• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:54
Ik heb een Cooler Master Silent Pro m600 in mijn PC zitten.

In deze PSU zit een 135 mm (volgens de website van CM) fan. Volgens sommige fora kan ook een 140 mm fan dit vervangen.

Ik heb een tijdje geleden de PSU omgedraaid zodat deze ook warme lucht uit de kast trekt, zoals hier is aangegeven: Airflow verbeteren

Het probleem is nu dat de lagers van de fan niet 100% was en de fan nu hinderlijk ratelt. En de HDD zoemen, dus moet ik aan de gang gaan met rubberen ringen maar dat is weer iets anders. Ik heb de PSU open geschroefd en zag dat er een simpele fan in zit met een 2 pins connector op de printplaat van de PSU.

Wat ik nu vraag, is kan ik inderdaad met een 140 mm fan de huidige fan kan vervangen?
Is het mogelijk met een tussenstuk of een beetje soldeerwerk de 3 pin fans passend te krijgen op de 2 pins connector. Gek genoeg zijn er weinig 2 pin fans te verkrijgen in die grote.

En als het even kan ook nog een (blauwe of witte is ook mooi) LED fan.

Alle vragen hebben een antwoord

• HellMoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11-2024
Gewoon de 3 pins conncetor van de kabel knippen 2 pins connector pakken en de gele draad niet aansluiten deze is alleen maar om de fan speed in de gaten te kunnen houden/bekijken.

Je hoeft alleen maar de rode en zwarte draad aan te sluiten om de fan te laten werken. Dat moet volgens mij niet al te moeilijk zijn ;)

Of als je niet wilt gaan knippen is dit mischien een optie:

http://www.coolerguys.com/32pa.html

[ Voor 40% gewijzigd door HellMoH op 01-11-2010 16:57 ]

• mhindrik
Top zo iets dergelijks zocht ik ook al, en natuurlijk het simpel knippen werkt ook.

Bedankt!

Heeft iemand de fan van een CM PSU vervangen? En zo ja past die 140mm exemplaar ook of moet ik echt gaan zoeken voor de niet zo standaard maat van 135 mm?

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-01 17:11
Ookal werkt HellMoH's idee, ik denk niet dat je wilt dat de fan van je PSU constant op volle toeren draait (want, correct me if I'm wrong, is die gele draad ervoor om de toeren te regelen. Zonder kan dat dus niet :P ).

• Kiwitje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-02-2025
Ik heb die voeding ook. Denk dat ik na jouw verhaal hem maar gewoon naar beneden laat!

Succes met die fan vervangen, laat je weten hoe het is gegaan?

Specs

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:38
HotFix schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:41:
Ookal werkt HellMoH's idee, ik denk niet dat je wilt dat de fan van je PSU constant op volle toeren draait (want, correct me if I'm wrong, is die gele draad ervoor om de toeren te regelen. Zonder kan dat dus niet :P ).
Volgens mij is die extra draad niet het uitlezen van het toerental, niet voor het regelen. Als je de fan met PWM gaat regelen, heb je volgens mij 4 ipv 3 pins nodig. Ik weet het alleen niet heel zeker.

In ieder geval, het werkt wel, de fan van mijn videokaart zit ook maar met 2 pinnetjes aangesloten, en kan ook gewoon de snelheid regelen.

• mhindrik
marcop23 schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:54:
[...]

Volgens mij is die extra draad niet het uitlezen van het toerental, niet voor het regelen. Als je de fan met PWM gaat regelen, heb je volgens mij 4 ipv 3 pins nodig. Ik weet het alleen niet heel zeker.

In ieder geval, het werkt wel, de fan van mijn videokaart zit ook maar met 2 pinnetjes aangesloten, en kan ook gewoon de snelheid regelen.
Ja inderdaad, dan gaat het niet via PWM modus, maar dan gaat het via DC output. Of te wel lager toerental door lager voltage.
Kiwitje schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:42:
Ik heb die voeding ook. Denk dat ik na jouw verhaal hem maar gewoon naar beneden laat!

Succes met die fan vervangen, laat je weten hoe het is gegaan?
Ik zal dat doen, ik heb trouwens al wel een paar tips gevonden. Voornamelijk gaat het over dat je wel dezelfde voltage en amperage moet gebruiken in de PSU anders gaat het interne lookup tabel (temperatuur tov voltage) vreemde dingen doen.

Ik heb trouwens ook gevonden dat een 140 mm fan het zou kunnen vervangen omdat in de PSU veel speling zit. Alleen de gaten zouden niet overeen kunnen komen. Maar dat zien we wel als ik het vervang.

• HellMoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-11-2024
Nou succes ermee en ik zie het resultaat wel verschijnen ben wel benieuwd ;)

• mhindrik
HellMoH schreef op maandag 01 november 2010 @ 19:29:
Nou succes ermee en ik zie het resultaat wel verschijnen ben wel benieuwd ;)
Ik ook!

Ik heb de fan eens goed bekeken en het is een 12 volt 2.4 Watt 135 mm fan van Young Lin Tech, nooit van gehoord. Het is een of andere Chineese producent van fans en dergelijke (zie ook hier) en het is deze fan

Wat ik nu nodig heb is een 12 volt, 0.2 ampère ventilator van 140mm om deze te vervangen eentje die temp control heeft en autostart (wat dat ook mag wezen). Pricewatch dan maar eens induiken.

Deze heeft de specificaties pricewatch: Prolimatech Blue Vortex 14, 140mm
Weet iemand hoeveel ampere deze trekt? Staat niet op de website zelf:
pricewatch: Xigmatek CLF-F1451 , 140mm

Deze hetzelfde geval geen ampère bekend: pricewatch: Xigmatek CLF-F1451 , 140mm

Weer hetzelfde: pricewatch: Xigmatek XLF-F1454, 140mm

[ Voor 28% gewijzigd door mhindrik op 01-11-2010 22:44 ]

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

Ik heb ook zo'n voeding. Ik vond de originele fan maar irritant dus had ik er een 140mm in gestopt, gewoon op het moederbord aangesloten met een snelheidsregulatortje ertussen.

Het past wel (net), je moet wel nieuwe schroefgaten boren/inkepingen dremelen.

www.nintendocasemods.com

• mhindrik
Nou ik heb de fan vervangen met deze: pricewatch: Xigmatek CLF-F1451 , 140mm

Ik had gevraagd aan de winkel waar ik dit ding kocht om te letten op de ampère. Deze mocht namelijk niet hoger zijn dan 0.2A, winkel e-mailde mij dat het geen probleem kon zijn.

Kreeg ik het opgestuurd was het verdomme 0.3A :(
Ik vloeken als een dolle, ik kijk verder op internet of dit kwaad kon. Schijnbaar maakt het niet zoveel uit, maar de fan draait nu wel heel stil omdat hij maar 2.4W krijgt ipv 3.6W.

De aansluiting van de originele fan, die in de PSU zat, heb ik gewoon gestript en op deze connector de twee draaitjes van 3 pins connector van de vervanger er op aangesloten.

Het boren van gaten heb ik tot een minimum gehouden door de fanguard maar op twee plaatsen vast te zetten.

Ik zal wel een paar foto's maken morgen van het eindresultaat.

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
mhindrik schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:34:

Ik had gevraagd aan de winkel waar ik dit ding kocht om te letten op de ampère. Deze mocht namelijk niet hoger zijn dan 0.2A, winkel e-mailde mij dat het geen probleem kon zijn.
Wat ze waarschijnlijk hebben bedoeld is dat het niet uitmaakt (geen probleem is) als de fan meer is dan 0.2A. En dat is ook zo.
Het enige waar je op moet letten is dat het niet veel minder is omdat dan je voeding wel eens heel heet kan worden omdat je fan te weinig koeling geeft. Door een fan te monteren met meer vermogen dan het origineel heb je een grotere buffer naar boven, meer dan je nodig hebt waarschijnlijk maar dat kan geen kwaad.
De koelings behoefte van de voeding blijft hetzelfde, als je dat nu met minder herrie bereikt dan komt dat omdat je nieuwe fan van betere kwaliteit is dan het origineel, het maximale vermogen heeft daar niets mee te maken.
En daar komt bij dat die door de fabrikant opgegeven cijfers moeilijk te vergelijken zijn. Soms is het maximale (start) vermogen opgegeven en soms het nominale gebruik.
Pagina: 1