Klein vraagje over neonbuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Hallo,

Ik heb een klein vraagje over een neonbuisje voor in de pc. Ze worden normaal aangesloten op een 4-pin molex, met een schakelaartje ertussen. Ik wou hem echter ergens anders voor gebruiken, buiten de pc. Ik dacht dat ze op 12 volt liepen. Zou ik met een adapter (van bv een oude laptop) in het stopcontact, en dan de uiteinden gestript, en aan een molex vastgemaakt, de neonbuisjes kunnen voeden, en zonder dat ze doorbranden?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Ja hoor dat kan, je kan ze zelfs in de auto op 12 volt gebruiken.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

let wel op dat de adapter van de laptop 12 volt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10 23:25
Als je ze op een lager voltage aansluit gaan ze maar voor de helft branden trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
let wel op dat de adapter genoeg stroom (A) kan leveren voor de neonbuis, anders kan je hem overbelasten

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Stel dat ik een lader van een HTC telefoon gebruik. Denk dat dat te weinig ampere is ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
dan moet je even kijken of er op de neon buis staat hoeveel A hij nodig heeft, en op de adapter hoeveel A hij max kan leveren.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
oke. Dan zoek ik er een goede bij. Dan is het verder een kwestie van de plug eraf knippen, draadjes strippen, in een molex drukken, en de neonbuis met molex aan de andere molex verbinden toch? even letten op + en - neem ik aan. En als ik 19V gebruik (zie hier een adapter liggen) dan maak ik ze kapot neem ik aan? Ben niet zo technisch met stroom etc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Bedoel je met neonbuisje ccfl, want die hebben er nog een transformator tussen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01-10 23:03
Werkt prima, zo heb ik eens 2x groene neon onder een electrische step (die dingen die een jaar of 5 geleden hip waren, van die aluminium stepjes met motor) geplakt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
ja zo'n ccfl van 10 cm. Het is een pakketje van 2 buisjes, met een draad aan een zwart kastje, en dat weer naar een molex, met een switch ertussen. Neem aan dat dat zwarte kastje de transformator is? Link: http://azerty.nl/8-1120-9...d-cathode-case-light.html Het zwarte kastje is niet te zien op de foto.

[ Voor 11% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-11-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21-08 20:30

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

Klopt, dus je moet op dat kastje die 12v aansluiten, en volgens mij zet die het om naar een veel hoger voltage :S
Ga ik nog wel eens meten :)

//edit
Een nadeel is dat dit type meer spanning nodig heeft om te ontsteken. Een speciaal voorschakelapparaat (inverter) voedt een CCF-lamp. De inverter is een elektronische schakeling die een wisselspanning met hoge frequentie opwekt. Deze wisselspanning wordt door een transformator omhoog getransformeerd.
Dus hij zet het om naar wisselspanning, en verhoogt het voltage.

bron

[ Voor 76% gewijzigd door boazkl0p op 04-11-2010 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-06 10:46
boazkl0p schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:16:
Dus hij zet het om naar wisselspanning.

bron
Ja, naar wisselspanning van 500-800V.

Casemod: Cubeleon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
dus hij maakt van 12 volt 550-800V?

Maar ik kan dus het volgende doen:

http://img529.imageshack.us/img529/2479/ccfl.png

(sorry, weet niet hoe ik het plaatje gelijk laat zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

luuksnijmegen schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:50:
dus hij maakt van 12 volt 550-800V?

Maar ik kan dus het volgende doen:

http://img529.imageshack.us/img529/2479/ccfl.png

(sorry, weet niet hoe ik het plaatje gelijk laat zien)
Ja, dat kan, als je maar 12V input hebt dan gaat het goed, die inverter maakt er inderdaad een veel hoger voltage van (idd iets rond de 700V).

Plaatjes kun je trouwens laten zien door de [img][/img]-tags te gebruiken (en het bij voorkeur op een fatsoenlijke host te zetten, die niet zo ubertraag is imageshack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Mooi, dan ga ik dat proberen. Het is allemaal voor een suprise voor sinterklaas. Het is voor een twente fan, ik ga een wijnkistje schilderen, achterin een ccfl, daarvoor een plank met een spleet in het midden, en dan een lapje rode stof met een limited edition Grolsch-FC Twente bierblik ervoor, dat er rode gloed achter wegkomt maken. Ben benieuwd of het zo lukt! Erg bedankt voor jullie hulp ;)

Afbeeldingslocatie: http://img529.imageshack.us/img529/2479/ccfl.png

Even testen. Welke site raadt jij aan om afbeeldingen op te gooien?

[ Voor 3% gewijzigd door luuksnijmegen op 04-11-2010 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08 16:28
Terw_Dan schreef op donderdag 04 november 2010 @ 16:54:
[...]

Ja, dat kan, als je maar 12V input hebt dan gaat het goed, die inverter maakt er inderdaad een veel hoger voltage van (idd iets rond de 700V).

Plaatjes kun je trouwens laten zien door de [img][/img]-tags te gebruiken (en het bij voorkeur op een fatsoenlijke host te zetten, die niet zo ubertraag is imageshack.
staat inderdaad veel stroom op ik was pas ook bezig, allemaal lampjes op me slaapkamer aan het plaatsen.
op een 12v meanwel voeding. maar als ik aan de uiteinden van de meanwel pak voelde ik niks, waarna ik dus zonder nadenken, (omdat ik de kabeltjes tussen het lampje en transformator langer wilde maken) aan het kabeltje van de transformator paktje, Yikes wat een naar gevoel, daar ga je s'nachts van in bed plassen.
Het komt toch aardig kort bij een schok van schrikdraad maar dan constand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

jbkappirossi schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:10:
(omdat ik de kabeltjes tussen het lampje en transformator langer wilde maken)
Dat is alleen niet zo handig om te doen. Als je die kabel te lang maakt krijg je flink wat verlies. Beter is om gewoon de kabel naar de inverter te verlengen, dat werkt meestal een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-10 11:29
jbkappirossi schreef op donderdag 04 november 2010 @ 17:10:
[...]

staat inderdaad veel stroom spanning op ik was pas ook bezig, allemaal lampjes op me slaapkamer aan het plaatsen.
op een 12v meanwel voeding. maar als ik aan de uiteinden van de meanwel pak voelde ik niks, waarna ik dus zonder nadenken, (omdat ik de kabeltjes tussen het lampje en transformator langer wilde maken) aan het kabeltje van de transformator paktje, Yikes wat een naar gevoel, daar ga je s'nachts van in bed plassen.
Het komt toch aardig kort bij een schok van schrikdraad maar dan constand.
there, fixed it, (ik dacht dat die inverters trouwens 300v ervan maakte)

maar, ja het zal gewoon werken

ja, daag.

Pagina: 1