Van dat RAM geheugen is het jammer want die zijn redelijk nieuw. Het moederboard ziet er wel goed uit, en de processor tevens ook. Ja precies ik heb op marktplaats van rondgezocht naar een tweede 4870 maar die zijn allemaal net iets anders lijkt het wel, hoewel ze wel allemaal 4870 zijn.
Dat maakt verder niet uit hoor. Zolang het maar twee kaarten uit de 4800 series zijn.. Je zou er ook een 4850 of 4890 bij kunnen zetten. Of een 4870x2 en dan Tri-fire draaienjeanpierre92 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 00:05:
Van dat RAM geheugen is het jammer want die zijn redelijk nieuw. Het moederboard ziet er wel goed uit, en de processor tevens ook. Ja precies ik heb op marktplaats van rondgezocht naar een tweede 4870 maar die zijn allemaal net iets anders lijkt het wel, hoewel ze wel allemaal 4870 zijn.
Maar wat voor voeding zit er in je systeem?
Die tri-fire lijkt mij wel gaaf, ik heb namelijk een 4870x2 gezien op marktplaats. Over de voeding weet ik bijna zeker dat het tekort schiet dus hiervoor moet ik ook een nieuwe aanschaffen denk ik. Ik ga nog even kijken wat voor voeding ik heb.
De keuze qua voeding is dan snel gemaakt:
pricewatch: XFX Black Edition 750W
pricewatch: XFX Black Edition 750W
Dat is balen er zit geen sticker op de achterkant, onderkant en de 2 zijkanten in de kast. De voeding is sinds mijn 1e koop van mijn pc nooit meer verandert. Dus ik denk dat deze tekort komt
Dat zal dan wel ja, ga er maar van uit dat die te weinig is. Gewoon de voeding uit mijn vorige post halen
Ik zie dat het RAM geheugen DDR3 is, nu zie ik bij alle grafische kaarten, bijv de HD 6 serie overal GDDR5 staan. Kan ik die kaart er later dan ook in zetten?
Ja, je RAM geheugen staat volledig los van je vRAM (video RAM), die hebben niks met elkaar te maken.
Oke mooi zo, dank je wel voor al je hulp, want je heb net al het voorgaande werk kwa zoeken allemaal overbodig gemaakt
Maar dat is natuurlijk alleen maar goed
Ik ga alle producten even opschijven en ze is rustig bekijken.
Goedenacht,
jeanpierre
Ik ga alle producten even opschijven en ze is rustig bekijken.
Goedenacht,
jeanpierre
Ik heb net even benchmarks zitten bekijken trouwens, en misschien is trifire niet heel nuttig.. Er is niet enorm veel performance increase over 2 HD4870's.
Maar het is wel vet om trifire te draaien natuurlijk
Slaap er maar een nachtje over zou ik zeggen.
Maar het is wel vet om trifire te draaien natuurlijk
Slaap er maar een nachtje over zou ik zeggen.
Hmmm dat zou jammer zijn want tri-fire is iets unieks voor mijn weten
. Om een indicatie te geven. Stel mijn 4870 is 100%. Hoeveel add een 4870 en hoeveel add een 4870 X2? want de 4870 X2 is nog redelijk duur, rond de 200 euro dacht ik
1 4870 add 80% of iets dergelijks, en nog een derde daar nog eens 40-50% bovenop, waarschijnlijk. Maar ik kan te weinig goede trifire benchmarks vinden.
Overigens:
V&A aangeboden: XFX Radeon HD 4870 X2 2.0 GB DDR5
100 euro, dat moet er nog wel van af kunnen toch?
Overigens:
V&A aangeboden: XFX Radeon HD 4870 X2 2.0 GB DDR5
100 euro, dat moet er nog wel van af kunnen toch?
[ Voor 40% gewijzigd door SytseHartvelt op 11-05-2011 00:33 ]
Ik dacht altijd dat een X2 aan elkaar vast zaten. Tri-fire betekend toch dat je 1 4870 heb en 1 4870 X2. Of betekend het 3x 4870?
Die prijs ziet er inderdaad goed uit, alleen het ziet er naar uit dat er meerdere fanatieke kopers mee bezig zijn
. Maar als ze tegenwoordig allemaal voor die prijs worden verkocht ga ik dat zeker kopen.
Die prijs ziet er inderdaad goed uit, alleen het ziet er naar uit dat er meerdere fanatieke kopers mee bezig zijn
[ Voor 45% gewijzigd door jeanpierre92 op 11-05-2011 00:37 ]
X2 zitten ook aan elkaar vast. Maar dat is gewoon exact hetzelfde als twee losse 4870's, maar dan in 1 PCI-e slot.
Als je voor trifire wilt gaan: Prik er een 4870x2 bij. Zo te zien aan de advertentie is de laatste koper afgehaakt, dus als je hem een mailtje stuurt en zegt "voor 100 inclusief verzending wil ik hem hebben" moet dat goedkomen...
Als je voor trifire wilt gaan: Prik er een 4870x2 bij. Zo te zien aan de advertentie is de laatste koper afgehaakt, dus als je hem een mailtje stuurt en zegt "voor 100 inclusief verzending wil ik hem hebben" moet dat goedkomen...
Oke dat is een mooie prijs. Morgen ga ik hem een mailtje sturen om het voor 100 euro te kopen. Nogmaals bedankt voor al je snelle reactie's. Het is tijd om mijn binnenkant van mijn ogen te bekijken

TIP: Voor degenen die een SSD willen, de nieuwe OCZ's zijn uit die hetzelfde kosten maar aanzienlijk sneller zijn dan de Vertex 2 dus een prima alternatief!
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB
pricewatch: OCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 60GB
pricewatch: OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB
pricewatch: OCZ Solid 3 SATA III 2.5" SSD 60GB
Hallo,
Ik ben er een aantal jaren uitgeweest wat betreft het bijhouden van cpu/gpu ontwikkelingen (4 jaar geleden m'n laatste eigen systeem gebouwd) dus ik zou graag wat feedback/suggesties ontvangen over het systeem wat ik heb samen gesteld. Het doel is om zeker 2 jaar fatsoenlijk te kunnen gamen met deze pc. (budget zit rond de 1000 euro)
Ik ben niet een echte overclocker dus ik verwacht dat de standaard cooler voldoet. Echter ben ik nog niet helemaal zeker over de videokaart en SSD. Is de 6950 met 2gb ram een goede keuze? Kan ik beter voor een intel ssd gaan?
Suggesties of tips zijn van harte welkom!
*edit* wenslijst toegevoegd
@Dnomaid Ik heb een blueray writer aan m'n lijst toegevoegd
Ik ben er een aantal jaren uitgeweest wat betreft het bijhouden van cpu/gpu ontwikkelingen (4 jaar geleden m'n laatste eigen systeem gebouwd) dus ik zou graag wat feedback/suggesties ontvangen over het systeem wat ik heb samen gesteld. Het doel is om zeker 2 jaar fatsoenlijk te kunnen gamen met deze pc. (budget zit rond de 1000 euro)
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Cooler Master Elite 430 Window (Zwart) | € 39,- | € 39,- |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 170,90 | € 170,90 |
1 | LG CH10LS20 (10x, SATA-300, dual-layer, Zwart, Retail) | € 57,- | € 57,- |
1 | Cooler Master GX 550W | € 61,20 | € 61,20 |
1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 95,- | € 95,- |
1 | Kingston HyperX KHX1333C9D3K2/4G | € 41,07 | € 41,07 |
1 | Asus EAH6950/2DI2S/2GD5 | € 216,50 | € 216,50 |
1 | Asus P8H61 PLUS (B3) | € 74,54 | € 74,54 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 755,21 |
Ik ben niet een echte overclocker dus ik verwacht dat de standaard cooler voldoet. Echter ben ik nog niet helemaal zeker over de videokaart en SSD. Is de 6950 met 2gb ram een goede keuze? Kan ik beter voor een intel ssd gaan?
*edit* wenslijst toegevoegd
@Dnomaid Ik heb een blueray writer aan m'n lijst toegevoegd
[ Voor 70% gewijzigd door Potame op 11-05-2011 13:22 ]
Ryzen 3700X, RX5700, 16gb ram
Prima systeem, maar pak de Crucial m4, zelfde prijs, betere prestaties. Voor 106 euro te bestellen van de website van Crucial.
Je kunt niet zomaar klakkeloos de m4 aanbevelen, het ligt helemaal aan de prestaties die je verwacht van je SSD. De leessnelheid is heel hoog van de m4 maar de schrijfsnelheid is niet om over naar huis te schrijven (hoe ironisch is deze uitspraak :x).SytseHartvelt schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:55:
Prima systeem, maar pak de Crucial m4, zelfde prijs, betere prestaties. Voor 106 euro te bestellen van de website van Crucial.
Verwacht je veel leesbewerkingen te gaan doen, dan is de m4 een uitstekende keuze, verwacht je veel schrijfbewerkingen te gaan doen, kan je beter een andere SSD kiezen. Wil je het gemiddelde van lezen en schrijven, kies dan bijv. voor een Corsair Force F60.
@Potame, kan je deze producten even in een wenslijst stoppen en nogmaals posten? Dan is het wat makkelijker om je te helpen! Daarnaast heb je een K versie van je processor, d.w.z. een processor met een unlocked multiplier welke bedoeld is voor overclocken. Als je niet gaan overclocken kan je beter de non-K versie van de processor nemen.
Wil je in de toekomst wel gaan proberen om iets met overclocken te gaan doen, dan moet je ook een ander moederbord nemen, namelijk met de P67 chipset.
[ Voor 22% gewijzigd door rickjehh op 11-05-2011 12:00 ]
sytshe raad de opvolger van de nu geselecteerde SSD aan, dus die persoon wist neem ik aan al dat de schrijfsnelheid van de c300 ook niet geweldig is, dan snapt hij zelf ook wel dat je beter een andere kan nemen (als je veel schrijft, waarschijnlijk niet het geval dus) en systhe raad dan de m4 aan, wat is het probleem?rickjehh schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:58:
[...]
Je kunt niet zomaar klakkeloos de m4 aanbevelen, het ligt helemaal aan de prestaties die je verwacht van je SSD. De leessnelheid is heel hoog van de m4 maar de schrijfsnelheid is niet om over naar huis te schrijven (hoe ironisch is deze uitspraak :x).
Verwacht je veel leesbewerkingen te gaan doen, dan is de m4 een uitstekende keuze, verwacht je veel schrijfbewerkingen te gaan doen, kan je beter een andere SSD kiezen. Wil je het gemiddelde van lezen en schrijven, kies dan bijv. voor een Corsair Force F60.
Haha, je doet een aanname in notabene het BBG aanschaf Gamesysteem topic waar mensen terecht kunnen met hun vragen. Daarbij geeft hij zelf aan dat hij nog niet zeker is van de SSD. Zeker in zijn geval kan je dan niet zomaar een bepaald type SSD aanbevelen. Ik ben het met je eens dat qua standaard gebruik de meeste SSD's wel voldoen, maar wie weet wil hij wel veel schrijfbewerkingen gaan doen.Abeltje130 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:15:
[...]
sytshe raad de opvolger van de nu geselecteerde SSD aan, dus die persoon wist neem ik aan al dat de schrijfsnelheid van de c300 ook niet geweldig is, dan snapt hij zelf ook wel dat je beter een andere kan nemen (als je veel schrijft, waarschijnlijk niet het geval dus) en systhe raad dan de m4 aan, wat is het probleem?
Daarbij zeg ik toch niet dat er een probleem is? Ik vind alleen dat mensen soms wat te snel iets aanbevelen.
[ Voor 15% gewijzigd door rickjehh op 11-05-2011 12:30 ]
en jij raadt niet zomaar de corsair aan?rickjehh schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:28:
[...]
Haha, je doet een aanname in notabene het BBG aanschaf Gamesysteem topic waar mensen terecht kunnen met hun vragen. Daarbij geeft hij zelf aan dat hij nog niet zeker is van de SSD. Zeker in zijn geval kan je dan niet zomaar een bepaald type SSD aanbevelen. Ik ben het met je eens dat qua standaard gebruik de meeste SSD's wel voldoen, maar wie weet wil hij wel veel schrijfbewerkingen gaan doen.
Daarbij zeg ik toch niet dat er een probleem is? Ik vind alleen dat mensen soms wat te snel iets aanbevelen.
ik zeg alleen, die gast is niet achterlijk en heeft zelf waarschijnlijk ook gezien dat de schrijfsnelheid niet al te goed is, ookal is hij nog niet zeker, als dit toch de ssd is die eerste instatie zijn voorkeur heeft, en iemand maakt daar een opmerking over(nieuwe,sneller versie). jij zegt vervolgens dat je niet 'zomaar' iets mag zeggen, en je raadt zelf ook 'zomaar' iets aan.
@Potame:
Volgend systeem heb ik ervan gemaakt:
Videokaart: 560Ti wegens gunstig geprijsd en stille koeling Gigabyte
SSD: Zeer goed read/write performance, iets groter genomen omdat het budget het toelaat
Voeding: degelijk en meer heb je niet nodig
MB: USB3, H67 chipset
Koeler: toch maar een koeler op gezet, leuk voor een stil systeem, lage prijs
Geheugen: normaal DDR3 ram, aangezien je niet gaat overclocken
Edit: mankeer je geen DVD-writer?
Volgend systeem heb ik ervan gemaakt:
1 | Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB | € 60,- | € 60,- |
1 | Cooler Master Elite 430 (Zwart) | € 36,70 | € 36,70 |
1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 21,95 | € 21,95 |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 170,90 | € 170,90 |
1 | XFX Pro 450W | € 40,92 | € 40,92 |
1 | Corsair Force F90 (34nm) 90GB | € 133,55 | € 133,55 |
1 | Corsair CMV4GX3M2A1333C9 | € 34,50 | € 34,50 |
1 | Gigabyte GV-N560OC-1GI | € 175,- | € 175,- |
1 | Intel Desktop Board DH67CL | € 82,11 | € 82,11 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 755,63 |
Videokaart: 560Ti wegens gunstig geprijsd en stille koeling Gigabyte
SSD: Zeer goed read/write performance, iets groter genomen omdat het budget het toelaat
Voeding: degelijk en meer heb je niet nodig
MB: USB3, H67 chipset
Koeler: toch maar een koeler op gezet, leuk voor een stil systeem, lage prijs
Geheugen: normaal DDR3 ram, aangezien je niet gaat overclocken
Edit: mankeer je geen DVD-writer?
Waarom een 2500K als je een H67 mobo pakt? Neem dan de gewone 2500.
Ik vind het hebben van de optie van overklokken de moeite wel waard
die is practisch weg als je een h67 moederbord neemt, je zult wel een klein beetje kunnen overklokken, maar dit is zeer minimaalPotame schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:40:
Ja, als je een P67 bord hebt. Een H67 bord kun je praktisch niet mee overclocken. Dus dan gewoon die euro's besparen en een 2500 nemen, of wat extra geld neertellen en een P67 bord nemen.Potame schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:40:
Totale onzin, mijn opmerking over de Corsair is gebaseerd op de schrijf- en leessnelheden van dat ding 285/275 (doe even wat research voordat je mijn opmerking bestempeld als "zomaar iets aanraden").Abeltje130 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 12:37:
[...]
en jij raadt niet zomaar de corsair aan?
ik zeg alleen, die gast is niet achterlijk en heeft zelf waarschijnlijk ook gezien dat de schrijfsnelheid niet al te goed is, ookal is hij nog niet zeker, als dit toch de ssd is die eerste instatie zijn voorkeur heeft, en iemand maakt daar een opmerking over(nieuwe,sneller versie). jij zegt vervolgens dat je niet 'zomaar' iets mag zeggen, en je raadt zelf ook 'zomaar' iets aan.
bedankt voor de tip!
Asrock P67 PRO3 (B3) of de MSI P67A-C45 (B3) zitten aardig op dezelfde lijn qua prijs. Zit hier nog echt verschil in als je naar prestaties kijkt? Of raad je me toch een ander bordje aan?
Asrock P67 PRO3 (B3) of de MSI P67A-C45 (B3) zitten aardig op dezelfde lijn qua prijs. Zit hier nog echt verschil in als je naar prestaties kijkt? Of raad je me toch een ander bordje aan?
ik kan zelf ook wel lezen wat de lees/schrijfsnelheden zijn, iemand geeft alleen een opmerking(geen onderbouwing, gebasseerd op keuze van andere tweaker) en jij zegt: neem deze:blablabla(geen onderbouwing)rickjehh schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:33:
[...]
Totale onzin, mijn opmerking over de Corsair is gebaseerd op de schrijf- en leessnelheden van dat ding 285/275 (doe even wat research voordat je mijn opmerking bestempeld als "zomaar iets aanraden").
[ Voor 3% gewijzigd door Abeltje130 op 11-05-2011 15:45 ]
Zucht, echt. Ik zeg niet NEEM dit of dat. Ik zei, en nu ga ik mezelf quoten:Abeltje130 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:45:
[...]
ik kan zelf ook wel lezen wat de lees/schrijfsnelheden zijn, iemand geeft alleen een opmerking(geen onderbouwing, gebasseerd op keuze van andere tweaker) en jij zegt: neem deze:blablabla(geen onderbouwing)
Ik geef zelfs aan dat de m4 een prima keuze kan zijn.Verwacht je veel leesbewerkingen te gaan doen, dan is de m4 een uitstekende keuze, verwacht je veel schrijfbewerkingen te gaan doen, kan je beter een andere SSD kiezen. Wil je het gemiddelde van lezen en schrijven, kies dan bijv. voor een Corsair Force F60.

Het is moeilijk he, om te lezen. En nu ga ik stoppen met deze nutteloze discussie.
[ Voor 3% gewijzigd door rickjehh op 11-05-2011 15:59 ]
Je zegt zelf dat je niet zomaar 'klakkeloos' de m4 kunt aanbevelen.rickjehh schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:58:
[...]
Je kunt niet zomaar klakkeloos de m4 aanbevelen, het ligt helemaal aan de prestaties die je verwacht van je SSD. De leessnelheid is heel hoog van de m4 maar de schrijfsnelheid is niet om over naar huis te schrijven (hoe ironisch is deze uitspraak :x).
Echter, die persoon zij alleen dat er een nieuwere versie uitwas, die sneller was.
Vervolgens raad je zelf ook 'klakkeloos' de corsair aan.
stop overgens alsjeblieft met : 'moeilijk he lezen!' te zeggen, het is denigerend, en als je ook nog eens zelf iets fout doet is het toch wel een epische faal.
edit: ookal is het bijv., je raad hem nog steeds aan, of niet?
[ Voor 3% gewijzigd door Abeltje130 op 11-05-2011 16:04 ]
Andere voeding (XFX 550W) en andere SSD (Agility 3 of Solid 3). Verder prima systeem!Potame schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 11:53:
2GB videokaart is zeker aan te raden, daar ie amper duurder is maar toch net dat beetje extra geeft op hoge resoluties.
Zucht, of je wil het niet snappen (wat ik persoonlijk denk), of je ziet het echt niet.Abeltje130 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:03:
[...]
Je zegt zelf dat je niet zomaar 'klakkeloos' de m4 kunt aanbevelen.
Echter, die persoon zij alleen dat er een nieuwere versie uitwas, die sneller was.
Vervolgens raad je zelf ook 'klakkeloos' de corsair aan.
stop overgens alsjeblieft met : 'moeilijk he lezen!' te zeggen, het is denigerend, en als je ook nog eens zelf iets fout doet is het toch wel een epische faal.
edit: ookal is het bijv., je raad hem nog steeds aan, of niet?
1. Ik raad niet klakkeloos de Corsair aan, zoals je duidelijk kunt lezen in mijn reactie. Ik zeg nota bene nog "als je het gemiddelde wil van lezen en schrijven, neem dan bijvoorbeeld de corsair F60", dat is toch geen expliciete taal of wel?
2. Ik zie toch echt in zijn reactie staan "de m4 is sneller, neem die". Over klakkeloos iets aanraden gesproken?
3. Ik zeg dat de m4 een prima keuze is, als je leessnelheid prefereert boven schrijfsnelheid, zoals ook in mijn reactie te lezen is.
1bijvoorbeeld de corsair, dan raad je toch nog echt de corsair aan, je laat alleen weten dat er nog andere keuzes zijn.rickjehh schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:13:
[...]
Zucht, of je wil het niet snappen (wat ik persoonlijk denk), of je ziet het echt niet.
1. Ik raad niet klakkeloos de Corsair aan, zoals je duidelijk kunt lezen in mijn reactie. Ik zeg nota bene nog "bijvoorbeeld de corsair", dat is toch geen expliciete taal of wel?
2. Ik zie toch echt in zijn reactie staan "de m4 is sneller, neem die". Over klakkeloos iets aanraden gesproken?
3. Ik zeg dat de m4 een prima keuze is, als je leessnelheid prefereert boven schrijfsnelheid, zoals ook in mijn reactie te lezen is.
2ik heb ook niet ontkend dat hij iets klakkeloos aanrad, jij deed dat echter ook.
3 ja dat heb ik ook niet tegengesproken, behalve dat de persoon die eerst een c300 had gekozen, lijkt mij dat hij weet wat ie koopt.
Verwijderd
Lees snelheid is in standaard desktop en gaming gebruik altijd te preferen boven schrijf snelheid.
Klopt, want het is op basis van een goed lees/schrijf gemiddelde ook nog eens een kwalitatief goede SDD en wanneer ik zeg bijvoorbeeld draag ik alleen een optie aan, ik zeg niet expliciet "ga voor deze SDD".Abeltje130 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:18:
[...]
1bijvoorbeeld de corsair, dan raad je toch nog echt de corsair aan, je laat alleen weten dat er nog andere keuzes zijn.
2ik heb ook niet ontkend dat hij iets klakkeloos aanrad, jij deed dat echter ook.
3 ja dat heb ik ook niet tegengesproken, behalve dat de persoon die eerst een c300 had gekozen, lijkt mij dat hij weet wat ie koopt.
Ik vraag me af of hij 100% weet wat hij koopt met de C300, aangezien hij zelf aangaf nog te twijfelen over o.a. zijn SSD.
niet iedereen heeft dus balans nodig in een SSD, meeste zullen meer aan leessnelheden hebben.rickjehh schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:25:
[...]
Klopt, want het is op basis van een goed lees/schrijf gemiddelde ook nog eens een kwalitatief goede SDD en wanneer ik zeg bijvoorbeeld draag ik alleen een optie aan, ik zeg niet expliciet "ga voor deze SDD".
Ik vraag me af of hij 100% weet wat hij koopt met de C300, aangezien hij zelf aangaf nog te twijfelen over o.a. zijn SSD.
Het lijkt me ook sterk dat deze persoon gewoon de 1ste de beste SSD aan heeft geklikt, maar wel een beetje heeft gekeken, en dus ook de lees/schrijf snelheden gezien heeft.
Overgens heeft crucial ook prima kwaliteits SSD.
ik heb ook niks gezegd over: ga voor deze SSD, maar die persoon die de opmerking maakte zei: 'er is een nieuwer en sneller versie'. Hij gaf ook alleen maar een optie.wanneer ik zeg bijvoorbeeld draag ik alleen een optie aan, ik zeg niet expliciet "ga voor deze SDD".
Dat zijn sequentiële snelheden, daar heb je sowieso vrij weinig aan. IOPS zegt al wat meer, maar echte realtime benchmarks van bijvoorbeeld de programma's die je wilt gebruiken zeggen 10x meer dan die snelheden die je daar noemt! Aan low level benchmarks kan je mooi de uitersten meten, maar in praktijk gebruik je een gemixte set daarvan en doen die uitersten helemaal niet toe.rickjehh schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:33:
[...]
Totale onzin, mijn opmerking over de Corsair is gebaseerd op de schrijf- en leessnelheden van dat ding 285/275 (doe even wat research voordat je mijn opmerking bestempeld als "zomaar iets aanraden").
Daarnaast is lezen vaak belangrijker dan schrijven. Veel data schrijven kan je beter op een HDD desnoods in RAID0 doen, vanwege de degradatie van je SSD.
Lijkt me verder goed om deze discussie weer af te kappen en ontopic over het gamesysteem verder te gaan.
[ Voor 28% gewijzigd door Aardwolf op 11-05-2011 17:20 ]
Verwijderd
ik ben op zoek naar een redelijke pc waarmee ik soepel games kan spelen zoals crysis 2 en black ops. ook ben ik op zoek naar pc die soepel films kan afspelen. ik kwam terecht bij deze samenstelling:
Processor AMD Athlon II X2 260 € 51,95
Moederbord Asrock 880GMH/USB3 R2.0 € 60,16
Geheugen Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 35,70
Harde schijf Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 44,-
Monitor LG Flatron E2240T € 119,-
Behuizing AOpen ES45H € 43,11
Optische drive Sony Optiarc AD-7260S € 17,-
Toetsenbord Logitech Deluxe 250 Keyboard € 6,65
Muis Logitech RX250 (Zwart) € 6,30
Luidsprekers Logitech LS11 € 13,-
Totaalprijs bij opstellen BBG € 396,87
dit leek mij een goede samenstelling. hiervan heb ik niet nodig de muis, toetsenbord, luidsprekers en monitor. ik heb zelf namelijk als monitor een Samsung SyncMaster P2470 HD en luidsprekers een een Sony DAV-DZ260 5.1 home cinema set. waarschijnlijk heb ik ook geen dvdspeler nodig die heb ik nog in mijn eigen pc zitten.
zelf heb ik nog een videokaart namelijk een NVIDIA GeForce GT 220 van ongeveer 80 euro.
is de videokaart die op het moederbord zit voldoende of is het verstandig om mijn eigen videokaart er in te stoppen?? of is het misschien verstandiger om een videokaart te kopen??
ook vraag ik mij af of de processor goed genoeg is voor games te kunnen spelen op Full HD zoals Crysis 2 COD black ops en warhammer 40,000 dawn of war II.
graag zou ik info willen krijgen over wat ik het beste zou kunnen aanpassen. mijn Budget is rond de 300 a 400 euro.
dit leek mij een goede samenstelling. hiervan heb ik niet nodig de muis, toetsenbord, luidsprekers en monitor. ik heb zelf namelijk als monitor een Samsung SyncMaster P2470 HD en luidsprekers een een Sony DAV-DZ260 5.1 home cinema set. waarschijnlijk heb ik ook geen dvdspeler nodig die heb ik nog in mijn eigen pc zitten.
zelf heb ik nog een videokaart namelijk een NVIDIA GeForce GT 220 van ongeveer 80 euro.
is de videokaart die op het moederbord zit voldoende of is het verstandig om mijn eigen videokaart er in te stoppen?? of is het misschien verstandiger om een videokaart te kopen??
ook vraag ik mij af of de processor goed genoeg is voor games te kunnen spelen op Full HD zoals Crysis 2 COD black ops en warhammer 40,000 dawn of war II.
graag zou ik info willen krijgen over wat ik het beste zou kunnen aanpassen. mijn Budget is rond de 300 a 400 euro.
Verwijderd
Soepel crysis 2 en bo? Met een GT220 en of een 880G? Ik weet het niet, maar dat kost je denk ik toch wat meer. Het speelt wel, maar je moet alles wel op heel laag zetten. Je GT220 is wel wat beter dan de 880G. Ik zou als videokaart toch minimaal een HD5770 nemen of nog liever ene HD6850. Processor zou ik vervangen door een X4 640 of een x4 840.
1 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 33,49 | € 33,49 |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 17,99 | € 17,99 |
1 | AOpen QF50H | € 56,42 | € 56,42 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 35,- | € 35,- |
1 | AMD Phenom II X4 840 Boxed | € 80,90 | € 80,90 |
1 | Asrock 880GMH/USB3 R2.0 | € 62,37 | € 62,37 |
1 | XFX Radeon HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort | € 129,- | € 129,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 415,17 |
[ Voor 92% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 17:39 ]
Verwijderd
kun je die samenstelling ook nog overclocken?
ik zag trouwens een samenstelling die jij had die iets meer in mijn prijsklasse valt.
is dit een goede samenstelling om de nieuwste games te kunnen spelen van deze tijd?
wenslijst: Budget Game
ik zag trouwens een samenstelling die jij had die iets meer in mijn prijsklasse valt.
is dit een goede samenstelling om de nieuwste games te kunnen spelen van deze tijd?
[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 18:01 ]
Verwijderd
Ja, maar ik zou er dan wel een koeler op zetten als een hyper 212.Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:52:
kun je die samenstelling ook nog overclocken?
Nee, die is al verouderd en het moederbord ontbreekt in de prijs, dus die gaat nog eens een euro of 50/60 omhoog.ik zag trouwens een samenstelling die jij had die iets meer in mijn prijsklasse valt.
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 17:31:
ik ben op zoek naar een redelijke pc waarmee ik soepel games kan spelen zoals crysis 2 en black ops. ook ben ik op zoek naar pc die soepel films kan afspelen. ik kwam terecht bij deze samenstelling:
1 | Cooler Master Elite 430 (Zwart) | € 36,70 | € 36,70 |
1 | Cooler Master Silent Fan 120 SI1 , 120mm | € 3,50 | € 3,50 |
1 | AMD Athlon II X2 250 Boxed | € 45,20 | € 45,20 |
1 | Corsair Builder CX430 | € 34,66 | € 34,66 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 35,- | € 35,- |
1 | Asrock 770 Extreme3 | € 60,39 | € 60,39 |
1 | Club3D HD 6850 1024MB GDDR5 PCI-E | € 126,74 | € 126,74 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 364,14 |
hiermee zul je heel wat games maxed-out kunnen spelen, je kunt nog makkelijk wat besparen op moederbord, en er bijvoorbeeld een goedkope quad-core in prikken (edit: ik zou echter dus nu nog een dual-core houden, en dan als je het budget ervoor hebt, een quad-core processor).
Inclusief bezorging kom je op 392 euro.
Er zit ook nog een cooler master hyper 212 plus in, dus je zou makkelijk wat moeten overklokken
Verwijderd
Ja. Maar als ik de bestel kosten bereken op mijn samenstelling: € 432,85 bij afuture. Daarvoor krijg je een heel snel systeem, met een snelle quad core en een goeie videokaart. Al ik de dvd speler weg laat zit ik zelfs op € 413,35.Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:17:
maar de prijs van al die producten zijn bij verschillende winkels verkrijgbaar toch??
@abeltje, je videokaart is niet zo goedkoop als hij lijkt. Je bent een hardeschijf vergeten.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2011 18:23 ]
je kunt mijn wenslijst importeren (staat onderin de tabel), daarmee kun je zien waar je alles het goedkoopst kan bestellen, als je dit bij 2 goede, nederlandse internetwinkels wilt doen( zerom & afuture) kom je op 392 euro uit.Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:17:
maar de prijs van al die producten zijn bij verschillende winkels verkrijgbaar toch??
edit: kan dus ook bij die van reinman, moet je op zijn profiel kijken
[ Voor 7% gewijzigd door Abeltje130 op 11-05-2011 18:20 ]
beste tweakers,
momenteel ben ik in bezit van een Q6600 ( licht overgeklokt ) en 4 gb ddr2 geheugen in mijn computer.
Ik ben van plan om een upgrade te kopen met de volgende componenten: i7 950 en 6gb ddr3 geheugen.
Kan ik een leuke 'performance improvement' verwachten?
momenteel ben ik in bezit van een Q6600 ( licht overgeklokt ) en 4 gb ddr2 geheugen in mijn computer.
Ik ben van plan om een upgrade te kopen met de volgende componenten: i7 950 en 6gb ddr3 geheugen.
Verwijderd
Ja, maar je kan beter een i5 2500K + P67A-GD65 nemen. Stuk goedkoper en een stuk sneller.Gediminas schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:29:
beste tweakers,
Ga gewoon voor een i7i5-2500K oid. Nieuwere generatie en sneller dan die i7 die jij noemt, waarschijnlijk ook goedkoper dan het X58 platform!Gediminas schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:29:
beste tweakers,
jazeker, maar het is verstandiger om een sandy bridge platform te kopen.Gediminas schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:29:
beste tweakers,
Deze is nieuwer, een i7 2500k is een stuk sneller dan de i7 950, en makkelijker te overklokken.
Het x58 platform is al een beetje aan het 'verouderen', hoewel het nog steeds het snelste platform is, zul je diep in je zak moeten graaien om een even snel systeem op basis van x58 te bouwen, terwijl je met sandy bridge goedkoper uit bent, voor dezelfde ( of beter) performance.
Abeltje130 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:33:
[...]
jazeker, maar het is verstandiger om een sandy bridge platform te kopen.
Deze is nieuwer, een i7 2500k is een stuk sneller dan de i7 950, en makkelijker te overklokken.
Het x58 platform is al een beetje aan het 'verouderen', hoewel het nog steeds het snelste platform is, zul je diep in je zak moeten graaien om een even snel systeem op basis van x58 te bouwen, terwijl je met sandy bridge goedkoper uit bent, voor dezelfde ( of beter) performance.
Owhja? nieuwe processor?marcel87 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 18:31:
[...]
Ga gewoon voor een i7-2500K oid. Nieuwere generatie en sneller dan die i7 die jij noemt, waarschijnlijk ook goedkoper dan het X58 platform!
HAHA ok epische spelfouten
maar je snapt het idee. toch?
anders kun je het wel even uitrekenen op je nieuwe i8, is het niet?
Ben ik even blij dat ik twee keer de XFX 6850 dual fan versie heb aangeschaft!NinjaTuna schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:37:
Ik heb voor je gegoogled (kun jij ook)
Hier wordt hij beschreven als "a little noisy":
http://www.maximumpc.com/...xfx_radeon_hd_6850_review
Hier: "the XFX was audible even over the hum of the air-con in the labs and did a fair impression of a hairdryer when we asked it to do any work."
http://www.bit-tech.net/h...x-radeon-hd-6850-review/1
Kijk zelf maar verder als je dat nog nodig vind
edit: geen eigen ervaring!
Die schijnt volgens subjectieve bronnen super stil te zijn!
er zit dus bij sommige xfx modellen een bios-bug, daarna is hij helemaal niet super-lawaaiig.Bernaar schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 19:49:
[...]
Ben ik even blij dat ik twee keer de XFX 6850 dual fan versie heb aangeschaft!![]()
Die schijnt volgens subjectieve bronnen super stil te zijn!
Verwijderd
Beste tweakers,
Ik zou graag een multimedia/game pc willen aanschaffen waar ik zo af en toe een game als cod of civ5 op kan spelen. Daarnaast wil ik wel een pc waar ik nog jaren mee vooruit kan. Mijn budget is 900 excl. monitor.
Ik ben zelf nogal een leek op het gebied van hardware dus graag jullie opinie over de volgende samenstelling:
wenslijst: Game pc of hier de complete lijst.
Western Digital Caviar Black WDBAAZ0020HNC, 2TB
Lite-On IHDP118 Zwart
Cooler Master CM 690 II Advanced Towers
Intel Core i5 2500 Boxed
Cougar GX 600
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 DDR3 SDRAM
MSI R6950 Twin Frozr II/OC
MSI Radeon HD6950
Asrock P67 EXTREME6 Socket 1155
Ik heb geen idee of alle componenten compatible met elkaar zijn. Daarnaast houd ik me aanbevolen voor goede adviezen voor het vervangen van onderdelen. Ik twijfel overigens ook of ik een ssd erbij neem.
Alvast dank voor jullie opmerkingen.
Ik zou graag een multimedia/game pc willen aanschaffen waar ik zo af en toe een game als cod of civ5 op kan spelen. Daarnaast wil ik wel een pc waar ik nog jaren mee vooruit kan. Mijn budget is 900 excl. monitor.
Ik ben zelf nogal een leek op het gebied van hardware dus graag jullie opinie over de volgende samenstelling:
Lite-On IHDP118 Zwart
Intel Core i5 2500 Boxed
Cougar GX 600
MSI Radeon HD6950
Ik heb geen idee of alle componenten compatible met elkaar zijn. Daarnaast houd ik me aanbevolen voor goede adviezen voor het vervangen van onderdelen. Ik twijfel overigens ook of ik een ssd erbij neem.
@ferremanzz
je hebt een p67 moederbord, maar een i5 2500 zonder K.
Je hebt een combi nodig als je zou willen overklokken, en ook een aftermarket CPU cooler.
Die voeding is vrij duur voor een 600w.
Een alternatief: erg populair, en veel goedkoper: XFX 650W XXX Edition
tip: je kunt je vorige post ook gewoon aanpassen, neemt minder ruimte in.
je hebt een p67 moederbord, maar een i5 2500 zonder K.
Je hebt een combi nodig als je zou willen overklokken, en ook een aftermarket CPU cooler.
Die voeding is vrij duur voor een 600w.
Een alternatief: erg populair, en veel goedkoper: XFX 650W XXX Edition
tip: je kunt je vorige post ook gewoon aanpassen, neemt minder ruimte in.
Je HDD is ook erg duur, maar geeft niet veel betere prestaties dan de Samsung Spinpoint F3 HD103SJ. Waarom neem je trouwens niet de Asrock P67 Extreme 4 mobo? Heb je de extra features nodig? Waarom neem je dat moederbord?Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 19:55:
Beste tweakers,
Lite-On IHDP118 Zwart
Intel Core i5 2500 Boxed
Cougar GX 600
MSI Radeon HD6950
HD103SJ is 1TB, en zijne 2... Neem anders een WD20EARS.
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Als ik heel eerlijk ben zie ik maar 1 videokaart, namelijk de overgeclockte msi kaart.thomasie schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 21:05:
[...]
Je HDD is ook erg duur, maar geeft niet veel betere prestaties dan de Samsung Spinpoint F3 HD103SJ. Waarom neem je trouwens niet de Asrock P67 Extreme 4 mobo? Heb je de extra features nodig? Waarom neem je dat moederbord?
Die heeft dus geen crossfire nodig, dus waarom dan voor dat mobootje gaan, als je net zo goed een ander (goedkoper) kan nemen.
pricewatch: Asrock P67 Pro3 (B3)
en als hij wil overclocken moet hij wel de K versie van die 2500k nemen!

[ Voor 14% gewijzigd door Frozen op 11-05-2011 22:14 ]
Verwijderd
Bedankt voor jullie feedback maar ik ga niets met overclocken doen omdat ik daar weinig kaas van gegeten heb. Ik pas de harde schijf en de voeding cf jullie adviezen aan. Kunnen jullie me een mooie advies geven voor een combi van moederbord processor geheugen en videokaart?
een i5 2500Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 22:48:
Bedankt voor jullie feedback maar ik ga niets met overclocken doen omdat ik daar weinig kaas van gegeten heb. Ik pas de harde schijf en de voeding cf jullie adviezen aan. Kunnen jullie me een mooie advies geven voor een combi van moederbord processor geheugen en videokaart?
als moederboard bijv dan de pricewatch: Asrock P67 Extreme4 (B3) en 2x 6850 (pricewatch: XFX Radeon HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort)
Maar wat je ook kan doen als je iets minder prestaties wil, kan je bijv ook voor dit gaan:
pricewatch: Gigabyte GV-N560OC-1GI i5 2500 en de Asrock p67 pro3, met een XFX 550W
Waarom een P67 mobo? Hij heeft al genoeg aan een H67/H61 mobo...Stef602 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:15:
[...]
een i5 2500
als moederboard bijv dan de pricewatch: Asrock P67 Extreme4 (B3) en 2x 6850 (pricewatch: XFX Radeon HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort)
Maar wat je ook kan doen als je iets minder prestaties wil, kan je bijv ook voor dit gaan:
pricewatch: Gigabyte GV-N560OC-1GI i5 2500 en de Asrock p67 pro3, met een XFX 550W
Een P67/Z68 mobo is alleen interessant als je gaat overklokken of extra features nodig hebt IMO.
eens!thomasie schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 23:31:
[...]
Waarom een P67 mobo? Hij heeft al genoeg aan een H67/H61 mobo...
Een P67/Z68 mobo is alleen interessant als je gaat overklokken of extra features nodig hebt IMO.
Verwijderd
Beste mensen.nogmaals dank voor jullie feedback.ik heb wat aanpassingen gedaan ,zie mijn eerdere link. Ik heb ook een ssd toegevoegd en een i7-2600 processor. Ik wil toch wat extraatjes. Of vinden jullie het overbodig. Of Moet ik het geld in betere merken steken? Ik heb liever een snelle Comp, dan mijn grafische prestaties.
Klopt het dat als ik een 6950 in crossfire heb ik niet gebruik kan maken van twee beeldschermen?
Ik bedoel geen eyefinity maar het simpelweg twee schermen aangesloten op 1 videokaart.
Kan dit helemaal niet? Of kan dit alleen tijdens het gamen niet meer?
Ik bedoel geen eyefinity maar het simpelweg twee schermen aangesloten op 1 videokaart.
Ik snap niet goed hoe ik aan de specs van het moederbord kan zien of 2 videokaarten in crossfire, die ieder 3 slots innemen, passen op het bord...
Het gaat om een Asrock P67 Extreme4 (B3) in combinatie met 2x MSI R6950 Twin Frozr III.
Gaat dit passen? en hoe kan ik dit zelf zien aan de specs?
thanks
Het gaat om een Asrock P67 Extreme4 (B3) in combinatie met 2x MSI R6950 Twin Frozr III.
thanks
Steam: McKluit
Dit kan gewoon hoor, ook zonder Eyefinity. Je moet alle schermen wel op dezelfde kaart aansluiten voor zover ik weet.Davidita schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:02:
Klopt het dat als ik een 6950 in crossfire heb ik niet gebruik kan maken van twee beeldschermen?
Goedenmorgen Tweakers,
Ik ben een nieuwe game pc aan het samen stellen en wil graag voor dat ik het ga bestellen kijken of er iemand nog kritiek op heeft of dat goedkoper kan en de zelfde prestaties behoud. Mijn budget is rond de 700 euro.
Ik heb de volgende onderdelen gekozen na dat ik reviews heb gelezen en benchmarks heb doorgenomen.
De 1tb harde schijf heb ik gekozen ivm sata 600 en 7200 rpm
De Antec Three Hundered heb ik gekozen omdat het een goede kast is met goede kabel management en goede airflow. (en hij ziet er goed uit natuurlijk).
De coolermaster voeding heb ik gekozen omdat deze stil is en ik iets zocht rond de 700 watt dit zou voldoende voor mijn systeem moeten zijn.
Het geheugen heb ik gekozen omdat ik trippelchannel wil draaien en deze modules 4gb per reepje zijn dus 12 gb in trippel channel.
De processor heb ik gekozen omdat deze 6 cores heeft en dit wel fijn vind ivm laad tijden van games en dit ook de processor was met de hoogste mhz per core (voor processoren met 6 cores bedoel ik dit dan) . (komt nog een ssd in in toekomst).
Het moederbord heb ik gekozen omdat er usb 3 op zit en goede reviews heeft (meer redenen eigenlijk niet).
En de club3d 6870 heb ik gekozen omdat deze ietsjes is overclocked en niet veel duurder was dan een niet overclocked 6870 ook komt de 6870 goed uit de bus voor het gamen.
Als er nog puntjes zijn wat ik zou kunnen veranderen hoor ik dit graag. of je hebt een vraag waarom ik iets heb gekozen kan je me dit altijd vragen.
Alvast Bedankt !
Ik ben een nieuwe game pc aan het samen stellen en wil graag voor dat ik het ga bestellen kijken of er iemand nog kritiek op heeft of dat goedkoper kan en de zelfde prestaties behoud. Mijn budget is rond de 700 euro.
Ik heb de volgende onderdelen gekozen na dat ik reviews heb gelezen en benchmarks heb doorgenomen.
De Antec Three Hundered heb ik gekozen omdat het een goede kast is met goede kabel management en goede airflow. (en hij ziet er goed uit natuurlijk).
De coolermaster voeding heb ik gekozen omdat deze stil is en ik iets zocht rond de 700 watt dit zou voldoende voor mijn systeem moeten zijn.
Het geheugen heb ik gekozen omdat ik trippelchannel wil draaien en deze modules 4gb per reepje zijn dus 12 gb in trippel channel.
De processor heb ik gekozen omdat deze 6 cores heeft en dit wel fijn vind ivm laad tijden van games en dit ook de processor was met de hoogste mhz per core (voor processoren met 6 cores bedoel ik dit dan) . (komt nog een ssd in in toekomst).
Het moederbord heb ik gekozen omdat er usb 3 op zit en goede reviews heeft (meer redenen eigenlijk niet).
En de club3d 6870 heb ik gekozen omdat deze ietsjes is overclocked en niet veel duurder was dan een niet overclocked 6870 ook komt de 6870 goed uit de bus voor het gamen.
Als er nog puntjes zijn wat ik zou kunnen veranderen hoor ik dit graag. of je hebt een vraag waarom ik iets heb gekozen kan je me dit altijd vragen.
Alvast Bedankt !
1 | Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB | € 44,- | € 44,- |
1 | Antec Three Hundred | € 47,95 | € 47,95 |
1 | Cooler Master Silent Pro M700 | € 89,- | € 89,- |
1 | Corsair CMX12GX3M3A1333C9 | € 107,43 | € 107,43 |
1 | AMD Phenom II X6 1100T Black Edition | € 162,99 | € 162,99 |
1 | Asus M4A89GTD PRO/USB3 | € 113,50 | € 113,50 |
1 | Club3D CGAX-68724O | € 140,52 | € 140,52 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 705,39 |
Bij mijn weten zijn het alleen de Asus 6950 kaarten met de tri-slot koeler, die MSI's zijn gewoon dual slot. Hence, het past.Kluit schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 09:43:
Ik snap niet goed hoe ik aan de specs van het moederbord kan zien of 2 videokaarten in crossfire, die ieder 3 slots innemen, passen op het bord...![]()
thanks
@Sonex: Triple channel geheugen gaat niet werken op een AMD platform, je betaalt er ook te veel voor gezien je budget. Ik zou ook van voeding veranderen, aan die 700W heb je niks. Met het geld dat je bespaart zou ik meer steken in de videokaart.
[ Voor 18% gewijzigd door Dnomaid op 12-05-2011 10:20 ]
Ok dus het zou niet passen met een tri-slot koeler? Hoe zie je dat?Dnomaid schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:18:
[...]
Bij mijn weten zijn het alleen de Asus 6950 kaarten met de tri-slot koeler, die MSI's zijn gewoon dual slot. Hence, het past.
Het past nét, MAAR:Kluit schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:19:
[...]
Ok dus het zou niet passen met een tri-slot koeler? Hoe zie je dat?
Niet helemaal zeker, ik dacht dat de videokaarten lucht van buiten de case aanzuigen en je kast inblazen. Met dat je twee tri-slot kaarten zo dicht op elkaar zet kan de lucht die de fan de kast in blaast eigenlijk helemaal niet weg, en heb je rond de bovenste videokaart helemaal geen airflow.
Als ik me vergis, en de fan lucht uit de case neemt, heb je een vergelijkbaar probleem.
Ik heb het volgende systeem in bestelling staan:
Ik las echter in een review op hardware.info dat er een nieuwe generatie Z68 moederborden is die de P68 moederbord (van mijn bestelling) eigenlijk vervangt qua functionaliteit en niet veel duurder is.
Is het volgens jullie de moeite waard om mijn bestelling aan te passen en een Z68 moederbord te nemen? Welke zouden jullie dan nemen?
Ik heb in mijn huidige bestelling zo'n €142 voor het MSI P67A-GD65 (B3) moederbordje betaald.
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 42,- | € 42,- |
1 | Dell Ultrasharp U2311H | € 199,- | € 199,- |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 84,95 | € 84,95 |
1 | Creative Inspire T6160 | € 57,65 | € 57,65 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 34,- | € 34,- |
1 | Logitech Deluxe 250 Keyboard | € 6,96 | € 6,96 |
1 | Logitech G500 | € 36,- | € 36,- |
1 | Creative Fatal1ty Gaming Headset | € 25,- | € 25,- |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 171,90 | € 171,90 |
1 | XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan) | € 67,80 | € 67,80 |
1 | OCZ Vertex 3 120GB | € 210,63 | € 210,63 |
1 | G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL | € 66,07 | € 66,07 |
2 | XFX Radeon HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort | € 129,- | € 258,- |
1 | MSI P67A-GD65 (B3) | € 137,80 | € 137,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.415,75 |
Ik las echter in een review op hardware.info dat er een nieuwe generatie Z68 moederborden is die de P68 moederbord (van mijn bestelling) eigenlijk vervangt qua functionaliteit en niet veel duurder is.
Is het volgens jullie de moeite waard om mijn bestelling aan te passen en een Z68 moederbord te nemen? Welke zouden jullie dan nemen?
Ik heb in mijn huidige bestelling zo'n €142 voor het MSI P67A-GD65 (B3) moederbordje betaald.
@Sonox:
Ik heb je systeem even helemaal omgegooid. Volgend systeem is sneller en ga je een pak meer gameplezier aan beleven.
Ik heb je systeem even helemaal omgegooid. Volgend systeem is sneller en ga je een pak meer gameplezier aan beleven.
1 | Antec Three Hundred | € 47,95 | € 47,95 |
1 | XFX Pro 450W | € 40,29 | € 40,29 |
1 | GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC | € 56,06 | € 56,06 |
1 | Gigabyte GV-N560OC-1GI | € 170,- | € 170,- |
1 | Asrock P67 Pro3 (B3) | € 98,58 | € 98,58 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 648,73 |
Ok duidelijk... oftwel een triple slot koeler is af te raden als je de crossfire optie open wil houden. Ik vind het wel onduidelijk welke kaart nu hoeveel slots in beslag neemtDnomaid schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:24:
[...]
Het past nét, MAAR:
Niet helemaal zeker, ik dacht dat de videokaarten lucht van buiten de case aanzuigen en je kast inblazen. Met dat je twee tri-slot kaarten zo dicht op elkaar zet kan de lucht die de fan de kast in blaast eigenlijk helemaal niet weg, en heb je rond de bovenste videokaart helemaal geen airflow.
Als ik me vergis, en de fan lucht uit de case neemt, heb je een vergelijkbaar probleem.
Valt best mee als je gewoon plaatjes kijkt op de website van de fabrikant
[ Voor 5% gewijzigd door Kluit op 12-05-2011 11:09 ]
Z68 is enkel interessant als je wil overclocken én on-board video wil gebruiken. In jouw geval is P67 perfect. Mooi systeem trouwens!Bernaar schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:24:
Neem gewoon de MSI, die is dual slot en heeft goede koeling.Kluit schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:30:
[...]
Ok duidelijk... oftwel een triple slot koeler is af te raden als je de crossfire optie open wil houden. Ik vind het wel onduidelijk welke kaart nu hoeveel slots in beslag neemt
[ Voor 19% gewijzigd door Dnomaid op 12-05-2011 10:33 ]
- Door een six-core gaan je games niet sneller laden. Daarvor heb je een SSD nodig.sonox schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:08:
Goedenmorgen Tweakers,
Alvast Bedankt !
# Product Prijs Subtotaal 1 Seagate Barracuda ST31000524AS, 1TB € 44,- € 44,- 1 Antec Three Hundred € 47,95 € 47,95 1 Cooler Master Silent Pro M700 € 89,- € 89,- 1 Corsair CMX12GX3M3A1333C9 € 107,43 € 107,43 1 AMD Phenom II X6 1100T Black Edition € 162,99 € 162,99 1 Asus M4A89GTD PRO/USB3 € 113,50 € 113,50 1 Club3D CGAX-68724O € 140,52 € 140,52 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 705,39
- Je voeding is overdreven en en is betere kwaliteit te krijgen voor minder geld.
- Iets snellere harde schijf.
- Kast is persoonlijk maar ik vind de One Hundred een prima kast. Is ook nieuwer en helemaal zwart.
- Triple channel geheugen werkt alleen op Intel's X58 chipset.
- Moederbord kan goedkoper en onboard video is niet nodig.
1 | Antec One Hundred | € 41,07 | € 41,07 |
1 | XFX Pro 550W | € 46,27 | € 46,27 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 66,50 | € 66,50 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 91,30 | € 91,30 |
1 | Asrock 870 Extreme3 | € 70,03 | € 70,03 |
1 | MSI R6950 Twin Frozr III Power Edition/OC | € 242,08 | € 242,08 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 639,19 |
Deze samenstelling lijkt me wat beter in balans. Zo heb je ook nog geld over voor bijvoorbeeld een SSD, grotere voeding (voor CrossfireX), toch die six-core of een betere kast. Ook een andere koeler erbij gedaan die stiller en koeler is.
Dankje Chim0 en Dnomaid voor jullie snelle reactie !
Ik zou chimo's systeem nemen en een xfx core 650w nemen met 2x 6850
Verwijderd
Beste mensen,
Hier nogmaals mijn gecorrigeerde lijst. Ik ben geen fanatieke gamer, maar wil wel een computer die een tijdje mee kan. Ik doe niet aan overclocken. Ik heb een budget van €1.000. Wat vinden jullie ervan?
Hier nogmaals mijn gecorrigeerde lijst. Ik ben geen fanatieke gamer, maar wil wel een computer die een tijdje mee kan. Ik doe niet aan overclocken. Ik heb een budget van €1.000. Wat vinden jullie ervan?
1 | Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB | € 64,86 | € 64,86 |
1 | Lite-On IHDP118 Zwart | € 14,80 | € 14,80 |
1 | Intel Core i7 2600 Boxed | € 228,50 | € 228,50 |
1 | XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan) | € 69,20 | € 69,20 |
1 | Corsair Performance 3 SSD 64GB | € 141,- | € 141,- |
1 | Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 | € 67,50 | € 67,50 |
1 | MSI R6950 Twin Frozr II/OC | € 222,15 | € 222,15 |
1 | Asus P8H67 | € 114,90 | € 114,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.007,86 |
Beste Tweakers,
Omdat mijn game pc al aardig verouderd is, is het tijd voor een nieuwe. Volgende week ga ik mijn nieuwe game pc bestellen. Met een budget van € 800,- zat ik aan de volgende configuratie te denken.
Wat ik zal meenemen van mijn oude PC is het volgende.
Voornamelijk speel ik GTA 4, Magicka, Minecraft, Portal 2 en zo af en toe speel ik Battlefield Bad Company 2.
Omdat ik ook veel met virtualisatie bezig ben heb ik voor 16GB aan RAM gekozen.
Wat ik met de PC ga doen is voornamelijk gamen natuurlijk, maar daarnaast ben ik ook bezig met projecten waar veel virtual machines worden gebruikt. En zo af en toe doe ik aan videobewerking.
Als iemand nog tips/opmerkingen heeft over deze configuratie dan hoor ik het graag .
Omdat mijn game pc al aardig verouderd is, is het tijd voor een nieuwe. Volgende week ga ik mijn nieuwe game pc bestellen. Met een budget van € 800,- zat ik aan de volgende configuratie te denken.
1 | Sony Optiarc AD-5260S Zwart | € 16,95 | € 16,95 |
1 | Zalman Z9 Plus | € 52,34 | € 52,34 |
1 | Zalman CNPS8700 NT | € 27,18 | € 27,18 |
1 | Saitek Cyborg V7 | € 59,- | € 59,- |
1 | Intel Core i7 2600 Boxed | € 228,50 | € 228,50 |
1 | Cooler Master GX 750W | € 74,75 | € 74,75 |
2 | GeIL Value PLUS GVP38GB1333C9DC | € 56,06 | € 112,12 |
1 | MSI P67A-GD65 (B3) | € 137,80 | € 137,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 773,50 |
Wat ik zal meenemen van mijn oude PC is het volgende.
1 | LG Flatron W2261VP-PF | € 135,36 | € 135,36 |
1 | Belinea 2225 S1W | € 0,- | € 0,- |
1 | Sharkoon FireGlider | € 20,- | € 20,- |
1 | Logitech Wireless Gaming Headset G930 | € 122,- | € 122,- |
1 | Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 104,65 | € 104,65 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 555,73 |
Voornamelijk speel ik GTA 4, Magicka, Minecraft, Portal 2 en zo af en toe speel ik Battlefield Bad Company 2.
Omdat ik ook veel met virtualisatie bezig ben heb ik voor 16GB aan RAM gekozen.
Wat ik met de PC ga doen is voornamelijk gamen natuurlijk, maar daarnaast ben ik ook bezig met projecten waar veel virtual machines worden gebruikt. En zo af en toe doe ik aan videobewerking.
Als iemand nog tips/opmerkingen heeft over deze configuratie dan hoor ik het graag .
@Muskalade: Er valt nog wel te besparen op voeding, harde schijf en moederbord. Ik denk zelfs dat je zo kunt besparen dat je een tweede 5770 erbij kan steken, binnen budget.
@Ferremanzz: Als je niet gaat overclocken kan je wat besparen op het geheugen. Voeding is wat zwaar. Harde schijf is te duur. Je zou ook een iets kleine case kunnen overwegen. En voor dat geld heb je een 90GB SSD die niet zo veel trager is.
@Ferremanzz: Als je niet gaat overclocken kan je wat besparen op het geheugen. Voeding is wat zwaar. Harde schijf is te duur. Je zou ook een iets kleine case kunnen overwegen. En voor dat geld heb je een 90GB SSD die niet zo veel trager is.
[ Voor 41% gewijzigd door Dnomaid op 12-05-2011 13:06 ]
Als je niet overklokt vind ik het zonder dat je zoveel meer aan de cpu uitgeeft voor wat? 100mhz snellere cpu, omgerekent 3%. De prijs is zo'n 25% hoger, kortom een zeer slechte prijs/performance index. Buiten dat, je zal het ook vrijwel niet merken in het dagelijks gebruik. Nee, neem gewoon de 2500, en een wat goedkoper moerderbord en je houd geld over voor een dikkere SSD, 64GB is ok, maar voor de toekomst? Doe maar 128GB, wel zo lekker en qua prijs/performance is dat iig dik in orde.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:40:
Beste mensen,
# Product Prijs Subtotaal 1 Western Digital Caviar Black WD1002FAEX, 1TB € 64,86 € 64,86 1 Lite-On IHDP118 Zwart € 14,80 € 14,80 1 Cooler Master CM 690 II Advanced € 84,95 € 84,95 1 Intel Core i7 2600 Boxed € 228,50 € 228,50 1 XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan) € 69,20 € 69,20 1 Corsair Performance 3 SSD 64GB € 141,- € 141,- 1 Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 € 67,50 € 67,50 1 MSI R6950 Twin Frozr II/OC € 222,15 € 222,15 1 Asus P8H67 € 114,90 € 114,90 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.007,86
1 | Lite-On IHDP118 Zwart | € 14,80 | € 14,80 |
1 | XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan) | € 69,20 | € 69,20 |
1 | Intel 510 120GB | € 225,- | € 225,- |
1 | Corsair XMS CMX8GX3M2A1333C9 | € 67,50 | € 67,50 |
1 | MSI R6950 Twin Frozr II/OC | € 222,15 | € 222,15 |
1 | Asrock H67M-GE | € 78,54 | € 78,54 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 998,90 |
Hier zit een Intel SSD bij, die is ook prima. Maar je kan ook de Corsair of OCZ Vertex nemen natuurlijk.
[ Voor 28% gewijzigd door Madrox op 12-05-2011 13:12 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
1 | Samsung SH-D163C Zwart | € 13,30 | € 13,30 |
1 | Zalman Z7 Plus (Zwart) | € 51,02 | € 51,02 |
1 | Corsair XMS3 TR3X6G1600C9 | € 58,79 | € 58,79 |
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 91,30 | € 91,30 |
1 | Asus M4A78LT-M | € 46,- | € 46,- |
1 | EVGA GTX 570 | € 280,80 | € 280,80 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 541,21 |
Mijn pc heeft zijn tijd weer gehad en dacht laat ik maar weer eens een nieuwe kopen.
Heb een budget van 600/650 en kwam hier op uit is het wat?
Verwijderd
Beste Madrox,
Als ik niet ga overclocken waarom adviseur jij mij dan de I5-2500K en niet de 2500?
Past mijn keuze voor het geheugen trouwens bij het moederbord? En geldt dit ook voor de processor en het moederbord? (Voor de zekerheid).
Zou jij niet een betere kast nemen? En passen er evt. 2 videokaarten in mijn samenstelling met jouw keuze voor het Asrock moederbord?
Als ik niet ga overclocken waarom adviseur jij mij dan de I5-2500K en niet de 2500?
Past mijn keuze voor het geheugen trouwens bij het moederbord? En geldt dit ook voor de processor en het moederbord? (Voor de zekerheid).
Zou jij niet een betere kast nemen? En passen er evt. 2 videokaarten in mijn samenstelling met jouw keuze voor het Asrock moederbord?
De voeding ontbreekt en het door jou gekozen moederbord ondersteund geen Triple Channel geheugen.CraniuM schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:44:
# Product Prijs Subtotaal 1 Samsung SH-D163C Zwart € 13,30 € 13,30 1 Zalman Z7 Plus (Zwart) € 51,02 € 51,02 1 Corsair XMS3 TR3X6G1600C9 € 58,79 € 58,79 1 AMD Phenom II X4 955 Black Edition € 91,30 € 91,30 1 Asus M4A78LT-M € 46,- € 46,- 1 EVGA GTX 570 € 280,80 € 280,80 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 541,21
Mijn pc heeft zijn tijd weer gehad en dacht laat ik maar weer eens een nieuwe kopen.
Heb een budget van 600/650 en kwam hier op uit is het wat?
Hardeschijf/SSD ontbreekt ook. Heb je er nog één die je van plan bent te gebruiken?
Voeding/HD heb ik hier nog liggen, oh ja zie het nu pas met die Triple ChannelJo... schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:59:
[...]
De voeding ontbreekt en het door jou gekozen moederbord ondersteund geen Triple Channel geheugen.
Hardeschijf/SSD ontbreekt ook. Heb je er nog één die je van plan bent te gebruiken?
[ Voor 13% gewijzigd door CraniuM op 12-05-2011 14:01 ]
Wat voor een voeding is het? Want je hebt wel een vrij zware videokaart, dus een 400W voeding bijvoorbeeld is onvoldoende volgens mij.CraniuM schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:00:
[...]
Voeding heb ik hier nog liggen, oh ja zie het nu pas met die Triple Channel
Verwijderd
Overigens zie ik nu ook dat het moederbord dat je me nu adviseert een micro-atx form heeft? Moet ik deze post wel serieus nemen?
De voeding is 520 zou volgens mij wel moeten lukken.Jo... schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:01:
[...]
Wat voor een voeding is het? Want je hebt wel een vrij zware videokaart, dus een 400W voeding bijvoorbeeld is onvoldoende volgens mij.
Deze videokaart is momenteel vrij goedkoop bij enkele winkels. Heb daarnet een vergelijking gezien tussen de door jou gekozen videokaart en de GTX 560TI. Er zat ongeveer een verschil in van 10 FPS, maar de videokaart die ik hier noem is overgeklokt, dus het verschil is wellicht nog kleiner.CraniuM schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:02:
[...]
De voeding is 520 zou volgens mij wel moeten lukken.
Hij haalt wel een paar correcte dingen aan, vooral over de processor.Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:01:
Overigens zie ik nu ook dat het moederbord dat je me nu adviseert een micro-atx form heeft? Moet ik deze post wel serieus nemen?
Zou je niet kijken naar het standaard BBG systeem?
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie mei 2011
Vul dat desnoods aan met wat extra RAM en een SSD, dan heb je een prima systeem.
Scheelt wel een 100 euro die kaart maar op langere termijn maakt die kaart dan ook niet veel uit?Jo... schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:06:
[...]
Deze videokaart is momenteel vrij goedkoop bij enkele winkels. Heb daarnet een vergelijking gezien tussen de door jou gekozen videokaart en de GTX 560TI. Er zat ongeveer een verschil in van 10 FPS, maar de videokaart die ik hier noem is overgeklokt, dus het verschil is wellicht nog kleiner.
Moet ik alleen nog kijken naar het ram geheugen.
Een HD6870 is tegenwoordig al te krijgen vanaf € 150,- , misschien dat upgraden dan beter is als crossfireDnomaid schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 12:51:
@Muskalade: Er valt nog wel te besparen op voeding, harde schijf en moederbord. Ik denk zelfs dat je zo kunt besparen dat je een tweede 5770 erbij kan steken, binnen budget.
De hardeschijf heb ik juist gekozen vanwege de prestaties, de goede reviews en de hoeveelheid data dat er op kwijt kan.
Het moederbord en de voeding kunnen inderdaad wel iets goedkoper. Vanavond zal ik even kijken naar een goedkopere voeding en moederbord.
Het is niet erg als ik een beetje over mijn budget heen zit
Nog eens €25 en je hebt een 560Ti.Een HD6870 is tegenwoordig al te krijgen vanaf € 150,- , misschien dat upgraden dan beter is als crossfire.
http://www.bit-tech.net/h...pinpoint-f3-1tb-review/10De hardeschijf heb ik juist gekozen vanwege de prestaties, de goede reviews en de hoeveelheid data dat er op kwijt kan.
Echt, neem de spinpoint.
XFX 550W en een H67 mobo gezien je niet gaat overclocken.Het moederbord en de voeding kunnen inderdaad wel iets goedkoper. Vanavond zal ik even kijken naar een goedkopere voeding en moederbord.
Zo, net mijn bestelling eindelijk maar eens geplaatst:
Kast en videokaarten heb ik al, Corsair Obsidian 650D en 2x Sapphire 5850 Xtreme. Daarnaast heb ik nog 2x Noiseblocker PL1 120mm en 2x Noiseblocker PK2 140mm fans besteld. De 140 mm fans komen bovenin de kast waar nu de standaard meegeleverde 200mm fan zit en de 120 mm fans komen op de H60, in push pull
1 | Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD | € 129,90 | € 129,90 |
2 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 42,- | € 84,- |
1 | Samsung Syncmaster BX2431 | € 177,95 | € 177,95 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 77,50 | € 77,50 |
1 | Corsair Hydro H60 | € 56,50 | € 56,50 |
1 | Intel Core i7 2600K Boxed | € 248,90 | € 248,90 |
1 | Corsair AX750 | € 130,90 | € 130,90 |
1 | OCZ Vertex 3 120GB | € 210,63 | € 210,63 |
1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 76,04 | € 76,04 |
1 | Asus Sabertooth P67 (3.0) | € 156,88 | € 156,88 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.367,19 |
Kast en videokaarten heb ik al, Corsair Obsidian 650D en 2x Sapphire 5850 Xtreme. Daarnaast heb ik nog 2x Noiseblocker PL1 120mm en 2x Noiseblocker PK2 140mm fans besteld. De 140 mm fans komen bovenin de kast waar nu de standaard meegeleverde 200mm fan zit en de 120 mm fans komen op de H60, in push pull
Waarom geen Z68 moederbord? Er zijn er al verschillende voor een prijs van rond de 150 euro.rickjehh schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:00:
Zo, net mijn bestelling eindelijk maar eens geplaatst:
# Product Prijs Subtotaal 1 Creative SoundBlaster X-Fi Titanium HD € 129,90 € 129,90 2 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 42,- € 84,- 1 Samsung Syncmaster BX2431 € 177,95 € 177,95 1 Sony Optiarc AD-7260S Zwart € 17,99 € 17,99 1 Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) € 77,50 € 77,50 1 Corsair Hydro H60 € 56,50 € 56,50 1 Intel Core i7 2600K Boxed € 248,90 € 248,90 1 Corsair AX750 € 130,90 € 130,90 1 OCZ Vertex 3 120GB € 210,63 € 210,63 1 Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 € 76,04 € 76,04 1 Asus Sabertooth P67 (3.0) € 156,88 € 156,88 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 1.367,19
Niet nodig en daarnaast is de Sabertooth er niet voor Z68 en ik wil dat specifieke moederbord voor een mooie cleane look in mijn kastJo... schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:07:
[...]
Waarom geen Z68 moederbord? Er zijn er al verschillende voor een prijs van rond de 150 euro.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voordat je hier je systeem of vraag post, zijn er wat zaken die gelezen of gedaan moet hebben. Lees de topicstart voor je je bericht typt!
Voordat je hier je systeem of vraag post, zijn er wat zaken die gelezen of gedaan moet hebben. Lees de topicstart voor je je bericht typt!