Toon posts:

Software (+ evt hardware) voor senioren

Pagina: 1
Acties:

• Garyu
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 02:01
Opan en oma willen het internet op. Door veel familie in het buitenland willen ze graag Skype e.d. leren, om zo te kunnen videobellen met Verweggistan.

Het verbaast me dat er in de Search eigenlijk nog niet erg veel topics naar boven gekomen zijn waar dit aan de orde kwam. Wel algemene topics over "hoe leer ik mijn opa en oma met Windows omgaan", maar is dat een boel werk wat eventueel niet nodig is voor datgene wat ze willen. Ik denk ook dat Windows, OS-X of Linux (zelfs na configuratie etc) nog steeds veel te moeilijk is voor mensen die nog nooit met een toetsenbord of muis hebben gewerkt. Vooral het werken met de muis is voor oudere mensen vaak erg moeilijk omdat ze moeite hebben met de fijne motorische bewegingen die daarvoor nodig zijn.

Even uit de Search de belangrijkste andere topics samengevat:
Uit CSA eigenlijk alleen dit topic:
- Computers voor digibete bejaarden

Uit SG:
- Ouders en computers
- Nieuwe technologie vs de oudere medemens: ervaringen?
- Internetcursus voor Senioren
- Hoe leer je oudere mensen met een computer werken

Maar dit beantwoordt niet echt wat ik zoek: een afgeschermde omgeving, het liefst met Touch-bediening, die makkelijk de belangrijkste functies mogelijk maakt:

1 - skype / videobellen
2 - e-mail
3 - foto's kijken
4 - browsen
(in die volgorde)

Oplossingen die ik tot nog toe heb gevonden:

1. SimPC

Voordelen:
+ Touch
+ makkelijk bedienbaar
+ "all-in-one", dus hardware+software+support

Nadelen:
- relatief duur voor wat het biedt, €889
- Stand-alone machine, die altijd ergens op een kastje moet staan. In een klein appartement staat dit nogal eens in de weg. Liever een laptop die je dicht kan klappen en in de kast kan leggen.

2. Novatouch

Voordelen:
+ Simpel te bedienen
+ Werkt op Windows 7 (automatisch touch ondersteuning)
+ Support op verschillende plaatsen mogelijk
+ Flexibel op willekeurige hardware te installeren

Nadelen:
- Altijd remote configureren (mantelzorger moet aan de slag om bijvoorbeeld e-mail in te stellen)
- Weinig uitbreidbaar, zodra je de browser start merk je dat je gewoon in een klein venster IE hebt geopend
- Ziet er niet erg professioneel uit (OK, daar is mee te leven)
- Aantal usability-problemen in de probeerversie
- Prijs, niet overdreven maar toch €139 voor het totaalpakket

Ik heb nog wel even gekeken naar bijvoorbeeld Linux + Sugar of Linux + Qimo, maar dat ziet er ook nog niet echt "af" uit, en is daarbij ook vooral op kinderen gericht en niet op senioren.

Qua hardware zit ik te denken aan een simpele laptop met touch-ondersteuning, of eventueel een all-in-one met touch waar er ook al redelijk wat van te krijgen zijn. Dat zal niet zo het probleem zijn.

Tips? Advies? Andere mensen in een zelfde situatie?

• LtMarx
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 20:58

LtMarx

ATTENTIOOOON!!!

En wat dacht je van een ipad vanaf januari? Ik durf er redelijk geld op in te zetten dat die dingen dan ook facetime ondersteunen (en dus videobellen/chatten). Kwestie van tijd voordat skype het ook ondersteund met hun iOS app. Daarnaast is een ipad veel gebruikersvriendelijker goedkoper dan bovenstaande opties en gebruikersvriendelijk voor al je eisen en wensen.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Lt. Marx schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:40:
En wat dacht je van een ipad vanaf januari? Ik durf er redelijk geld op in te zetten dat die dingen dan ook facetime ondersteunen (en dus videobellen/chatten). Kwestie van tijd voordat skype het ook ondersteund met hun iOS app. Daarnaast is een ipad veel gebruikersvriendelijker goedkoper dan bovenstaande opties en gebruikersvriendelijk voor al je eisen en wensen.
sorry, maar ik volg het niet helemaal. Weet je hoe klein al die letters zijn op een ipad vergeleken met de in de TS genoemde apparaten

• Garyu
Een tablet is sowieso best een optie, daar heb ik inderdaad ook nog wel even naar gekeken, maar die hebben praktisch geen van allen fatsoenlijke Skype / videobel-functionaliteit en vallen daardoor eigenlijk meteen weer af. Als dat er inderdaad is zou het best wel eens een mooie oplossing zijn inderdaad. Ik ken Skype van mijn iPhone en het is niet denderend, maar het werkt wel inderdaad.

Daarnaast is er inderdaad het verschil tussen 10" en 15.6" wat je toch wel duidelijk gaat merken ;).

[Voor 11% gewijzigd door Garyu op 29-10-2010 14:44]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 22:52

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: december 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan natuurlijk ook zo'n all in one touch pc kopen en daar hele grootte bureaublad iconen op maken naar de verschillende functies

• Garyu
brilsmurfffje schreef op vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:45:
Je kan natuurlijk ook zo'n all in one touch pc kopen en daar hele grootte bureaublad iconen op maken naar de verschillende functies
Nadeel is dus dat je dan alsnog heel heel erg snel tegen de complexiteit van het OS gaat aanlopen. Je moet om kunnen gaan met directories, je krijgt opeens menu's voor je kiezen, etc. Die heb je niet in de SimPC of Novatouch, die werken gewoon. Maar dat zijn allebei ook weer lokale Nederlandse initiatieven, ik heb niks vergelijkbaars gevonden dat iets meer garanties voor toekomstig support biedt of gewoon open-source is. Maar misschien heb ik gewoon niet goed genoeg gezocht?

• Privatte
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 30-10-2010
Dank je wel!

[Voor 94% gewijzigd door moto-moi op 30-10-2010 13:28]

• Garyu
Ik heb nu ook nog het volgende programma gevonden:

3. Eldy

http://www.eldy.eu

Voordelen:
+ gratis
+ werkt op verschillende OSen
+ een iets grotere (internationale) community

Nadelen:
- Geen native Skype ondersteuning?
- Linux versie niet meer gemaintained (?)

• Matis
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 22:35

Matis

Rubber Rocket

Ik weet dat er een Ubuntu aftreksel is voor kinderen. Misschien hebben ze ook wel zo'n distro voor senioren / digibeten.

Ik ben alleen even de naam kwijt :/

Edit; woeps, het staat dus in het linkje in je TS:
Dorest0rm schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:35:
http://www.qimo4kids.com/default.aspx

Is dit niet iets?
Met wat gegoogle en forums afstruinen kan je denk ik wel vinden hoe je die distro zo goed mogelijk voor je opa kan samenstellen.
Edit 2;
Eldy lijkt inderdaad een alternatief voor senioren te zijn op Qimo.

Edit3;
Misschien is GeezerOS wat, al kan ik er vrij weinig over vinden.

Anders zou je altijd nog kunnen overwegen om de Ubuntu Netbook editie er op te zetten. Dat werkt voor senioren een stuk eenvoudiger dan de Gnome variant.

[Voor 76% gewijzigd door Matis op 02-11-2010 14:53]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Garyu
Hmm, heb Eldy even lokaal geinstalleerd, de Nederlandse vertaling is redelijk, maar af en toe ook wel redelijk belachelijk, Skype zit verstopt onder de tools, en werkt niet onder Linux (skype.connector error in Java). Onder Windows is het idee dat vanuit Eldy Skype gestart wordt en je dan verdergaat met de interface van Skype, i.t.t. bijvoorbeeld Novatouch, die echt het hele Skype-gedeelte overneemt en dus ook de contact-list elderly-friendly maakt.

GeezerOS is volgens mij niet meer dan een naam/concept?

Ubuntu-Netbook-Editie, hiermee bedoel je Ubuntu Unity? Dit ken ik alleen maar van de (negatieve) verhalen omdat het zo langzaam zou zijn, dat zou ik wel eens moeten uitproberen inderdaad. Ook Qimo hier geinstalleerd, binnenkort ervaringen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee