Hoe een ontwerp goed bij de drukker vandaan krijgen...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04:03
Mijn vriendin is bezig met het geboortekaartje. Sterker nog het is al klaar en we hopen het 1 dezer dagen te kunnen gaan versturen... Als de kleine er is natuurlijk. :P

Maar nu komt het geweldige verhaal dat het er op je eigen scherm en op je printer geweldig uitziet. Proefafdruk van de drukker is 3 keer niks... Kwa kleur dan. Volgens de drukker is daar weinig aan te doen en moet ik maar een kleurstaal maken van de gebruikte kleuren. Die bij hen uit laten printen en dan gaan kiezen welke kleuren ik ga gebruiken ofzoiets...

Wat je ziet is dat het blauw van de vis en het water er op de 'drukker'-versie meer paars is dan blauw. Het rood/oranje van de vis en de letters word bij de drukker gewoon rood. Het groen (hier niet zo goed te zien) is een aantal gradaties donkerder dan het moet zijn.

Als je naar de cirkel kijkt aan de linkerkant is deze op het scherm en uit onze printer gewoon wit. Bij de drukker komt het ding er uit als een soort halo. Hoe dit op te lossen???

kaartsmall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 13:59

Anno

Griefmaker#2862

Kan het niet aan je monitor liggen. Mijn monitor geeft de kleuren ook anders weer dan die van mijn collega.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ameesters
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-01-2022
wat je kan doen is de geboortekaart in een gecertificeerde pdf sturen, deze borgt de kleur echtheid van het ontwerp, dit gebruikte wij altijd als we iets naar de drukker stuurde en gaf nooit problemen.

Hoe heb je het zelf aangeleverd? in gescanned en via email verzonden? zo ja, heeft je scanner contrast instellingen die het donkerder kunnen maken? waarbij je beeldscherm weer enorm veel hoog contrast heeft zodat het normaal lijkt, maar niet echt is?

Veel succes trouwens met de zwangerschap, ik heb het 9 maanden geleden mogen mee maken, en met grote afstand mijn mooiste ervaring tot nu toe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
AnnoHoekstra schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:17:
Kan het niet aan je monitor liggen. Mijn monitor geeft de kleuren ook anders weer dan die van mijn collega.
Op mijn eigen monitor, op de laptop, en op een oude crt ziet het er ongeveer allemaal hetzelfde uit. Iets meer of minder helder, maar geen kleurverschillen.
leipepo schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:22:
wat je kan doen is de geboortekaart in een gecertificeerde pdf sturen, deze borgt de kleur echtheid van het ontwerp, dit gebruikte wij altijd als we iets naar de drukker stuurde en gaf nooit problemen.

Hoe heb je het zelf aangeleverd? in gescanned en via email verzonden? zo ja, heeft je scanner contrast instellingen die het donkerder kunnen maken? waarbij je beeldscherm weer enorm veel hoog contrast heeft zodat het normaal lijkt, maar niet echt is?

Veel succes trouwens met de zwangerschap, ik heb het 9 maanden geleden mogen mee maken, en met grote afstand mijn mooiste ervaring tot nu toe!
Bestand is aangeleverd als PDF. Wat wil gecertificeerd zeggen?

Hehehe wat betreft de zwangerschap. De eerste was geweldig! De 2de... Mijn vriendin heeft meer last van stemmingen dan de eerste en nu het fijne fenomeen bekkeninstabiliteit... En dat is niet relaxed... Zo blij zijn als het er uit is en zij helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:26
Ik heb alleen de klok horen luiden in dit geval hoor, maar ik meen als je het in photoshop met een bepaald kleuren-profiel opslaat het altijd hetzelfde uit de printer komt (kwaliteit daargelaten).

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Het heeft misschien ook met CMYK <> RGB te maken. Jij hebt waarschijnlijk RGB, de drukkerij CMYK.
Verder zijn er tools om je monitor te calibreren, dat kan misschien een beetje helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-06 22:28

Wiethoofd

Broadcast TOM

Al een second opinion drukker een proefdruk laten maken? Misschien dat het gewoon aan het gebruikte print(er)materiaal ligt..

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Maverick schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:33:
Ik heb alleen de klok horen luiden in dit geval hoor, maar ik meen als je het in photoshop met een bepaald kleuren-profiel opslaat het altijd hetzelfde uit de printer komt (kwaliteit daargelaten).
Dacht ik dus ook altijd... Maar zo schijnt het dus ook weer niet helemaal te werken. Ik ga voor de grap eens even een andere afdruk bij een andere drukker laten maken.

Lol Wiethoofd drukte ondertussen ook op "Verstuur bericht" ;)
Anoniem: 84021 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:35:
Het heeft misschien ook met CMYK <> RGB te maken. Jij hebt waarschijnlijk RGB, de drukkerij CMYK.
Verder zijn er tools om je monitor te calibreren, dat kan misschien een beetje helpen.
Klopt. Heb ik ook al aan zitten denken. Maar in PS zit een optie waarde je kunt schakelen tussen CMYK en RGB. Dit geeft geen noemenswaardige verschillen. Wel ietsjepietsje in het blauw. Maar dat word absoluut geen paars zoals het nu word gedrukt.

[ Voor 39% gewijzigd door ManiacsHouse op 04-11-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Waarom bel je die drukker niet even, ze weten daar vast wel hoe je het moet aanleveren zodat het er wel hetzelfde uitziet. Volgens mij draaien ze die dingen allemaal uit digitale printers tegenwoordig, dus ik weet niet of RGB naar CMYK convertering nog een rol speelt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ameesters
ik weet het eerlijk gezegt niet zo goed uit te leggen, het internet is daar beter in:
http://www.hgpdesign.nl/i...wetenswaard-certified-pdf

ik ben maar een developer, geen ontwerper ;)

Wel jammer om te horen over de bekken instabiliteit en "mood swings", ik hoop dat de bevalling wel spoedig verloopt! Bij ons was het binnen een uurtje geklaard! en ze zeggen dat de tweede altijd makkelijker gaat dan de eerste(daar heb ik dan geen ervaring mee). Ik wens jullie, bij deze, nogmaals alle geluk en gezondheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kompaan
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-12-2022
als je van je drukker een target profile (ICC) kan krijgen, kan je die gebruiken bij het exporteren.

http://help.adobe.com/en_...7-B07F-89713B893C41a.html

hier wordt het wel redelijk uitgelegd (snelle google): http://www.gballard.net/psd/cmstheory.html

maar in het kort moet je een ICC voor je monitor hebben (meegeleverd op de CD van je monitor meestal, of liever calibratie) en een ICC van de drukker. Als je dat hebt, kan je in PS een goed idee krijgen hoe het van de drukker vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Kompaan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:47:
als je van je drukker een target profile (ICC) kan krijgen, kan je die gebruiken bij het exporteren.

http://help.adobe.com/en_...7-B07F-89713B893C41a.html

hier wordt het wel redelijk uitgelegd (snelle google): http://www.gballard.net/psd/cmstheory.html

maar in het kort moet je een ICC voor je monitor hebben (meegeleverd op de CD van je monitor meestal, of liever calibratie) en een ICC van de drukker. Als je dat hebt, kan je in PS een goed idee krijgen hoe het van de drukker vandaan komt.
ICC van de monitor heb ik. Ga de drukker eens mailen of ze zo'n profiel hebben.
leipepo schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:43:
Ik wens jullie, bij deze, nogmaals alle geluk en gezondheid!
Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:28

mphilipp

Romanes eunt domus

Maverick schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:33:
Dat is ook zo. Maar wat jij ziet op de monitor is altijd anders dan wat uit de printer komt. Die printer werkt met andere kleuren (en een ander procedé). Je kunt ervan uitgaan dat de drukker werkt met kleurechte en gecalibreerde spullen. Als jij thuis een monitor hebt (die waarschijnlijk op sRGB staat ingesteld) zul je nooit dezelfde kleur te zien krijgen als uit de printer van die drukker komt (wat klinkt dat raar: printer van de drukker ;) ).

Dit is de reden dat serieuze fotografen en DTPers een apparaat kopen om hun scherm mee te calibreren, of een aangepast kleurprofiel laten maken/zelf maken (kan ook voor de printer). Zo corrigeert de software de kleuren op het scherm/printer zodat je het overal ziet zoals het is.

Als je thuis 100% hetzelfde wilt hebben is er eigenlijk maar één manier: een kleurprofiel aanmaken voor jouw scherm. Makkelijker is om met je ontwerp (photoshop?) naar iemand te gaan met de juiste spullen en dan de boel fatsoenlijk op te slaan zodat de drukker er iets mee kan.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 17:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik zou hier niet direct teleurgesteld van raken. De kleuren liggen vrij dicht bij het origineel; de halo is jammer, maar dat gebeurt nu eenmaal als je het laat drukken; dat kon je ook niet weten.

Je kunt nu wel moelijk gaan doen met kleurprofielen, certified pdfs, enzovoort, maar dat gaat volgens mij veel te ver voor dit eenmalige geboortekaartje.

Sowieso is het verstandig je document eerst om te zetten naar CMYK en hem nog eens te laten drukken. Waarschijnlijk ga je na die omzetting die halo al wel zien; die kun je er misschien een beetje uit krijgen, maar ik gok van niet.

In ieder geval kun je na de nieuwe proefdruk heel sec bepalen waar het misgaat met de kleuren. De kleurzweem die je ziet, moet je er proberen uit te krijgen. Is het zoals nu, te roze, dan schroef je in je ontwerp het roze terug. Daarvoor moet je een beetje door de hele afbeelding en tekst heen kunnen kijken.
Vergelijk echt goed, dus print met drukproef of scherm met drukproef, gewoon hetgene waarmee je geijkt hebt ;) . Dan stuur je het nog eens naar de drukker en je kijkt hoe het terugkomt.

Ik denk dat je met één of twee drukproeven er wel bent. Als de drukkerij niet al te groot is, kun je er ook nog langsgaan en met één van de medewerkers over de schouder meekijken tot het ding er goed uitziet. Rekenen ze wel geld voor! Maar dat is een geboortekaartje je denk ik wel waard. Anders heb je er twee te troosten in het kraambed ;)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ameesters
Dark Blue schreef op donderdag 04 november 2010 @ 21:59:
Ik zou hier niet direct teleurgesteld van raken. De kleuren liggen vrij dicht bij het origineel; de halo is jammer, maar dat gebeurt nu eenmaal als je het laat drukken; dat kon je ook niet weten.

Je kunt nu wel moelijk gaan doen met kleurprofielen, certified pdfs, enzovoort, maar dat gaat volgens mij veel te ver voor dit eenmalige geboortekaartje.
bij je avatar:"Don't settle for less".

Ik kan me voorstellen dat hij het perfect wil hebben, dit doel moet hij ook niet opgeven, je kan maar 1 keer een geboorte kaartje laten drukken voor zijn kind, dus moet het perfect zijn!

wij zelf hebben zelfs een grafisch ontwerper ingehuurd om het te regelen, waardoor de kwaliteit geborgd was.
voor je kind gaat geen brug te ver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Bekijk en ontwerp het ontwerp ontwerp altijd via de goede iso norm.
Fogra 27 voor coated papier.
Fogra 29 voor uncoated papier.

De meeste drukkerijen werken volgens deze methode.
Daarnaast als je wilt proofen op jou beeldscherm en of printer moeten deze ook wel gekalibreerd zijn volgens de Iso 12647-2 norm. Maar daar heb je weer een duur kalibratie apparaat voor nodig als een eye-One en een hoop kennis. Je kunt de Windows kalibreer tool gebruiken daar kom je al iets beter in de richting. Tot die tijd is jou beeldscherm en printer niet goed als kleurreferentie.

Je kunt een profiel opvragen van de drukkerij maar die zal waarschijnlijk niet werken omdat jij dan dezelfde beeldscherm en of printer moet hebben. Anders is het appels en peren vergelijken.

En het certified pdf verhaal zou ik al helemaal vergeten. Dan zou je op moeten vragen wat de normen zijn bij de desbetreffende drukkerij en alles instellen zoals de drukkerij het aangeleverd wil hebben. Maar dat maakt jou printje toch het verkeerde. Omdat de drukkerij volgens hun eigen norm werkt en niet volgens die van jou.
En het betekend alleen maar dat je je pdf goed aanlevert, het zegt niets over de inhoud!

Het klinkt misschien lullig maar ga er van uit dat wat jij ziet of print op jou apparatuur fout is en wat de drukkerij aangeleverd goed is.

Je zou jou printje aan kunnen leveren bij de drukker als kleur referentie en vragen of de drukkerij het beeld bijstuurt naar jou afdruk maar wel met hun software/beeldscherm en anders nog op de pers.

En je zou het volgende kunnen doen, in photoshop "View/proof colors" aanzetten
Dan naar "View/proof setup/custom" kunnen gaan en dan bij "Device to simulate" allerlij profielen uitproberen en kijken of er een bijzit die dichter bij de proefdruk van de drukkerij komt. Dan kleur correctie doen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 05-11-2010 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 08:14
Je kan ook een vormgever met wat ervaring op dit vlak er even naar laten kijken. Maak vrijwel nooit mee dat het kleurverschil echt aanwezig is bij onze vormgevers maar die maken er dan ook wel inderdaad certified pdf's van met de juiste lijnen, profielen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

leipepo schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:22:
Wel of geen certified PDF zegt helemaal niets noppes nada over de kleur echtheid. In principe is het hele certified PDF verhaal onzin en voor ontstaan uit de frustratie bij drukkers dat mensen bagger aanleveren. Dus de stap daarna was, we eisen een certified PDF. Het enige wat Pitstop doet (of vergelijkbaar programma) is de PDF checken op fouten. Dus te lage resoluties, teveel inkt dekking, te groot geplaatste afbeeldingen en bv aanwezigheid van RGB beelden.

Door certified PDF te eisen sluit de drukker amateurisme, domme handelingen en vooral discussies achteraf uit. Begrijpelijk, maar een gewone goede PDF is in principe niets anders dan een certified PDF.

Voor de TS, ik zou zoals anderen ook al zeiden, eerst de boel allemaal omzetten naar CMYK en dan zo min mogelijk profielen opslaan in je afbeeldingen. Vervolgens maak je een Hires PDF, die gooi je naar de drukker voor een proefprint (zal vast geprint worden ipv gedrukt).

Maar vooral de magenta is veel te heftig dus eventueel ruk je alvast een keer aan de curve voor je hem naar de drukker stuurt voor een testje. Maar ga bij opslaan van de bestanden geen kleurprofielen insluiten.

Die print hou je naast je scherm. En als de print van de drukker dan teveel magenta heeft (zoals je bij je voorbeeld duidelijk kan zien in het water) dan doe je in Photoshop CTRL-M en haal je de magenta curve wat naar beneden. Denk dat je overigens daar al een eind mee komt. RGB beelden op die manier corrigeren is een hel, vandaar dat je eerst alle beelden even om moet zetten naar CMYK. Dat werkt namelijk een stuk logischer.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:21

Zeror

Ik Henk 'm!

Misschien gebruikt de drukker Adobe Indesign. Doe voert wel van deze rare kleurverschillende fratsen uit en dat heeft heel erg met die CMYK omzetting te maken. Ik heb er zelf ook weleens last van als ik daar mee bezig ben.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Nou we zijn een eind verder. Zoals aangegeven hierboven is het magenta veel te strek aanwezig. Dit op de blauwe vlakken er bijna helemaal uitgetrokken en zowaar is blauw nu blauw. En omgezet naar CMYK.

Nu lopen we weer tegen iets anders aan... De letters in de witte cirkel zijn rood (linkerhelft van voorbeeld). De letters boven de vis (rechterkant voorbeeld) zijn dezelfde kleur. Tenminste dat zou zo moeten zijn...
De letters in de cirkel worden bij de druk erg donkerrood, terwijl de letters boven de vis het rood worden wat het zou moeten zijn... Schiet mij maar lek. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Die afbeelding die je hierboven gepost hebt, heb je die ook aan de drukker laten zien? Wellicht kan ie dan aan de hand van die afbeelding jouw tips geven.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Rakkerzero schreef op woensdag 10 november 2010 @ 15:03:
Die afbeelding die je hierboven gepost hebt, heb je die ook aan de drukker laten zien? Wellicht kan ie dan aan de hand van die afbeelding jouw tips geven.
Tuurlijk laten zien. En ze hebben (alle 3 de drukkers waar ik ben geweest) geen idee hoe het komt...
Wat ik al zei... Schiet mij maar lek. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TafkaT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 08:01
Ik snap em niet. Je levert digitaal aan, met een voorbeeld uitdraai erbij neem ik aan? En je geeft daarbij aan: zo moet het eruit zien. Dan moet elke drukker dat toch kunnen? In ieder geval elke zichzelf respecterende drukker die meerwaarde heeft boven een copyshop.

De gedrukte versie lijkt trouwens erg veel op een kleurencopy van jouw uitdraai. Dus dat het gewoon op de glasplaat is gelegd, zonder enige poging tot kwaliteitcontrole.
ManiacsHouse schreef op woensdag 10 november 2010 @ 14:39:
Nou we zijn een eind verder. Zoals aangegeven hierboven is het magenta veel te strek aanwezig. Dit op de blauwe vlakken er bijna helemaal uitgetrokken en zowaar is blauw nu blauw. En omgezet naar CMYK.

Nu lopen we weer tegen iets anders aan... De letters in de witte cirkel zijn rood (linkerhelft van voorbeeld). De letters boven de vis (rechterkant voorbeeld) zijn dezelfde kleur. Tenminste dat zou zo moeten zijn...
De letters in de cirkel worden bij de druk erg donkerrood, terwijl de letters boven de vis het rood worden wat het zou moeten zijn... Schiet mij maar lek. :?
Is dat geen gezichtsbedrog vanwege het verschil in achtergrond?

[ Voor 46% gewijzigd door TafkaT op 10-11-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
TafkaT schreef op woensdag 10 november 2010 @ 15:23:
Ik snap em niet. Je levert digitaal aan, met een voorbeeld uitdraai erbij neem ik aan? En je geeft daarbij aan: zo moet het eruit zien. Dan moet elke drukker dat toch kunnen? In ieder geval elke zichzelf respecterende drukker die meerwaarde heeft boven een copyshop.

De gedrukte versie lijkt trouwens erg veel op een kleurencopy van jouw uitdraai. Dus dat het gewoon op de glasplaat is gelegd, zonder enige poging tot kwaliteitcontrole.
Tsja zoek maar eens een goede drukker... Overigens word het niet gedrukt maar gewoon uit een grote laser (Xerox IGEN3) gepoept.
Blijkbar hebben ze allemaal niet echt zin/tijd/knowhow om het goed te krijgen.

De voorbeelden die je zie zijn gemaakt met mijn digitale camera dus je moet niet echt op de drukkwaliteit letten. Echter is op de foto's wel degelijk het verschil in kleuren goed te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Heb je thuis wel op hetzelfde papier gedrukt dat de drukker ook gebruikt? Want dat kan ook voor een kleurverschil zorgen. ;)
Op een normaal A4'tje op een thuisprinter zijn de kleuren veel fletser dan op een speciaal dikker papier op professionele printer bij een drukker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

ManiacsHouse schreef op woensdag 10 november 2010 @ 15:29:
Tsja zoek maar eens een goede drukker... Overigens word het niet gedrukt maar gewoon uit een grote laser (Xerox IGEN3) gepoept.
Blijkbar hebben ze allemaal niet echt zin/tijd/knowhow om het goed te krijgen.

De voorbeelden die je zie zijn gemaakt met mijn digitale camera dus je moet niet echt op de drukkwaliteit letten. Echter is op de foto's wel degelijk het verschil in kleuren goed te zien.
Zoiets wordt vaker geprint en ik moet de eerste nog tegenkomen die af en toe de apparatuur even goed instelt (op hele grote bedrijven na). Maar wat je zegt over die twee kleuren rood. Meet eens de waarden met het pipet in Photoshop icm met het info panel op beide kleuren. Als je daar dezefde waarden meet in je naar CMYK omgezette bestand dan zou het in druk ook hetzelfde moeten zijn. Meet je wat anders, dan niet. Het omzetten van RGB naar CMYK blijft altijd lastig, daarom moet je ook gewoon beginnen met CMYK in principe. Dat zijn immers kleuren waarin gedrukt/geprint wordt. Als je nou verschillende waarden meet probeer deze dan met de curves naar elkaar toe te trekken.

Als je er niet uit komt moet je me maar even een PM sturen, wil ik wel even helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king of rats
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-06 15:15
Dat rood kan ook te maken hebben met de kleuren er omheen en is het misschien puur optisch:
Afbeeldingslocatie: http://www.womansday.com/var/ezflow_site/storage/images/media/images/05h-wd1009-07-color_contrast/814908-1-eng-US/05H-WD1009-07-color_contrast.jpg

Wii \\ xbox 360 \\ samsung 32a656 \\ pc: e6400, hd3870, p5w dh deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-06 17:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

leipepo schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 09:05:
[...]

bij je avatar:"Don't settle for less".

Ik kan me voorstellen dat hij het perfect wil hebben, dit doel moet hij ook niet opgeven, je kan maar 1 keer een geboorte kaartje laten drukken voor zijn kind, dus moet het perfect zijn!

wij zelf hebben zelfs een grafisch ontwerper ingehuurd om het te regelen, waardoor de kwaliteit geborgd was.
voor je kind gaat geen brug te ver...
Wat je nu doet is appels met peren vergelijken. Mijn standaarden leg ik niet per sé anderen op. ManiacsHouse had voor een ontwerper kunnen kiezen; dat heeft hij niet gedaan. Hij maakt het kaartje zelf, steekt daar veel moeite in, en hij maakt er nu ook het beste van. Het maakt het vermelden van jouw keus voor 'n ontwerper imho wat overbodig. :)
king of rats schreef op woensdag 10 november 2010 @ 19:14:
Dat rood kan ook te maken hebben met de kleuren er omheen en is het misschien puur optisch:
[afbeelding]
Ik weet niet of de rode toner over de gele heengaat, maar ik kan me voorstellen dat het geel het rood wat meer oranje maakt dan wanneer je dat op een witte ondergrond print.
Aangezien diegene op gele ondergrond goed is, zou je eens op het witte vlak het woord in geel onder het rode woord kunnen zetten. Het is niet de mooiste manier, maar misschien biedt het de uitkomst. :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz

OzBoz

Dark Blue schreef op woensdag 10 november 2010 @ 22:45:
Ik weet niet of de rode toner over de gele heengaat, maar ik kan me voorstellen dat het geel het rood wat meer oranje maakt dan wanneer je dat op een witte ondergrond print.
Aangezien diegene op gele ondergrond goed is, zou je eens op het witte vlak het woord in geel onder het rode woord kunnen zetten. Het is niet de mooiste manier, maar misschien biedt het de uitkomst. :)
:? In de regel zit er in rood al geel. En meestal is dat tegen de 100% aan. Dus ik vraag me af wat je wilt bereiken door het woord er nog een keer in geel onder te zetten als het al opgebouwd is uit laat ik zeggen 100M 100Y 30K.

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06-06 14:31

RoyK

Hobby tekenaar

@Maniacshouse,

zo zie je maar weer dat grafisch ontwerpen een beroep is en kennis van zaken verder gaat dan enkel wat kleuren op je scherm smijten en het zal vast wel goed komen. Je hebt best kans dat de omzetting van RGB naar CMYK gewoon zijn problemen heeft gegeven. Normaal gesproken werkt een ontwerpen direct vanaf CMYK en minstens op 200dpi. Het verhaal cPDF is ook al uitgelegd dus dat je daar geen meerwaarde aan kan hangen is denk ik wel duidelijk.

Laat voorop staan dat artwork dat niet juist uit de drukpers komt zetten (of tegenwoordig ook professionele printers) in de meeste gevallen falen is van de ontwerper. Een verkeerd profiel gebruikt, bestand niet op de juiste dpi aangeleverd, CMYK / RGB, etc etc etc etc etc. Ik ga er ook vanuit dat je geen professioneel scherm hebt staan waar je op kan vertrouwen waardoor kleur profielen ook niet bijster veel zullen uitmaken.

Dat drukkerijen hier weinig tijd in steken moet je niet persoonlijk nemen. Het corrigeren kost geld, en je oplage van misschien 100 of 200 stuks is een mini order waar niet teveel werk aan moet kleven. Dergelijke machines kosten nu eenmaal geld en moeten een bepaalde omzet draaien.

Neemt niet weg dat jouw probleem op het moment nog steeds niet opgelost is (toch?)

ManiacsHouse, kan je mij het bestand eens toesturen? roy(at)rkgfx.nl (even voor de spambots)

[ Voor 11% gewijzigd door RoyK op 11-11-2010 11:39 ]

Mijn portfolio op Instagram

• ManiacsHouse
OzBoz schreef op woensdag 10 november 2010 @ 15:47:
[...]

Als je er niet uit komt moet je me maar even een PM sturen, wil ik wel even helpen.
Heb nog geen reactie gegeven. Word hier stapelgek. Baby op komst (lukt nu ongeveer gestart te zijn als ik mijn vriendin moet geloven). Vanaf maandag nieuwe job (en moet nog van alles bespreken daarover). En gekut met het kaartje... (waarbij ik met o.a. hulp van hier al een aardig eind op weg ben).
RoyK schreef op donderdag 11 november 2010 @ 11:35:
@Maniacshouse,

zo zie je maar weer dat grafisch ontwerpen een beroep is en kennis van zaken verder gaat dan enkel wat kleuren op je scherm smijten en het zal vast wel goed komen. Je hebt best kans dat de omzetting van RGB naar CMYK gewoon zijn problemen heeft gegeven. Normaal gesproken werkt een ontwerpen direct vanaf CMYK en minstens op 200dpi. Het verhaal cPDF is ook al uitgelegd dus dat je daar geen meerwaarde aan kan hangen is denk ik wel duidelijk.

Laat voorop staan dat artwork dat niet juist uit de drukpers komt zetten (of tegenwoordig ook professionele printers) in de meeste gevallen falen is van de ontwerper. Een verkeerd profiel gebruikt, bestand niet op de juiste dpi aangeleverd, CMYK / RGB, etc etc etc etc etc. Ik ga er ook vanuit dat je geen professioneel scherm hebt staan waar je op kan vertrouwen waardoor kleur profielen ook niet bijster veel zullen uitmaken.

Dat drukkerijen hier weinig tijd in steken moet je niet persoonlijk nemen. Het corrigeren kost geld, en je oplage van misschien 100 of 200 stuks is een mini order waar niet teveel werk aan moet kleven. Dergelijke machines kosten nu eenmaal geld en moeten een bepaalde omzet draaien.

Neemt niet weg dat jouw probleem op het moment nog steeds niet opgelost is (toch?)

ManiacsHouse, kan je mij het bestand eens toesturen? roy(at)rkgfx.nl (even voor de spambots)
Tuurlijk is grafisch ontwerp een beroep. Nu weet ik e.e.a. er van af, en moet ik de eerste nog tegenkomen welke niet eerst een schets/idee maakt en daarbij meteen aan het begin denkt aan welke kleuren er precies gebruikt gaan worden. Tenminste het is niet meteen het eerste waar je aan denkt.

Mijn vriendin heeft veel aan ontwerpen gedaan maar dan gaat het meer richting tekenen/schilderen/beeldhouwen. Van de computer heeft ze niet veel verstand, maar ze is wel een meester in wat ik hiervoor noemde en weet goed gebruik te maken van PS.
En het zal ook niet de eerste keer zijn dat ook een grafisch ontwerper (wat ze in wezen is) een fout maakt met een profiel of gewoon zit te kutten (niet dat ik het haar verwijt). En redelijkerwijs mag je van een drukker verwachten dat hij zijn vak verstaat... En waar nodig bereid is tips te geven of te corrigeren.

Afijn. Alles omgezet naar CMYK. Profielen zijn standaard op FOGRA27 (ISO 12647-2:2004) gezet. In AI en in PS. Rood/magenta is er uit getrokken en daardoor is het nu gewoon blauw i.p.v. paars. Resolutie 300dpi.

Voor én achterkant kaartje beide op 1 A4 gezet in AI. Fonts met AI er op geknald zodat ze gewoon strak zijn. Als PDF richting drukker gestuurd.
En wat schetst mijn verbazing...
Voorkant kaartje is donkerder dan achterkant kaart terwijl beide op 1 A4 staan en dus tegelijk zijn uitgeprint... Op zich nog acceptabel en al 200% beter dan eerdere proeven. Maar rara hoe ken dit?

Hieronder zie je het verschil in kleur. Rechts zijn exports van het origineel. Links is een scan van de laatste proef. Het rood van alle 4 de M's (M-men?) is exact hetzelfde. In PS als in AI is het C 16 M 89 Y 98 K 5 (cijfers achter komma even achterwege gelaten).
M

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Het is niet mijn bedoeling om naar tegen je te doen, maar een prof werkt inderdaad al van schets af aan in druk kleuren. Je werkt gewoon niet met RGB tenzij het werk bedoeld is om belicht te worden of bijvoorbeeld wordt toegepast apps, games of andere scherm toepassingen. Als iets gedrukt gaat worden start je altijd in CMYK. Het maakt dus niet uit met welke kleuren je begint en dat je halverwege je werk veranderingen toepas. Het gaat om de voorbereiding die je een hoop ellende kan besparen. Goed, laten we dat onderdeel varen en ons op het probleem richten.

Laat ik beginnen dat jouw scanner ook een kleur afwijking heeft en het meten geen nut zal hebben. Het is duidelijk te zien dat de kleur rood donkerder is. Dit is overigens een effect waar je ook een beetje rekening mee moet houden, dat gedrukte kleuren donkerder kunnen zijn. Daar komen de duurdere monitors weer om de hoek kijken met goede calibratie mogelijkheden die de echtheid van druk kleuren kunnen weergeven.

Er zijn een heleboel onderdelen die fouten kunnen veroorzaken. Zeker als er nog layers aanwezig zijn (wat met PDF goed mogelijk is) Transparantie kunnen fouten vreemde effecten veroorzaken. Werk je vanuit AI of vanuit PS? Als je in AI werk is het nog goed mogelijk dat je nog je tekening moet afvlakken zodat verlopen en dergelijken geen gekke effecten meer kunnen creeren. Als je in PS zit, is het verstandig om je bestand te backupen, en vervolgens alles mergen naar 1 laag.

Een idee is dat je met de drukker afspreek om van PDF af stappen, en een TIFF, EPS of een Jpeg op 200 of 300 dpi aan te leveren.

Je hebt al een aanbieding gehad van iemand om naar het bestand te kijken, ook ik wil je best een helpende hand bieden. Is er een PSD of AI beschikbaar?

[ Voor 13% gewijzigd door RoyK op 11-11-2010 16:07 ]

• ManiacsHouse
RoyK schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:59:
Het is niet mijn bedoeling om naar tegen je te doen, maar een prof werkt inderdaad al van schets af aan in druk kleuren. Je werkt gewoon niet met RGB tenzij het werk bedoeld is om belicht te worden of bijvoorbeeld wordt toegepast apps, games of andere scherm toepassingen. Als iets gedrukt gaat worden start je altijd in CMYK. Het maakt dus niet uit met welke kleuren je begint en dat je halverwege je werk veranderingen toepas. Het gaat om de voorbereiding die je een hoop ellende kan besparen. Goed, laten we dat onderdeel varen en ons op het probleem richten.

Er zijn een heleboel onderdelen die fouten kunnen veroorzaken. Zeker als er nog layers aanwezig zijn (wat met PDF goed mogelijk is) Transparanties kunnen fouten vreemde effecten veroorzaken. Werk je vanuit AI of vanuit PS? Als je in AI werk is het nog goed mogelijk dat je nog je tekening moet afvlakken zodat verlopen en dergelijken geen gekke effecten meer kunnen creeren. Als je in PS zit, is het verstandig om je bestand te backupen, en vervolgens alles mergen naar 1 laag.

Een idee is dat je met de drukker afspreek om van PDF af stappen, en een TIFF, EPS of een Jpeg op 200 of 300 dpi aan te leveren.

Je hebt al een aanbieding gehad van iemand om naar het bestand te kijken, ook ik wil je best een helpende hand bieden. Is er een PSD of AI beschikbaar?
Was ook niet de bedoeling om af te katten. :)
PSD is beschikbaar.
En hier is e.e.a. begonnen...... *O*

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 22:02
[Gedeeltelijk offtopic]

Het lijkt wel lingo, ik ben er nog niet uit:

< M i S >

Ik dacht eerst aan Mees, totdat ik de i zag, Midas? Laat je na de geboorte het volledige kaartje ook hier zien? ;)

[/Gedeeltelijk offtopic]

• ManiacsHouse
mcsluis schreef op donderdag 11 november 2010 @ 16:14:
[Gedeeltelijk offtopic]

Het lijkt wel lingo, ik ben er nog niet uit:

< M i S >

Ik dacht eerst aan Mees, totdat ik de i zag, Midas? Laat je na de geboorte het volledige kaartje ook hier zien? ;)

\[/Gedeeltelijk offtopic]
Ja kaartje plemp ik natuurlijk hier neer als het zo ver is. :)
Zie je een i dan? Milfje zou ook nog kunnen :P

Anoniem: 219071

Wat de 'drukker' ook zou kunnen doen...
Als jij ze een vel geeft waar het kaartje (in jouw ogen) wel goed is qua kleuren. Laat je de drukker de kleurengradaties aanpassen, zodat het enigsinds er wat meer op lijkt.
Wellicht wat minder Magenta.

Het is wel soms wel het geval dat oranje tinten moeilijker zijn met printen.

[ Voor 183% gewijzigd door Anoniem: 219071 op 11-11-2010 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

RoyK schreef op donderdag 11 november 2010 @ 15:59:
Geheel off-topic, maar je maakt erg toffe dingen. Mocht ik ooit nog eens iemand nodig hebben die leuke illustraties maakt zal ik aan je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

ManiacsHouse schreef op donderdag 11 november 2010 @ 14:56:
Heb nog geen reactie gegeven. Word hier stapelgek. Baby op komst (lukt nu ongeveer gestart te zijn als ik mijn vriendin moet geloven).
Ach niemand verwacht een kaartje dag na de geboorte hoor, neem de tijd. Bovendien wordt je daarna gek gebeld of mensen langs kunnen komen en daar zit je de eerste week volgens mij ook nog niet op te wachten op wat familie na ;)
Afijn. Alles omgezet naar CMYK. Profielen zijn standaard op FOGRA27 (ISO 12647-2:2004) gezet. In AI en in PS. Rood/magenta is er uit getrokken en daardoor is het nu gewoon blauw i.p.v. paars. Resolutie 300dpi.
Gooi eens alle profielen weg uit al je bestanden. Dat zorgt voor een neutraler begin stadium anders krijg je weer conflicten met de profielen die de drukker gebruikt. Wat ik over FOGRA27 lees is dat dit een verouderd profiel is problemen kan veroorzaken. Gewoon eruit gooien en de drukker gebruikt zijn eigen profiel wel op het moment dat hij de PDF naar de printer stuurt.
Voorkant kaartje is donkerder dan achterkant kaart terwijl beide op 1 A4 staan en dus tegelijk zijn uitgeprint... Op zich nog acceptabel en al 200% beter dan eerdere proeven. Maar rara hoe ken dit?
Vind ik een vraag voor de drukker. Laat hem dat maar uitleggen. Kan goed komen door hun printer die veel cyaan gebruikt voor de achtergrond en die toner nog een beetje over de M smeert, want lijkt dat daar gewoon veel meer cyaan in zit. Nu heb je dan een brakke printer maar zonder het orginele bestand kun je daar niets zinnigs van zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

OzBoz schreef op vrijdag 12 november 2010 @ 11:24:
[...]

Geheel off-topic, maar je maakt erg toffe dingen. Mocht ik ooit nog eens iemand nodig hebben die leuke illustraties maakt zal ik aan je denken.
Geheel offtopic, dank u! Tot snel! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DtlkOqlamfetx88oM0NqEjT4/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror

Zeror

Ik Henk 'm!

Proficiat met je zoontje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Proficiat met Milas. (En nu hopen dat de bekken-problemen en de mood-swings ook over zijn...)

Overigens vindt mijn vrouw het een prachtig kaartje en denkt nu dat ik zoiets ook moet kunnen voor de komst van onze 2e in februari.... :X 'Ja', zegt ze net, 'Jij zit toch ook bij die tweakers-club?'
Hmmm...

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
MediJack schreef op zaterdag 13 november 2010 @ 23:49:
Proficiat met Milas. (En nu hopen dat de bekken-problemen en de mood-swings ook over zijn...)

Overigens vindt mijn vrouw het een prachtig kaartje en denkt nu dat ik zoiets ook moet kunnen voor de komst van onze 2e in februari.... :X 'Ja', zegt ze net, 'Jij zit toch ook bij die tweakers-club?'
Hmmm...
Hahaha tweakers-club. :)
Gewoon vertellen dat het een dekmantel is voor niet uit de kast gekomen gays. >:)
En terugkaatsen dat niet ik (het tweakerclublid 8)7 ) het niet bedacht heb maar de hoogzwangere vriendin van...
Dus zij moet aan de bak.

Maar ja... Het moet dus nog naar de drukker en heb compleet geen tijd gehad om er nog wat mee te doen.
Nu kun je ook zien dat het Milas in de witte cirkel en het Milas op het groene op een scherm een heel andere kleur lijken te hebben. In werkelijkheid is het exact dezelfde kleur.

[ Voor 19% gewijzigd door ManiacsHouse op 13-11-2010 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-03-2024

JvW

On my way home...

Kun je de kleur van Milas in de witte cirkel niet een beetje aanpassen? Het is moeilijk te beoordelen vanaf hier, maar ik zie het verschil ook. Het lijkt me geen optisch bedrog.

Ik zal mijn vrouw inderdaad even zeggen dat zij aan de bak moet. Al betekent dat dan wel dat ik alle computer-gerelateerde zaken zal moeten ondersteunen. En dat terwijl ik nooit met grafische programma's werk. Dat wordt nog een uitdaging... voor ons allebei.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Je kan het ook aan een tekenaar overlaten ;) (hint hint)

@Maniacshouse, van harte kerel en hou ons op de hoogte. Kijk nog even naar de recente tips van me hierboven. Misschien helpt het

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
RoyK schreef op zondag 14 november 2010 @ 06:32:
Je kan het ook aan een tekenaar overlaten ;) (hint hint)

@Maniacshouse, van harte kerel en hou ons op de hoogte. Kijk nog even naar de recente tips van me hierboven. Misschien helpt het
Hehehe :P als ik jouw homepage zo zie heb je het druk genoeg. Met jouw kwaliteit ga je toch geen geboortekaartjes zitten tekenen?

Ik heb inmiddels de profielen er uit geknikkerd en verwacht als ik de 2 bestanden apart aanlever (dus niet op 1 page) de kleuren wel beter uitkomen. Ik heb het idee dat de printer bij de drukker gaat zitten middelen in de kleuren ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Jazeker, ik teken voor iedereen die iets getekend wil hebben. In mijn tekenstijl dan te verstaan. Momenteel voor diverse iPad apps bezig, en een schoolboek. Ik heb dit jaar 2 geboorte kaartjes getekend trouwens..

Succes met de druk. Hou je ons op de hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 407179

Ik heb een vraag.
Als ik afbeeldingen wil controleren in PDF om te zien of ze wel druk klaar zijn.
Dan heb ik altijd wel 1 of 2 afbeeldingen die non device CMYK zijn.
Is het dan nog te drukken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ja het is te drukken.

De workflow van de drukker zal deze foto's omzetten naar CMYK.
Maar het kan zijn dat de foto's van kleur veranderen naar gelang het format dat ze nu hebben.

Als je Photoshop hebt zou je de plaatjes daarin kunnen laden en de voorvertoning op CMYK kunnen instellen (wel op het goede te bedrukken materiaal). Dan kun je in ieder geval het verschil zien.

Oh en heeft de PDF wel genoeg dpi?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 19-05-2011 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoo Dank je wel!
Zit er al een tijdje mee, maar goed om te weten dat het gewoon te drukken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

"Oh en heeft de PDF wel genoeg dpi?"

Ja zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 00:55
Er is altijd kans op een kleur afwijking van een ontwerp mbt. het drukken. Dit heeft te maken met de kwaliteit van de drukker, gekozen papier, druk/print techniek etc.

Kies kleuren daarom altijd op basis van een Pantone kleurenwaaier en ga niet af op je eigen monitor/printer. Consumenten monitoren en printers zijn niet in staat CMYK kleuren 100% correct weer te geven, waardoor je zelf een verkeerd beeld krijgt van de gekozen kleur. (Ook al is je monitor gekalibreerd etc.)

Hou daarnaast ook rekening mee met de aanlever specificaties van de drukker, met het juiste kleurprofielen en de verwerking van kleuren. (Certified PDF, dwz. dat je een PDF aanmaakt met dezelfde instellingen zoals de drukker dit zal doen.

De halo in de drukwerk komt doordat je een effect gebruikt die de printer van de drukker niet goed kan verwerken en wanneer deze in Photoshop is gemaakt wordt deze niet goed geconverteerd naar drukwerk (door het raster techniek van de printer van de drukker)

PS: Door een PSD om te zetten van RGB naar CMYK wilt niet zeggen dan je dan meteen CMYK kleuren hebt. Ik heb het jpg van je ontwerp gedownload en het rood van de teksten zijn opgebouwd uit een kleur dan niet geproduceerd kan worden in CMYK. Dit verklaart je afwijking in de rode kleur.

PPS: Lettertypes moet je altijd outlinen en rekening houden met overprint etc.

[ Voor 15% gewijzigd door heiyu op 19-05-2011 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
RoyK schreef op zondag 14 november 2010 @ 10:44:
Jazeker, ik teken voor iedereen die iets getekend wil hebben. In mijn tekenstijl dan te verstaan. Momenteel voor diverse iPad apps bezig, en een schoolboek. Ik heb dit jaar 2 geboorte kaartjes getekend trouwens..

Succes met de druk. Hou je ons op de hoogte?
Ik zie dat dit topic ineens weer eens schop krijgt. En ben zo slecht geweest om de uitkomst niet te posten... Foei Maniac! Dus nu ruim een half jaar later...

Maar uiteindelijk met een hoop gedoe en bijstellen van kleur en o.a. de profielen er uit gedonderd te hebben zijn de kaartjes zowaar goed gelukt. Naar mijn gevoel nog niet perfect kleurecht. Echter vriendin was er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
ManiacsHouse schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:11:
[...]

Ik zie dat dit topic ineens weer eens schop krijgt. En ben zo slecht geweest om de uitkomst niet te posten... Foei Maniac! Dus nu ruim een half jaar later...

Maar uiteindelijk met een hoop gedoe en bijstellen van kleur en o.a. de profielen er uit gedonderd te hebben zijn de kaartjes zowaar goed gelukt. Naar mijn gevoel nog niet perfect kleurecht. Echter vriendin was er tevreden mee.
Mijn gok "Midas" was destijds helemaal niet verkeerd, Hij heet dus Milas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
mcsluis schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:21:
[...]

Mijn gok "Midas" was destijds helemaal niet verkeerd, Hij heet dus Milas!
Kuch... Kaartje staat er al vanaf 13 november hoor. Goed raden kun je wel. Reageren ben je niet zo vlot mee. :P
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
ManiacsHouse schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:34:
[...]

Kuch... Kaartje staat er al vanaf 13 november hoor. Goed raden kun je wel. Reageren ben je niet zo vlot mee. :P
;)
Dankzij de kick komt ie voor boven! Alsnog feli dan maar!
Pagina: 1