De risico's van zelf bouwen zijn dat je
1) de verkeerde spullen bij elkaar zoekt en de boel niet werkt
2) iets door onkunde sloopt
3) je met een probleem zit waarvan je niet weet waar het aan ligt en dat je zelf moet oplossen
Wat betreft punt 1 kan je natuurlijk een gedegen vooronderzoek doen. Je kan de webshop ook om bevestiging vragen of één en ander samen gaat werken en ook dit topic is een aardige stok achter de deur dat het goed gaat. Fouten kunnen altijd voorkomen, maargoed, als je echt geen enkel risico wil nemen moet je gewoon het extra geld neerleggen en er verder ook niet over zeuren.
Punt 2 is vrij makkelijk te voorkomen als je je goed inleest en niet zomaar wat te gaan proberen. De meeste dingen die ik hier voorbij heb zien komen waren zaken waarbij iemand echt niet nadacht of waarbij iemand zich gewoon niet goed ingelezen had en maar wat ging proberen.
Punt 3 kan wat lastiger zijn, maar ook hier heb je natuurlijk je eigen verstand voor en het grote interwebz. Maar ja, het komt wel eens voor dat er een onduidelijk probleem is en dan moet je het toch zelf gaan opsporen. Dat is zeldzaam, maar komt natuurlijk voor. Dan moet je je denk ik afvragen waarom je zelf een computer in elkaar zet: wil je er ook meer over te weten komen of doe je het alleen om geld te besparen? In het eerste geval is het probleem onderdeel van het leerproces en hoort het er nu eenmaal bij. Tweakers be tweakin'

In het tweede geval zou ik er niet aan beginnen en gewoon even wat extra centen op tafel leggen. Het is dan duidelijk niet aan jou besteed. Voor niets komt de zon op en als je een verzekering wil dat je problemen bij iemand anders op zijn bordje kunt dumpen dan moet je daar dan ook gewoon het geld voor neerleggen.
Mijn persoonlijke ervaring: assembleren valt eigenlijk geschikt mee. Als een stekkertje niet past doe je het verkeerd
Inmiddels weet ik genoeg om een beter systeem te bouwen dan 99% van de mensen dat voor mij kan doen, maar ik ben ook begonnen bij nul (oftewel, prebuilt was toen beter). Toch heb ik in al die jaren maar een enkele keer iets gesloopt, dat was eigenlijk niet heel erg en dat was ook een redelijk domme actie.
[
Voor 6% gewijzigd door
Verwijderd op 24-03-2011 06:27
]