Toon posts:

hulp bij surround set

Pagina: 1
Acties:

• qgem1992
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 14-07-2012
Hallo,

Ik heb hier een Panasonic VT20 en de DMP-BDT300 bluray 3d speler,

nu was ik van plan om er een surround set/boxen aan toe te voegen,
echter tegenwoordig zie je vooral sets incl. met bluray speler, wat voor mij overbodig is,
aangezien de BDT300 mij 500 euro heeft gekost ben ik dus ook niet bereid om NOG een extra speler erbij te nemen.

mijn vraag is dus, is het mogelijk om de BDT300 als receiver te gebruiken, ik ben namelijk niet zo thuis in het audio gebeuren, heb panasonic website en op google ook gezocht, maar kon niet een duidelijk antwoord vinden, er zit aan de achterkant van de speler wel heel wat aansluitingen zoals 7.1 - 5.1 - 2.1 - stereo hdmi coax en optic

misschien een paar vergeten maar dat weet ik zo niet.

mijn vraag is dus, of iemand weet of dit mogelijk is (dus alleen boxen kopen en die hierop aansluiten op de x.1 channel aansluitingen) of ben ik genoodzaakt een surround set te zoeken zonder bluray en alleen met een receiver zoals de logitech Z-5500

ik hoop eerlijk gezegt het eerste, aangezien ik niet veel setjes kan vinden zonder bluray.

andere optie is natuurlijk om een losse receiver te kopen en losse boxen, maar volgens mij is dat aardig aan de prijs in verhouding tot de complete sets.

mijn budget is ongeveer 500-750EU.

ook heb ik gekeken naar de SoundBar van Samsung, maar daar staat bij dat er geen HDMI aansluiting op zit, is dit een probleem in verband met de kwaliteit van het geluid? en is een 2.1 set/soundbar wel ECHT een stap voorwaards als je veel gamed en films kijkt?

niet onbelangrijk, ik hou wel van mooi geluid, maar het is niet zo dat het echt top notch moet zijn ofzo, gewoon goed geluid, voor een goede prijs.

alvast bedankt!

• jpvk007
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:01
je blurayspeler is GEEN receiver. het is een source. dat ern een 7.1 aansluiting op zit, wil zeggen dat je een analoge uitgang hebt voor een multichannel ingang op je receiver.
wat je kan doen is een receiver kopen, bijv een onkyo/yamaha/denon/marantz etc. a 300 euro; hierbij koop je 2 losse speakers a 150/200 euro per stuk. hierop sluit je je BR speler aan.
als je weer wat meer geld te besteden hebt vul je de overige speakers aan. dan heb je een heel prima surround set.

ps wat je ook kan doen is een oudere receiver 2e hands kopen met een multichannel input. zijn er genoeg te koop voor een mooi bedrag (marantz sr7400 bijv). dat hij geen hdmi heeft, danwel geen HD audiosignalen ondersteunt maakt niet uit, aangezien je bluray speler ze al decodeert naar een analoog signaal wat de versterker moet versterken... iets om over na te denken

• qgem1992
zeer bedankt voor je reactie, ben een stuk verder nu ;)

had inderdaad al wat gehoord over receivers en losse boxen dus daar ff wat topics over opgezocht, en ik denk dat dat toch de beste optie is dan, losse receiver van een goed merk en dan boxen erbij kopen.

zijn er nog merken die er echt toe doen, en vooral welke ik beter kan vermeiden? ben niet echt thuis in de audio wereld namelijk :p

wat ik heb kunnen vinden is dat de : Sony, Pioneer, Onkyo sowieso goed zijn toch? en wat ik uit jou post opmerk een marantz en yamaha ook

daarnaast had ik dan de vraag,

qua boxen, ik heb nu nog niet echt van die super luide dure dingen nodig, wel kwalitatief gewoon goed, maar hoeft echt niet top of the bill te zijn.

had wat zitten zoeken en kwam deze sets tegen:

Harman Kardon HKTS 7BQ set satellietsysteem speakers
Onkyo SKSHT528 satelliet speaker set

is dat een mooi iets om mee te beginnen? de harman kardon zijn wel tegen de max budget ongeveer, aangezien er nog een receiver bij moet komen, of kan ik beter kiezen om gewoon 2 sterkere boxen te kopen en deze later nog eens aantevullen met 2 extra?

oh en nog een laatste, een Subwoofer, wel of niet direct, lees nog wel eens verschillende meningen dat het niet persee hoeft meteen, maar vind over het algemeen een mooie bass in een film of games toch wel lekker :)

EDIT:

misschien niet onbelangrijk,

ik woon nu nog niet op mezelf maar ben wel zover dat ik niet meer wil denken alsof ik alles op ''slaapkamer niveau'' wil houden, wat ik hiermee bedoel is, ik wil wel iets hebben waar ik nog wat aan heb als ik straks wel op me zelf woon, en dus wel iets heb dat echt goed is

[Voor 10% gewijzigd door qgem1992 op 29-10-2010 23:56]

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• qgem1992
heb ik idd door gelezen, echter had ik nog wat andere persoonlijke dingen, en daarbij ligt mijn budget aanzienlijk hoger, vandaar ;)

anyway, die Onkyo set die van BCC voor 350,- is dat een beetje kwaliteit, of echt heel basic, hoe moet ik dat zien, aangezien je voor veel receivers los al minimaal 250euro kwijt bent en een setje van 5.1 boxen ook al gauw 300 euro lijkt een complete set van 350,- nogal raar in mijn ogen

• Exirion
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

qgem1992 schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 23:59:
aangezien je voor veel receivers los al minimaal 250euro kwijt bent en een setje van 5.1 boxen ook al gauw 300 euro lijkt een complete set van 350,- nogal raar in mijn ogen
Je doorziet het goed ;) Ga gewoon eens luisteren in winkels en neem wat eigen muziek mee. Dit soort dingen beslissen aan de hand van adviezen op een forum is niet de beste manier. Orienteer je vooral op gehoor.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• qgem1992
ik snap het :p maar voor ik stad en land ga afluisteren wil ik wel graag beetje wegwijz zijn als je begrijpt wat ik bedoel ;)
ben zoals gezegt nog niet echt thuis hierin, vind het wel ernorm interessant btw, en ben wel fan van een lekker sound, vandaar ook een beetje de voor orientatie.

het is ook niet de bedoeling om volgende week een set te gaan kopen dus heb wel de tijd om het een en ander nog uit te pluizen, volgende week afrijden en dan is het aflopen van winkels ook wat gemakkelijker :)

ben nu ook online aan het zoeken naar gebruikte receivers, al prefereer ik persoonlijk toch altijd voor een nieuwe, misschien kan ik m'n budget nog wel beetje oprekken naar de 1000,- max

is het ook nog een belangrijk iets dat er HDMI aansluiting(en) opzit? aangezien ik zowel een PS3 als een Blu-ray speler in gebruik heb, of maakt dat niets uit?

Edit

ik ben een beetje het onkyo ervaringen topic aan het doorlezen, en zie daar de SR508 staan, als 3e model van de nieuwe series, voor een niet al te hoge prijs, deze kan alleen niet upscalen en heeft een processor niet, maar wordt wel als goed gezien voor een goede prijs, als ik het goed heb, kan mijn panasonic DBT300 zelf gewoon upscalen , en die beeldprocessor? waar is die voor die faroudja ofzo

ik denk als ik dat zo lees dat een combinatie van de Onkyo TX-SR508 en mijn DBT-300 bluray speler toch elkaar behoorlijk goed aanvullen of zie ik dit mis? ;)

[Voor 35% gewijzigd door qgem1992 op 30-10-2010 00:45]

• jpvk007
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 14:01
qgem1992 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 00:19:
Edit
ik ben een beetje het onkyo ervaringen topic aan het doorlezen, en zie daar de SR508 staan, als 3e model van de nieuwe series, voor een niet al te hoge prijs, deze kan alleen niet upscalen en heeft een processor niet, maar wordt wel als goed gezien voor een goede prijs, als ik het goed heb, kan mijn panasonic DBT300 zelf gewoon upscalen , en die beeldprocessor? waar is die voor die faroudja ofzo
ik denk als ik dat zo lees dat een combinatie van de Onkyo TX-SR508 en mijn DBT-300 bluray speler toch elkaar behoorlijk goed aanvullen of zie ik dit mis? ;)
het "probleem" van alle huidige receivers is dat ze smijten met allemaal termen en mogelijkheden die je in de dagelijkse praktijk niet of zelden zal gebruiken. uiteindelijk gaat het om het weergeven van geluid, waarbij elke speaker juist aangestuurd dient te worden.
die videoprocessor met upscaling is leuk dat ie erin zit, maar in praktijk zal je je BR speler aansluiten op je tv. geeft iig geen kwaliteitsverlies. geluid kan via de 7.1 of hdmi of coax/optical aansluiting op je receiver komen.
dus trek je niet te veel aan van alle kreten die er op je receiver zitten. luisteren is belangrijker. mbt speakers zou ik beginnen met goede stereospeakers, en deze later uitbreiden naar een full surround systeem. satelliet speakers zijn beperkt, aangezien ze alleen maar werken icm subwoofer. ze klinken goed in surround, maar voor weergave van normale stereo is het behoorlijk beperkt

• qgem1992
jpvk007 schreef op zaterdag 30 oktober 2010 @ 18:21:
[...]

het "probleem" van alle huidige receivers is dat ze smijten met allemaal termen en mogelijkheden die je in de dagelijkse praktijk niet of zelden zal gebruiken. uiteindelijk gaat het om het weergeven van geluid, waarbij elke speaker juist aangestuurd dient te worden.
die videoprocessor met upscaling is leuk dat ie erin zit, maar in praktijk zal je je BR speler aansluiten op je tv. geeft iig geen kwaliteitsverlies. geluid kan via de 7.1 of hdmi of coax/optical aansluiting op je receiver komen.
dus trek je niet te veel aan van alle kreten die er op je receiver zitten. luisteren is belangrijker. mbt speakers zou ik beginnen met goede stereospeakers, en deze later uitbreiden naar een full surround systeem. satelliet speakers zijn beperkt, aangezien ze alleen maar werken icm subwoofer. ze klinken goed in surround, maar voor weergave van normale stereo is het behoorlijk beperkt
ok bedankt,

in mijn geval is een ''standaard'' receivertje zoals de 508 van onkyo, voldoende met de hdmi aansluitingen voor mijn ps3 en speler, echter, luister ik niet bijzonder veelen muziek althans nu nog niet you never know natuurlijk, maar kijk wel veel films en game ook veel, dus is een 5.1 set dan niet een betere keuze voor mij?
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee