Welke speakers bij deze subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 23:59
Goedemiddag tweakertjes,

Ik heb een vraagje over een subwoofer en speakers die ik erbij wil doen.

De subwoofer waar het om gaat is de bekende Z-5500 subwoofer + de controlpod. Link: http://tweakers.net/ext/f/TaTprUfkyoifOE9q6UTczagt/full.jpg. Achter in deze subwoofer kunnen de speakers worden aangesloten, dmv klemmetjes. Ik heb dus zo'n subwoofer hier staan, zonder speakers. Ik ben bezig hier speakers bij te zoeken.

Ik heb deze op het oog:
JBL XL1000:
http://verkopen.marktplaats.nl/photopopup/391083303/1

Ze zijn 4 ohm. De orginele speakers van de z-5500 zijn volgens mij 8 ohm. Kunnen deze JBL speakers op de z-5500 subwoofer werken? Ik ben niet van plan om ze mega hard te zetten.

Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 00:20
Waarom wil je de bestaande Z5500 gebruiken? In mijn beleving is dit apparaat niet bepaald fantastisch, en al helemaal niet geschikt om zomaar andere dingen op aan te gaan sluiten. Een receiver + ietwat fatsoenlijke speakers biedt je waarschijnlijk meer waar voor je geld.

Los daarvan. Ja, je kunt de speakers aansluiten, maar het JBL setje op zichzelf biedt waarschijnlijk beter geluid. Je zult de sub ongelooflijk moeten dimmen. Verder is de sub gemaakt om met 'eitjes' (hele kleine speakers) te functioneren. Elke set met een sub eronder heeft een zogenaamde 'cross over frequency', die waarschijnlijk bij de Z5500 zo hoog ligt dat de JBL boxen niet bepaald tot hun recht komen. Veel muziek/geluid zal over de Z5500 gaan 'boomen', in plaats van fatsoenlijk over normale boxen heen te gaan.

Dus; ja het kan, nee, je wilt het echt niet. Maar ga vooral eens luisteren! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Het heeft geen zin om er zuilen op aan te sluiten, de subwoofer filtert namelijk allerlei frequenties weg, die de bijgeleverde speakertjes namelijk toch niet weer kunnen geven. Je zou een paar mini boekenplankjes erop aan kunnen sluiten. Zelf heb ik de voorganger, de Z680 waarbij ik er een 2.1 opstelling van heb gemaakt en de bestaande speakertjes heb vervangen door Mission 70's, dat is wel een leuke upgrade. Groter is niet zinnig, basfrequenties worden toch niet naar je speakers gestuurd. Voor bij de PC is dit goed genoeg.

Pic van de Mission 70's:

Afbeeldingslocatie: http://www.testberichte.de/imgs/p_imgs/Mission+Model+70-1-1847.jpg

De Sub en versterker van de Z5500 voor fullsize speakers gebruiken lijkt me niet nuttig. Het effectieve vermogen naar de speakers is sowieso erg laag, dus is het maar de vraag of dat goed gaat klinken, los van de filtering die toegepast wordt.

/edit

Zoals hierboven ook al sneller in elkaar getypt. :P

[ Voor 6% gewijzigd door GaMeOvEr op 31-10-2010 16:02 ]

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ik heb die subwoofer hier al staan, en mag die speakers voor 35 euro hebben. Maar het is dus beter om gewoon simpele kleine te halen? Of om een redelijke 5.1 receiver te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik zou voor een beetje degelijke 5.1 receiver gaan. (Al dan niet 2e hands) Daar kun je in de toekomst veel meer mee. (En je kunt alsnog dit subje daar aan klussen als je dat zou willen.)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-06 00:20
luuksnijmegen schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 20:08:
Ik heb die subwoofer hier al staan, en mag die speakers voor 35 euro hebben. Maar het is dus beter om gewoon simpele kleine te halen? Of om een redelijke 5.1 receiver te halen?
Je kunt ook de speakers ophalen, en tweedehands (kringloop?) een degelijke versterker scoren. Tenzij je heel graag 5.1 wilt, wellicht kun je de Z5500 sub op een dergelijke versterker aansluiten en een 5.1 versterker scoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
Je kunt volgens mij ook je standaard speakers verbouwen tot cyburgs needless, best een leuke upgrade dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
wat zijn dat precies? Die cyburgs needless?

Dus ik heb 2 opties:
1) Koop kleine speakers voor midden en hoog voor aan de Z-5500.
2) koop de zuil speakers en een 5.1 receiver.

Klopt zo toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:11
Of koop die jbl set voor de logitech en daarna een 5.1 receiver. Het is niet zo dat het niet werkt ofzo, misschien bevalt het wel prima. 35 euro lijkt me nooit een miskoop.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Ah. Dan haal ik ze zaterdag gewoon op, en dan zie ik wel of het werkt, en anders idd een reciever ebij. Omdat deze 4 ohm zijn en de z-5500 8 ohm, heb ik kans dat ik de speakers opblaas als ik ze te hard zet, ofniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:11
Niet de speakers maar de versterker indien er een te grote stroom gaat lopen. Maar wellicht zijn deze jbl's een stuk gevoeliger dan de standaard satellieten, en pakt het zelfs gunstiger uit. Aan de andere kant zijn de satellieten bedoeld om redelijk dichtbij te zetten, zuilen staan veelal verderweg waardoor je ook weer wat decibel verliest en de versterker weer harder moet zetten. En zo zijn er nog wel een boel variabelen waardoor je gewoon niet goed kunt zeggen hoe het uitpakt. In praktijk bij een beetje normaal gebruik gaat het allemaal prima.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
Dus hoe LAGER de (weerstand?) Ohm van de speakers, hoe MEER de versterker en hier dus subwoofer moet werken voor hezelfde resultaat bij een hogere "ohm"?

Ik zocht vooral eigenlijk betere satellieten voor muziek, want de orginele missen nogal wat. De zuilen zouden dus wel wat toevoegen, maar de lagere tonen doen het dan simpelweg niet bij de zuilen, maar de midden en hoge wel, en ik heb kans dat ik de sub opblaas/zekering erdoor blaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

luuksnijmegen schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:00:
Dus hoe LAGER de (weerstand?) Ohm van de speakers, hoe MEER de versterker en hier dus subwoofer moet werken voor hezelfde resultaat bij een hogere "ohm"?

Ik zocht vooral eigenlijk betere satellieten voor muziek, want de orginele missen nogal wat. De zuilen zouden dus wel wat toevoegen, maar de lagere tonen doen het dan simpelweg niet bij de zuilen, maar de midden en hoge wel, en ik heb kans dat ik de sub opblaas/zekering erdoor blaas?
Voor dat geld gewoon die speakers halen en eraan prikken en rustig met de volume knop omgaan. ;) Je hoort waarschijnlijk relatief vlot of het gaat vervormen. Waarschijnlijk wil je dan een losse receiver omdat je zuilen erg "mager" zullen klinken, maar werken zal het op zich wel, al is het verre van optimaal. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-06 00:18
De cyburgs needle is een zelfbouw luidspreker, met daarin kleine speakers die dacht ik bijna gelijk zijn aan de z5500 speakers, het voordeel zit hem in de klankkast, en ik d8 dat er ook een filtertje bij hoort
Pagina: 1