Ik wil graag een upgrade van mijn 1e generatie core 2 duo systeem.
Mijn huidige omvat een conroe geklokt op 2,13 Ghz, een XFX 8800, een aardig mobo, 2GB, 3 hardeschijven die samen rond de 1,2TB zitten.
Nu heeft het altijd netjes zijn werk gedaan en met wat kleine upgrades nieuwe avonturen gehad (vista, windows 7, Lans, Directx 10). Het was mijn allereerste eigen pc en ik gebruik hem nog altijd met plezier. Altijd veel aandacht gegeven, herinstallaties en rommel er af gehouden.
Ik heb er veel van geleerd (meerdere malen uit elkaar gehaald, OS experimenten, infantiele pogingen tot overklokken, etc...).
Nu ga ik echter studeren en heb ik een nieuw maatje nodig.
Het gamen is wat afgenomen, al ligt dat deels aan mijn ooit goede videokaart die nu achter de feiten aanloopt. Verder is het editen van videos, muziek, foto's is belangrijk. Dragon naturally speaking zal intensief gebruikt worden, continu muziek luisteren en af en toe een goede kwaliteit film. Ook weet ik niet wat mijn studie precies tegen me zal werpen (zal biologie gaan studeren, kan de informatica kant uitgaan waardoor de pc graag gewenste simulaties en dergelijke zal moeten uitvoeren, moleculen, populaties, etc...)
Mijn vorige pc heeft me altijd goed gediend omdat er naar mijn mening budget/prestatie in goede verhouding waren en de core 2 duo serie was toen zeker die paar maanden wachten waard.
Nu is het echter tijd voor 64bits en raid 0.
Ik heb nu een paar dagen gedacht over deze eerste schets:
Voor het eerst weer eens gedacht aan AMD, twee grotere jongens qua harde schijf, een ssd voor windows en de snel moeten kunnen starten programma's (mediaspelers, office suites, alle willekeurige programma's die je binnen 2 minuten moet kunnen lopen na het indrukken van de startknop).
Een grafische kaart die even een tijdje mee kan en stil is net als de koelers en case (dat stoort aan mijn huidige centurion 5 stofzuiger). Een modulaire voeding die me veel minder cable clutter geeft.
De psu is van 500 Watt is hopelijk afdoende al twijfel ik tussen deze en de Silent Pro Gold 600W vanwege de hogere efficientie (de pc staat altijd aan) en de temperatuur gestuurde fan.
Het systeem moet strak ogen zonder al te veel aandacht te trekken.
Ik zal proberen een vollediger beeld te hebben van het systeem waarvan ik probeer te upgraden (echter zit ik nu in Australie en kan ik er niet zo bij)
Het budget is 1000 euro en hopelijk heeft het systeem net zo'n goede levensduur als mijn vorige systeem.
Zou ik mogen vragen wat voor indruk deze samenstelling geeft bij julie, of het een goede upgrade is naar een;
Veelzijdig systeem voor studie, muziek, games, media editen, downloaden en de nabije toekomst.
Zijn er slimmere keuzes te maken qua processor, psu of is iets anders een doorn in het oog?