Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computers voor digibete bejaarden

Pagina: 1
Acties:

• FrankJ91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:52
Goedemiddag,

Sinds kort wil mijn opa van 80 bij de tijd horen en heeft op eigen initiatief een laptop aangeschaft incl. Windows 7 e.d. Dat terwijl hij nooit in zijn leven een computer/laptop aangeraakt heeft en laat staan weet hoe hij er mee om moet gaan. Hij heeft het voor elkaar gekregen om de laptop aan te sluiten en in te schakelen en dan houdt het op.

Nu vraagt hij mij om hulp, met als vraag naar mij gericht de laptop zo in te stellen dat het zo gebruiksvriendelijk mogelijk is zonder poespas en alleen internet. Dus in feite dat hij geen extra stappen hoeft te nemen, maar na het inschakelen van zijn laptop binnen no-time het ding gereed is voor gebruik, zonder extra aanvullende handelingen te verrichten.

Ikzelf dacht na dat er voor kinderen speciale Browsers bestaan, die zo kinderlijk en begrijpbaar ontworpen zijn dat iedereen het snapt, maar helaas bieden deze browsers alleen toegang aan voorgeprogrammeerde kindersites en laat dat dat net de sites betreft die ik mijn opa juist niet zie opzoeken.

Heeft iemand een tip of ervaring om een computer te leveren aan oude opa digibeten?

En bestaan er misschien aparte besturingssytemen zonder zooi en alleen de applicaties waar bejaarden werken? Dus een ontzettend uitgekleed systeem zonder foutmeldingen, bluescreens, extra ingewikkelde applicaties die je nooit van je leven opent en andere onzinnige dingen die een laptop enorm traag maakt, maar wel een zéééér gebruiksvriendelijke userinterface heeft?

Alvast bedankt voor de tips:d

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Zijn er geen Linux distro's die alleen maar uit een browser bestaan? Ik denk dat je het beste zoiets kan hebben. Hoe minder er ingesteld kan worden, hoe minder er opeens niet meer kan werken.

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-11 21:14
http://www.qimo4kids.com/default.aspx

Is dit niet iets?
Met wat gegoogle en forums afstruinen kan je denk ik wel vinden hoe je die distro zo goed mogelijk voor je opa kan samenstellen.

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-11 17:20
Misschien een soort kiosk-software installeren?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:45

Compizfox

Bait for wenchmarks

Een simpele Linux-distro erop zetten? En dan natuurlijk alleen maar dingen installeren die hij echt gebruikt, interface zo clean mogelijk houden e.d.
Stukken beter dan het bloated Windows lijkt me, waar hij overigens ook (gelukkig) nog niet aan gewend is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

* Auto inloggen
* Browser automatisch opstarten
* Een aantal bookmarks vastpinnen, zodat je opa ten allen tijde naar gelijk welke van z'n website kan gaan
* Klaar?

Yes, but no.

• MichelG
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:12
Gewoon lekker op Windows 7 laten. Met zo'n minimum linux installatie beperk je deze man met zijn eventuele ontwikkelingen. Mocht deze bijvoorbeeld ooit een cd'tje met software krijgen van iemand ...

Wat je wel kan doen is het lettertype wat groter zetten, alle benodigde snelkoppelingen op het buraublad zetten en deze hernoemen naar logische namen. Zoals bijvoorbeeld; noem de browser internet en de mail client email.

Haal daarnaast zoveel mogelijk overbodige software/toolbars van de laptop dat scheelt weer vragen.

• FrankJ91
Mijn opa heeft een USB 3G Internet stick en betwijfel of dat goed samen kan werken met Linux?
Verder heb ik er inderdaad al voor gezorgd dat het volgende automatisch gaat:

* Auto inloggen
* Browser automatisch opstarten
* Een aantal bookmarks vastpinnen, zodat je opa ten allen tijde naar gelijk welke van z'n website kan gaan
* Klaar?
En een A4 stap voor stap handleiding over hoe te internetten, want misschien gaat het daar mis.

Maar na een maand komt hij terug dat hij het weer niet snapt en het nog gebruikersvriendelijker wil.
Vandaar dat ik dacht zal er misschien iets zijn dat je een programma installeert die bejaarden ondersteund? Voor kinderen zijn er genoeg, zoals die browsers enzo, laat dan net zoiets kinderachtigs en gebruiksvriendelijks zijn voor opa's. Want voor updatevragen en alles wat Windows weergeeft is hij de weg alweer kwijt.

@DoreSt0rm: Zoiets ziet er leuk uit, maar liefst ook geen Engels e.d. want hij kan geen Engels.

• X_lawl_X
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:51
Als je er bang voor bent dat hij iets niet gaat snappen (Wat waarschijnlijk ook gaat gebeuren), moet je er teamviewer opzetten. Je kunt dan gewoon via thuis zijn scherm overnemen en via de telefoon uitleggen wat je aan het doen bent, en dan hoef je er niet naartoe te gaan.

• onzichtbaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11 22:20
Verkopen en een I-pad aanschaffen. Kinderen en bejaarden het best mac spul aanraden. kind kan de was doen!

Koga F3 8.0, NAD M33, KEF R11, Asus Maximus Z790

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

FrankJ91 schreef op zaterdag 04 september 2010 @ 13:53:
Voor kinderen zijn er genoeg, zoals die browsers enzo, laat dan net zoiets kinderachtigs en gebruiksvriendelijks zijn voor opa's.
Simpel =/= kinderachtig.

Overigens lijkt het me niet slecht om 'm naar een computercursus te sturen. Er zal sowieso iets gebeuren waar hij vragen over zal hebben. Zo'n cursus is de perfecte plaats om al die vragen te stellen, eventueel met de laptop er bij. Als hij iets onverwachts tegen komt, kan hij er ook beter op reageren. Je kan niet alles toeschroeven en dat hij daardoor bijleert, is alleen maar goed, vind ik.

Yes, but no.

• pieterrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Wat ik zelf heb gedaan bij mijn oma is alle iconen van het bureaublad weg. Alleen IE laten staan, en een snelkoppeling naar hotmail.com zodat ze haar email kan lezen.
Verder heb ik teamviewer geïnstalleerd, voor het geval dat er iets mis is. Bij de nieuwste versie van teamviewer zit ook webcam ondersteuning zodat ze mij kan zien als ik wat aan het doen ben. VNC is trouwens ook een handige applicatie voor beheer op afstand.

Verder geef ik zelf cursussen aan senioren. Belangrijk is je opa gerust te stellen. Hij kan weinig kapot maken, en als hij het even niet snapt kun je het remote oplossen. Verder kan ik de boeken van Addo Stuur aanraden. Windows 7 voor senioren bijvoorbeeld. Alles wordt daarin stap voor stap uitgelegd aan de hand van plaatjes. Als je die boeken goed leest en echt doet wat er staat kan het haast niet mis gaan.

Wat je ook nog zou kunnen doen (gaat wel iets verder) is zorgen dat de PC zichzelf terugzet naar standaardinstellingen. Ik ben even vergeten hoe dat ookweer precies heet. Heeft wel als nadeel dat hij niks op kan slaan, maar dat is met een usbstick op te lossen. Je weet dat zeker dat hij niks verkeerd kan doen.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 13:05

BaRF

bijna kerst

Verkoop die laptop en kijk eens op www.simpc.nl - die dingen hebben wij ook verkocht en ze zijn echt geniaal voor ouderen en digibeten! Je kunt best veel maar natuurlijk niet alles.
De SimPC is één van de meest gebruiksvriendelijke computers die er bestaan. De SimPC heeft een overzichtelijk menu met duidelijke knoppen. Bij elke knop staat de functie precies aangegeven met een afbeelding en tekst. U hoeft niet meer te zoeken waar een bepaald programma ook alweer staat, want alle functies zijn direct zichtbaar op het startscherm. Met een klik op een knop kunt u direct e-mailen of een spelletje spelen. Eenvoudiger kan bijna niet. Daarnaast is er rekening gehouden met de lettergrootte zodat u alles goed kunt lezen en zijn instructies in duidelijke taal omschreven.
:z

[ Voor 67% gewijzigd door BaRF op 08-09-2010 09:19 ]

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Dan vraag ik me af wat hij eigenlijk simpeler wil.

Het opstarten van de PC
Het starten van de pagina
Het afsluiten van de PC

Volgens mij zijn de eerste en de laatste stap echt het makkelijkst. Als ik het goed begrijp drukt hij 1 keer op de aan knop en komt na een tijdje een browser in zijn scherm. Drukt hij nog een keer op de aan knop gaat de pc uit.

Dus ik heb het vermoeden dat Internet op zich te moeilijk is. Misschien zijn er pagina's die simpeler zijn dan de pagina's waar hij nu op uit komt. En wat wil hij precies met zijn internet?

👑

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Mijn opa is ook op die leeftijd begonnen (is nu 87) en nu weet hij meer dan gemiddeld van computers. Hij stuurt ook zelf gemaakte powerpoints naar heel de familie met vakantiefoto's of grapjes. Hij is begonnen met een oude pc die hij van ons gekregen had met Windows 95 geloof ik, maar kocht al heel snel daarna een nieuwe computer met Windows XP en heeft nu ook een laptop met Windows 7 erbij waarop hij draadloos kan internetten.

Het is gewoon een stukje interesse wat hij er in heeft en dan is het prima te leren op die leeftijd. Mijn oma van de andere kant zou dat niet kunnen. Zij heeft geen interesse om het te leren, al denk ik dat ze het ook wel leuk zou vinden om bijvoorbeeld via hyves met haar kleinkinderen te communiceren.

[edit]Als het om de website gaat. Je zou kunnen beginnen met een website die hij interesant vind dan gaat hij vanzelf een beetje lezen en rondklikken. Google is dat waarschijnlijk niet.

Misschien dat hij http://www.seniorweb.nl/ iets vind. Het is een pagina gericht op ouderen waar ook tips op staan waar hij iets van kan leren.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 08-09-2010 09:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• FrankJ91
Bedankt allemaal voor de reacties en sorry dat ik laatste tijd niet zoveel meer reageerde. Heb de laptop nog steeds in mijn bezit, het heeft verder geen haast e.d.

Bureaublad leeg heb ik inderdaad ook gedaan en de aan/uit knop ingesteld op afsluiten zodat het afsluiten via de startknop niet hoeft, eenvoudiger kan niet.

Denk dat het makkelijker maken wel lukt, maar ik hoor net dat het probleem niet zozeer ligt op het niet begrijpen van de laptop, maar meer op de 3G abonnement van zijn internetverbinding. Hij probeert Youtube te kijken zag ik in de browsergeschiedenis maar hij woont in een flat waarboven een 3G mast geplaatst is. Binnen de flat heeft hij geen 3G bereik alleen maar GPRS en dat duurt natuurlijk veel te lang en verveelt al snel. Helaas heb ik een 2 jarig contract gesloten en dacht tevens door de 3G dekkingskaart van T-Mobile dat het daar wel beschikbaar zal zijn, maarja dat blijkt in de praktijk tegen te vallen onder de mast.

Het liefst zal ik graag van de 3G kaart af willen, maar met een contract van 2 jaar gaat dat al moeilijk. Kan ik naar T-Mobile gaan en zeggen dat er geen 3G ontvangst in zijn flatkamertje beschikbaar is zodat hij bijna niks kan met zijn internet?:S

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 14:46
Had je ook niet makkelijker gewoon een wireless netwerkje kunnen maken? Is 3G niet onzettend traag?

Daarnaast misschien is Symbaloo makkelijk, startpagina waarop jij snelkoppelingen kunt plaatsen naar bijvoorbeeld zijn mail, en sites die die vaak gebruikt.

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-11 00:29

Zerora

Ik Henk 'm!

Je zou eens kunnen kijken naar: Stardock Desktop X

Hiermee kun je een bureaublad omgeving helemaal maken zoals jij dat wilt en enkel de dingen weergeven die je opa wilt gebruiken. Hierdoor raakt ie niet in de war.
Het is een beetje hetzelfde soort systeem wat je weleens in internetcafe's ziet. Daar is heel veel afgeschermt om te voorkomen dat je ermee kan knoeien, afgewerkt met een mooie desktop met een paar duidelijke knoppen. Nu schermt DesktopX verder niks af, maar toont dus wel een alternatieve bureaublad.

Voor de internet zou MSN Explorer pakken. Die is vrij duidelijk voor digibeten.

[ Voor 13% gewijzigd door Zerora op 14-09-2010 11:58 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

3G lijkt me ook een beetje duur. De goedkoopste kabel of adsl-verbinding had ik zelf gekozen denk ik, hoef je ook niet bang te zijn voor gezeur over datatraffic (of dat je dat ook uit moet gaan leggen).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• FrankJ91
Bedankt Rakkerzero, zal het eens installeren.

Ik heb een 3G kaart gekozen omdat ze hun vorige laptop al snel wegdeden en continu gezeur hadden met de KPN internetverbinding.

Maar het liefst zal ik eigenlijk weer ADSL of Kabel aan willen sluiten nu ik dit weet. Heeft er iemand dan ervaring mee om met deze klacht terug te gaan naar T-Mobile? Het is wel een internetstick voor je laptop en niet voor een telefoon. Op een laptop kan je eigenlijk niet zonder 3G.
Pagina: 1