Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 09:56
Ik heb een Antec 900 Two kast met daarin 3@120mm intake fans, 1@120mm fan en 1@200mm fan voor exhaust.

In het systeem zelf zit een Club3d 4870 met daarop een pricewatch: Arctic Cooling Accelero Twin Turbo.

De CPU, een 940BE @3.1 GHz, wordt gekoeld door een pricewatch: Arctic Cooling Freezer Xtreme daarin is een 120 mm fan verwerkt. Tussen de koeler en CPU heb ik Artic Silver 5 zitten.

De voeding, een CM600 silent Pro, staat met zijn fan naar boven en trekt ook koude lucht uit de kast.

De huidige situatie is als volgt:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/syxaol.jpg

Op het plaatje is te zien twee 120 mm fans aan de voorkant, grote fan (200mm) boven op, één 120 mm achter en de blauwe ring voor de videokaart is de plaats van de 3de intakefan.

Alle fans op idle draaien onder 1000 RPM. Bij load gaat alleen de GPU, CPU en de voeding fan harder draaien. GPU fan zit aan een profiel vast en draait nooit harder dan 55%. CPU fan zit aan Cool and Quiet profiel vast en draait maar op 50% idle. De casefans in de Antec kast staan altijd op de laagste stand ivm geluid.

Zoals jullie zien is de CPU koeler gericht op de achterste 120 mm fan en niet op de 200 mm fan.

Temps at idle: CPU 37 graden, GPU 38 graden. Omgevingstemperatuur 20 graden.
Temps at load: CPU 64 graden (prime 95), GPU 60 graden (furmark)

Geen klachten hier. Maar bij elke poep, scheet of zucht die mijn CPU moet doen, zoals het bekijken van flash filmpjes of werken met chat programma's, schiet de temp van de CPU regelmatig naar de 45 graden. Dan zakt het weer langzaam naar de 35-37 graden.

Maar ook bij het gewoon browsen en de CPU heeft maar weinig te doen schiet de temp naar de 45 graden en zakt weer terug onder de 40 graden.

Ik denk dat dit ligt aan het feit dat de kast niet zijn warmte kwijt kan. Dus wat kan ik doen om de airflow in de kast te verbeteren? Als deze te verbeteren valt.

[ Voor 0% gewijzigd door mhindrik op 26-03-2010 00:11 . Reden: spelfout! ]

Alle vragen hebben een antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jagana
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Als je nou de 2 hd's achter (aan de bovenkant) van de bovenste voorste fan zet, dan dwing je de lucht onder de hd's door naar de vga kaart waarna het naar boven en onder word afgezogen door de fan's ?

En ik denk dat de temp's goed zijn hoor, de vga mag makkelijk 85C worden en de cpu 75C + tijdens gebruik en daar zit je onder dus je kunt het ook zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 10:17

PhatFish

and, uhm......Moo

Volgens mij is je airflow prima. De enige temp welke aan de hoge kant komt is die van de CPU. Als je airflow een probleem zou zijn, zouden de overige temps ook de lucht in moeten schieten.

Echter heb ik exact dezelfde koeler en heb de nodige montage-uitdagingen gehad ermee. Zit het blok wel strak op de proc? Daarbij, zit het blok ook echt recht op de koeler? Want met de manier waarop de lui bij Arctic Cooling willen dat je hem monteert, kan het strak erop zitten en toch een beetje schuin. Mijn 720BE heeft misschien een core minder, maar op 3,6GHz moet ik echt moeite doen om hem boven de 50°C te krijgen met hetzelfde blok. Daarbij heb ik een vergelijkbare airflow situatie met vergelijkbare ambients. Nog sterker, de Freezer trekt lucht langs de heatpipes van mijn ramcooling, dus zuigt al verwarmde lucht aan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
PhatFish schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 00:00:
Volgens mij is je airflow prima. De enige temp welke aan de hoge kant komt is die van de CPU. Als je airflow een probleem zou zijn, zouden de overige temps ook de lucht in moeten schieten.

Echter heb ik exact dezelfde koeler en heb de nodige montage-uitdagingen gehad ermee. Zit het blok wel strak op de proc? Daarbij, zit het blok ook echt recht op de koeler? Want met de manier waarop de lui bij Arctic Cooling willen dat je hem monteert, kan het strak erop zitten en toch een beetje schuin. Mijn 720BE heeft misschien een core minder, maar op 3,6GHz moet ik echt moeite doen om hem boven de 50°C te krijgen met hetzelfde blok. Daarbij heb ik een vergelijkbare airflow situatie met vergelijkbare ambients. Nog sterker, de Freezer trekt lucht langs de heatpipes van mijn ramcooling, dus zuigt al verwarmde lucht aan.
Nou je het zegt, ik had ook wat problemen met de montage van de koeler. Ik heb laatst nog de PC open gehad om schoon te maken en de voeding om te draaien. Daarbij voelde ik de koeler als deze warm was, dat was de koeler niet, maar ik vond wel dat ik hem redelijk makkelijk kan verschuiven, nou ja laat ik het zou stellen; de koeler kan wat gewiebeld worden als je wat kracht zet. Je kan de koeler ietsjes draaien heen en weer, maar niet veel. De koeler zit er dan inderdaad niet echt retestrak tegen aan.

Verbeter puntje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-08 11:29

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

mhindrik schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 00:18:
[...]

Nou je het zegt, ik had ook wat problemen met de montage van de koeler. Ik heb laatst nog de PC open gehad om schoon te maken en de voeding om te draaien. Daarbij voelde ik de koeler als deze warm was, dat was de koeler niet, maar ik vond wel dat ik hem redelijk makkelijk kan verschuiven, nou ja laat ik het zou stellen; de koeler kan wat gewiebeld worden als je wat kracht zet. Je kan de koeler ietsjes draaien heen en weer, maar niet veel. De koeler zit er dan inderdaad niet echt retestrak tegen aan.

Verbeter puntje?
Als de koeler niet warm word en je cpu wel... dan is er een probleem met de geleiding tussen de cpu en de koeler in.

Of de koeler zit daadwerkelijk aan zijn maximale prestaties maar dit lijkt er meer op dat hij niet helemaal lekker op je cpu zit.

Ik zou als ik jou was gewoon die koeler los halen, dan op je gemak uitvogelen wat er mis is gegaan en hoe je dat kan voorkomen en dan de koeler er weer op zetten en testen maar :).

Verders geeft arctic aan dat de koeler tot 160w aan warmte weg kan voeren, jouw cpu heeft een tdp van 125 watt die daar niet al te dicht tegenaan ligt denk ik en die 100Mhz overclock zal m ook niet over de 160 watt heen trekken denk ik zo, of je moet echt heel gekke voltages en multipliers toepassen.

[ Voor 12% gewijzigd door BGB4rn op 26-03-2010 00:34 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
Ik lees nergens iets over kabelmanagement. belangrijk onderdeel van airflow!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhindrik
.Sjoerd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 05:31:
Ik lees nergens iets over kabelmanagement. belangrijk onderdeel van airflow!
Nagenoeg alle kabels zijn verwerkt via kabel management dat de 902 heeft aan de achter kant. Er zijn 2 kabels die ik niet kon weg werken aan de achterkant, maar deze hangen zo in de kast dat ze geen obstakel vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gumbal696
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-02-2018

gumbal696

bla bla bla

Wat je ik je nog als tip kan geven is om de 2 voorste intake fans omhoog te plaatsen.
Dus dat je ventilators met bijbehorende hd's helemaal bovenaan zitten.
Dvd/cd lade naar onderen, dat scheelt je denk ik veel in je temps.

Zelf heb ik het laatst ook aangepast zoals ik net aangegeven heb.

Oude standaard configuratie:
Cpu
Idle: 34
Load: 51

GPU
Idle: 32
Load: 51

CPU
Idle tems: 26c (amd phenom 2 955 stock cooler)
Load temps: niet hoger als 41c

GPU
Idle temps:30 (ati 5850)
Load temps: 48(Max)

Zoals je ziet zit ik me stock cooler van me cpu nog aardig goed.
Word wel vervangen binnenkort door andere WC cooler, de corsair H50, maar zelfs met stock cooler weet ik goede temps te halen.

Ik denk dat dit een goede verandering zal zijn voor je temps.

win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Pagina: 1