Hoe een ontwerp goed bij de drukker vandaan krijgen...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:42
Mijn vriendin is bezig met het geboortekaartje. Sterker nog het is al klaar en we hopen het 1 dezer dagen te kunnen gaan versturen... Als de kleine er is natuurlijk. :P

Maar nu komt het geweldige verhaal dat het er op je eigen scherm en op je printer geweldig uitziet. Proefafdruk van de drukker is 3 keer niks... Kwa kleur dan. Volgens de drukker is daar weinig aan te doen en moet ik maar een kleurstaal maken van de gebruikte kleuren. Die bij hen uit laten printen en dan gaan kiezen welke kleuren ik ga gebruiken ofzoiets...

Wat je ziet is dat het blauw van de vis en het water er op de 'drukker'-versie meer paars is dan blauw. Het rood/oranje van de vis en de letters word bij de drukker gewoon rood. Het groen (hier niet zo goed te zien) is een aantal gradaties donkerder dan het moet zijn.

Als je naar de cirkel kijkt aan de linkerkant is deze op het scherm en uit onze printer gewoon wit. Bij de drukker komt het ding er uit als een soort halo. Hoe dit op te lossen???

kaartsmall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king of rats
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:26
Dat rood kan ook te maken hebben met de kleuren er omheen en is het misschien puur optisch:
Afbeeldingslocatie: http://www.womansday.com/var/ezflow_site/storage/images/media/images/05h-wd1009-07-color_contrast/814908-1-eng-US/05H-WD1009-07-color_contrast.jpg

Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe

• ManiacsHouse
OzBoz schreef op woensdag 10 november 2010 @ 15:47:
[...]

Als je er niet uit komt moet je me maar even een PM sturen, wil ik wel even helpen.
Heb nog geen reactie gegeven. Word hier stapelgek. Baby op komst (lukt nu ongeveer gestart te zijn als ik mijn vriendin moet geloven). Vanaf maandag nieuwe job (en moet nog van alles bespreken daarover). En gekut met het kaartje... (waarbij ik met o.a. hulp van hier al een aardig eind op weg ben).
RoyK schreef op donderdag 11 november 2010 @ 11:35:
@Maniacshouse,

zo zie je maar weer dat grafisch ontwerpen een beroep is en kennis van zaken verder gaat dan enkel wat kleuren op je scherm smijten en het zal vast wel goed komen. Je hebt best kans dat de omzetting van RGB naar CMYK gewoon zijn problemen heeft gegeven. Normaal gesproken werkt een ontwerpen direct vanaf CMYK en minstens op 200dpi. Het verhaal cPDF is ook al uitgelegd dus dat je daar geen meerwaarde aan kan hangen is denk ik wel duidelijk.

Laat voorop staan dat artwork dat niet juist uit de drukpers komt zetten (of tegenwoordig ook professionele printers) in de meeste gevallen falen is van de ontwerper. Een verkeerd profiel gebruikt, bestand niet op de juiste dpi aangeleverd, CMYK / RGB, etc etc etc etc etc. Ik ga er ook vanuit dat je geen professioneel scherm hebt staan waar je op kan vertrouwen waardoor kleur profielen ook niet bijster veel zullen uitmaken.

Dat drukkerijen hier weinig tijd in steken moet je niet persoonlijk nemen. Het corrigeren kost geld, en je oplage van misschien 100 of 200 stuks is een mini order waar niet teveel werk aan moet kleven. Dergelijke machines kosten nu eenmaal geld en moeten een bepaalde omzet draaien.

Neemt niet weg dat jouw probleem op het moment nog steeds niet opgelost is (toch?)

ManiacsHouse, kan je mij het bestand eens toesturen? roy(at)rkgfx.nl (even voor de spambots)
Tuurlijk is grafisch ontwerp een beroep. Nu weet ik e.e.a. er van af, en moet ik de eerste nog tegenkomen welke niet eerst een schets/idee maakt en daarbij meteen aan het begin denkt aan welke kleuren er precies gebruikt gaan worden. Tenminste het is niet meteen het eerste waar je aan denkt.

Mijn vriendin heeft veel aan ontwerpen gedaan maar dan gaat het meer richting tekenen/schilderen/beeldhouwen. Van de computer heeft ze niet veel verstand, maar ze is wel een meester in wat ik hiervoor noemde en weet goed gebruik te maken van PS.
En het zal ook niet de eerste keer zijn dat ook een grafisch ontwerper (wat ze in wezen is) een fout maakt met een profiel of gewoon zit te kutten (niet dat ik het haar verwijt). En redelijkerwijs mag je van een drukker verwachten dat hij zijn vak verstaat... En waar nodig bereid is tips te geven of te corrigeren.

Afijn. Alles omgezet naar CMYK. Profielen zijn standaard op FOGRA27 (ISO 12647-2:2004) gezet. In AI en in PS. Rood/magenta is er uit getrokken en daardoor is het nu gewoon blauw i.p.v. paars. Resolutie 300dpi.

Voor én achterkant kaartje beide op 1 A4 gezet in AI. Fonts met AI er op geknald zodat ze gewoon strak zijn. Als PDF richting drukker gestuurd.
En wat schetst mijn verbazing...
Voorkant kaartje is donkerder dan achterkant kaart terwijl beide op 1 A4 staan en dus tegelijk zijn uitgeprint... Op zich nog acceptabel en al 200% beter dan eerdere proeven. Maar rara hoe ken dit?

Hieronder zie je het verschil in kleur. Rechts zijn exports van het origineel. Links is een scan van de laatste proef. Het rood van alle 4 de M's (M-men?) is exact hetzelfde. In PS als in AI is het C 16 M 89 Y 98 K 5 (cijfers achter komma even achterwege gelaten).
M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DtlkOqlamfetx88oM0NqEjT4/full.jpg
Pagina: 1