Opan en oma willen het internet op. Door veel familie in het buitenland willen ze graag Skype e.d. leren, om zo te kunnen videobellen met Verweggistan.
Het verbaast me dat er in de Search eigenlijk nog niet erg veel topics naar boven gekomen zijn waar dit aan de orde kwam. Wel algemene topics over "hoe leer ik mijn opa en oma met Windows omgaan", maar is dat een boel werk wat eventueel niet nodig is voor datgene wat ze willen. Ik denk ook dat Windows, OS-X of Linux (zelfs na configuratie etc) nog steeds veel te moeilijk is voor mensen die nog nooit met een toetsenbord of muis hebben gewerkt. Vooral het werken met de muis is voor oudere mensen vaak erg moeilijk omdat ze moeite hebben met de fijne motorische bewegingen die daarvoor nodig zijn.
Even uit de Search de belangrijkste andere topics samengevat:
Uit CSA eigenlijk alleen dit topic:
- Computers voor digibete bejaarden
Uit SG:
- Ouders en computers
- Nieuwe technologie vs de oudere medemens: ervaringen?
- Internetcursus voor Senioren
- Hoe leer je oudere mensen met een computer werken
Maar dit beantwoordt niet echt wat ik zoek: een afgeschermde omgeving, het liefst met Touch-bediening, die makkelijk de belangrijkste functies mogelijk maakt:
1 - skype / videobellen
2 - e-mail
3 - foto's kijken
4 - browsen
(in die volgorde)
Oplossingen die ik tot nog toe heb gevonden:
1. SimPC

Voordelen:
+ Touch
+ makkelijk bedienbaar
+ "all-in-one", dus hardware+software+support
Nadelen:
- relatief duur voor wat het biedt, €889
- Stand-alone machine, die altijd ergens op een kastje moet staan. In een klein appartement staat dit nogal eens in de weg. Liever een laptop die je dicht kan klappen en in de kast kan leggen.
2. Novatouch

Voordelen:
+ Simpel te bedienen
+ Werkt op Windows 7 (automatisch touch ondersteuning)
+ Support op verschillende plaatsen mogelijk
+ Flexibel op willekeurige hardware te installeren
Nadelen:
- Altijd remote configureren (mantelzorger moet aan de slag om bijvoorbeeld e-mail in te stellen)
- Weinig uitbreidbaar, zodra je de browser start merk je dat je gewoon in een klein venster IE hebt geopend
- Ziet er niet erg professioneel uit (OK, daar is mee te leven)
- Aantal usability-problemen in de probeerversie
- Prijs, niet overdreven maar toch €139 voor het totaalpakket
Ik heb nog wel even gekeken naar bijvoorbeeld Linux + Sugar of Linux + Qimo, maar dat ziet er ook nog niet echt "af" uit, en is daarbij ook vooral op kinderen gericht en niet op senioren.
Qua hardware zit ik te denken aan een simpele laptop met touch-ondersteuning, of eventueel een all-in-one met touch waar er ook al redelijk wat van te krijgen zijn. Dat zal niet zo het probleem zijn.
Tips? Advies? Andere mensen in een zelfde situatie?
Het verbaast me dat er in de Search eigenlijk nog niet erg veel topics naar boven gekomen zijn waar dit aan de orde kwam. Wel algemene topics over "hoe leer ik mijn opa en oma met Windows omgaan", maar is dat een boel werk wat eventueel niet nodig is voor datgene wat ze willen. Ik denk ook dat Windows, OS-X of Linux (zelfs na configuratie etc) nog steeds veel te moeilijk is voor mensen die nog nooit met een toetsenbord of muis hebben gewerkt. Vooral het werken met de muis is voor oudere mensen vaak erg moeilijk omdat ze moeite hebben met de fijne motorische bewegingen die daarvoor nodig zijn.
Even uit de Search de belangrijkste andere topics samengevat:
Uit CSA eigenlijk alleen dit topic:
- Computers voor digibete bejaarden
Uit SG:
- Ouders en computers
- Nieuwe technologie vs de oudere medemens: ervaringen?
- Internetcursus voor Senioren
- Hoe leer je oudere mensen met een computer werken
Maar dit beantwoordt niet echt wat ik zoek: een afgeschermde omgeving, het liefst met Touch-bediening, die makkelijk de belangrijkste functies mogelijk maakt:
1 - skype / videobellen
2 - e-mail
3 - foto's kijken
4 - browsen
(in die volgorde)
Oplossingen die ik tot nog toe heb gevonden:
1. SimPC

Voordelen:
+ Touch
+ makkelijk bedienbaar
+ "all-in-one", dus hardware+software+support
Nadelen:
- relatief duur voor wat het biedt, €889
- Stand-alone machine, die altijd ergens op een kastje moet staan. In een klein appartement staat dit nogal eens in de weg. Liever een laptop die je dicht kan klappen en in de kast kan leggen.
2. Novatouch

Voordelen:
+ Simpel te bedienen
+ Werkt op Windows 7 (automatisch touch ondersteuning)
+ Support op verschillende plaatsen mogelijk
+ Flexibel op willekeurige hardware te installeren
Nadelen:
- Altijd remote configureren (mantelzorger moet aan de slag om bijvoorbeeld e-mail in te stellen)
- Weinig uitbreidbaar, zodra je de browser start merk je dat je gewoon in een klein venster IE hebt geopend
- Ziet er niet erg professioneel uit (OK, daar is mee te leven)
- Aantal usability-problemen in de probeerversie
- Prijs, niet overdreven maar toch €139 voor het totaalpakket
Ik heb nog wel even gekeken naar bijvoorbeeld Linux + Sugar of Linux + Qimo, maar dat ziet er ook nog niet echt "af" uit, en is daarbij ook vooral op kinderen gericht en niet op senioren.
Qua hardware zit ik te denken aan een simpele laptop met touch-ondersteuning, of eventueel een all-in-one met touch waar er ook al redelijk wat van te krijgen zijn. Dat zal niet zo het probleem zijn.
Tips? Advies? Andere mensen in een zelfde situatie?
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future