CPU temperatuur wisseling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-07 01:26
Hallo,

Ik heb twee jaar geleden een Q9450 overgenomen van een tweaker en die bevalt mij erg goed. Sinds een jaar zit daar een xigmatek s1283 koeler op. De temperatuur ging hiermee nog wat omlaag. Via een vriend van me kwam ik op het programma CoreTemp uit zodat ik kon zien hoe heet de proc wordt tijdens 100% load. Dit niet met een specifiek doel maar omdat ik veelal 3D render en mij Logitech Z-10 display het laat zien.

Afgelopen week gaf deze aan dat de cores 0, 1, 2 en 3 idle op respectievelijk, 30, 32, 28 en 31 graden zit en de max temp op core 2 on load 144 grad was. En dat geeft ie nu elke dag bij opstarten aan... Dus CoreTemp op een max temp ingesteld dat hij de pc uit mag schakelen, kan het nl niet gebruiken dat mn proc doorbrand!!

Ik heb gister de core schoongemaakt en van een nieuw laagje koelpasta voorzien en alle koelers stofvrij gemaakt. Ik heb nu wat constantere temperaturen over alle 4 cores;
Core 0, 1, 2 en 3 idle op respectievelijk, 30, 30, 23 en 30 graden op 0% load

Maar het belachelijke is dat CoreTemp nog steeds zegt dat de max temp van core 2, 144 grad is :S
Heb nu ook HWINFO32 erop en die zegt juist dat er nix aan de hand is met mijn processor en al helemaal niet met de temperaturen...

Ik vraag me nu echt af of ik te maken heb met een bug in CoreTemp of met een doodgaande core in mijn processor..?

Specs van mijn systeem:
Mobo: Asus P5Q
Proc: Intel Q9450
Mem: 4 x 2GB Corsair DDR2 @1068Mhz
Graka: Radeon 4870 1GB
PSU: Corsair 520Watt
Boot op Ocz vertex2 90Gb SSD

En nog wat ondersteunende afbeeldingen ;)

Afbeeldingslocatie: http://www.tommydsign.com/dl/other/CoreTemp-Scr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tommydsign.com/dl/other/cpu-z.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.tommydsign.com/dl/other/Hwinfo32.jpg

Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als andere programma's (hwinfo, cpu-z etc.) aangeven dat er niks aan de hand is, dan zou ik toch voorzichtig mijn conclusies trekken.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ja, waarschijnlijk leest 'ie dat gegeven gewoon verkeerd uit, 144 graden is gewoon onrealistisch en zo warm is die core echt niet geweest want dan was die CPU nu dood en zo warm kan de CPU ook niet worden (dan schakelt de beveiliging zichzelf in en klokt 'ie de CPU terug). Lees de temperatuur eens uit tijdens een stresstest, een render of zo, en als 'ie dan niet schrikbarend hoog is zal er wel niks aan het handje zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:11
Defecte sensor, gebeurdt wel vaker, zo had ik een E8400 die - graden aangaf op 1 core ;)

En een E6750 die niet onder de 30 graden wou meten op 1 core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:07

Herman

FP ProMod
Dit lijkt mij zeer duidelijk een foutje in coretemp. Ook de minimal temp van 17 graden lijkt mij niet realistisch. Dan zou deze kouder dan kamer-temperatuur zijn. Of woon je in een koel-cel? :+

Wat je nog zou kunnen doen is je systeem volledig belasten met bijvoorbeeld Prime95 en tijdens maximale belasting de temp uit te lezen. Als deze dan niet boven de 60 graden komt, is er niks aan de hand.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K!wi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 02-07 01:26
Herman87 schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:31:
Dit lijkt mij zeer duidelijk een foutje in coretemp. Ook de minimal temp van 17 graden lijkt mij niet realistisch. Dan zou deze kouder dan kamer-temperatuur zijn. Of woon je in een koel-cel? :+

Wat je nog zou kunnen doen is je systeem volledig belasten met bijvoorbeeld Prime95 en tijdens maximale belasting de temp uit te lezen. Als deze dan niet boven de 60 graden komt, is er niks aan de hand.
OK, het lijkt mij idd ook zeer onwaarschijnlijk dat hij 17 is. Ik zal binnenkort ff stresstest doen en kijken wat ie zegt. Kan t de komende maanden niet gebruiken dat mn proc het leven laat!

Thnx voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:02
Herman87 schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:31:
Dat gaat prima hoor, bij mij staat raam en deur altijd open om overdag de boel te laten doorwaaien, zet ik de pc aan als ik thuis kom dan zit de cpu het eerst half uur ook onder de 15 hoor :D
Pagina: 1