhoewel een trein die door je heen dendert dat ook wel is ;)
Verplichte kost: YouTube: Top Gear - Car hit by train - Car safety message - BBC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Gewoon terugkoppen. Als Hancock het kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Vraagje over de mistverlichting aan de achterzijde. Ik heb bij rijlessen geleerd dat de mistverlichting aan de achterzijde in Nederland pas mag gebruiken bij een zicht van minder dan 50 meter en in Belgie bij hevige regenval of een zicht van minder dan 100 meter door mist of sneeuwval.

We weten dat de afstand tussen twee hectometerpaaltjes niet precies 100 meter is, maar het is wel ongeveer 100 meter. Ik kan twee of drie hectometerpaaltjes verder kijken en toch hebben veel automobilisten hun mistverlichting aan de achterzijde ingeschakeld. Heel irritant, want die verlichting verblindt enorm.

Is deze verkeersregel soms ook veranderd? Wat is de momenteel geldende verkeersregel? Google zegt datgene wat ik heb geleerd, maar dat staat op pagina's die al een jaar niet meer ververst zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:14

mphilipp

Romanes eunt domus

Trommelrem schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:14:
Althans, ik krijg nu wel vaker ruzie met automobilisten omdat ik als overstekende voetganger m'n voorrang neem.
Krijg je vaak ruzie met andere automobilisten?

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

sowwy.

[ Voor 99% gewijzigd door burne op 17-11-2010 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Trommelrem schreef op woensdag 17 november 2010 @ 00:26:
Is deze verkeersregel soms ook veranderd? Wat is de momenteel geldende verkeersregel?
RVV 1990,

Artikel 34

1.Bij mist, sneeuwval of regen, die het zicht ernstig belemmert, mogen bestuurders van een motorvoertuig en van een gehandicaptenvoertuig mistlicht aan de voorzijde voeren. In dat geval hoeven die bestuurders geen dimlicht te voeren.
2.Bij mist of sneeuwval, die het zicht beperkt tot een afstand van minder dan 50 meter mag mistachterlicht worden gevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Waarom wordt er dan toch mistlicht aan de achterzijde gevoerd terwijl het zicht meer dan 50 meter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trommelrem schreef op woensdag 17 november 2010 @ 01:35:
Waarom wordt er dan toch mistlicht aan de achterzijde gevoerd terwijl het zicht meer dan 50 meter is?
Omdat de meeste mensen:
1) Totaal geen afstand kunnen schatten
2) De regels minder goed kennen dan ze denken

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:24
Trommelrem schreef op woensdag 17 november 2010 @ 01:35:
Ik zet 'm zelf nog wel eens aan puur om op te vallen (in de mist dus!). Dan gooi ik m'n mistachterlicht aan als ik niemand achter me zie, of als de volgende auto nog ver weg is. Ik hou dan wel in de gaten hoe dicht de volgende auto achter me zit, als ik dan zie dat hij dicht genoeg achter me zit om me te zien zonder m'n mistachterlicht gooi ik deze meteen uit.
Ik zorg er in elk geval wel voor dat het niet hinderlijk is voor degene achter me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik irriteer me mateloos aan die figuren die gelijk met het mistachterlicht aan gaan rijden zodra ze ook maar denken dat het een klein beetje mistig is.
Wanneer je dan met je eigen mistachterlichten seint dat ze dat wellicht vergeten zijn (al brandt dat rare icoontje niet zonder reden op de klokunit....), dan zitten ze maar kippig te kijken omdat ze denken dat het je remlichten zijn ofzo (of ze trappen op de rem wat ook steeds meer gebeurt....).
Het valt me wel op dat het meestal vrouwen of bejaarden zijn die onnodig met het mistachterlicht aan rijden.

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Een schopje, want volgens mij is er weer een verkeersregel veranderd.

Ik heb geleerd dat verkeer op de autosnelweg altijd voorrang heeft op verkeer op de vluchtstrook, tenzij het om hulpdiensten gaat die de benodigde signalen voeren.

Nu komt het geregeld voor dat een uitvoegstrook vol staat en dat mensen de vluchtstrook gebruiken om uit te voegen.

Tijdens rijlessen verbood mijn rijlesleraar mij om op de vluchtstrook te gaan staan toen we een volle uitvoegstrook tegen kwamen. Je mag pas uitvoegen wanneer de uitvoegstrook begint en jij hebt dan gewoon voorrang op de mensen die op de vluchtstrook staan (zij voegen in, ik voeg uit, bovendien voeren zij een bijzondere verrichting uit door de vluchtstrook te verlaten). Gewoon ertussen gooien dus. De vluchtstrook moet altijd vrij blijven voor hulpdiensten en pechgevallen en mag nooit als rijbaan worden gebruikt tenzij deze is aangeduid als functionerende spitsstrook of als omleidingsroute tijdens wegwerkzaamheden, aldus mijn rijlesleraar.

Nu doe ik dat ook gewoon netjes, maar dat wordt niet altijd in dank afgenomen. Vaak (bijna altijd) leidt dat tot getoeter en onlangs kreeg ik een hele scheldpartij naar me gesmeten. Is het verkeer extreem asociaal geworden dat ze de regels maar naar eigen voordeel maken of is er daadwerkelijk een verkeersregel veranderd en doe ik iets niet geheel netjes? Ik rijd helemaal niet door tot het einde om hem ertussen te gooien en ik zet mijn clignoteur 300-600 meter vantevoren netjes aan om aan te geven dat ik de uitvoegstrook ga nemen.

Wat is momenteel de verkeersregel omtrent uitvoegen op een volle uitvoegstrook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Volgens de regels doe jij alles goed, maar ik ken eigenlijk niemand die in zo'n situatie de regels volgt. Mijzelf inclusief.

Ik sta liever op de vluchtstrook stil dan op de rechter rijstrook, zeker als de rijbaan zelf wel goed doorrijdt en met weersomstandigdheden zoals vandaag. In een file waar de rechter rijstrook ook vrijwel stilstaat is het natuurlijk een ander verhaal. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Trommelrem schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:27:
Een schopje, want volgens mij is er weer een verkeersregel veranderd.
Ben je nou eigenlijk serieus met dit topic (ook met de oorspronkelijke topicstart) of probeer je gewoon te vertellen dat je een stel idioten tegen bent gekomen (waar het wegmisbruikerstopic in de HK voor is) ?
Ik kan/wil je niet serieus nemen door de manier waarop je je vragen stelt, want ze komen op mij over als 100% sarcastisch.

de bijzonder rare uitdrukkingen die je af en toe gebruikt, waarbij calamiteitentractie en normaalremming zo ongeveer de ergste zijn helpen ook niet echt mee imho

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwOkkie

TwOkkie

Tweakin' Okkie

offtopic:
Je gooit "snelremming" en z'n laatste verzinsel "normaalbanden" door elkaar...

Edit: toch niet. Zie onder.

Trommelrem, is het een idee om een woordenlijstje Trommelrems <-> Nederlands op je profiel te plaatsen?

[ Voor 23% gewijzigd door TwOkkie op 21-12-2010 23:57 ]

[J|O|R] <- .signature.gz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Trommelrem schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:27:
Wat is momenteel de verkeersregel omtrent uitvoegen op een volle uitvoegstrook?
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AR5212 en daar staat geen woord turks in.

Samengevat: bestuurder krijgt boete voor gebruik vluchtstrook als verlengde uitvoegstrook en tekent bezwaar aan. In hoger beroep is bepaald dat gebruik van de vluchtstrook als verlengde uitvoegstrook geen noodgeval is en dus terecht beboet. Enkel en alleen in een noodgeval mag je de vluchtstrook gebruiken. Bij het uitvoegen moet je op de normale rijbaan blijven.

Dus, met speciaalremming en noodtractie achteraansluiten, maar wel op de rechterrijbaan van de snelweg, en de vluchtstrook vrijhouden zodat die beschikbaar blijft voor bijzondereverlichtingsvoertuigen met calamiteitentractie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
burne schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:17:
[...]Dus, met speciaalremming en noodtractie achteraansluiten, maar wel op de rechterrijbaan van de snelweg, en de vluchtstrook vrijhouden zodat die beschikbaar blijft voor bijzondereverlichtingsvoertuigen met calamiteitentractie.
Klopt helemaal, alleen als ik moet kiezen om stil te gaan staan op de rechterbaan van de snelweg of op de vluchtstrook aansluiten ik toch voor dat laatste ga. Ik heb toch liever een keer een boete dan iemand met 120 in mijn achterklep :+ In sommige gevallen is het nu eenmaal veiliger om je even niet aan de regels te houden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
redwing schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:29:
[...]

Klopt helemaal, alleen als ik moet kiezen om stil te gaan staan op de rechterbaan van de snelweg of op de vluchtstrook aansluiten ik toch voor dat laatste ga. Ik heb toch liever een keer een boete dan iemand met 120 in mijn achterklep :+ In sommige gevallen is het nu eenmaal veiliger om je even niet aan de regels te houden.
:Y

Echter, ik zou dan wel voorrang verlenen voordat ik van de vluchtstrook de uitvoegstrook op rijdt. Al kom ik maar zelden tegen dat er toch nog iemand op dat punt uitvoegt, de meesten staan gewoon 'netjes' in de rij.

Zo heb ik het tijdens mijn rijlessen ook geleerd trouwens (onder het mom van, "mag niet", "maar doe maar") en ik sta ook wel eens in zo'n rijtje met een politiebus voor of achter me, ben er nog nooit op aangesproken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

redwing schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:29:
[...]
Je staat dan zelden in je eentje en het echt niet zo dat je vanuit een situatie waar iedereen nog vrolijk 120 kan rijden dat er ineens een file op de uitvoegstrook staat. Dankzij de Nederlandse mentaliteit, staat het vaak 2 rijen stil/langzaam aan omdat er altijd een paar pepernoten zijn die vooraan willen staan en daarmee de file alleen maar verergeren.

Dus: je ziet het aankomen, alarmlichten aan en voldoende afstand tussen jou en de voorganger (=ontsnappingsmogelijkheid). En je spiegel in de gaten houden.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
mphilipp schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:47:
[...]

en het echt niet zo dat je vanuit een situatie waar iedereen nog vrolijk 120 kan rijden dat er ineens een file op de uitvoegstrook staat.
Niet? :? Dat maak ik vaak genoeg mee.

Zet een stoplicht vlak na de uitvoegstrook en kijk wat er gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Crazy D

I think we should take a look.

burne schreef op woensdag 22 december 2010 @ 00:17:

Dus, met speciaalremming en noodtractie achteraansluiten, maar wel op de rechterrijbaan van de snelweg, en de vluchtstrook vrijhouden zodat die beschikbaar blijft voor bijzondereverlichtingsvoertuigen met calamiteitentractie.
Tjah als de rechter zo heeft bepaald, dan is het zo. Maar het is wel een beetje suf. Alsof een vluchtstrook zin heeft als er 2km lang auto' naast stil staan, en op de uitvoegstrook het ook stil staat. Dan rij je jezelf redelijk klem. Maar ik heb het idd ook wel zo geleerd: nooit op de vluchtstrook staan als er een file is bij het uitvoegen. (met de side note: het is veiliger dan op de weg zelf te blijven staan).

Exact expert nodig?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Xander schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:57:
[...]
Niet? :? Dat maak ik vaak genoeg mee.

Zet een stoplicht vlak na de uitvoegstrook en kijk wat er gebeurt...
Weet je zeker dat dat niet één bepaalde plek is waar dat vaker gebeurt en jij vaak langskomt? Tenzij ik de afgelopen 25 jaar met mijn ogen dicht heb gereden is er toch meestal wel een indicatie dat het mis gaat. Ik heb echt maar hoogst zelden meegemaakt dat er plotseling één eenzame uitvoeger midden op de baan stil staat omdat de uitvoegstrook vol is. Het begint natuurlijk bij één, maar de uitvoegstrook loopt langzaam vol en de mensen (moeten) al eerder beginnen met afremmen, anders heb je daar elke dag een kettingbotsing.

Of zie ik het verkeerd. Kan hoor, maar ik kom dergelijke situaties niet heel erg vaak tegen. Er zouden ook vaker kettingbotsingen zijn als het zo was, want ik heb niet zo'n hoge pet op van de doorsnee automobilist.

• Xander
mphilipp schreef op donderdag 23 december 2010 @ 00:16:
[...]

Weet je zeker dat dat niet één bepaalde plek is waar dat vaker gebeurt en jij vaak langskomt? Tenzij ik de afgelopen 25 jaar met mijn ogen dicht heb gereden is er toch meestal wel een indicatie dat het mis gaat. Ik heb echt maar hoogst zelden meegemaakt dat er plotseling één eenzame uitvoeger midden op de baan stil staat omdat de uitvoegstrook vol is. Het begint natuurlijk bij één, maar de uitvoegstrook loopt langzaam vol en de mensen (moeten) al eerder beginnen met afremmen, anders heb je daar elke dag een kettingbotsing.
Ik begreep je denk ik even verkeerd, natuurlijk staat het niet plotseling stil maar gaat dat wat geleidelijker. :P Al zitten er altijd pipo's tussen die op het laatste moment vanaf de linkerbaan naar de uitvoegstrook willen, die hebben het wel eens laat door.

Ik ben inderdaad regelmatig zo'n plek tegengekomen, tot een paar jaar geleden (die situatie is veranderd). Maar ik kom nog steeds wel eens vergelijkbare situaties tegen...

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 23-12-2010 09:21 ]

• redwing
Xander schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:18:
[...]
Ik ben inderdaad regelmatig zo'n plek tegengekomen, tot een paar jaar geleden (die situatie is veranderd). Maar ik kom nog steeds wel eens vergelijkbare situaties tegen...
Yup, ik kom dit toch ook nog steeds wel eens tegen. Meestal sluit iedereen al op de vluchtstrook aan en heb je er dus geen last van, maar al zouden die op de weg staan zou je of een file hebben, of als iemand net even niet goede genoeg oplet een ongeluk. Zeker als je zo'n situatie net na een bocht hebt (A2 richting Maastricht heeft b.v. zo'n punt)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 13:00
Iets wat mij opvalt bij de Haje aan de A6 (De Lepelaar) hebben ze vrouwenparkeerplaatsen aangelegd, dicht bij de ingang. Iets met een bordje met een P en "Vrouwen" eronder.

Volgens mij is zoiets in nederland nog niet geldig maar ik vraag het me toch af.
Ik zet er in ieder geval overdag gewoon mijn auto neer, het is een goed verlichtte en drukke parkeerplaats en ik ben geemancipeerd genoeg. 's Avonds en 's nachts kan ik trouwens wel begrip opbrengen voor zulke parkeerplaatsen.

Iets anders wat ik vroeger nooit zag in nederland maar tegenwoordig wel eens tegenkom is een snelheidsaanduiding met het een bord met de tekst "bij regen" eronder. Volgens mij is dit nieuw, maar in ieder geval missen vrij veel mensen het onderste bord en gaan toch 90 rijden op de snelweg.

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:47
Er zijn meerdere plekken in Nederland waar speciale parkeerplekken voor vrouwen zijn. Onder andere op het Sontplein in Groningen (bij de Saturn). Ik heb ook geen idee of ze je wel echt een boete kunnen geven als je er als man je auto neerzet.
De parkeerplaatsen voor vrouwen zijn over het algemeen breder dan de normale parkeerplaatsen en zoals je al zegt goed verlicht :)

Dit hebben ze in Duitsland al langere tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Die vrouwenparkeerplaatsen begrijp ik nooit, want je hebt ook mannen die minder 'mans' zijn dan sommige vrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:47
Volgens mij staat dat bord met vrouwenparkeerplaats niet in het RVV, dus bekeuren is waarschijnlijk lastig. Hoewel, het zou wel ergens in een APV kunnen staan natuurlijk. En het is natuurlijk maar de vraag in hoeverre je een discussie aan wilt gaan met een agent.

Dat geldt overigens ook voor Duitsland, de Frauenparkplatz staat (afaik) niet in de Straßenverkehrs-Ordnung. Maar ook daar geldt weer: ga maar geen discussie aan met een agent. Hoewel je in De misschien kunt doen alsof je niet meer Duits kunt dan 'ieg habe es niegt gewoest'. :)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:46
In Hasselt (BE) hebben ze onlangs parkeerplaatsen voor bejaarden willen invoeren, dat heeft wel een storm van reacties teweeggebracht vanwege de bejaarden. Zij vinden dat heel erg betuttelend, en volgens mij denken veel vrouwen hetzelfde over die vrouwenparkeerplaatsen.

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Volgens mij is zoiets in nederland nog niet geldig maar ik vraag het me toch af.
Volgens mij kan je idd geen boete krijgen als je daar als man parkeert nee. Borden E4 t/m E13 gaan over speciale parkeerplaatsen (taxi, carpool, vrachtwagen, gehandicapten etc), die zijn wel geldig, maar vrouwenparkeerplaatsen staan daar niet tussen... zie voor borden E4-E13 http://wetten.overheid.nl...#HoofdstukII_10_Artikel24 (ff flink naar beneden scrollen)

Zijn nog wel gekkere borden overigens:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~leur0171/k10.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/5171/30072009.jpg

en ja, die schijnen echt te zijn, geen fotoshop. De 1e schijnt niet geldig te zijn, de tweede foto wel volgens mij? (artikel 24, lid d, zie link hierboven)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

HellPunk schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 17:10:
In Hasselt (BE) hebben ze onlangs parkeerplaatsen voor bejaarden willen invoeren, dat heeft wel een storm van reacties teweeggebracht vanwege de bejaarden. Zij vinden dat heel erg betuttelend, en volgens mij denken veel vrouwen hetzelfde over die vrouwenparkeerplaatsen.
Goed verlicht vlakbij de ingang van een gelegenheid kan ik me wat bij voorstellen, daar gaat het gewoon om de veiligheid voor vrouwen, maar extra breed en dergelijke is inderdaad betuttelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Baas op eigen parking? Blijkbaar kan de uitbater of eigenaar van een parking speciale parkeerplaatsen creëren als service voor hun bezoekers/klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReallyStupidGuy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 13:00
rapture schreef op donderdag 27 januari 2011 @ 17:58:
Baas op eigen parking? Blijkbaar kan de uitbater of eigenaar van een parking speciale parkeerplaatsen creëren als service voor hun bezoekers/klanten.
Ik denk inderdaad dat het daaronder valt. Eigenlijk valt het dan natuurlijk ook onder de fatsoensnorm om je er aan te houden. Alleen een vrouwenparkeerplaats op een goedverlichtte en veilige parkeerplaats vindt ik onzin! Dan loop ik liever 20 meter minder :-)

Weet iemand trouwens hoe het zit met de snelheidsbeperkingen met een onderbord?
Ik weet dat je ze hebt met "bij regen" en "bij nat wegdek", maar dat is natuurlijk vragen om discussies met agenten over een lokaal buitje, of het natte sneeuw is of regen en of het wegdek nat is of maar een klein beetje vochtig.
Of natuurlijk"maar meneer, de baan waar ik op reed is een stuk droger dan de vluchtstrook".

Duizend wijzen kunnen meer vragen stellen dan één idioot kan beantwoorden.

Pagina: 1 2 Laatste