Toon posts:

Data recovery van corrupte sectoren / bad sectors

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Stokstaart
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13:32
Beste mede-tweakers,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, of op zijn minst een definitief antwoord kunnen geven..

Afgelopen weekend wilde ik voor iemand een laptop herinstalleren. Dit is wat er vervolgens gebeurde:

- resizen met EASEUS van de 2 partities zodat ik de data van d: naar c: kon kopiëren (voornamelijk foto's). Ik weet het, dom dommer domst --> eerst backuppen). Wilde te snel, te makkelijk. :'(

- na EASEUS geconfigureerd te hebben computer gereboot waarna data EASEUS ging verplaatsen voor de boot van windows. Vervolgens kijk ik 5 minuten later, staat de computer uit!

- computer aangezet: "No operation system" *schrik*

- HD eruit gehaald, in de externe casing en aan mijn computer gehangen. Niet benaderbaar --> "Onleesbaar, wilt u deze schijf formatteren?" NEE

- Vervolgens met verschillende data recovery software die nacht een deel van de data kunnen terughalen. Een groot deel van de foto's is echter onleesbaar / beschadigd. Hetzelfde geldt voor de video's.

- Eerst met testdisk geprobeerd de bestandsindeling (NTFS) terug te halen, geen geluk.
- CHKDSK gedraaid -> geen toegang in alleen lezen modus.
- CHKDSK /F gedraaid -> een aantal punten gerepareerd, nog een hoop zwevende bestanden
- HDD regenerator gedraaid, geen succes
- nog meer geprobeerd
- nog meer
- alles
- Als laatste geëindigd met de Hitachi diagnostische tool, die gaf aan dat er een hoop corrupte sectoren op de schijf aanwezig waren en dat hij óf de schijf kon wissen, óf de sectoren kon repareren (met dataverlies).

Nu is mijn vraag eigenlijk: is het over het algemeen mogelijk om data te herstellen op corrupte sectoren?

Alvast bedankt!

Een hopeloze prutser

The road to 1 Trillion dollars: https://www.youtube.com/watch?v=e_-CvBngUus

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Naar een professioneel bedrijf brengen? Anders Thematopic: Datarecovery en BalusC in "OM FAQ" al doorgenomen?

Ik gok echter dat er flink wat mis is doordat hij alle sectoren aan het verplaatsen was en je data niet meer terug te krijgen is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Stokstaart
Tsurany schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 15:38:
Naar een professioneel bedrijf brengen? Anders Thematopic: Datarecovery en BalusC in "OM FAQ" al doorgenomen?

Ik gok echter dat er flink wat mis is doordat hij alle sectoren aan het verplaatsen was en je data niet meer terug te krijgen is.
Geloof me, ik heb afgelopen weekend zo'n beetje alle fora en topics gelezen, ik wist op het laatst echt niet meer waar ik het zoeken moest.. Hoe risicovol zou formatteren zijn? Zou het kunnen dat daarmee de onleesbare foto's (halve foto's en dergelijke) leesbaar worden? Data recovery vindt ze namelijk wel, ik kan ze alleen niet meer lezen..

• jbhc
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:00
GetDataBack eens proberen?

Deze heb ik wel eens succesvol gebruikt op een sd kaartje:

http://www.cgsecurity.org/wiki/PhotoRec

Zowiezo niet formatteren dan maak je de ellende aleen maar nog groter !

[Voor 34% gewijzigd door jbhc op 02-11-2010 21:34]

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 17-09 17:51

Q

Inactief

Dat die persoon van wie de laptop is nu data kwijt is, is niet jouw schuld/verantwoordelijkheid.

Het feit dat er geen backup van die data lijkt te zijn toont echter aan dat de data niet zo belangrijk is, want anders was die wel gemaakt.

Dus bespaar je de moeite, wis alles gewoon en start opnieuw met een schone lei. En maak eventueel backups. Maar dat is niet verplicht.

Voor recovery zou ik echt getdataback proberen en anders is het over een sluiten.

Nog veel beter is om gewoon je verlies te nemen en even 1000 euro te betalen voor een professionele recovery, zodat je serieus kans hebt om alle foto's nog intact terug te krijgen. Maar misschien dat de data niet zoveel geld waard is.

[Voor 20% gewijzigd door Q op 02-11-2010 22:07]

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Q schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 22:06:
Dat die persoon van wie de laptop is nu data kwijt is, is niet jouw schuld/verantwoordelijkheid.
Pardon? Hij is de gene die met partities aan de slag gaat, dan weet je gewoon dat er maar een klein iets fout hoeft te gaan om gigantische problemen te veroorzaken, zoals dit. Ik neem aan dat die ander het niet zelf kon, hij vertrouwt dus op TS zijn expertise.
Het feit dat er geen backup van die data lijkt te zijn toont echter aan dat de data niet zo belangrijk is, want anders was die wel gemaakt.

Dus bespaar je de moeite, wis alles gewoon en start opnieuw met een schone lei. En maak eventueel backups. Maar dat is niet verplicht.
Euh? Je verneukt de boel en zegt nu 'oh sorry, had je maar backups moeten maken'? Zo werkt dat dus niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Q schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 22:06:
Ben ik niet helemaal met je eens.
Partities resizen is enorm risicovol en als je weet dat er geen backup van is, moet je óf zelf een backup maken, óf de gebruiker mededelen dat je niet verder gaat voordat er een fatsoenlijke backup gemaakt is.Al was het alleen maar voor je eigen gemoedsrust.
met ^, had je post niet gezien

[Voor 4% gewijzigd door blobber op 02-11-2010 22:27]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Q

Q

Inactief

Je hoort het Stokstaart, je bent toch verantwoordelijk. Dus laat dan professionals naar die disk kijken en stop zelf met kloten.

• Donaldinho
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:51
Je krijgt bij opstarten melding no OS found. FixMBR geprobeerd?

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

• jbhc
Doe nou gewoon eerst eens PhotoRec proberen (die is gratizzzz) en als die niet wil werken GetDataBack proberen.

En ik weet niet waar Q last van heeft maar zo'n opmerking maak je toch niet? Het is dat het zout in de wonden strooien is anders zou ik het smakenloos noemen. Bah! Buiten dat is de toevoeging aan het topic ook echt 0,0

[Voor 9% gewijzigd door jbhc op 02-11-2010 22:38]

• Stokstaart
Mannen, bedankt voor jullie hulp, maar het is zojuist gelukt!

Ik had afgelopen weekend al een groot deel van de data kunnen recoveren met EASEUS. Daarna heb ik van alles geprobeerd met Hiren, Ultimate boot cd, partition table doctor, HDD regenerator en nog meer. Ik heb fixboot gedraaid en inderdaad ook MBR getracht te repareren.. De harde schijf bleef onder windows ontoegankelijk.

Nu komt het: ik heb vandaag getdataback for NTFS (4.0) gedraaid, en dat was het tweede deel van de puzzel. Letterlijk het tweede deel, omdat getdataback preciés de bestanden heeft gerecovered die EASEUS niet kon recoveren en vice versa! Dus de corrupte bestanden waar EASEUS mee kwam heeft getdataback gevonden en de bestanden die EASEUS heeft gevonden zijn bij getdataback corrupt.. Vertel mij maar hoe dat kan ;)

Jullie hebben gelijk, ik had moeten backuppen voordat ik ging resizen. Voor mij een groot leermoment :D

• blobber
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Hee, mooi dat het je gelukt is!Feli :D
Leermomentjes, wie heeft ze niet gehad in de Ict ;)
Ik zou trouwens wel die schijf aan een nadere test onderwerpen, want als deze echt slechte sectoren heeft, is hij ws misschien aan het doodgaan.

[Voor 45% gewijzigd door blobber op 02-11-2010 23:40]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Q

Q

Inactief

jbhc schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 22:37:
En ik weet niet waar Q last van heeft maar zo'n opmerking maak je toch niet?
I just did.

De TS heeft zo te lezen heel veel mazzel gehad. Gefeliciteerd.

Kom je relatief goed weg.

• Stokstaart
Q schreef op woensdag 03 november 2010 @ 00:03:
[...]

I just did.

De TS heeft zo te lezen heel veel mazzel gehad. Gefeliciteerd.

Kom je relatief goed weg.
Ik geef toe dat niet eerst een backup maken fout was.. Maar het feit dat het is gelukt heeft niet alleen met mazzel te maken, heb er drie dagen in gestoken.

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 09:10
Backup was je vergeten, in het begin al.

Maar toen het misging had je ook een backup moeten maken, zodat je altijd naar die situatie terug kon gaan, om te proberen te recoveren. Je had een bit by bit backup van de hd moeten maken, dit had je op elke hd terug kunnen zetten om te recoveren.

En ja hier gaat veel tijd in zitten.

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Fijn dat het gelukt is, mooie les voor de volgende keer waar je dit keer goed mee weg komt. Voortaan eerst een backup maken zolang er data op staat die gemist gaat worden ;)

• Stokstaart
blobber schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 23:35:
Hee, mooi dat het je gelukt is!Feli :D
Leermomentjes, wie heeft ze niet gehad in de Ict ;)
Ik zou trouwens wel die schijf aan een nadere test onderwerpen, want als deze echt slechte sectoren heeft, is hij ws misschien aan het doodgaan.
Ja ik formatteer de schijf vanavond en ga er dan met Spinrite overheen.. Afhankelijk van de uitkomst zet ik alles weer vers op de schijf of niet.. Ik adviseer de eigenaar sowieso voortaan zelf minimaal 1 backup te maken..
Tsurany schreef op woensdag 03 november 2010 @ 07:24:
Fijn dat het gelukt is, mooie les voor de volgende keer waar je dit keer goed mee weg komt. Voortaan eerst een backup maken zolang er data op staat die gemist gaat worden ;)
Maak je geen zorgen, dit overkomt me geen tweede keer ;)

[Voor 23% gewijzigd door Stokstaart op 03-11-2010 09:08]

• jbhc
Gefeliciteerd !!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee