Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 66797

Topicstarter
ok ik heb een vreemd wifi probleem

ik heb 1 PC en een mini laptop

PC
core2duo 2Gb geheugen
nvidia GTS640
windows vista

laptop samsung N120 (standaard specs)
windows XP

het probleem is dat ik met een vrij standaard wifi G kaartje in mijn PC last had van vele disconnects en ALTIJD trage snelheden had. het bereik was nagenoeg altijd zeer laag. op mijn laptopje had ik dan max bereik hoge snelheden en een stabiele verbinding (dit was op vorige woning) bedraad was PC supersnel op internet.

nu in een nieuwe woning weer wifi ditmaal via een wifi N router en ik heb er omdat ik door bovenstaande verhaal twijfels had aan die wifi kaart een nieuwe ingekocht (ook wifi N beide van linksys) nu heb ik in een andere woning met andere router en andere wifi kaart eigenlijk hetzelfde probleem dus laptop verbinding 100% snelheden hoog en stabiel en op de wifi N kaart is het (nog) wel stabiel maar signaal 40% en snelheden traag

iemand een idee :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-04 02:03
Ten eerste: Zou je interpunctie en hoofdletters willen gebruiken in je TS? Dat leest een heel stuk prettiger. Ik heb geen punt kunnen ontdekken in je hele laatste alinea. Het is hier tenslotte geen msn ;)

Ten tweede: hoe staan je antennes gericht? Als ik jouw verhaal zo lees heb je ze precies op elkaar gemikt, iets wat je dus precies niet moet doen. Een antennen transmit zijn signaal orthogonaal op de richting, dwz: mik je de antenne richting het plafond, dan gaat het signaal naar alle zijkanten.
Heb je een router met 3 antennes, zet ze dan in een orthonormale positie: als in een 3D-assenstelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Mr Alfabet schreef op dinsdag 02 november 2010 @ 00:10:
Ten eerste: Zou je interpunctie en hoofdletters willen gebruiken in je TS? Dat leest een heel stuk prettiger. Ik heb geen punt kunnen ontdekken in je hele laatste alinea. Het is hier tenslotte geen msn ;)
je hebt een punt :$
Ten tweede: hoe staan je antennes gericht? Als ik jouw verhaal zo lees heb je ze precies op elkaar gemikt, iets wat je dus precies niet moet doen. Een antennen transmit zijn signaal orthogonaal op de richting, dwz: mik je de antenne richting het plafond, dan gaat het signaal naar alle zijkanten.
Heb je een router met 3 antennes, zet ze dan in een orthonormale positie: als in een 3D-assenstelsel.
in de oude situatie had ik maar 1 antenne de nieuwe kaart heeft er 2. heb er wel wat mee geexperimenteerd maar echt beter wordt het niet.

ik krijg max 2 of 3 balkjes van de 5. op mijn laptop is het altijd volle bak. heb de antennes op diverse standen geprobeerd.

1 omhoog en de ander omlaag de ene horizontaal en de ander recht omhoog en wat situaties ertussenin. het is en blijft 2 balkjes bereik en heel soms gaat hij even naar 3 balkjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak. In het OH Beleid staat duidelijk genoeg dat vragen over netwerken in... Netwerken horen :o

Move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratzip
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09-2020
Ik wil je net als Alfabet vragen om zinnen te maken met hoofdletters, dat leest makkelijker.

Wat ik begrijp is dat je via je wifi G kaart een goede verbinding hebt, maar via het N netwerk is de signaal sterkte zwak en heb je een trage verbinding.
Heb je al geprobeert om via bijvoorbeeld inSSIDer te kijken of er andere N netwerken in de buurt zijn?
http://www.metageek.net/products/inssider

En hoever zit je met de computers van de router af? Als er een muur of iets tussen zit met metaal kan dit het verstoren. Ook dingen als een magnetron of iets dat hoge frequenties uitzendt kan zulke problemen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Wat ik begrijp is dat je via je wifi G kaart een goede verbinding hebt, maar via het N netwerk is de signaal sterkte zwak en heb je een trage verbinding.
Nee, hij vraagt zich af waarom hij altijd slechte ontvangst heeft op de desktop (nu hij al met 2 netwerkkaarten heeft getest) en altijd vol ontvangst op de laptop.

@TS: De antennes en de WLAN-kaart in een aantal laptops is vaak dan ook veel beter dan PCI-kaarten of USB-sticks. Vooral de Intel WiFi Link-serie doet het vaak erg goed (in laptops). Je kan experimenteren met high-gain antenne's, maar vaak is het handiger om inderdaad met inSSIDer te kijken naar andere netwerken in de buurt en je AP/router daarop af te stellen. Stel ook eens in (op de router) dat er enkel een Wireless-G netwerk wordt uitgezonden, op sommige routers durft dat alles een stuk beter te maken.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gratzip schreef op woensdag 03 november 2010 @ 12:09:
Ik wil je net als Alfabet vragen om zinnen te maken met hoofdletters, dat leest makkelijker.

Heb je al geprobeert om via bijvoorbeeld inSSIDer te kijken of er andere N netwerken in de buurt zijn?
http://www.metageek.net/products/inssider

En hoever zit je met de computers van de router af? Als er een muur of iets tussen zit met metaal kan dit het verstoren. Ook dingen als een magnetron of iets dat hoge frequenties uitzendt kan zulke problemen veroorzaken.
mijn laptop is via wifi G en die heeft altijd max bereik.

mijn PC was via wifi G enkele antenne daar had ik al problemen mee op een vorige locatie afstand was max. 5 meter met een klein wandje ertussen. toen had ik op mijn PC al een onstabiele verbinding.

viel continue uit en snelheid was altijd traag, daar mijn laptop prima werkte en max bereik had op zelfde punt dacht ik gare wifi kaart (was een oudje)

nu in mijn nieuwe situatie heb ik een wifi N router gekocht en een wifi N kaart omdat ik dus overtuigd was dat die kaart niet in orde was.

nu heb ik wel een stabiele verbinding maar traag en slecht signaal hetzelfde probleem als met mijn wifi G kaart, met de uitzondering dat de verbinding wel stabiel is. de afstand is ook iets groter en er zitten 2 dunne wandjes tussen maar wederom laptop max bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op woensdag 03 november 2010 @ 13:03:
[...]

Nee, hij vraagt zich af waarom hij altijd slechte ontvangst heeft op de desktop (nu hij al met 2 netwerkkaarten heeft getest) en altijd vol ontvangst op de laptop.

@TS: De antennes en de WLAN-kaart in een aantal laptops is vaak dan ook veel beter dan PCI-kaarten of USB-sticks. Vooral de Intel WiFi Link-serie doet het vaak erg goed (in laptops). Je kan experimenteren met high-gain antenne's, maar vaak is het handiger om inderdaad met inSSIDer te kijken naar andere netwerken in de buurt en je AP/router daarop af te stellen. Stel ook eens in (op de router) dat er enkel een Wireless-G netwerk wordt uitgezonden, op sommige routers durft dat alles een stuk beter te maken.
inderdaad dat is het probleem danwel de vraagstelling

de laptop is een cheap ass mini laptop for crying out loud :D

* Anoniem: 66797 gaat wat meer experimenteren

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 66797 op 03-11-2010 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ok heb zojuist een en ander geprobeerd...

wifi G only (20 Mhz is enige keuze)
geen verbetering
wifi N only (20Mhz or 40Mhz)
geen verbetering

antennes in elke mogelijke combinatie
geen verbetering

sinds vandaag ook wat disconnects gehad, wordt er echt gek van.

die netwerk kaart en router zijn beide wifi N en koste bij elkaar 94€ mag toch verwachten dat het dan werkt zoals dat hoort :? feit dat mijn mini laptop van een knaak en een bos wortels met elk netwerk waar hij op heeft gezeten uitstekende verbinding heeft en NOOIT een probleem. Zegt toch dat die zooi niet goed is dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Misschien handig om eens even het merk + type, i.c.m. het gebruikte OS te vermelden (van zowel router als kaart). Gebruik je overigens de netbook en de desktop op dezelfde locatie?

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297223

Misschien omdat jouw netwerkkaart achterin de pc zit en dus de kast al een obstakel vormt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op woensdag 03 november 2010 @ 18:39:
Misschien handig om eens even het merk + type, i.c.m. het gebruikte OS te vermelden (van zowel router als kaart). Gebruik je overigens de netbook en de desktop op dezelfde locatie?
ja zit 40 CM tussen

Samsung N120 met windows XP

Desktop PC
core 2 duo 2GHz
2 Gb DDR2
nVidia GTS640
Windows vista
linksys dual-band wireless-N PCI adapter model nr WMP600N

linksys wireles-N broadband router model nr WRT160N
Anoniem: 297223 schreef op woensdag 03 november 2010 @ 19:07:
Misschien omdat jouw netwerkkaart achterin de pc zit en dus de kast al een obstakel vormt?
ja maar dat kan geen 60% in signaal schelen lijkt me :/

edit: kast een slag gedraait zodat de kast niet tussen signaal en antennes zitten geen enkel verschil in signaal :/

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 66797 op 03-11-2010 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 374603

Draai eens inSSIDer en zet hem desnoods op een andere channel etc. en post de resultaten van inSSIDer hier.

Doe eens een reset van je Acces Point.

Waarschijnlijk is er interference op dezelfde channel/frequentie , vandaar ff dat tooltje draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 374603 schreef op donderdag 04 november 2010 @ 01:00:
Draai eens inSSIDer en zet hem desnoods op een andere channel etc. en post de resultaten van inSSIDer hier.

Doe eens een reset van je Acces Point.

Waarschijnlijk is er interference op dezelfde channel/frequentie , vandaar ff dat tooltje draaien
reset van acces point al meerdere keren gedaan.
had al een aantal kanalen geprobeerd

heb nu dat proggie gestart en heb een channel gepakt die door niemand in de buurt wordt gebruikt zonder verbetering. moet nog even uitzoeken hoe ik de log kan posten. ben nu even druk met wat andere zaken :/

edit: nog een puntje dat wel interessant kan zijn.

ik heb de laptop en PC nu bij elkaar staan en op beiden gekeken naar alle wifi netwerken. op desktop zie ik alle netwerken die er zijn met heel slecht bereik, op de laptop zie ik er meerdere met een sterk(er) signaal

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 66797 op 04-11-2010 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaartenTweakers
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-04-2020
Gezien alles dat je gedaan hebt kan ik nog maar weinig bedenken behalve:

1) interferentie tussen het wifi signaal en "spontaan" gevormde signalen van alle componenten in de desktop die zorgen voor een gedeeltelijke uitdoving van het wifi signaal. Beetje vergezocht en als dit zo is en je zou je laptop zo dicht als kan bij je desktop (aan zelfde kant als wifi kaart desktop) zetten dan zou je op de laptop ook een verminderd signaal moeten krijgen. Want dan zou die ook last moeten hebben van interferentie. Als dit zo is, dan is er niets aan te doen omdat dit veroorzaakt wordt door de interne desktop componenten.

2) slechte fysieke connectie van de wifi kaart in desktop. Ik neem aan dat je al zowat alles geprobeerd hebt maar toch maar: normaal gesproken moet je het nooit doen natuurlijk maar je kunt kijken of je de connectors (vermoedelijk aan de desktop kant) kunt schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat ik persoonlijk minder sterk vind aan PCI WiFi kaarten is dat je eigenlijk geen mogelijkheid hebt om de antenne te positioneren op een plaats met goede ontvangst. Het nabije metaal van de kast kan mogelijk voor verminderde ontvangst zorgen. Ik heb het wel gezien met zo'n USB stickje. Achterin de PC was de ontvangst problematisch en zodra je er een verlengkabeltje tussen deed en het stickje wat gunstiger kon positioneren was de ontvangst prima.

Alhoewel de balkjes strikt gesproken puur de sterkte van het signaal aan zouden moeten geven kan ik me ook voorstellen dat het snelheid van de verbinding aangeeft. En dan zou ik eerst wat anders uit willen sluiten. Ik adviseer de PC eens met een kabel aan de router te hangen en kijken of ie dan wel goede snelheid haalt. Als het dan ook slecht is ligt het mogelijk aan de netwerkinstellingen op de PC. Dan kun je bijv. iets als TCP Optimizer gebruiken om e.e.a. eens te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195780

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op donderdag 04 november 2010 @ 02:30:
Wat ik persoonlijk minder sterk vind aan PCI WiFi kaarten is dat je eigenlijk geen mogelijkheid hebt om de antenne te positioneren op een plaats met goede ontvangst. Het nabije metaal van de kast kan mogelijk voor verminderde ontvangst zorgen. Ik heb het wel gezien met zo'n USB stickje. Achterin de PC was de ontvangst problematisch en zodra je er een verlengkabeltje tussen deed en het stickje wat gunstiger kon positioneren was de ontvangst prima.

Alhoewel de balkjes strikt gesproken puur de sterkte van het signaal aan zouden moeten geven kan ik me ook voorstellen dat het snelheid van de verbinding aangeeft. En dan zou ik eerst wat anders uit willen sluiten. Ik adviseer de PC eens met een kabel aan de router te hangen en kijken of ie dan wel goede snelheid haalt. Als het dan ook slecht is ligt het mogelijk aan de netwerkinstellingen op de PC. Dan kun je bijv. iets als TCP Optimizer gebruiken om e.e.a. eens te analyseren.
PC via router werkt prima en snel (staat ook in de OP). Ik zie niet veel opties meer dat ik nog kan proberen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Verlengkabeltje/kabeltjes (BNC?) tussen antenne(s) en PCI kaart zodat je meer speelruimte hebt om de antenne(s) beter te positioneren. Dat ervaringsfeitje met het USB stickje geeft aan dat dit fors kan schelen. Mijn ervaring met USB clients is in principe goed (Siemens/Linksys/Philips/Onbekend merk). Misschien kun je eens zo'n ding proberen. Het zou mooi zijn als je er een kon lenen. Kun je de PCI kaart evt. nog omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op donderdag 04 november 2010 @ 11:12:
Verlengkabeltje/kabeltjes (BNC?) tussen antenne(s) en PCI kaart zodat je meer speelruimte hebt om de antenne(s) beter te positioneren. Dat ervaringsfeitje met het USB stickje geeft aan dat dit fors kan schelen. Mijn ervaring met USB clients is in principe goed (Siemens/Linksys/Philips/Onbekend merk). Misschien kun je eens zo'n ding proberen. Het zou mooi zijn als je er een kon lenen. Kun je de PCI kaart evt. nog omruilen?
Vast wel maar ik heb slechte ervaring met USB dongles, denk dat ik toch maar een kabel ga trekken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Ik wil ook juist geen dongles suggereren vanwege de beschreven ervaring. Als je die alleen maar achterin de computer hebt gebruikt is het dan ook niet vreemd dat je daar slechte ervaringen mee hebt. Aan een verlengkabeltje is het geen fraaie/handige oplossing. Meer een uit nood. Ik zou zelf ook nooit een dongle kopen. Ik bedoel van die kastjes met een antenne en een snoer eraan. Drivertje installeren en hoppa... Ik heb er wel eentje (Philips b/g) liggen voor het geval dat het eens handig is (eens voor 2 of 3 euri op de PC-Dumpdag gekocht toen die nog bestond - kon ik niet laten liggen voor die prijs :) ). Getest en werkt goed maar ik heb ze zelf niet in alledaags gebruik. Ik heb VEEL liever bedraad. Ook al kost het wat meer moeite en adviseer iedereen om als het even kan bedraad te gebruiken. ZO veel robuuster en betrouwbaarder. Maar de drie USB clients aan een draadje die ik bij anderen geïnstalleerd heb deden het op zich prima. Juist omdat je ze op een plaats kunt neerzetten met goede ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gratzip
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 26-09-2020
Ik zou ook een kabel trekken ja. Het is niet alsof je met je pc kast door je huis gaat wandelen :P

Anders kan je nog extremere dingen proberen, bijvoorbeeld dit:
http://books.google.com/b...AEwAA#v=onepage&q&f=false

Staat op pagina 333 hoe je je draadloze signaal kan versterken met een pringlesbus 8). Heb je alleen wel zo'n externe antenne nodig dus ik weet niet of het gaat lukken met je PCI kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 179110

Heb je de kanaalinstellingen al eens gewijzigd? probeer op een aantal kanalen bij voorkeur tussen 1-5 6-10 10-14 dit kan echt een hoop verschil maken in sommige situaties als er meer apparaten aanwezig zijn welke een frequententie gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 13:08
Je systeemkast is 9 van de 10 keer van metaal gemaakt.
En dat houdt zeker wel je signaal tegen...en 60% vind ik zeker niet raar.

Verder zou je een losse antennekabel kunnen proberen.
Je schroeft je vast eraf van de kaart in je PC en daar schroef je zo'n eentje op met een kabel van 1 - 1.5 meter en een antenne eraan.
Die zet je op je bureau ofzo.

Verder met inSSIDer proberen te kijken welk kanaal het minst bezet is en daar je AP op instellen.

En als ultieme test:

Je PC met antenne zo positioneren dat ie op zeg maar 3-5 meter afstand staat van je AP, zonder dat er ook maar een object er tussen staat.

Dus dat de antenne van je AP direct zicht heeft op de antenne van je PC.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Pagina: 1