Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YbonG
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-06 18:03
Geachte medetweakers,

allereerst mijn pc:
Intel Core2 Duo E8400 (Stock) met een Scythe Infinty Cooler (SCINF-1000) er op.
Gigabyte GA-EX38-DS5 moederbord.
de videokaart dus, Sapphire Radeon HD 3870 X2 (deze draait ook stock, met een stock cooler).
OCZ DDR2 PC2-6400 ReaperX HPC 4GB Kit. (dus met heat pipes er op).
dit alles draait een 27" monitor/tv aan op 1920x1080, en een 22" 2e monitor op 1650x1080.
De pc is ongeveer 2.5 jaar oud.

De laatste tijd heb ik redelijk wat problemen met het draaien van de nieuwere games (eigenlijk alles vanaf MW2 wilt niet zo, unreal engine vind ie nog wel ok, maar Frostbite etc gaat mijn systeempje hopeloos ten onder). De problemen begonnen met gewoon hele lage FPS zelfs op hele lage settings, maar ik dacht dat dat gewoon kwam omdat mn pctje toch wat ouder werd.

Recentelijk echter, freezed mn pc volledig bij het opstarten van bepaalde games. geen bluescreen, geen shutdown, maar gewoon, hij doet niks meer en je bent gedwongen om de reset knop te gebruiken. Bij het onderzoeken van dit probleem kwam ik er achter dat mijn videokaart toch wel heel erg heet wordt. Catalyst geeft temperaturen van bij de 80 graden weer zonder hevige last, en bij het draaien van Furmark (1920x1080, 2x AA) ging de GPU zelfs helemaal tot de 115 graden(!) waarna hij niet heter werd, maar wel flinke FPS drops voorkwamen.

Nu denk ik niet dat deze temperaturen de reden zijn voor de freezes, het gebeurd immers instantly bij het opstarten van deze games. de freezes komen ook niet altijd voor, soms werken ze prima. (komt vooral voor in Starcraft 2 en League of Legends, maar bij de 2e pas zodra hij de fullscreen mode op start. alles wat niet fullscreen is werkt prima).

aangezien ik niet weet of deze freezes uberhaubt met de GPU te maken hebben, gaat deze post vooral over mijn temperaturen. zou ik me hier zorgen om moeten maken? hoe kan ik dit verbeteren?

[ Voor 0% gewijzigd door YbonG op 04-11-2010 14:53 . Reden: extra info toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
heb je de kaart wel eens schoongemaakt van binnen? jaag er eens perslucht doorheen en vervang eventueel de koelpasta op de cores. hij wordt duidleijk te heet en zoals je zelf idd zegt komt het verlagen van fsp hier door. waarom hij instant bij het starten van een spel freezed durf ik niet te zeggen, maar een te warme videokaart kan wel voor freezes in game zorgen..

is je systeem verder wel memtest86+/prime95 stabiel?

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YbonG
memtest moet ik nog draaien, prime95 heb ik ongeveer een uurtje gedraait, zowel grote als kleine FFT lengths doet ie prima. temperatuur van de CPU komt niet boven de 58, en hij geeft 0 errors en warnings.

Mijn probleem kwam voordat ik mn systeem reinstallde niet voor, en voordat ik de nieuwe catalyst installde ook niet. ik weet alleen niet zeker of het direct hierna is begonnen.

qua schoonmaken het systeem in zn algemeen wel, dus de case fans schoonmaken, stof eruit etc. de videokaart specifiek niet.

[ Voor 14% gewijzigd door YbonG op 04-11-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 19:02
er kan veel stof in gaan zitten,

dus doe dit eens na, (net zoals hem de fan tegenhouden!)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:57

Herman

FP ProMod
gekke-gerrit schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:27:
er kan veel stof in gaan zitten,

dus doe dit eens na, (net zoals hem de fan tegenhouden!)
De reacties onder de video zeggen dat dit ook nadelen heeft. Zo kan er in perslucht vocht zitten wat zich in je GPU kan ophopen. Dit kan gaan roesten etc.
Of zijn die reacties onjuist?
YbonG schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:06:
(...)
qua schoonmaken het systeem in zn algemeen wel, dus de case fans schoonmaken, stof eruit etc. de videokaart specifiek niet.
In je grafische kaart kan behoorlijk wat stof ophopen. Hierdoor kan het komen dat je koeler niet optimaal meer koelt. Lijkt me handig om je grafische kaart goed te ontdoen van stof.
Weet je zeker of de fan uberhaupt wel draait?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Herman87 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:19:
[...]

De reacties onder de video zeggen dat dit ook nadelen heeft. Zo kan er in perslucht vocht zitten wat zich in je GPU kan ophopen. Dit kan gaan roesten etc.
Of zijn die reacties onjuist?
perslucht uit een compressor is echt geen probleem, het zijn die spuitbussen waar toevoegingen in zitten.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YbonG
Herman87 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:19:
In je grafische kaart kan behoorlijk wat stof ophopen. Hierdoor kan het komen dat je koeler niet optimaal meer koelt. Lijkt me handig om je grafische kaart goed te ontdoen van stof.
Weet je zeker of de fan uberhaupt wel draait?
ontdoen van stof is inderdaad de volgende stap, maar erg veel ruimte om mee te werken heb ik niet, alles zit vrij krap en vol (wat opzichzelf de airflow al niet ten goede komt).

de fan draait, dat hoor je ook, pc is erg stil, maar als de GPU iets moet doen begint het hele gebeuren te ronken als een stofzuiger.
nedernakker schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:42:
[...]

perslucht uit een compressor is echt geen probleem, het zijn die spuitbussen waar toevoegingen in zitten.
is er ook een alternatief voor een compressor? (ik bezit er geen, en de spuitbussen zijn hier schijnbaar geen goed idee voor).
Pagina: 1